TRANSIRA

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Sun 17 Feb 2019 14:59

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu 26 Nov 2009 15:34 
Offline

Joined: Thu 27 Aug 2009 13:05
Posts: 20
Location: Bucuresti
***Ma scuz in avans daca exista deja un topic pe aceasta tema, eu n-am gasit***

In urma unei devieri de pe un alt topic, mi-a venit ideea sa discutam in mod obiectiv unde ne aflam in raport cu celelalte tari europene in privinta transportului public.

Retineti, OBIECTIV...nu unde ar trebui sa fim, nu unde o sa ajungem, ci pur si simplu unde suntem.

Propun sa ne axam comparatiile pe capitala + provincie la noi si in fiecare tara adusa in discutie.

E destul de evident ca tari ca Franta, Spania, Marea Britanie, Germania, Belgia, Italia, Olanda si tarile scandinave sunt peste noi din ambele puncte de vedere, asa ca nu cred ca sunt prea multe de spus in raport cu astfel de tari.

In topicul respectiv am mentionat ca cel putin 3 tari sunt sub noi, vreau sa mai adaug una si sa-mi argumentez parerile:

1. Bulgaria: au metrou abia facut in capitala si din cate vad 0 tramvaie in afara ei. Metroul lor este mult mai mic decat al nostru si tramvaiele destul de vechi si nemodernizate (cel putin asa le-am vazut acum vreo 2 ani cand am fost acolo). De asemenea, din cate am vazut pe topicurile de aici, au mai putine autobuze noi (ca procentaj al tuturor autobuzelor) decat Romania si in capitala si in provincie, pe cand la noi de bine de rau exista unele modele LF moderne.

2. Serbia: fara metrou in capitala, trolee bune, autobuze bune, tramvaie vechi...in provincie de asemenea n-am vazut pe net sa fie tocmai populare tramvaiele, nu stiu cum e situatia la trolee, dar nu cred sa fie prea grozava. Belgrad are tren suburban, dar nu e totusi la fel de eficient ca un metrou, vine rar, etc.

3. Ucraina: metrou sovietic bun in Kiev, trolee si tramvaie prin alte orase, dar toate destul de vechi...imi aminteste de Romania anilor 90. Multe dube.

4. Slovacia: fara metrou in capitala (ce-i drept Bratislava nu e mare), tramvaie partial modernizate dar mai degraba vechi (cred ca Bucurestiul are mai multe CH-PPC-uri & co.), autobuze si trolee iarasi nu tocmai noi.


Per total zic ca nu stam tocmai rau avand in vedere ca in 89 am pornit in capitalism dintr-un comunism mult mai hardcore decat al celorlalte tari central & est-europene...Pareri? :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Nov 2009 16:05 
Offline

Joined: Sun 11 Nov 2007 11:16
Posts: 276
Location: Bucuresti, s. 1
Tendintele actuale de dezvoltare se incadreaza la "unde suntem?"?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Nov 2009 16:10 
Offline

Joined: Thu 27 Aug 2009 13:05
Posts: 20
Location: Bucuresti
Nu chiar...eu ma refer in principal la ce exista in momentul de fata, ca altfel pesimismul nostru parca vad ca o sa duca topicul la vale :D

In plus, autoritatile romane sunt ca un titirez, ce scot azi baga inapoi maine, deci chiar si topicurile cu moartea transportului electric in orasul X sau Y nu inseamna ca nu se va mai face vreodata ceva pe-acolo in acest sens...asa ca as prefera sa ne abtinem de la previziuni.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Nov 2009 16:15 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3444
Iertati-ma, dar de multa vreme nu am mai vazut scrise asemenea aberatii. Noi, romanii, se pare ca ne meritam soarta, dupa proverbul:

"Prostu' daca nu-i fudul, parca nu e prost destul." Luati-o in gluma, nu vreau sa jignesc pe nimeni de fata, dar asta-mi vine in minte acum.

Transportul public nu se judeca dupa marca autobuzelor sau vechimea lor, ci dupa eficienta. Vedem eficienta acestuia zilnic, in ambuteiajul general din capitala glorioasei noastre patrii, dar si in numarul urias de taxiuri din orice alt oras - ca sa nu mai vorbim de dube.

Cine te-a dezinformat cu chestia ca am inceput noi abia in 90 sa construim capitalismul si de-aia inca nu-stiu-ce ar lipsi? Capitalism din asta "la negru" a existat si inainte, iar pe cel adevarat l-a "implementat" deja generatia de la 1848.

Tu crezi ca in asa-zisul socialism nu era transport public performant si vehicule noi? Mai documenteaza-te, despre tarile din jur, dar si despre Romania. Noi am stat la acest capitol intotdeauna pe ultimul loc, dar niciodata asa de rau ca acum.

Sigur ca, daca n-ai trait si alte vremuri, ti se pare ca totul incepe cu inflatia, decaderea si dezinteresul din anii 80-90. Sfatul meu este sa cercetezi inainte de a afirma niste lucruri. Intentia ta e buna, dar asta nu inlocuieste lipsa de informare.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Nov 2009 17:01 
Offline

Joined: Thu 27 Aug 2009 13:05
Posts: 20
Location: Bucuresti
Ahh...exact genul asta de reactie speram sa NU trezesc, dar in fine, hai sa luam pe rand punctele:

1. N-am zis ca transportul nostru e sublim, am mentionat de la bun inceput ca practic 3 sferturi din Europa e cu mult in fata noastra, de fapt cu atat de mult in fata ca nici nu mai merita facuta comparatia cu ei.

2. Ambuteiajul general din capitala patriei este cauzat nu de RATB sau Metrorex ci mai degraba de toti tampitii care si-au luat una, chiar doua masini/familie pe credit si le folosesc inclusiv pentru a merge in/din zone acoperite foarte bine si punctual de metrou...aceiasi indivizi le parcheaza pe unde apuca si blocheaza si mai mult circulatia, etc. Comoditatea rulz la noi; chiar daca ar exista parcarile promise, romanului i-ar fi lene sa mearga 300m de la cea mai apropiata parcare etajata pana la birou sau casa si tot ar cauta locsoare pe unde sa se strecoare (si ar merge cu 10km/h pana le-ar gasi).

3. Numarul mare de taxiuri mi se pare un lucru excelent, nu reprezinta decat o mica parte din milioanele de vehicule din Bucuresti dar ofera un serviciu acceptabil la un pret MULT mai mic decat oriunde in Vest. Bucurestiul e unul din putinele orase europene unde un drum cu taxiul NU te costa cateva procente din salariul pe o luna si asta e un lucru grozav.

4. La negru pe vremea comunismului se aduceau ciorapi, ciocolata si casete video, NU autobuze si tramvaie! Pe-alea (in foarte mare parte) le produceam noi, izolati de realizarile din exterior care ne-ar fi usurat munca...nu zic ca e mai bine sa luam numai produse straine, dar nici bezna de dinainte de '89 nu era tocmai benefica modernizarii transportului in comun.

5. Niciodata n-am stat asa de rau ca acum la transportul public, zici? Eu nu tin minte sa fi avut tramvai pe Calea Vitan cu multi ani in urma, sau sistem universal de taxare, sau aer conditionat vara, etc.

Iarasi, nu vreau sa discutam aici despre ce-ar putea fi sau ce-ar fi fost, DACA...! Vreau doar sa discutam obiectiv despre CE EXISTA LA NOI IN COMPARATIE CU CE EXISTA LA ALTII.

Din tarile care nu sunt totusi cu zeci de ani in fata noastra am calatorit in Bulgaria, Rusia, Ungaria, Cehia si mi-am facut niste pareri pe baza realitatilor de la fata locului.

As mai mentiona ca la un nivel nu foarte indepartat de noi este si Portugalia...apropo de ce se discuta si in topicul cu imbracamintea personalului RATB, la ei soferii sunt destul de lejer imbracati, aeroportul din Lisabona este mai jegos decat Otopeniul nostru, autobuzele sunt o combinatie de modern si vechiut (cu urme de folosire evidenta), metroul nu acopera foarte bine orasul (dar este superb renovat), etc. Au ce-i drept tramvaie ultramoderne si respect pentru cele clasice care circula, precum si strazi numai de tramvai (n-ar strica asta nici la noi, pe Mosilor si alte cateva strazi super-inguste)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Nov 2009 17:59 
Offline

Joined: Sun 11 Nov 2007 11:16
Posts: 276
Location: Bucuresti, s. 1
@ 2 : Asta ca "transportu' e foarte bun da-l strica masinile personale" este o prostie, ce, trebuie sa impuscam masinile personale cu tancul ca sa se vada performantele transportului intr-un oras fara masini personale? Criteriul de performanta dupa care trebuie judecat transportul in comun nu este "cum ar fi daca toti si-ar lasa masina acasa", ca asta nu o sa se intample niciodata, si e valabil si reciproc, adica ambuteiajele ar fi mult mai mici si daca nu ar mai iesi nici un vehicul RATB pe strada.
Un criteriu de performanta pertinent pentru transportul in comun este "numarul de oameni care renunta la masina personala in favoarea transportului in comun", si deocamdata cam da cu minus, deci trebuie sa intelegi ca in Bucuresti transportul in comun este prost. Poa sa se aduca 300 de autobuze, 300 de troleibuze si 300 de tramvaie noi noute, de mare capacitate, 100% LF, aer conditionat si climatizare pornita permanent, confort tzais, ca tot o sa stea blocate in trafic, lumea o sa mearga tot cu masina personala, si transportul o sa fie tot lafel de prost.

Transportul in comun nu inseamna doar sa aduci vehicule si sa bagi sistem electronic de taxare, inseamna un mod de gandire al autoritatilor care sa sprijine si sa promoveze transportul in comun pentru maximizarea criteriului ala de performanta spus de mine mai sus. Mod de gandire care, in afara de repararea unor retele de tramvai, nu exista (sau e chiar dusmanos daca ne gandim la evolutia retelei de troleibuz).

@ 3 : daca taximetristii nostrii nu ar fi o adunatura de ciobani inculti, daca nu ar incalca incontinuu toate regulile de circulatie (si la stationare si in trafic), daca ar taia mereu factura, daca ar fi legal cu toate actele si impozitele paltite la zii, intr-un cuvant daca ar fi ca intr-o tara civilizata, atunci si preturile ar fi tot ca in tara aia civilizata. Si asta ar fi un criteriu de calitate pertinent, nu doar pretul, de toti cocalarii cu echivalentul a 10euro in buzunar se duc sa se plimbe cu taxiu, ca doar cine mai e ca ei.

@ 4 : da, si uite cat de bune le faceam, ca le faceam la norma, si din 300 LDE130 Faur exportate in Polonia, in 5 ani erau casate toate, si asa era si la noi, ca veneau electricele "terminate" de la Electroputere fara pantografe, disjunctor, deci cu acoperisul chel, si ce lipsuri mai erau in cutie nici nu vreau sa ma gandesc, da la norma ele erau finalizate, livrate, si introduse si in trafic. Asta e valoarea adevarata a tuturor produselor comuniste facute de dupa '80, doar ca noi le faceam mai repede decat se stricau, si palea stricate le tot carpeam, fara vreun plan economic elecvent, doar asa, ca sa se invarta roata, ca sigur era mai economic sa le casam si sa facem unele bune in locul lor. Da lasa, crezi mai departe ca a fost foarte bine in comunism, ca s-a produs mult...

@ 5 : niciodata nu am stat mai rau la transportul cu metroul, ca in comunism inca nu se taiase panglica la ultimele 2 statii, terminate da nefinisate, s-a taiat dupaia la noi, dupa 15 ani de "succesuri" in transport in comun

Si de unde obsesia asta cu Bulgaria, Serbia, Moldova, Belarus si maistiuioce sovieta dasta de periferie ca nu inteleg. Tu ai fost printr-o tara dinasta asa, in '90-'95, sa vezi ca aia sunt cu vreo 30 de ani in urma, sa vezi sate intregi cu 2-3 rable de masini, 2-3 rable de tractoare rusesti, si in rest sarete cu magar, unde militia are ca scop doar jecmanirea turistilor in tranzit, unde militianul din capitala sta calare pe o mobra ce poate rivaliza cu orice trabant la productia de fum, ca noi aveam o infrastructura si o flota de vehicule mai mare decat toate la un loc, deci un fel de cum s-ar compara Mercedes cu Renault, Citroen, Fiat, si s-ar lauda ca inca fac masini luxoase, deci ar putea s-o lase mai usor, ca se intrevad doar lucruri bune la orizont.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Nov 2009 18:22 
Offline

Joined: Thu 27 Aug 2009 13:05
Posts: 20
Location: Bucuresti
Nu zic sa impuscam toata lumea cu masini personale, dar normal ar fi (si asa si e, in multe tari civilizate) ca daca stai in Berceni si lucrezi in Pipera sa NU ai masina! Sau cel putin sa nu mergi zilnic la munca cu ea numai ca sa nu-ti murdaresti pantofii pretiosi in noroi...

Cu punctul 3, personal prefer ciobanii actuali la pretul actual decat oameni la cravata care sa-mi ia 30 de Euro pentru Piata Rahova-Piata Unirii...si tot corporatii asa-zis educati incalca mai multe reguli de circulatie, parcare, etc. Zilnic vad mailuri pe adresa de lucru cu "Proprietarul masinii B05XYZ, luati-o de-acolo!!" De asemenea, ce e rau in a-ti putea permite sa mergi cu taxiul avand 10 Euro in buzunar? Taxiul nu ar trebui sa fie un lux!

Oricum, chiar daca autoritatile ar putea sa faca mult mai multe in legatura cu infrastructura, tot la educatia (lipsa a) omului de rand se rezuma multe...educatie care trebuie facuta de scoala si parinti, nu de RATB!

Cu punctul 4 cred ca n-ai citit ce am scris, n-am zis ca s-au facut cine stie ce produse minunate inainte de revolutie, dimpotriva...

E drept ca nu s-au inaugurat decat cateva statii noi in ultimii 20 de ani, dar totusi dimineata si seara metroul vine la minut (zi de zi) si garniturile noi ajuta mult in marirea capacitatii prin faptul ca poate folosi efectiv toata lungimea trenului (adica se poate trece prin vagoane).

As vrea de asemenea sa nu-mi interpretezi cum vrei tu afirmatiile, eu NU am dat ca exemple state ca Belarus, Moldova, Albania, Bosnia sau Macedonia, pentru ca asa cum vestul Europei este cu mult in fata noastra, aceste tari sunt cu mult in urma noastra si astfel iarasi nu merita comparate...si NU am zis s-o lasam mai usor, tu chiar nu citesti posturile la care "raspunzi"?? Pur si simplu incerc sa fac o analiza obiectiva despre ce avem noi si altii ca noi (adica nu imperii cu colonii in Africa, microstate sau tari sub embargou!) in acest moment.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Nov 2009 18:46 
Offline

Joined: Wed 29 Apr 2009 19:38
Posts: 34
Am observat ca majoritatea userilor de pe acest forum, considera Romania cea mai slab-dezvoltata tara din Estul Europei. As dori sa va propun cateva comparatii:

1.Romania vs. Rusia
Suprafete:
- Romania este o tara medie in Europa, Rusia este cea mai intinsa tara de pe glob.

Orase:
- Datorita suprafetei, Romania are un singur oras mare, Bucuresti, cu o populatie de circa 5 milioane de locuitori(dintre care 1.5 navetisti).Moscova are 11 milioane, Sankt Petersburg 9 milioane...

Sistem de transport:
- Singurul factor pentru care Moscova ori Sankt Petersburg au un sistem de metrou(si in general de transport), mai dezvoltat decat Bucurestiul, este din cauza densitatii populatiei(foarte mare aici, si foarte mica in Rusia Asiatica), si datorita intinderii oraselor.Daca Romania era cat Rusia, Bucuresti le intrecea pe ambele, la orice, chiar cu acelasi sistem de conducere ca si pana acum.

Stiati ca, Yakutsk, cel mai rece oras de pe pamant, are o suprafata mai mare decat Bucurestiul ? Stiati ca se afla in mijlocul Siberiei? Stiati ca, desi la o asemenea marime, catre el nu exista sosele sau cale ferata?
Din el catre alte orase se poate merge DOAR cu avionul.
Dragii mei, Rusii ar da orice sa aiba in tara lor orase precum: Targu Mures, Arad, Timisoara, Cluj, Iasi. Pentru ca ale lor stau rau. Foarte rau. Mult mai rau. Si nu ati vrea sa stati intr-un ansamblu de blocuri comuniste din mijlocul campului... Caci asta numesc ei oras ...

2.Romania vs. Belarus

Aici nu o voi lua pe suprafata, pentru ca deja e o gluma, desi sunt sigur ca multi cred ca suntem mai jos si decat Belarus.Singurul oras mare din aceasta tara aproape egala cu Romania pare sa fie Minsk, numai ca din pacate, strazile neasfaltate de la periferie, impuscaturile zilnice din cartierul Leton(sudul orasului), ghetourile facute pentru lucratorii la metrou(din aceeasi zona), si sistemul de transport electric dezastruos (inclusiv vehiculele), posteaza aceasta tara sovietica mult in urma noastra.

3.Romania vs. Bulgaria

Ati vazut reteaua de troleibuz din Ruse? Ati auzit cum un judecator a fost impuscat in Sofia, in mijlocul bulevardului lor central(echivalentul lui Magheru la noi). Ati vazut cum se comporta metroul din Sofia? Ati vazut starea blocurilor de la periferia din Plovdiv? Eu nu va voi da mai multe amanunte, cautati voi, insa eu spun ca trebuie sa fii prea naiv, sa preferi Bulgaria in locul Romaniei.Inca o data, orase precum Cluj, Timisoara, Oradea sau chiar Bucuresti, sunt de 100 de ori mai frumoase decat absolut orice oras din Bulgaria...

4.Romania vs. Serbia

In primul rand capitala lor nu are metrou. Are articulate dar nu are metrou, si asta, pentru un oras cu aceeasi marime si densitate precum Bucurestiul este absolut jalnic. La ei blocuri comuniste nu mai exista. Toate sunt niste imense santiere, care nici la atatia ani de la deformarea Yugoslaviei, tot nu au reusit sa se rezolve. Capitala lor, si mai ales periferiile, sunt un adevarat santier.

5.Romania vs. Bosnia, Macedonia, Kosovo.

Nici una dintre aceste tari nu au o cultura proprie, transportul electric este inexistent, el facandu-se in mare parte cu autobuze sovietice sau cu Ikarusuri Zemun ( prin Sarajevo, Bosnia), pomana de la vecinii sarbi, care desi articulate, se comporta cu mult mai urat decat fostele noastre Ikarusuri... Kosovo arata ca un santier, eu personal nu o numesc nici tara dar ma rog, Bosnia inca nu a descoperit asfaltul in majoritatea oraselor(google it), iar Macedonia este la fel ca si vecina Bulgaria, insa spre deosebire de ei, in Macedonia nu exista tramvaie, ci doar o amarata de retea de troleu in Skopje, iar in rest autobuze mizere care circula pe bulevarde ca dupa razboi.

6.Romania vs. Ucraina

Singura tara care ne bate si la infrastructura, si la nivel de trai(per total, ca asa, si Moscova e mai bogata ca Bucurestiul, dar in restul tarii se moare de foame, macar la noi e cat de cat constanta saracia). Kyiv are un sistem de metrou foarte bine pus la punct, tramvaie acceptabile, troleibuze decente, si mai ales, un mare parc de autobuze care acopera, majoritatea ca linii secundare, toate periferiile orasului. Va organiza Euro 2012, ceea ce pentru o fosta tara sovietica nu este deloc rau, banii sunt investiti in stadioane, educatie si modernizarea oraselor, si poate doar spre granita cu Belarus sa mai existe orasele cu strazi neasfaltate sau fara drum de acces.


7.Romania vs. Moldova

Desi nimeni nu cred ca ar spune vreodata ca Chisinau e mai frumos decat Bucuresti, iar Moldova o duce mai bine decat Romania. Singurul lucru adevarat este ca, Chisinau are mai multe trasee de troleibuz decat Bucurestiul. In rest aceleasi blocuri comuniste, strazi neasfaltate mai ceva decat la noi in Pipera, iar singurul punct de atractie este Piata Marii Adunari Nationale, desigur reprezentata de un spatiu mare si doua bulevarde care se intalnesc, in purul stil sovietic. Plus ca Moldova este cea mai saraca tara din Europa.

Aceasta este opinia mea, si desi nu sunt deloc un patriot, consider ca ar trebuii sa recunoastem anumite merite tarii noastre, si sa fim mai mandrii de ea, pentru ca sunt sigur ca orice ati spune voi, niciunul nu ar dori sa locuiasca in Bulgaria, Bosnia, Belarus, Macedonia, Moldova, Serbia sau chiar Rusia(intr-un alt oras in afara de Moscova ori Sankt Petersburg).

Desi nu o ducem tocmai bine, invatati sa apreciati mai mult :) .


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Nov 2009 19:01 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 47009
Putem sa facem comparatii si cu Zimbabwe, Ghana, Laos. Suntem foarte buni.

Incerc sa fac unele comparatii cu tarile din familia in care am intrat si noi. Si da, iti dau dreptate partial cu Bulgaria. Atentie, insa: bulgarii au litoral pus la punct, noi nu. Si ei nu isi distrug transportul electric, asa cum facem noi.

Sa vedem fostele tari socialiste: Ungaria, Polonia. Ne comparam cu ele?

Serbia? Se reface dupa razboi. Kosovo? Nu o recunoastem drept tzara.

Problema este ca noi nu evoluam.

P.S. : ne putem "mandri" nu "mandrii". Nu asa: "trebuii", "simtii".


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Nov 2009 19:13 
Offline

Joined: Wed 29 Apr 2009 19:38
Posts: 34
Dar sa vedem si progresele de la noi :) .

Eu iau de exemplu zona aproximativ de langa mine, Ferentari(stau in Berceni).

In anii 1995 - 2000, era o zona fara lumina, incalzire si plina de gunoaie.

Insa ceea ce se numeau candva ghetourile de la Iacob Andrei s-au transformat acum intr-o zona calma(chiar daca coloratii si drogatii inca misuna prin zona), cu gunoaie mai putine decat in spatele anumitor blocuri din zona Piata Romana si cu o strada asfaltata complet. Bineinteles ca nu sunt ipocrit si nu spun ca mi-ar place sa traiesc acolo, insa daca faci o poza in acelasi loc in anul 2000 si alta in anul 2009, vei vedea diferenta cu ochiul liber.

La fel si Zabrauti, unde pe platoul care candva era groapa de gunoi, acum copii de acolo joaca fotbal, fara sa mai vezi pic de gunoi pe langa bloc.

Inca o data spun. Orasul nostru a avut alt tip de arhitectura, si alt proces de modernizare. Alte tari au preferat sa faca incet si bine, insa Ceausescu vroia, vorba proverbului, mult si prost. Unele lucruri i-au iesit altele nu. Si noi ne putem mandri cu centrul orasului, cu zona de nord sau chiar cu cartiere precum Titan, Militari si Drumul Taberei, care desi pline de blocuri comuniste si ambuteiaje arata foarte bine.

Cum chiar tu ai spus, si in Viena sau Paris sunt blocuri gen ghetou si gunoaie la coltul blocului...Trebuie sa investim mai mult in transport si in reteaua de strazi. Bucurestiul e un oras amestecat, cu un contrast puternic si fara logica.

Suntem departe, destul de departe, insa suntem pe drumul cel bun, si asta se vede. Iar Bulgaria ne urmeaza. Trebuie doar sa ne oprim din a desfiinta transportul electric, si sa punem un pret mai mare pe ordine si disciplina. Din pacate la noi, politia nu are nici un cuvant de spus...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Nov 2009 19:23 
Offline

Joined: Sun 11 Nov 2007 11:16
Posts: 276
Location: Bucuresti, s. 1
Daca autobuzul e condus de un burtos cu maieu, bermude si slapi, si e plin de tigani, suti, cersetori, pensionari care se imbrancesc pentru un loc jos si care se uita urat la tineret, e o caldura cu 10 grade mai mare ca afara si miroase de-ti muta nasul, atunci toti cu masina o sa ia masina, si nu poti sa acuzi pe nimeni de nimic atata timp cat in autobuz sunt conditiile astea, chit ca vine repede ca metroul (atunci cand nu se lucreaza la semnalizare, deci ultimii si urmatorii 2 ani, si atunci cand nu iese vreun deranjament in circulatie, adica zilnic) sau ca se suprapune perfect pe traseul dorit. O atitudine de genul "toti aia care nu sunt masochisti si nu se chinuie ca mine cu transportul sunt niste nesimtiti" nu o sa aduca niciodata castig de cauza, nici tie nici transportului, fix pentru ca aia cu masina majoritatea sunt oameni civilizati care nu inteleg de ce sa se coboare la nivelul asta, cand pierd cu masina personala lafel de mult timp ca si cu tansportul, doar ca stau in confortul si curatenia masinii personale.

Deci la taximetristi e in regula sa functioneze in ilegalitate si sa incalce codul rutier(cu depasit coloana oprita la stop si stat la cursa pe banda de dreapta de la stop) atata timp cat e ieftin, cum si pentru primarie a fost ilegal sa interzica producerea de tamvaie noi, si cum si pentru cei de la URAC a fost ilegal sa le produca pana la urma tot noi, deci scopul scuza mijloacele, pai sa fie anarhie atunci.

Vad ca tii Bulgaria si Serbia la loc de cinste in timp ce Moldova si altele te superi ca le aduc in vorba. Tu zi vazut tarile astea dspre care vorbesti? Ca eu, care le-am vazut, am impresia ca vorbesti din auzite sau din imaginatie.

Nu am zis ca stam mai prost decat tarile din estul Europei, de acord ca stam mai bine, dar nu vad de unde ardoarea asta sa ne imbatam neaparat cu apa rece si sa ne minunam de performanta de a fi un pic mai buni decat cei mai prosti.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Nov 2009 19:37 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7975
Concluzia care se poate trage din mesajele de mai sus este ca noi am avut multe... si nu am stiut sa profitam. Altii au avut mult mai putin, dar au profitat din plin. In cazul Bulgariei, exemplul litoralului e cel mai bun... pe turistu' care vine cu masina proprie sau cu avionul la Varna chiar nu il intereseaza in Sofia se trage cu pusca mai ceva ca in Vestul Salbatic. Pe el il intereseaza ca gaseste hoteluri cu servicii bune, plaje curate si nu e jecmanit pe fata ca la noi (incepand cu celebra taxa de acces in Mamaia, apoi cu preturile exorbitante de la terase s.a.). Exemple din astea cred ca putem gasi si pentru fosta Iugoslavie (mai precis pentru Serbia, Albania, Muntenegru, ca Croatia are la turisti in Pula (scuzati cuvantul, asa se cheama orasul) intr-o luna cat are Mamaia in 2 ani).
Dupa cum zicea si Silviu, ne putem compara cu Ghana, poate cu Congo, eventual cu Botswana (ca tot au aia o moneda cu nume romanesc :twisted: , acelasi cu al statiunii croate).

Poate ar trebui, pentru inceput, sa comparam transportul din Bucuresti cu cel din alte orase ale tarii. Ca toata lumea ia Bucurestiul ca etalon, desi asta e cea mai mare tampenie. Sa dau cateva exemple:

Ploiesti
Ploiestenii circula in continuare cu Ikarusuri scurte si articulate, ba chiar si cu Dac 112 UDM. Ikarusurile merg cu GPL, componenta ecologica fiind foarte apreciata in Ploiesti. Tot pe acest principiu, s-a extins reteaua de troleibuz, iar o parte din tramvaie au fost dotate cu chopper. R.A.T.P. nu are vehicule low-floor (nici macar partial), nu au nici aer conditionat in autobuze si nici n'spe mii de stele. Nu au nici carduri active, pasive, de acces sau cum le-o mai spune si nici macar afisaje electronice (decat pe unele MAN si pe BMC).
Ei... in schimb, au toata flota monitoarizata prin GPS, dispecerizarea facandu-se exclusiv in acest mod (a, bine, ca mai vine cate o tanti si verifica prin oras e alta mancare de peste), toti angajatii au telefon mobil de serviciu (de la femeia de serviciu la director) in aceeasi retea (aveau Z Share Free), in toate statiile exista displayuri pentru a indica urmatorul vehicul, iar unde nu sunt inca active poti gasi afisat programul de circulatie. Chioscurile lor de bilete lucreaza in intervalul 5 - 23, iar ultimele curse ale tramvaielor intra in depou pe la 0:30. In plus, biletele se pot cumpara si de la orice chiosc de ziare sau orice mini-market pozitionat in statie. Controalele lor se fac ca lumea, cu Militie, fiind vizati inclusiv cei ,,colorati". Deci... care este, pana la urma definitia unui transport eficient?

Fetesti
Fiind un municipiu destul de mic si cu buget redus, Fetestiul are doar un traseu de autobuz si unul de maxi-taxi. Ca autobuze au Dac si Ikarus scurte si articulate. Biletele se cumpara de la taxatoare, iar autobuzele circula la interval de 20 de minute. La ei circula fara probleme autobuze articulate (desi traseul e relativ scurt), bine intretinute, care se umplu pana la refuz la orele de varf. Insa totul merge bine, nu exista blatisti, iar dupa autobuze iti poti potrivi ceasul. Si nici ei nu au low-floor, 1000 de stele sau alte mofturi.

TimiÅŸoara
Un alt exemplu clar de succes al transportului în comun. Programe de circulatie afisate peste tot, GPS (ba chiar, in curand, va fi disponibila urmarirea vehiculelor pe harta de catre toti vizitatorii site-ului www.ratt.ro !), vehicule noi (50 de trolee, 55 de autobuze), dar si vehicule vechi, dar bine intretinute. Singura problema e la distributia de bilete (sunt cam greu de gasit) si la noile carduri (trebuie validate si abonamentele). Insa, un calator ,,fidel", posesor de abonament, se poate descurca extrem de bine, mai ales ca exista zone (in centrul vechi mai ales) unde au acces NUMAI tramvaiele.

Arad
Peste 90% din transportul in oras e facut cu tramvaiul, iar mare parte din infrastructura e separata de trafic. Mai sunt probleme cu respectarea graficelor de circulatie (si cu lucrarile de reabilitare la linii), iar tramvaiele sunt vechi, insa isi fac treaba bine, datorita separarii de trafic. Si aici un calator ,,fidel" n-are probleme.

Cluj-Napoca
Nici nu are rost sa mai fac o comparatie intre Cluj si Bucuresti. Clujul are articulate, are trasee bine definite si programe de circulatie bine facute. La capitolul vehicule, s-au achizitionat multe vehicule second-hand, dar isi fac treaba.

De ce acolo s-a putut si la Bucuresti nu?

Later edit: cele 2 mesaje dinaintea mesajului meu nu erau la momentul la care m-am apucat sa scriu acest mesaj.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Nov 2009 10:46 
Offline

Joined: Thu 27 Aug 2009 13:05
Posts: 20
Location: Bucuresti
Multumesc Roberto si Dr2005 pentru mesajele detaliate si on-topic :) Exact asta am vrut sa fac, sa starnesc comparatii punct cu punct intre orase si tari diferite!

@ Silviu: Te inteleg ca vrei sa ne compari mai degraba cu tarile UE, dar cred ca aspectul istoric nu e deloc de neglijat...Anglia, Franta, Germania, Spania, Olanda, Belgia, Italia, Portugalia au supt la greu din colonii aflate peste tot in lume. Ungaria, Cehia si Austria, au fost zonele conducatoare din imperiul lor si au supt si ele din Transilvania, Croatia, etc. Polonia si Suedia de asemenea au avut mini-imperii. Hai sa vedem ce mai ramane din UE daca scoatem din discutie aceste tari:

Lituania, Letonia, Estonia, Malta, Cipru, Luxemburg - practic microstate unde consider ca nu se aplica discutia...da, au realizari mari, dar e mult mai usor sa lucrezi cand tara ta nu are mai mult de 300km de la granita la granita...nici nu prea au trenuri interurbane, metrou sau trolee. Si Slovenia s-ar cam incadra aici.

Bulgaria, Slovacia - precum am scris mai sus, tari fata de care avem un transport public comparabil, dar in general mai bun.

Danemarca, Finlanda - tari in care transportul public este excelent si care clar au o mentalitate mult superioara noua, bravo lor.

Irlanda, Grecia - tari in care intr-adevar transportul public ne este superior, dar nu cu foarte mult...Dublin are tramvaie bune si tren suburban, dar nu si trolee, Atena are metrou bun dar probleme de trafic, iar trenurile lor interurbane au viteze bunicele, dar nu la nivelul principalelor tari UE. Cel putin la capitolul tramvaie, metrou si trenuri intercity cred ca ii putem ajunge in 10 ani.

Astfel, reducand discutia strict la UE si luand in calcul tarile cu care ne putem compara, as zice ca ne situam in mediocritate...nu e nicidecum un rezultat bun, dar chiar ma scot din sarite afirmatiile atatora ca suntem ultimii oameni.

Chiar mi-ar placea sa ramana topicul asta aici si sa readucem in discutie anual "nivelul" :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Nov 2009 11:10 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 47009
De cand am vazut acest topic, m-am temut ca o sa fie umplut de povestioare.

O comparatie intre transportul public din Romania si cel din alte tari se poate face doar cu exemple concrete, in primul rand de aceia care au vizitat alte tari. Sigur ca si parcurgerea unor date de pe internet poate sa te ajute si exista astfel de date pe forumul nostru.

Sigur ca trebuie sa avem in vedere date istorice, geografice, ce state au "supt" si de unde. As fi preferat sa fi vorbit de statele ce au "supt" bani europeni pt. a pune la punct infrastructura de transport: Spania, Portugalia, Italia, Polonia, etc, etc.

Nu suntem ultimii, am mai spus-o. Dar ce ce sa nu vrem mai mult?

E putin mai mult:
http://forum.transira.ro/index.php?c=5
http://forum.transira.ro/viewforum.php?f=103

Roberto, lecter, am o prounere: incercati sa dezvoltati topicele de mai sus, pentru a avea cat mai multe informatii.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Nov 2009 11:58 
Offline

Joined: Thu 27 Aug 2009 13:05
Posts: 20
Location: Bucuresti
Care e regulamentul cu privire la poze in acele forumuri? Eu am locuit in Asia si as putea posta niste poze facute personal in cateva tari din zona, dar daca mai fac rost si din alte surse si mentionez acele surse e in regula? La fel si pentru o serie de tari europene...

De fapt o buna parte din ce-am scris mai sus e din experienta proprie. In Europa am fost in Franta, Anglia, Austria, Portugalia, Spania, Estonia, Finlanda, Bulgaria, Ungaria, Cehia, Germania, Rusia, Belgia, Elvetia, Irlanda si Turcia. Neposedand carnet, am folosit sistemul de transport urban si interurban in toate acele tari, deci consider ca pot sa-mi sustin parerile...pentru restul tarilor mentionate m-am documentat pe Internet si in general sunt suficient de micute cat sa nu scape prea multe detalii unei persoane pasionate si cu timp pentru cercetare.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Nov 2009 12:04 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 47009
lecter wrote:
Care e regulamentul cu privire la poze in acele forumuri? Eu am locuit in Asia si as putea posta niste poze facute personal in cateva tari din zona, dar daca mai fac rost si din alte surse si mentionez acele surse e in regula? La fel si pentru o serie de tari europene...

De fapt o buna parte din ce-am scris mai sus e din experienta proprie. In Europa am fost in Franta, Anglia, Austria, Portugalia, Spania, Estonia, Finlanda, Bulgaria, Ungaria, Cehia, Germania, Rusia, Belgia, Elvetia, Irlanda si Turcia. Neposedand carnet, am folosit sistemul de transport urban si interurban in toate acele tari, deci consider ca pot sa-mi sustin parerile...pentru restul tarilor mentionate m-am documentat pe Internet si in general sunt suficient de micute cat sa nu scape prea multe detalii unei persoane pasionate si cu timp pentru cercetare.


De aceea v-am provocat.

Te rog sa selectezi fotografiile cele mai relevante, cu vehiculul "intreg", cu dimensiunea max. 800x600. Pt. fotografiile sau informatiile luate din alta parte, se va specifica sursa.

Am un exemplu de documentare de dat: cel al lui RobertC (topice din Germania, Cehia, Slovacia, etc).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 29 Aug 2010 21:44 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3444
De citit cu atentie.

Capitala: Pret bilet (EUR) / Pret abonament (EUR)

Bucuresti : 0,31 / 11,60
Sofia 0,50 / 22,50
Moscova: 0,57 / 9,45
Praga: 0,82 / 21,37
Roma: 1,00 / 30,00
Atena: 1,00 / 35,00
Madrid: 1,10 / 45,50
Budapesta: 1,29 / 38,55
Viena: 1,90 / 54,33
Amsterdam: 2,10 / 65,35
Berlin: 2,10 / 88,50
Londra: 1,99 / 110,69

Concluziile le trageti singuri.

http://www.money.ro/rutier/cat-costa-un ... l/slide-11

Cât costă un bilet de autobuz în capitalele europene?

Money.ro a realizat o sinteză a preţurilor medii pentru un bilet dus de călătorie cu mijloacele de transport în comun din capitalele europene. Tarifele sunt extrase de pe numbeo.com, una dintre cele mai mari baze de date gratuite online cu date despre costurile vieţii şi ale proprietăţilor.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group