TRANSIRA

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Thu 21 Feb 2019 10:52

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Jan 2009 18:28 
Autobuzele "M.T.D." si "T.V." 1 aveau un dezavantaj... motorul subdimensionat in raport cu greutatea vehiculului... de aceea vehiculelor le era cam greu sa urce o panta mai inclinata.
Camionul "Z.I.S./Z.I.L."-150 era copiat dupa un "International" american!
In Bucuresti unul din motivele pentru care nu au prea fost autobuze romanesti pana sa apara "Roman" 112 nu era si calitatea proasta a acestora? (in Bucuresti era mai usor cu importurile).


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Jan 2009 23:21 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7973
OAB wrote:
Ori cei din minister si directorii regiilor habar nu aveau de realitate ori denumirea oficiala a DAC-ului articulat era, contrar asteptarilor, ROMAN 117 UD.


Denumirea oficiala era Dac 117 UD, nu Roman, 117 UDA sau altfel... pe placutele VIN asa apare.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Jan 2009 23:25 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3444
mrM wrote:
Autobuzele "M.T.D." si "T.V." 1 aveau un dezavantaj... motorul subdimensionat in raport cu greutatea vehiculului... de aceea vehiculelor le era cam greu sa urce o panta mai inclinata.

Nu tocmai. Daca faci raportul putere/masa totala si la DAC 117, vei avea o surpriza. MTD era un vehicul foarte greoi si lipsit de manevrabilitate, insa TV 1 au circulat ani buni pe cele mai dificile drumuri de munte din tara. Nu insa fara incidente... Daca soferul reusea sa mentina motorul turat, si motorul nu se defecta in traseu, totul era OK. Evenimentul cel mai banal la TV-uri dar si la karosele vechi era arderea unei curele de transmisie de la motor. Era ceva obisnuit sa simti acel miros specific si sa vezi ca soferul inlocuieste cureaua respectiva (intotdeauna avea rezerve), ceva tot atat de obisnuit ca deraierea repetata a captatorilor la TV 2E, spre exemplu. Au fost ani de pionierat, ca sa folosim un termen bland.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009 00:19 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 682
Legat de transmisia tuturor autobuzelor Roman si DAC
1. Diferenta dintre cutii se auzea clar la treapta a III-a. Nu stiu dince motiv, dar destul de multe cutii de viteze sunau diferit in viteza respectiva fata de modelul de serie. De asemenea (valabil numai pentru unele autobuze Roman 112), tot la treapta a III-a se putea auzi un sunet diferit de celelalte aminite anterior). Este ca si cum pinionul treptei a III-a ceda in mod regulat. De ce? Ce se intampla atat de grav la treapta a III-a de viteze ca sa cedeze pinionii? Evident, in cazul autobuzelor Roman 111 cu 6 trepte, viteza respectiva era a IV-a

2. O alta diferenta - tot legata de transmisie - vizeaza butucii rotilor motoare. Primele exemplare aveau butuc subţire; cand s-au uzat,acestea sunau mizerabil in treptele a IV-a si a V-a (in a IV-a treapta de viteza, cutia nu suna, auzindu-se doar diferentialul + reductoarele din butuci; chiar daca butucul era subtire, e greu de crezut ca nu continea niciun reductor planetar). La un moment dat au aparut Roman-diesel-urile cu butuc gros. Nu imi mai aduc aminte daca pe cele cu butuc gros scria RABA sau au existat unele exemplare pe care sa scrie AB. De asemenea, este greu de spus daca toata puntea era RABA sau doar capacul de ungere. Apoi, odata cu aparitia primelor DAC-uri si pana la fabricarea modelului de Simon 412-260, rotile motoare ale autobuzelor si troleibuzelor romanesti au avut, toate, butuci grosi


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 04 Jan 2009 15:10 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 86
Location: Tg-Mures
Primele UD 112 aveau intradevar butucul subtire,dupa licenta MAN,urmatoarele ,aveau diferential de RABA original import,apoi mai tirziu aparusera diferentialele tip AB ,adica produse la autocamioane.
Referitor la cutiile de viteza si diferentialele,erau dintre cele mai diferite ca schema de schimbare a vitezelor,dar la toate problema comuna a fost suprasolicitarea ,autobuzele circulind de multe ori cu calatori pe scara.De aici unele zgomote care veneau de la diferite angrenaje,diferential ,cutie de viteze,planetare,pinioni etc.La primele UD 112,mai ales cele cu butuc subtire ,erau de regula doua tipuri de cutie de viteze,una cu 4 si una cu 6 trepte,bineinteles + marsarierul La cele care aveau 4 trepte vitezele erau exact ca la o Dacie 1300.Ulterior au aparut ,tot cu 4 trepe,cele mai nastrusnice scheme pe care le-am vazut vreodata.Din motive de economie,din cutia de viteze clasica care ar fi trebuit sa aiba pe mai departe 6 trepte ,s-a scos pinionul corespunzator treptei 1-a si a 6-a,astfel acele cutii de viteza raminind fara vit 1 si a 6-a.Astfel ,dupa renumerotare ,treapte 1 disparuse ,treapta 2 devenea 1-a,a 3-a devenea a 2-a samd ,a 4-a devenea a 3-a,a 5-a devenea a 4-a, a 6-a nemaiexistind,fiind scoasa ,cutia raminea cu 4 trepte.De cele mai multe ori suprasolicitarea si calitatea proasta a materialelor facea sa se distruga angrenajele.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 03 Jan 2010 06:50 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3444
O imagine din curtea uzinei, cu prototipurile de troleibuz TV 20E si autobuze TV 20U si TV 20R, in scheme de vopsire care nu s-au folosit la productia de serie. Schema de pana in toamna lui 1969 semana intrucatva cu cea a vehiculelor urbane din poza, dar braul de sus era mai subtire si pozitionat mai jos, la jumatatea distantei dintre ferestre si banda ma groasa. Troleibuzul (in stanga) se remarca prin prezenta rezistorilor de incalzire pe bord. Dupa tonalitate, pare a fi vopsit cu rosu inchis, ceeace l-ar transforma intr-un unicat, intrucat toate troleibuzele de serie TV 20 au fost vopsite original doar cu albastru (diferite nuante). Parca imi aduc aminte totusi ca in Bucuresti a circulat o vreme ca atare acest troleibuz ciudat (nu ma refer la revopsirile in rosu de dupa reparatiile capitale). Schema autobuzului interurban este si mai ciudata, semanand cu a primelor TV 7 si a prototipului de autocar testat in anii '60.

Continut: Uzinele Autobuzul din Bucuresti (1970)
Cota: 243/1970


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 May 2010 18:10 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3444
Dupa ce in anul 1971 s-a trecut la dieselizarea autocamioanelor romanesti, urma in mod firesc sa apara si la autobuze aceasta tendinta. Stim cu totii ca, in perioada 1973-74, s-a asimilat noul model Roman 112 UD, dupa o licenta MAN.

Ceea ce nu prea se cunoaste este ca s-a incercat initial o alta colaborare cu Kaessbohrer. In anul 1971, cand Bucurestiul inca nu cunoscuse invazia de Ikarusuri, a existat un autobuz urban Setra importat pentru probe, fara calatori. Acesta era de 12 m, avea trei usi si caseta de linie laterala pe acoperis. Schema de vopsire era cu 3 dungi portocalii-maronii pe fond crem, daca memoria nu cumva ma inseala. Am avut ocazia sa-l studiez in graba, trecand pe langa el intr-un moment in care era parcat pe o strada din Brasov. Avea numere provizorii romanesti si in casetele de linie purta inscriptia "probe". O cunostinta mi-a confirmat atunci ca a fost testat in cadrul singurului institut romanesc de cercetari din domeniu, care functiona la Brasov.

Credeam ca vor fi importate acest tip de Setra (trebuie sa fi fost S 130 S), dar intentia se pare ca era de a obtine o licenta. In Romania se importasera anterior multe autocare Setra din generatia precedenta, care se bucurau de un bun renume in ce priveste fiabilitatea si consumul. Dar nu a fost sa fie. Imaginea atasata este a unui autobuz asemanator, singura diferenta fiind la cel trimis in Romania ca avea din fabricatie 3 usi, ceea ce dovedeste ca fusese special conceput sa corespunda traficului si modului de taxare existent la acea data la noi.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 17 Jul 2010 12:04 
Reclama la "Rocar" in 1997. Sursa: ziarul "Libertatea" iul. 1997.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 23 Sep 2010 22:05 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3444
Aici se produceau candva aproximativ 200 de troleibuze si 5000 de autobuze pe an, fara a mai aminti de miile de autoutilitare si microbuze.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Jan 2012 16:20 
Offline

Joined: Fri 03 Dec 2010 16:25
Posts: 50
Location: Constanta
Ceea ce a mai ramas din Uzina ROCAR - vedere din Strada Cladova


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Jan 2012 19:25 
Offline

Joined: Fri 03 Dec 2010 16:25
Posts: 50
Location: Constanta
Vederi din celelalte stradute laterale.

Stie cineva la ce folosea acel turn care se vede in penultima poza ?


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Jan 2012 19:32 
Offline

Joined: Fri 03 Dec 2010 16:25
Posts: 50
Location: Constanta
Vedere de la intrarea principala din Strada Ostrov.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Jan 2012 19:39 
Offline

Joined: Fri 03 Dec 2010 16:25
Posts: 50
Location: Constanta
Vederi din strada ce trece prin fata intrarii principale, si de la intrarea din strada Toporasi.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 01 Feb 2012 21:03 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3444
Vizite de lucru, 1974 si 1980. Doua generatii de autobuze surprinse la momentul nasterii lor: Roman si DAC. Azi: pulbere.

www.comunismulinromania.ro


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 29 Oct 2012 20:32 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3444
Interviu cu inginerul-sef al Intreprinderii Autobuzul, 1973.

http://euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_B7AA ... 2A18E1AC66


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Jan 2013 00:20 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3444
O frumoasa descriere a perioadei in care se fabricau TV-uri apartine reputatului inginer de elita, aviator, pilot de incercari si sportiv de renume Alexandru (Dudu) Frim (1908-1985). Redau fragmentele semnificative.

[...]
ERAM MULTUMIT DE STEAGUL ROSU INSA FAMILIA MEA ERA LA BUCURESTI IAR EU LOCUIAM LA CAMINUL DE UCENICI IN CARE MI SE AFECTASE O CAMERA. INTR-O ZI, LA SFARSITUL LUNII DECEMBRIE 1956 AM FOST CHEMAT LA CONDUCERE. AM GASIT IN BIROU PE INGINERUL VOINESCU CARE INDEPLINEA FUNCTIA DE DIRECTOR GENERAL IN MINISTERUL CONSTRUCTIILOR DE MASINI. IL CUNOSTEAM PE INGINERUL VOINESCU DE CAND TINERI AMANDOI ERAM LA BRASOV IN 1938, EU LA IAR IAR EL LA ASTRA VAGOANE, CUM SE NUMEA STEAGUL ROSU PE ATUNCI.

NE-AM BUCURAT DE REVEDERE SI MI-A PROPUS SA FIU DE ACORD SA MA MUTE IN INTERES DE SERVICIU LA BUCURESTI LA NOUA UZINA TUDOR VLADIMIRESCU, UZINA CARE FUSESE ANI DE ZILE UZINA DE MASINI AGRICOLE SI ACUM MINISTERUL CONSTRUCTIILOR DE MASINI DOREA SA O TRANSFORME IN UZINA DE AUTOBUZE. MI-A ARGUMENTAT CA NOUA UZINA ARE ELEMENTE FOARTE BUNE CA INGINERI INSA DIN CEI CARE AU LUCRAT MULT LA UTILAJELE AGRICOLE SI ACUM AVEAU NEVOIE SI DE OAMENI CARE SA CUNOASCA AUTOMOBILUL. AM FOST DE ACORD, MINISTERUL A FACUT FORMELE DE TRANSFER SI LA 1 IANUARIE 1957 M-AM PREZENTAT LA DIRECTORUL TEHNIC, INGINERUL URZICA, CEL CARE IN VREMEA ACEEA TINEA LOCUL SI DE DIRECTOR GENERAL. NU M-A PRIMIT CU BUCURIE SI MULT TIMP AM FOST URMARIT DE LIPSA LUI DE SIMPATIE. LA INCEPUT A HOTARAT SA LUCREZ IN BIROU CU INGINERUL PITULESCU, SEFUL PRODUCTIEI, CA SA CUNOSC UZINA. AM LUCRAT ACOLO CATEVA LUNI DUPA CARE AM FOST NUMIT SEFUL CTC, UNDE L-AM AVUT CA AJUTOR PE INGINERUL GHINEA, UN BAIAT EXCELENT CU CARE M-AM INTELES PERFECT SI CARE MI-A FOST DE MARE AJUTOR. LUCRURILE MERGEAU GREU. UZINA LUCRA BATOZE SI ALTE UTILAJE AGRICOLE LA CARE PREDOMINA LUCRUL IN LEMN, PRECUM SI NISTE REMORCI TIP AMERICAN FOARTE INTERESANTE, DAR PREA FRAGILE PENTRU OAMENII NOSTRI CARE URMAU SA LE UTILIZEZE. CONTROLORII MEI ERAU IN MAJORITATE TAMPLARI SI SE PRICEPEAU PUTIN LA PARTEA MECANICA.

TOT LA UZINA „TUDOR VLADIMIRESCU” S-A MUTAT UN NUCLEU DE LA UZINA „VULCAN”, FOST „MAO TSE-DUN” UNDE SE CONSTRUIAU PRIMELE AUTOBUZE ROMANESTI. ELE SE CONSTRUIAU PE SASIU „STEAGUL ROSU” AVAND SUSPENSIA, TRANSMISIA, MOTORUL, DIRECTIA SI FRANELE DE CAMION.
ODATA CU MUTAREA SI AMENAJAREA ACESTUI MIC SECTOR LA „TUDOR VLADIMIRESCU”, M.I.C.M. A HOTARAT SA SE CONSTRUIASCA UN ADEVARAT AUTOBUZ. CU ACEASTA LUCRARE A FOST INSARCINAT UN COLECTIV PARTICULAR CONDUS DE INGINERUL SERGIU CUNESCU. CAND ACEST PROIECT A FOST GATA EL A FOST PREZENTAT LA UZINA SPRE A FI JUDECAT SI APRECIAT. AM FOST SI EU NUMIT IN ACEASTA COMISIE SI AM AJUT SATISFACTIA CA DE LA INCEPUT AM FOST PRINTRE PRIMII CARE AU FOST DE ACORD CU SOLUTIA PREZENTATA SI CARE PANA LA URMA A FOST ADOPTATA. SARCINA ERA TRASATA CA ACEST NOU AUTOBUZ SA UTILIZEZE CAT MAI MULTE AGREGATE DE LA CAMIONUL „STEAGUL ROSU”.

PRINCIPALA INOVATIE SI CEA CARE A DAT LOC LA CELE MAI MULTE DISCUTII A FOST AMPLASAREA MOTORULUI IN SPATE. ERAM PRINTRE PRIMELE UZINE DIN EUROPA CARE AVEAM CURAJUL DE A PREZENTA UN ASTFEL DE AUTOBUZ. IN EUROPA MAI ERA UZINA SETRA SI INCA DOUA CARE AVUSERA CURAJUL SA RUPA CU TRECUTUL. AU FOST UNII DIRECTORI DE UNITATI CARE NE-AU TAXAT DE NEBUNI CA SA PUNEM BOII LA SPATELE CARULUI SA IMPINGA, APOI SE SPUNEA CA TOATA LUMEA STIE SI SPUNE CA UN MOTOR BUN „TRAGE BINE” SI CA NIMENI NU SPUNE „IMPINGE BINE”.
ACEASTA AMPLASARE A MOTORULUI PREZENTA NUMEROASE AVANTAJE DINTRE CARE SEMNALEZ:
1. MOTORUL AMPLASAT IN SPATE MAI USOR ACCESIBIL IN CAZ DE PANA FARA A MAI DERANJA SAU MURDARI CALATORII;
2. CU GREUTATEA LUI CARE LA AUTOBUZE ESTE DESTUL DE MARE, MARESTE ADERENTA ROTILOR DIN SPATE CHIAR ATUNCI CAND AUTOBUZUL ESTE GOL.
3. AXA CARDANICA ESTE FOARTE SCURTA SI DA MULT MAI GREU NASTERE LA TREPIDATII;
4. AXA DIN FATA CU MECANISMUL DE DIRECTIE ESTE USURATA CU MULTE KILOGRAME REDUCAND UZURA DIRECTIEI;
5. MOTORUL LA SPATE NU MAI DEGAJA GAZE SI CALDURA IN SALON;
6. LOCURI IN PLUS SI O USA IN FATA SI DECI REALIZAREA UNUI FLUX MAI BUN PENTRU CALATORI;
7. RACIREA MOTORULUI FACANDU-SE CU UN RADIATOR CE NU MAI ESTE ASEZAT IN PATUL VANTULUI, NU SE MAI BAZEAZA PE PRESIUNEA DINAMICA A AERULUI SI RADIATORUL ESTE DIMENSIONAT SA CORESPUNDA SI LA MERSUL INCET SI RESPECTIV NU MAI FIERBE LA DEAL; SOLUTIA CU MOTORUL IN SPATE CONSUMA CEVA DIN PLATFORMA DIN SPATE UNDE DE REGULA SE FACE O BANCHETA. LA AUTOBUZELE URBANE S-A MERS MAI DEPARTE, S-A PUS MOTORUL SUB PODEA LA MIJLOCUL MASINII, ACEASTA SOLUTIE AVAND AVANTAJE LASAND SI O PLATFORMA MARE LA SPATE, CEEA CE USUREAZA INCARCAREA LA STATII;
8. INCA UN MARE AVANTAJ LA RUTIERE AL MOTORULUI LA SPATE ESTE CA SUB BURTA MASINII NEMAIFIIND AXA CARDANICA, ETC., SE POT FACE COMPARTIMENTE PENTRU BAGAJE. ACEST AVANTAJ ESTE MAI MARE LA AUTOBUZELE DE TIP MODERN, ADICA FARA SASIU SI CU O CAROSERIE PORTANTA, UNDE LOCUL DE BAGAJE DEVINE MAI MARE.

DUPA LUNGI DISCUTII, SOLUTIA DATA DE COLECTIVUL CUNESCU A FOST ADMISA. ATUNCI, MINISTERUL DIN ACEA VREME A DISPUS CA INGINERUL CUNESCU, SA DEVINA INGINERUL SEF AL UZINEI „TUDOR VLADIMIRESCU” SI SA-SI REALIZEZE PROIECTUL. TOCMAI ATUNCI, DEOARECE NU MA INTELEGEAM CU DIRECTORUL TEHNIC, INGINERUL URZICA, ACESTA M-A MUTAT, DEVENIND IN LOC DE SEFUL SERVICIULUI CTC, SEFUL ATELIERULUI DE PROTOTIPURI, COLABORATORUL DIRECT AL INGINERULUI SEF CUNESCU. AUTOBUZUL A FOST NUMIT TV-2-U SAU -R DUPA CUM ERA URBAN SAU RUTIER. INSA ERA O SOLUTIE CLASICA, ADICA CU UN SASIU BILONJERON DIN PROFIL U, CU O SERIE DE TRAVERSE, UNELE NITUITE IAR ALTELE SUDATE. CAROSERIA DIN PROFILE INCHIS E SUDATE SUB FORMA UNUI SCHELET CARE SE FIXA CU BRIDE DE SASIU. MOTORUL, UN SR V8 DE 120 CP, AMPLASAT PE CONSOLA DIN SPATE, ERA STUDIAT CA SA SE POATA DEMONTA SI SCOATE FOARTE USOR. CUTIA DE VITEZE SI AMBREIAJUL ERAU CELE DE LA CAMIONUL „STEAGUL ROSU” SI NU ERA ADAPTATA PENTRU AUTOBUZ. SUSPENSIA SPATE ERA EXECUTATA PRIN IMPERECHEREA UNOR ARCURI LAMELARE SEMI-ELIPTICE CU ALTELE HELICOIDALE, TOTUL ARANJAT IN TAMPOANE DE CAUCIUC. SUSPENSIA FATA ERA CLASICA CU ARCURI SEMI-ELIPTICE LAMELARE, LA FEL CU CEA DE LA CAMION, ADECVATA GREUTATII AUTOBUZULUI. FRANA CU AER COMPRIMAT SI CU TUBURI MARI, ACEEASI CA PE CAMION; DIFERENTIALUL PUTIN MODIFICAT CA SA PRIMEASCA AXA CARDANICA DIN SPATE SI DECI CU ALT SENS DE INVARTIRE.
ODATA CU AUTOBUZUL TV-2 S-AU MAI FACUT LA UZINA O SERIE DE AUTOUTILITARE DE 1,5 TONE, ORGANIZATE IN MICROBUZ CU NOUA LOCURI, CU USI LATERALE SI PORTBAGAJ IN SPATE, O AUTOSANITARA DERIVATA DE LA MICROBUZ, AVAND INSA SI USI IN SPATE PENTRU ACCESUL TARGILOR, O FURGONETA TOT DE 1.5 TONE CU O USA LATERALA IN DREAPTA SI UNA IN SPATE SI IN FINE, O CAMIONETA DESCHISA SAU CU PRELATA DE ACEEASI SARCINA UTILA, TOATE AVAND CABINA DE DOUA LOCURI SI MOTORUL PLASAT IN FATA IN CABINA DE CONDUCERE INTRE SOFER SI PASAGER. TOATE ECHIPATE CU FRANA DE SERVICI HIDRAULICA FOARTE EFICACE SI FRANA DE PARCARE COMANDATA PRIN CABLU SI TIJA. IN AFARA DE AUTOBUZE AM FACUT SI TROLEIBUZE CU ECHIPAMENTUL ELECTRIC EXECUTAT LA FABRICA DE UTILAJ ELECTRIC INSTALATA IN FOSTUL ARSENAL AERODINAMIC DE LA COTROCENI. CAND S-AU LUCRAT ACESTE PROTOTIPURI S-A PUS MULT SUFLET, STIMULATI FIIND DE DRAGUL DE A FACE CEVA BUN SI FRUMOS CAT SI DE IMBOLDUL DAT DE SEFUL NOSTRU INGINERUL SERGIU CUNESCU CARE ERA MARE AMATOR DE LUCRU FRUMOS SI BUN SI AVEA O MARE AMBITIE CA ACEASTA PRIMA INCERCARE CE SE FACEA IN TARA SA IASA BINE.

IN TOAMNA 1960 S-A HOTARAT CA UN AUTOBUZ RUTIER SI UN TROLEIBUZ SA FIE TRIMISE LA TARGUL DE LA LEIPZIG. PENTRU ACEASTA S-A DAT SI MAI MARE ATENTIE IAR PENTRU SCAUNE S-A TRIMIS UN DELEGAT SPECIAL LA GUBAN-TIMISOARA SPRE A ADUCE UN MATERIAL CU CARE SA SE TAPITEZE SCAUNELE SI INTERIORUL, CAT MAI ASORTAT CU CULOAREA CE URMA SA SE DEA MASINILOR. AM PETRECUT MULTE NOPTI LA UZINA SPRE A URGENTA SI DE A CONTROLA DE APROAPE EXECUTIA LOR. IN FINE A FOST GATA SI URMA CA A DOUA ZI SA FIE IMBARCATE IN TREN. S-AU CONFECTIONAT NISTE HUSE IMPERMEABILE PENTRU A LE INVELI LA TRANSPORT SI IN SEARA DIN PREZIUA PLECARII, LUCRATORII, CU SOLUTIE DE BENZINA SI ALCOOL, AU SPALAT BINE, CHIAR PREA BINE, INTERIORUL.
DIMINEATA LA ORA 7, INGINERUL CUNESCU A FOST LA UZINA SI S-A URCAT PE SUB PRELATA IN AUTOBUZ CA SA CONTROLEZE CUM AU IESIT. S-AU APRINS LUMINILE INTERIOARE, I-A PLACUT TOTUL SI A COBORAT. PESTE CIRCA O JUMATATE DE ORA, DE SUB HUSA A INCEPUT SA IASA FUM. NE-AM SPERIAT TARE, NE-AM REPEZIT, AM RIDICAT HUSA SI AM GASIT UN MIC INCENDIU SUB TABLOUL DE BORD. CE SE INTAMPLASE? LICHIDUL CU CARE SE CURATASE INTERIORUL SE SCURSESE PE LA INTRERUPATOARELE DE CURENT DE LA LUMINA SI DIMINEATA CAND INGINERUL CUNESCU A CONTROLAT MASINA, APRINZAND LUMINILE, GAZELE S-AU APRINS. A ARS INSTALATIA ELECTRICA DE LA TABLOUL DE BORD SI CALDURA DEGAJATA A FACUT CA VOPSEAUA DE PE BOTUL AUTOMOBILULUI SA SE COSCOVEASCA. SI MASINA TREBUIA INCARCATA IN TREN. AM AMANAT CU O ZI PLECAREA SI CU TOTII NE-AM APUCAT SA REPARAM STRICACIUNEA. MAESTRUL ELECTRICIAN ALBU IN DOUA ORE A REFACUT INSTALATIA ELECTRICA IAR CEI MAI BUNI VOPSITORI AU RASCHETAT VOPSEAUA ARSA, AU CURATAT BINE, AU DAT CU CHIT, AU SLEFUIT SI O NOUA VOPSEA A FOST DATA PANA A DOUA ZI. PENTRU A SE USCA GRUNDUL, CHITUL SI STRATURILE DE VOPSEA, AM ADUS O BATERIE DE LAMPI SPECIALE PROIECTOARE DE CALDURA CARE AU FACUT CA PANA NOAPTEA TARZIU TOTUL SA FIE PERFECT IN REGULA.
DIMINEATA AUTOBUZUL SI TROLEIBUZUL AU FOST IMBARCATE PE TREN SI EXPEDIATE LA LEIPZIG. TRANSPORTUL URMA SA DUREZE 3-4 ZILE. IN LOCALITATEA TARGULUI FUSESE ANGAJATA O INTREPRINDERE CARE DEBARCA EXPONATELE DIN TREN SI LE ASEZA LA LOCUL STABILIT DINAINTE. TRECUSE O SAPTAMANA SI NU PRIMISEM NICI O VESTE CARE SA CONFIRME SOSIREA EXPONATELOR NOASTRE. AM TELEFONAT LA LEGATIA NOASTRA SI DUPA INCA DOUA ZILE CE AM AFLAT!? INTREPRINDEREA CARE FACEA TRANSPORTUL DE LA GARA LA TARG SI ASEZA EXPONATELE LA LOCUL REZERVAT, CONFUNDASE INSIGNA UZINEI „TUDOR VLADIMIRESCU” CU SEMNUL DE LA MERCEDES SI IN CONSECINTA EXPONATELE NOASTRE ERAU IN COMPARTIMENTUL MERCEDES. INTAMPLAREA NE-A FLATAT PRIN FAPTUL CA AUTOBUZUL NOSTRU A PUTUT FI CONFUNDAT CU UN MERCEDES. SI TOTUL S-A SFARSIT CU BINE. DUPA EXPOZITIE, MASINILE S-AU INTORS IN TARA UNDE AU FOST LIVRATE LA ITB, SPRE A CONSTATA FIABILITATEA.

ATELIERUL DE PROTOTIPURI PE CARE-L CONDUCEAM ACUM AVEA UN EFECTIV DE 15 LUCRATORI DIN TOATE MESERIILE. MAJORITATEA ERAU MECANICI AUTO SI AJUSTORI. MAI AVEAM DOI STRUNGARI FOARTE BUNI, SUDORI, TINICHIGII, DOI VOPSITORI, SI UN ELECTRICIAN EXCEPTIONAL DE BUN, ALBU TRAIAN CARE, MAI TARZIU, FIINDU-I MAI APROAPE DE CASA, NE-A PARASIT SI S-A ANGAJAT CA MAESTRU LA DACIA SERVICE. ATELIERUL ERA DOTAT CU DOUA STRUNGURI, O FREZA UNIVERSALA, CATEVA POSTURI DE SUDURA, O MASINA DE VALTUIT TABLA, TOATE SCULELE DE TINICHIGERIE SI AJUSTAJ, IN FINE UN NUMAR MARE DE SCULE DE ATELIER COMPUSE DIN TRUSE DE CHEI FIXE, TUBULARE, INELARE SI MULTICANT.
AVEAM AJUTOR UN SUBINGINER, OM DE TOATA ISPRAVA, CU CARE MA INTELEGEAM DE MINUNE. LOCALUL ERA O HALA BINE LUMINATA SI AERISITA, AVAND SI O PLATFORMA DESTUL DE MARE IN FATA. SE LUCRA CU PASIUNE SI IN CURAND PRIMUL AUTOBUZ TV-2 A IESIT PE POARTEA HALEI. INGINERUL CUNESCU STARUISE SI OBTINUSE FONDURI SPRE A FACE IN PARTEA DE NORD A UZINEI O PISTA DE PROBA COMPUSA DIN DOUA ALINIAMENTE DE CIRCA 400 M FIECARE, RACORDATE LA EST PRINTR-UN SEMICERC IAR LA VEST CU O PLATFORMA DESTUL DE MARE UNDE SE PUTEAU FACE INCERCARI PENTRU DIRECTIE, FRANE, STABILITATE, DERAPAJE, ETC. PISTA MAI AVEA PE UNA DIN LINIILE DREPTE O VARIANTA CU HOPURI MARI SI DIVERSE DENIVELARI PENTRU PROBA SUSPENSIEI. TOT ACOLO, VARIANTA FIIND SUB NIVELUL PISTEI, SE PUTEA INCARCA CU APA SPRE A SE VERIFICA COMPORTAREA MASINII SI PRIN LOCURI MLASTINOASE. AVEAM SOFERI FOARTE BUNI PRINTRE CARE PE COSTEL, CRACIUN, NEACSU, VISAN SI ALTII.
DUPA CE PROTOTIPUL A FOST GATA, AM EXECUTAT PE PISTA UZINEI MULTE, FOARTE MULTE ORE DE MERS LA DIFERITE INCARCATURI SI VITEZE SPRE A-I PUTEA STABILI DEFECTELE SI CALITATILE. CU PROTOTIPURILE SI CU PRIMELE MASINI DIN SERIE S-AU EXECUTAT CATEVA MII DE KILOMETRI PE CELE MAI DIFERITE DRUMURI DIN TARA. SE MERGEA PE SOSELE ASFALTATE SI PE DRUMURI RELE, TRAVERSAND TOATE TRECATORILE DIN TARA. AM TRECUT ASTFEL BUCEGII PE LA PREDEAL, SI PESTE PADUCHIOSUL, BRAN, DRAGOSLAVELE, CURTEA DE ARGES - RAMNICU VALCEA PESTE MUNCELE, DEALUL NEGRU, SOSEAUA DE LA CAZANE, PESTE PARANG INTRE NOVACI SI SEBES ALBA, CHEILE BICAZULUI, LACUL ROSU, VATRA DORNEI PESTE PRISLOP, VATRA DORNEI - BISTRITA NASAUD. DE LA BAIA MARE PESTE GUTAI LA SIGHETUL MARMATIEI SI DE ACOLO DE LA SAPANTA LA CIMITIRUL VESEL, IAR PESTE ALTA PARTE A GUTAIULUI LA SATU MARE SI ALTELE, ALTE DRUMURI GRELE CA FELEACUL, HUTA ETC. FIECARE PROBA DIN ACESTEA DURA 3-4 ZILE, IAR CELE DOUA-TREI MASINI CARE LUAU PARTE ERAU INCARCATE CU SACI DE NISIP IAR CA PERSONAL INGINERUL CUNESCU, INGINERUL FRIM, COMISIA MILITARA SAU MINISTERIALA CUM AU FOST INGINERUL PEREANU, INGINERUL BRATU, COLONELUL BOGDAN, COLONELUL VLASCEANU DIN MAI CARE ERA SEFUL CIRCULATIEI PE TARA. IN TOATE ACESTE PROBE EU, INGINERUL FRIM, CONDUCEAM PE RAND TOATE MASINILE CARE LUAU PARTE, CATE 12 ORE PE ZI.

IN TOT TIMPUL CAT S-A LUCRAT PROTOTIPUL DE TV-2 - R RUTIER, U - URBAN SI E - TROLEIBUZ, INGINERUL CUNESCU A CONDUS O ECHIPA DIN BIROUL DE STUDII CARE A PROIECTAT UN NOU AUTOBUZ PUTIN MAI MIC DECAT TV-2, NUMIT TV-7. ACESTA ERA, DUPA CUM AM MAI SPUS, PUTIN MAI SCURT SI NUMAI IN VERSIUNE RUTIERA, AVAND O SUSPENSIE IMBUNATATITA SI CONSTRUCTIA CU CAROSERIE PORTANTA, ADICA FARA SASIU, ACEASTA SOLUTIE FIIND MULT MAI USOARA SI RIGIDA, CU FLEXIBILITATE MAI BUNA. CU ACEASTA AM FACUT UN DRUM DE PROBA IMPREUNA CU DIRECTORUL PUVAK, PROBA IN CARE DE DIMINEATA PANA SEARA AM ACOPERIT DISTANTA BUCURESTI-RESITA (700 KM). TOATE ACESTE AUTOBUZE TV ERAU ECHIPATE CU MOTOARE STEAGUL ROSU PE BENZINA, DE 120 CP, CARE NU ERAU POTRIVITE AUTOBUZULUI, IN GENERAL TOATE AUTOBUZELE FIIND ECHIPATE CU MOTOARE DIESEL. DE ASEMENEA ERA DEFICITARA SI DIRECTIA PE CARE DIN ECONOMIE AU LUAT-O DE LA CAMIONUL STEAGUL ROSU, DUPA RECOMANDAREA MINISTERULUI.
DUPA CUM AM MAI ARATAT, PARALEL CU AUTOBUZELE TV PROTOTIP S-AU EXECUTAT SI PROTOTIPURILE DE UTILITARE DINTRE CARE IN AFARA DE MICROBUZUL DE ZECE LOCURI S-A MAI EXECUTAT UN PROTOTIP DE MICROBUZ DESCHIS, ADICA AVAND PERETII LATERALI PANA LA NIVELUL SCAUNELOR, UN ACOPERIS SI TORPEDO CU PARBRIZ PENTRU SOFER. ACEST MICROBUZ FACUT PENTRU LITORAL A FOST NUMIT TV-4 L, ADICA LITORETA. CU ACESTA IMPREUNA CU INGINERUL CUNESCU, AM FOST CATEVA ZILE PE LITORAL UNDE A AVUT UN MARE SUCCES DE PUBLIC. N-A FOST INSA COMANDAT IN SERIE FIIND PREA SPECIAL PENTRU SEZONUL DE VARA, ODATA CU STRICAREA VREMII TREBUIND SA FIE PUS LA GARAJ PANA IN VARA URMATOARE.
IMPREUNA CU DELEGATII MINISTERULUI CONSTRUCTIILOR DE MASINI, AI ITB SI MFA, PRIN COMISIA MILITARA DE CONTROL, AM FACUT OMOLOGAREA LA TOATE AUTOBUZELE TV-2 R,U, SI E, PRECUM SI LA TOATE UTILITARELE (MICROBUZ, FURGONETA, CAMIONETA). DUPA CE TOATE ACESTEA S-AU TERMINAT, LUCRUL LA SECTIA DE PROTOTIPURI A SLABIT, INGINERUL SEF CUNESCU S-A MUTAT LA INSTITUTUL DE PROIECTARI I.P.C.M. SI IN UZINA SI MINISTER SE VORBEA TOT MAI INTENS DE LUAREA LICENTEI M.A.N. IN ACESTE CONDITII AM ACCEPTAT IN TOAMNA 1968 MUTAREA MEA LA MTTC SI ANUME LA CTA UNDE DEVENISEM CUNOSCUT DIN ACTIVITATEA MEA DE PESTE 30 DE ANI IN AVIATIE SI AUTO. ASADAR IN TOAMNA 1968 AM INCEPUT LUCRUL LA CTA, SERVICIUL TEHNIC, UNDE M-AM OCUPAT DE UZINELE DE REPARATII IRTA SI UZINELE COLABORATOARE.

DRUM DE PROBA CU TV-7

LA CAPATUL EFORTULUI COMUN DEPUS DE UN INTREG COLECTIV DE MUNCA, INGINERI SI TEHNICIENI, AUTOBUZUL TV-7, ULTIMUL NASCUT AL UZINEI NOASTRE SI-A ROSTOGOLIT PENTRU PRIMA OARA ROTILE, A PARCURS PRIMII METRI SI INTR-O ZI FRUMOASA DE PRIMAVARA, UN DECOR TANAR DE COPACI CU FRUNZE PROASPETE, SOARELE CALDUT SI STRALUCITOR A PUS IN VALOARE MINUNATELE LUI FORME ZVELTE SI ARMONIOASE. AUTOBUZUL DE MICA CAPACITATE TV-7 SE BUCURA DE TOT CE TEHNICA MODERNA A REALIZAT PANA ACUM IN ACEASTA MATERIE: O ARHITECTURA CU CEA MAI NOUA LINIE CARE II DA, IN AFARA DE FORMA PLACUTA, SI O VIZIBILITATE EXCEPTIONALA, CAROSERIE SEMIPORTANTA CARE IMPREUNA CU SASIUL FAC UN TOT FOARTE USOR, LUCRAT IN GRINDA CU ZABRELE DIN TUBURI RECTANGULARE DE OTEL CU PERETI SUBTIRI, SUDATE.
AUTOBUZUL ESTE ECHIPAT CU UN MOTOR SR 211 DE 140 CP, V IN CONSTRUCTIE MODERNA. IN FATA DISPUNE DE O PUNTE CU ROTI INDEPENDENTE SI SUSPENSIE PE BARE DE TORSIUNE, PUNTE ASAMBLATA CU CARCASA PE TAMPOANE DE CAUCIUC CARE PREIAU VIBRATIILE DE FRECVENTE RIDICATE, PUNTE POSTERIOARA CU DOUA RAPOARTE DE DEMULTIPLICARE AVAND ATAC INDIRECT SI POSIBILITATEA DE A BLOCA DIFERENTIALUL LA DORINTA, PENTRU A REZOLVA SITUATII DIFICILE APARUTE PE TRASEU. SUSPENSIA SPATE DE TIP GREGOIRE PRINSA IN TAMPOANE DE CAUCIUC II DESAVARSESTE CONFORTUL. IN FINE, PENTRU SIGURANTA EXPLOATARII, MASINA ESTE DOTATA SI CU O FRANA HIDRAULICA-PNEUMATICA FOARTE EFICIENTA SI PROGRESIVA. IN REZUMAT: FORMA CE INCANTA, CONFORT ADEMENITOR, EXCEDENT DE PUTERE, VIZIBILITATE TOTALA, TINUTA DE DRUM SI SECURITATE. MASINA EXECUTASE DOAR RODAJUL IN BUNE CONDITIUNI CAND INTR-O DIMINEATA AM FOST CHEMAT LA DIRECTORUL PUVAK CARE MI-A ANUNTAT DORINTA DE A SUPUNE MASINA LA UN EXAMEN MAI GREU, EXECUTAND UN DRUM PANA LA RESITA, ACOLO UNDE IN MIJLOCUL FLACARILOR SE ZAMISLISE O MARE PARTE A OTELULUI DIN CARE O CONSTRUISE.

AM PRIMIT CU BUCURIE HOTARAREA, SIGUR FIIND CA EXAMENUL VA FI TRECUT CU SUCCES. ERA O ZI FRUMOASA DE INCEPUT DE VARA CAND IMBARCANDU-MI INTREGUL MEU RENUME DE AUTOMOBILIST STABILIT CU RABDARE SI MUNCA IN DECURS DE PATRUZECI DE ANI PE ACEASTA „LUNTRE A VISELOR” AM INCEPUT A NUMARA, ARBITRATI FIIND DE DIRECTORUL PUVAK, CEI 600 KILOMETRI CARE NE DESPARTEAU DE „CETATEA FOCULUI SI OTELULUI” UNDE NE PROPUSESEM SA POPOSIM IN NOAPTEA CE URMA. AM PARASIT BUCURESTIUL ANGAJANDU-NE PE SOSEAUA PITESTI, POATE CEA MAI VECHE SI BUNA SOSEA DIN TARA, STRAJUITA DE ENORME PLUTE, MULTE DIN ELE ABIA PUTAND FI IMBRATISATE DE HORA A TREI OAMENI, CARE TOATE SEMNEAZA INDEPARTATA DATA A NASTERII IN BULETINUL LOR DE IDENTITATE. KILOMETRI ALEARGA GRABITI INTR-O MINUNATA LEGANARE SI IN CURAND PODGORIILE CATARATE PE DEALURILE DIN DREAPTA, PODGORII CARE CU FIECARE ZI CE TRECE ISI IMPUN NUMELE, NE INDICA APROPIEREA ORASULUI PITESTI, ORASUL DE RESEDINTA A REGIUNII ARGES.
[...]

DAR NOI SUNTEM GRABITI, PARASIM PITESTIUL SI SUNTEM PE SOSEAUA SPRE CURTEA DE ARGES IN PLINA REGIUNE PETROLIFERA. LA BASCOV O PARASIM CATRE STANGA SI IN CURAND AR URMA SA INFRUNTAM DEALUL NEGRU, SPAIMA VECHILOR AUTOMOBILISTI, LOCUL UNDE SARMANELE MASINI DADEAU EXAMEN LA ALPINISM. SOSEAUA BINE PAVATA SERPUIESTE PRINTRE LIVEZI SI FLORI, FLORI MULTE, SI IATA-NE LA POALELE BATRANULUI GIGANT DE SPAIMA, DEALUL NEGRU. DAR SI EL CA TOTUL IN MINUNATA NOASTRA TARA A ASCULTAT DE BAGHETA MAGICA A NOILOR PREFACERI SI IATA-L TRANSFORMAT INTR-O ADEVARATA PISTA DE „CURSA DE COASTA”, CU VIRAJE LUNGI SI ELEGANTE, ARTISTIC RACORDATE CU DECLIVITATI CE NU INTREC 10%. SI LUI TV-7 II PLACE TERIBIL, SE ASTERNE LA DRUM CA ARMASARUL DIN POVESTE. IATA-NE SUS, JOS SI ACUM VECHIUL POD PESTE OLT NE DUCE PE MALUL CELALALT UNDE ESTE ASEZAT ORASUL RAMNICU VALCEA.
[...]

AM APRINS FARURILE SI CONTINUAM DRUMUL INDEPARTANDU-NE DE DEVA, IN TOVARASIA MURESULUI CARE SI EL NE VA PARASII IN CURAND. CONSUMAM ULTIMII KILOMETRI DE DRUM ASFALTAT SI ODATA CU SOSIREA LA DOBRA IN CARE PUTINE FELINARE II ARATA PREZENTA, NE ABATEM LA STANGA SPRE A NE FOFILA PRINTRE DEALURILE FAGETULUI, DRUMUL CEL MAI SCURT CATRE LUGOJ. DRUMUL NU MAI ESTE PAVAT IAR IN MULTE LOCURI FOARTE PROST, DE ALTFEL PE ACESTA SE POATE DEMONSTRA PERFECT EXCEPTIONALA SUSPENSIE DE CARE DISPUNE TV-7.
[...]

DAR TINTA NOASTRA ESTE RESITA, DE ACEEA LUGOJUL NU NE ARE OASPETI DECAT CATEVA MINUTE. PARASIM ORASUL IN DIRECTIA SATUL MIC PE CARE-L TRAVERSAM IMEDIAT, IAR ACUM NE INDREPTAM SPRE FURLING. DEODATA IN LUMINA FARURILOR DOUA SILUETE ELEGANTE TRAVERSEAZA DRUMUL. SUNT DOUA CAPRIOARE CARE PARCA AU IESIT SA VADA SI ELE TV-7. SUNT DEJA 15 ORE DE CAND MERGEM, DE CAND CONDUC SI NU SUNT DELOC OBOSIT. CE CURIOS, MASINA ASTA NU OBOSESTE. DIRECTORUL PUVAK NU CUNOASTE ANTRENAMENTUL UNUI „ZBOR DE NOAPTE” SI ESTE INGRIJORAT SA NU ADORM. IMI PUNE MEREU INTREBARI PENTRU A MA INVIORA. TOTUL MERGE BINE. DE LA BOCSA UN DRUM PERFECT FACUT INTR-O REGIUNE INCANTATOARE NE FACE SA UITAM CEI 150 KM DE DRUM RAU.
DEPARTE IN SUD, PALPAIRI ROSII PE CERUL INTUNECAT NE ARATA CA ACOLO IN CETATE, MUNCA OTELARILOR ESTE CONTINUA IN TOI. CU SOSIREA LA RESITA, PROGRAMUL ZILEI S-A SFARSIT CU BINE, „FARA PENE”. DOAR CU UN TELEFON DAT LA PLECARE, DIRECTORUL PUVAK, RESITEAN DE ORIGINE, ARANJASE O PRIMIRE CALDA, INTR-O CAMERA CALDA, CU UN PAT BUN, CARE AU RASPLATIT ASA CUM SE CUVINE EFORTUL UNEI ZILE DE ALERGATURA. AM ADORMIT USOR, CU UN SCURT GAND LA SARCINILE ZILEI DE MAINE, CAND URMA SA PREZENTAM MASINA, SA FACEM O URCARE LA BARAJUL DE LA VALIUC SI APOI SA LUAM CALEA INTOARSA. DUPA REALIZAREA AUTOBUZULUI TV-2, PENTRU A CARUI CONSTRUCTIE UZINA, PRIN INGINERUL SEF SERGIU CUNESCU A AVUT CURAJUL SA ADOPTE SOLUTIA MOTORULUI IN SPATE, SOLUTIA CARE LA ACEA DATA ERA APLICATA NUMAI DE TREI UZINE DIN EUROPA, COLECTIVUL S-A GANDIT LA UN NOU AUTOBUZ DE DOUAZECI DE LOCURI, CU LINII MAI MODERNE SI CU RAPORTUL CP-TONA MAI FAVORABIL, SPRE A AVEA O VITEZA MAI MARE, DEMARAJE MAI BUNE, MAI CONFORTABILE SI MAI FRUMOS.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 18 Apr 2014 17:24 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3444
Vremuri de mult apuse.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 17 May 2014 16:32 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3444
TV 2


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 27 May 2014 21:33 
Offline
User avatar

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2315
Location: Bucureşti
Brassovia wrote:

Din pacate insa, in foarte multe surse de pe internet datarea productiei diferitelor tipuri de autocamioane sau autobuze este consemnata gresit, iar metoda "copy-paste" face ca aceste greseli sa se raspandeasca precum o metastaza.
Este foarte greu de restabilit adevărul.
    În romanţata, din păcate, poveste a inginerului Frim, am observat câteva inadvertenţe şi anume, vorbeşte de motorul cu 8 cilindri în V de 120 CP. De fapt, este ştiut că acest motor "de concepţie românească" (oare?) a avut, cel puţin teoretic, puterea de 140 CP.
      Prototipuri de autobuz TV 2RT (?) şi troleibuz TV 2E, care în 1960 ar fi fost trimise la Târgul Internaţional de la Leipzig şi ulterior au ajuns la ITB. Iarăşi TV 2R la ITB... Nu, la acest târg a fost trimis la ediţia din 1962 numai un troleibuz TV 2E din generaţia a două, care a ajuns ulterior la ITB şi a avut numărul 4209, iar în anul următor, la ediţia din 1963, un alt troleibuz TV 2E, care a ajuns ulterior tot la ITB şi a avut numărul 4306.
        De asemenea, nu a existat autobuz rutier TV 2R cu compartiment de bagaje sub podea, nu avea loc din cauza şasiului.
          "Am fost printre printre primii trei constructori din Europa care am folosit soluţia motorului în spate." Hai să fim serioşi: MAN, BÜSSING, MERCEDES BENZ, MAGIRUS, SETRA, IKARUS, Zavoda imeni Stalina-ZiS, LAZ; erau deja opt înaintea noastră în anul 1959.
            Şi spune că în 1968 "se vorbea de aducerea licenţei MAN". Licenţa MAN a fost cumpărată de abia după cinci ani, în anul 1973, de către statul român, conform unei hotărâri a conducerii superioare de partid şi de stat, după ce două autobuze MAN 750 HO, unul M10A (L=10500 mm) şi unul M11A (L=11350 mm), au fost testate la ITB în condiţii de exploatare cu pasageri. Dar nu acest tip a fost cumpărat, pentru că avea motorul amplasat în consola spate, avea doar două uşi, nu avea post de taxare, şoferul îndeplinea acest rol. Din aceste motive nu facea faţă afluxului de pasageri din Bucureşti. Licenţa cumpărată pentru autobuzul urban a fost MAN 890 UO M12A (L=11680 mm), acesta având motorul amplasat la mijloc, sub podea, trei uşi de acces şi pentru România a fost dotat cu post de taxare.
              A fost aceeaşi licenţă cumpărată de Jugoslavia pentru IKARUS ZEMUN 890 UO M12A construite la Belgrad şi pentru AVTOMONTAŽA 890 UO M12A construite la Ljubljana. Aceste două fabrici jugoslave aveau, de asemenea, cumpărate licenţa MAN 750 HO M11A (L=11350 mm) şi MAN 890UG M16A (articulat cu L=16595 mm).


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Wed 28 May 2014 12:34 
                Offline
                User avatar

                Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                Posts: 2315
                Location: Bucureşti
                Anul 1959. Prototipul autobuzului urban TV-2U.


                You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Wed 28 May 2014 12:37 
                Offline
                User avatar

                Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                Posts: 2315
                Location: Bucureşti
                Anul 1959. Prototipul autobuzului interurban TV-2R.


                You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Wed 28 May 2014 12:41 
                Offline
                User avatar

                Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                Posts: 2315
                Location: Bucureşti
                Anul 1960. Prototipul autobuzului urban TV-2U.


                You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Wed 28 May 2014 12:53 
                Offline
                User avatar

                Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                Posts: 2315
                Location: Bucureşti
                Anul 1960. Prototipul autocarului interurban TV-2RTL.


                You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Wed 28 May 2014 14:16 
                Offline
                User avatar

                Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                Posts: 2315
                Location: Bucureşti
                Anul 1958. Prototipul troleibuzului TV-2E.


                You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Wed 28 May 2014 14:19 
                Offline
                User avatar

                Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                Posts: 2315
                Location: Bucureşti
                Anii 1959-1960. Troleibuzul TV-2E, prima generaţie, cu luneta formată din două bucăţi.


                You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Wed 28 May 2014 14:29 
                Offline
                User avatar

                Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                Posts: 2315
                Location: Bucureşti
                Anul 1960. Prototipul troleibuzului TV-2E din a doua generaţie, cu luneta formată din trei bucăţi. Semnalizatoare şi stopuri de formă rotundă, iar o caracteristică a lui au fost cele două capote laterale din spate, care cuprindeau şi o mică parte laterală, pe care erau montate stopurile.
                  A intrat în dotarea ITB-ului după ce o parte din cele de serie erau deja în circulaţie, având astfel numărul de parc 4158.


                  You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


                  Top
                   Profile  
                   
                  PostPosted: Wed 28 May 2014 14:32 
                  Offline
                  User avatar

                  Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                  Posts: 2315
                  Location: Bucureşti
                  Anii 1960-1963. Troleibuzul de serie TV-2E.


                  You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


                  Top
                   Profile  
                   
                  PostPosted: Wed 28 May 2014 14:44 
                  Offline
                  User avatar

                  Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                  Posts: 2315
                  Location: Bucureşti
                  Anul 1962. La Târgul Internaţional de la Leipzig este prezentat un troleibuz TV-2E.
                    Este special construit pentru această prezentare. În interior are scaune individuale pentru pasageri. Uşile se pot deschide/închide individual. Uşile au geamuri şi în partea inferioară. În exterior nu are casetă frontală de linie, numai o placă ce se poate agăţa, sub parbriz. Lângă semnalizatorul faţă dreapta are o uşiţă sub care se ascundea un buton pentru deschidera/închiderea uşii din faţă, din exterior. Semnalizatoarele sunt de formă rotundă, dar stopurile sunt noi, dintr-o singură bucată.
                      Se întoarce la fabrică şi este achiziţionat de ITB, având numărul de parc 4209.


                      You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


                      Top
                       Profile  
                       
                      PostPosted: Wed 28 May 2014 14:53 
                      Offline
                      User avatar

                      Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                      Posts: 2315
                      Location: Bucureşti
                      Anii 1963-1964. Troleibuzul de serie TV-2E cunoaşte căteva modernizări. Are casetă frontală de linie, cu iluminare interioară. Semnalizatoarele şi lanternele faţă vor fi de formă ovală, iar stopurile dintr-o singură bucată.


                      You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


                      Top
                       Profile  
                       
                      PostPosted: Wed 28 May 2014 14:59 
                      Offline
                      User avatar

                      Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                      Posts: 2315
                      Location: Bucureşti
                      Anul 1963. Pentru a doua oară, la Târgul Internaţional de la Leipzig este prezentat un alt troleibuz TV-2E. Este primul ce va avea parbriz curbat, din două bucăţi. De asemenea uşile vor avea geamuri la partea inferioară.
                        Se întoarce la fabrică şi este achiziţionat de ITB, unde va primi numărul de parc 4306.


                        You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


                        Top
                         Profile  
                         
                        Display posts from previous:  Sort by  
                        Post new topic Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

                        All times are UTC + 3 hours


                        Who is online

                        Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


                        You cannot post new topics in this forum
                        You cannot reply to topics in this forum
                        You cannot edit your posts in this forum
                        You cannot delete your posts in this forum
                        You cannot post attachments in this forum

                        Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group