1. Daca sunt adevarate cele exprimate intr-una din emisiunile Reflectii Rutiere de mai demult, unul din motivele preferarii Timisurilor in locul VxA-urilor era sistemul de franare. Se zicea ca, daca tensiunea la bornele bateriei scade sub o anumita valoare, tramvaiul ramane fara frane. Lucru valabil, evident, pentru ITB-uri nemodernizate. Personal, am rezerve cu privire la cele spuse acolo deoarece:
- pe de o parte ar fi trebuit sa fie mediatizate mai multe accidente cauzate de tensiunea insuficienta de la bornele bateriei
-pe de alta parte, Clujul s-a debarasat pana in 1991 de ITB-uri VxA, scotand de la naftalina niste Timisuri pe care le credeam taiate; asa era in perioada anilor 1991-1992
2. Designul Timisurilor era destul de reusit
3. Nu de putine ori se umbla la suspensii, ca sa nu spun ca patinele erau, frecvent, scoase (cel putin la Cluj)
4. La Iasi (si, poate, si in alte orase) Timisurile au fost echipate cu frana penumatica
5. La Timisurile clujene, vagonul din spate incepea a vuiasca dupa o perioada cuprinsa intre 1 si 10 saptamani de la inlocuirea boghiurilor. ca sa fiu mai clar, vagonul din spate suna ca si cum ar merge pe roti dintate. La Arad nu am remarcat sunetele descrise mai sus. In situatia detasarii vagonului din spate, vagonul motor patea acelasi lucru, sunetul fiind, insa, putin diferit. Frecvent, se auzeau si niste zornanituri, amplificate la vagoanele care vuiau
6. Vagoanele motor scoteau, uneori, un fel de suierat, element intalnit atat la Cluj cat si la Oradea. Uneori,suieratul se transforma, la viteze mari, intr-un fel de tipat. Dau doua exemple concrete:
-vagonul motor oradean cu numarul 69 din cadrul ramei 69 + 140 (pe care l-am auzit "tipand" in 1990)
-vagonul motor clujean cu numarul 75 din rama 75+76; tipatul vagonului 75 a durat cateva luni, in tot in 1990
Ca off-topic, suntul respectiv aparea si la ITB, fiind prezent, in cazul Clujului, la V2A-ul cu numarul 116
7. Legenda spune ca, desi o rama de Timis costa 1,5 milioane de lei (in 1987-1989) de multe ori vagonul din spate nu avea puterea sa traga remorca, vagonul motor trebuind sa circule solo. La Cluj, o singura data s-a confirmat legenda, in 1989, pe o perioada de doar cateva zile, cand:
-vagonul motor 032 circula solo
-vagonul remorca 032 circula atasat de vagonul motor 65
|