OAB wrote:
2. Cum functioneaza macazul cu o patina? Ce face soferul ca sa actioneze directa si ce face sa actioneze abaterea?
Uneori, troleibuzul din spate il putea gresi pe cel din fata, prin actionarea patinei de directa cand cel din fata a comutat pe abatere; de regula, insa, soferul se oprea la o distanta suficient de mare fata de primul senzor pentru ca, odata ce troleibuzul din fata a trecut de macaz, acesta sa poata accelera serios.
Macazul cu o singura patina are mai multe avantaje, pentru care a fost preferat in multe orase. In primul rand, creste viteza generala de circulatie. La acest tip de macaz nu se comuta pe principiul "directa" sau "abatere", ci pe principiul flux dominant / flux secundar. Adica, pozitia implicita a macazului (pentru care nu trebuie actionata patina, si pe care macazul
revine automat dupa trecerea unui vehicul pe cealalta directie) poate fi fie linia directa, fie abaterea, dar reprezinta intotdeauna directia pe care traficul inregistreaza valoarea cea mai mare. In acest fel, majoritatea soferilor nu sunt nevoiti sa actioneze macazul, doar sa ridice piciorul de pe acceleratie la trecerea pe patina. Soferii care trebuie sa actioneze macazul, cei de pe fluxul mai scazut, trebuie doar sa fie atenti ca pe macaz sau inaintea acestuia sa nu mai fie un alt vehicul, sa astepte dupa caz iesirea acestuia din zona, inaintea patinei. Exista un risc legat de neatentia in momentul actionarii patinei, dar acest risc este mult mai mic decat in cazul a doua patine, in plus este mai mica si distanta cu restrictie de viteza. Soferii trebuie sa cunoasca care e pozitia implicita a macazului (stabilita de conducerea intreprinderii), iar rolul semnalelor cu sageti se reduce la acela de a informa soferul daca trecerea peste patina a avut sau nu efectul dorit.
Pana la urma este o chestie de optimizare. Ma surprinde faptul ca la Cluj nu s-a incercat aceasta varianta.