Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49 Posts: 50361
|
“Vedetele” din Franţa lucrează pentru RATUC
Autobuzele Renault SC 10 R, vechi de aproape 30 de ani, folosite pentru transportul în comun din Cluj, au apărut în filme precum “Ronin”, cu Robert De Niro şi Jean Reno.
Autobuzele Renault, “mici şi verzi”, sunt deseori asociate cu Parisul şi au fost folosite în filme produse de francezi sau filmate în Hexagon. Cele 76 de “broscuţe” SC 10R, câte mai există la Cluj, se descurcă, în acest moment, pe toate liniile din oraş, deşi au o vechime de aproape 30 de ani. Din cele 100 de autobuze Renault SC 10R sau Saviem SC 10U achiziţionate de Regia Autonomă de Transport Urban de Călători (RATUC) Cluj în anii ’92-’94, la vârsta de nouă ani şi la un preţ estimat acum la 15.000 de euro, se mai află în circulaţie 76 de vehicule. De când au ajuns la Cluj, acestea parcurg zilnic, în medie, câte 120-150 de kilometri şi acoperă toate liniile de circulaţie, mai puţin 43 şi 45, considerate trasee prea grele. Fabricate începând cu anul 1965, SC 10R-urile au devenit autobuzele oficiale de transport de călători în oraşele Franţei şi, în special, în Paris, motiv pentru care mulţi dintre francezii care se află în Cluj fotografiază, cu nostalgie, “relicvele”. Mai mult, fotografiile cu autobuzele din Cluj sunt postate pe diferite forumuri franţuzeşti ale iubitorilor de maşini vechi, unde se discută starea de funcţionare. “Genială fotografie, sper că ai reuşit să iei şi indicativul din fabrică, pentru specialiştii noştri! îmi amintesc că în 1994, SC 10U-MCR mergeau şi la gara din Phnom Penh, însă acolo n-am avut curaj să fac poze sau să le iau numerele, iar acum regret”, spune unul dintre forumiştii francezi, încântat de o fotografie cu un “35” în staţia de la Teatrul Naţional din Cluj. SC 10 R-urile franceze sunt iubite în Franţa şi datorită faptului că au fost actori în mai multe filme. Din lista peliculelor celebre în care “buburuzele” Renault au fost implicate în urmăriri, fac parte “Ronin”, apărut în anul 1998, cu Robert de Niro şi Jean Reno, “Conte d’hiver” – Poveste de iarnă, lansată în 1992, miniseria televizată “Le château des oliviers” – Castelul Măslinilor, din 1993, sau serialul poliţist “Profil Bas” – 1993. Potrivit unui forum care dezbate tema autubuzelor vechi ale “RATUC-ului” francez (Régie Autonome des Transports Parisiens -RATP, n.-red.), printre ultimele autobuze similare celor de la Cluj mai circulau în capitala Franţei, în anul 2000, pe ruta Gare du Nord - Porte de Vanves. De celebritatea SC 10 R-urilor e conştient şi Liviu Neag, directorul RATUC, care spune că regia a fost “inspectată” recent de un mecanic al RATP Paris. “Autobuzele au un motor de 180 CP, categoria de poluare este EURO 2, iar viteza maximă pe care o pot atinge este de 60 km/oră. Per suta de kilometri, consumul este de 28,8 litri. Nu avem probleme cu aceste autobuze tocmai datorită faptului că au fost făcute foarte bine”, spune Neag. Directorul RATUC Cluj-Napoca subliniază şi că RATP Paris a trimis o solicitare de fotografii cu SC 10 R-urile clujene. “Ne-au spus că suntem admirabili pentru modul în care le-am păstrat şi le-am întreţinut. A venit şi un specialist de la ei care ne-a felicitat echipa de mentenanţă”, a mai spus Neag. Directorul RATUC pune popularitatea autobuzelor pe seama faptului că, la scurt timp de la fabricarea primelor Saviem-uri, toate marile oraşe ale Franţei au fost obligate de guvernul francez să le cumpere. “Şoferilor le place să le conducă, pentru că sunt uşor de manevrat. Lotul cumpărat acum 18 ani a fost o achiziţie bună”, a conchis Liviu Neag. La Cluj, cele mai multe SC 10 R-uri din ţară Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) a avut în stoc 200 de SC 10 R-uri, din care mai circulă doar câteva maşini. La Turda au existat 20 de autobuze, din care mai circulă doar cinci, iar la Iaşi, deşi au fost achiziţionate mai multe vehicule de transport în comun, nu mai circulă niciunul.23.02.10 http://www.ziuadecj.ro/action/article?ID=38658
Attachments: |

231.jpg [ 69.08 KiB | Viewed 16498 times ]
|
|
|