TRANSIRA

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Sun 18 Nov 2018 13:49

All times are UTC + 3 hours




Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 3 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu 14 Feb 2008 08:15 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46543
Din pacate, Constanta are o faima trista in domeniul transportului local, fiind prima localitate din tara ce a redus drastic transportul electric (cu tramvaiul si troleibuzul), fiind acum amenintati cu disparitia totala a acestui sistem de transport.

Autobuzele MAZ ce au inlocuit mare parte din vehiculele uzate ale RATC, au reprezentat un pas important facut de catre municipalitate. Acest pas este discutabil, pentru ca nu s-au achizitionat mai multe troleibuze noi, nemaivorbind de tramvaie si de reabilitarea caii de rulare a acestuia. Mai mult decit atit, s-a inlaturat reteaua de troleibuze in cea mai mare parte, desi macar traseele 49 si 51 puteau fi deservite de catre troleibuze. Nu stiu daca acest lucru s-a realizat avind Hotarire de Consiliu Local, dat fiind faptul ca reteaua de contact troleibuze se afla pe domeniul public.

Consideram ca troleibuzul reprezinta solutia pentru Constanta, oras cu un grad ridicat de poluare datorat motorului termic. Troleibuzul este un mijloc de transport cu grad de poluare zero, economic (investitie initiala mare, dar amortizare rapida si durata de viata dubla fata de cea a unui autobuz), ergonomic, ce elimina tunelul de poluare, avind si o mobilitate superioara in trafic. S-a constatat o dezvoltare economica rapida a zonelor deservite de catre transportul electric, populatia din tarile Uniunii Europene apreciind in mod deosebit acest tip de transport, datorita fiabilitatii si a sigurantei in exploatare a acestuia.

Dezvoltarea transportului cu troleibuze in municipiul Constanta trebuie sa se faca gradat, tinind cont si de celelalte doua sisteme existente: tramvaiul si autobuzul.

In prima etapa se vor introduce troleibuze pe rutele tramvaiului (101, 102 dar si 100 sau 104), folosind infrastructura acestuia (substatii de redresare, cabluri electrice, console, izolatori, stilpi, etc).

In etapele urmatoare (anii 2010-2011) se vor inlocui autobuzele existente cu troleibuze noi, treptat, pe masura casarii autobuzelor, avindu-se in vedere fostele trasee deservite de catre troleibuze.

Am solicitat factorilor locali de decizie (Primarie, Consiliu Local) sa ia toate masurile necesare implementarii transportului electric, tinind cont si de strategiile existente, nerespectate, cum sint cele din Agenda Locala 21.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 06 Jul 2008 18:12 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46543
Desi m-am trezit cam tirziu, cind procedurile pentru achizitionarea a 65 de autobuze au inceput, am transmis documentul ce il aveti in atasament. Spicuiri, aici:

Troleibuze pentru Constanţa
Economie, ergonomie, ecologie


- Troleibuzul este un mijloc de transport cu grad de poluare fizico–chimică zero şi cu poluare fonică foarte scăzută;

◦ Se elimină efectul “tunelului de poluare”, ameninţarea cea mai mare a aglomerărilor urbane
◦ Prin folosirea a 150 de troleibuze, în detrimentul a 150 de autobuze, NU se degajă în atmosferă 10.500 tone dioxid de carbon anual

- Sistemul de transport cu troleibuzul este mult mai ieftin decît cel cu autobuzul;

◦ S-a realizat un studiu în Solingen, oraş ce dispune de 80 de troleibuze, dar are şi autobuze. Costurile pe kilometru pentru un autobuz sînt de 1,46 euro. Costurile pentru troleibuz (incluzînd şi sistemul de captare al curentului) sînt de 1,49 euro. Însă, troleibuzele moderne au un sistem recuperativ de energie, “aruncînd” în reţea curentul electric produs atunci cînd rulează în relanti. Cu acest sistem implementat, troleibuzul consumă 1,39 euro/kilometru
◦ Se foloseşte alimentarea cu energie electrică. Procedeele de obţinere a acesteia sînt mai puţin poluante decît cele de obtinere a benzinelor şi motorinelor. În plus, se mută poluarea în afara aglomerărilor urbane
◦ Alte variante de propulsie a vehiculelor sînt fie mult mai scumpe (motoarele acţionate cu hidrogen. Se obţine hidrogenul necesar prin electroliza apei, fiind necesară o pilă electrică cu electrozi de platină), fie mai poluante pe termen mediu (“bio-dieselul”. Culturile mari de rapiţă deşertifică aproape ireversibil suprafeţe foarte mari de teren. Germania, ce a implementat acest sistem de propulsie, face paşi hotărîţi în sensul renunţării la acesta, bazîndu-se tot pe tramvaie sau troleibuze)
◦ Preţul curentului electric a avut o evoluţie liniară, lentă. În schimb, datorită epuizării resurselor minerale, preţul motorinei este în continuă creştere
◦ Investiţiile iniţiale în infrastructura de troleibuz sînt aproape duble faţă de infrastructura de autobuz. Însă, durata de viaţă a troleibuzului faţă de autobuz este dublă, costurile de întreţinere şi exploatare ale troleibuzului fiind mai mici
◦ S-a constatat dezvoltarea mai rapidă, socio–economică, a zonelor deservite de către troleibuz.

- Sistemul de transport cu troleibuzul este mult mai fiabil. Troleibuzul are o mobilitate foarte mare în trafic, datorată calităţilor motorului electric, dar şi a unei reţele electrice bine puse la punct. Troleibuzele moderne sînt dotate cu motor auxiliar şi cu decuplare–recuplare pneumatică a captatorilor, reducînd astfel riscurile unor posibile avarii;

- Prezentul şi viitorul sînt ale troleibuzului

◦ În ultimii ani s-au introdus troleibuze sau reţeaua de troleibuze a fost extinsă în Roma, Lecce, Genova, Milano, Landskrona, Zurich, Geneva, Lucerna, Lyon, Limoges, Arnhem, Linz, Salzburg, Solingen, Bratislava, Brno, Budapesta, Szeged, Debreţin, Bergen, Atena, Beijing, Quito, Vancouver, Wellington, Mendoza, Sao Paolo, etc.
◦ Se vor introduce troleibuze în Barquisimeto, Graz, Klagenfurt, Castellon, alte oraşe din Germania studiind posibilitatea reintroducerii troleibuzului


Program etapizat de introducere a sistemului de transport public cu troleibuzul în municipiul Constanţa

Anul 2008
Vor fi introduse troleibuze pe traseele 101 şi 102.
Necesar: 28 km reţea troleibuz

Tramvaiele scoase din circulaţie se vor valorifica prin vînzarea lor către alte regii de transport public.
Se va folosi infrastuctura deja existentă (substaţii de redresare, stîlpi, traversee de sîrmă, console, izolatori, etc.).
Experienţa colectivului RATC în exploatarea transportului electric este unul din atuurile principale ale implementării acestui tip de transport.

Anul 2009
Vor fi introduse troleibuze pe traseul 100.
Necesar: 11,7 km reţea troleibuz

Autobuzele MAZ ce sînt în prezent folosite pe linia 100 vor înlocui autobuzele DAC aflate în parcul RATC.

Anul 2010
Vor fi introduse troleibuze pe traseele 2, 2b, 44, 49 şi 51.
Necesar: 32 km reţea troleibuz

Autobuzele MAZ vor fi retrase treptat din circulaţie, expirînd durata de viaţă a acestora.

Anul 2011
Vor fi introduse troleibuze pe traseele 42, 42b şi 43.
Necesar: 8 km reţea troleibuz
Autobuzele MAZ vor fi retrase treptat din circulaţie, expirînd durata de viaţă a acestora.

Anul 2012
Vor fi introduse troleibuze pe traseul 40.
Necesar: 7 km reţea troleibuz
În anul 2012 Constanţă va avea un parc de vehicule complet înnoit, cu o durată de viaţă de 15 -25 ani.

Necesar troleibuze:

- 50 unităţi în anul 2008;
- 120 unităţi pt. anii 2009 -2012.

Costuri:

Preţul troleibuzelor variază între 260.000 euro şi 500.000 euro /unitate, funcţie de capacitatea vehiculului, de tipul acţionării motorului electric (în curent alternativ sau continuu, cu variator de tensiune sau invertor), de sistemul de captare a curentului electric (captatori echipaţi cu decuplare pneumatică), de sursa auxiliară de propulsare a vehiculului (motor termic sau baterii), precum şi de alte dotări (aer condiţionat, GPS, etc).

Efortul financiar necesar:

a) Pentru costul minim de 260.000 euro /buc., la cursul de 3,5 RON /euro

50 troleibuze (anul 2008): total 45.500.000 lei
120 troleibuze (anii 2009 -2012): total 109.200.000 lei

b) Pentru costul maxim de 500.000 euro /buc., la cursul de 3,5 RON /euro

50 troleibuze (anul 2008): total 87.500.000 lei
120 troleibuze (anii 2009 -2012): total 210.000.000 lei

Cel mai accesibil model existent pe piaţa internă este troleibuzul Astra/Citelis/SAERP. Asamblarea troleibuzelor se face la Astra/Cefin Arad, pe caroserii Citelis, cu instalaţia de captare a curentului fabricată de către ICPE–SAERP Bucureşti. În Bucureşti circulă 100 astfel de troleibuze. Modelul mai vechi (Astra/Agora/SAERP) este prezent în Cluj Napoca (27 unităţi).

La Timişoara au început să sosească primele troleibuze Skoda 24Tr (Skoda/Citelis/Ganz), dintr-un lot de 50 de unităţi.

Au fost anunţate intenţii de achiziţionare a troleibuzelor noi, astfel: 150 buc. pt. Bucureşti, 50 buc. pt. Oradea (sistem nou, pt. Zona Metropolitană Oradea), 25 buc. pt. Cluj Napoca, 10 buc. pt. Galaţi, 5 buc. pt. Baia Mare.

Alţi producători: Solaris, Skoda, MAZ/Ganz, IUMZ, etc.

Este de luat în considerare şi achiziţionarea unor troleibuze second–hand (din Elveţia). Acestea au un raport excepţional calitate /preţ.

c) Reţeaua de troleibuz

Se pot folosi materiale fabricate în ţara noastră. De preferat este un sistem nou, cu prindere elastică a firului de contact, ce permite absorbirea vibraţiilor, şi cu macaze şi încrucişări ce permit viteze foarte mari de trecere a vehiculelor peste piesele speciale ale reţelei de troleibuz. De exemplu, Kummler–Matter, Furrer–Frey.
Se vor prefera traverseele de sîrmă. Sînt mai ieftine decît consolele, au un impact vizual moderat şi permit o manevrabilitate uşoară.


Attachments:
Troleibuze Constanta.doc [48 KiB]
Downloaded 351 times
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Dec 2010 14:02 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46543
Nr. 147 din 2 decembrie 2010

COMUNICAT DE PRESĂ

Masacrarea transportului electric începută în anul 2002 va avea punct final în data de 3 decembrie a.c., dată la care în municipiul Constanţa vor circula pentru ultima dată, în administraţia Mazăre/Coiciu, troleibuze.

Retragerea troleibuzelor de pe traseele 48 şi 48 barat a început “pe ascuns”: au fost retrase deja din circulaţie troleibuzele ROCAR 212 E şi rărite programele deservite de către celelalte 15 troleibuze ROCAR 412 E. Troleibuzele vor fi înlocuite cu autobuze ce vor fi luate de pe alte trasee, iar frecvenţa de circulaţie a acestora va scădea (la ora actuală sunt 10 troleibuze pt. traseul 48 şi 6 troleibuze pt. traseul 48 barat). Acest lucru este ilegal, deoarece nu există Hotărâre de Consiliu local în acest sens.

Se va servi şi acum, dacă cineva va îndrăzni să întrebe, placa uzată cum că troleibuzele retrase din circulaţie sunt vechi şi costisitoare. Precizăm că nimeni nu a oprit administraţia tomitană să achiziţioneze troleibuze noi şi să extindă reţeaua transportului ecologic. Prin Programul Operaţional Regional se finanţează “extinderea şi/sau modernizarea reţelei liniilor de tramvai şi troleibuz şi a infrastructurii aferente”, contribuţia municipalităţilor fiind de 2% din valoarea eligibilă a proiectului. Acest pachet de finanţare a fost accesat de către Craiova (introducerea troleibuzului şi reabilitarea reţelei de tramvai), Vaslui, Braşov, Baia Mare (extinderea reţelei de troleibuze), Galaţi, Brăila, Reşiţa, Ploieşti şi Cluj (reabilitarea infrastructurii troleibuzului sau tramvaiului). Piteşti, Oneşti sunt localităţi ce au prevăzut în Planul Integrat de Dezvoltare Urbană introducerea transportului ecologic cu troleibuze. Începând cu anul 2011 va fi posibil sprijin european pt. achiziţionarea propriu-zisă şi a vehiculelor (troleibuze şi tramvaie), în condiţiile în care preţul unui troleibuz este sensibil apropiat de cel al autobuzului.

Recent, directorul general al RATC, dl. Dumitru Coiciu, afirma că ponderea utilizatorilor transportului în comun a scăzut simţitor. Aşa este, dar cauza o reprezintă managementul defectuos al acestuia, preţul mare al legitimaţiilor de călătorie şi diletantismul, reaua-voinţă a Primăriei şi Consiliului local Constanţa. De ce în alte oraşe există transport electric, staţii acoperite, programe de circulaţie şi hărţi afişate şi în Constanţa nu?

Precizăm că durata normată de viaţă a unui autobuz este de 8 ani. Aşadar, începând cu anul 2011 în Constanţa se va circula cu 115 autobuze MAZ expirate. În condiţiile în care există şi o puzderie de microbuze aparţinând “Grup Media Sud”, ce piratează traseele RATC, ne putem face o imagine reală asupra a ceea ce se întămplă în transportul tomitan.

Un caz aparte este dat de “sindicalismul” constănţean. Există “Sindicatul Transport Electric RATC Constanţa” condus de către dl. Ibraim Timur. Aţi auzit vreun protest al acestuia în momentul desfiinţării tramvaiului (soldat şi cu pierderea locului de muncă pt. câţiva angajaţi RATC)? Dar acum când se desfiinţează şi transportul cu troleibuze? Culmea, sindicalistul este purtător de cuvânt al Patronatului, dar şi asociat cu acesta (firma SC Clean Control ITC SRL Constanţa).

Am iniţiat o petiţie privind salvarea a ceea ce a mai rămas din transportul electric. Poate că în ceasul al 12-lea administraţia locală va ţine cont şi de necesităţile contribuabilului. Petiţia poate fi semnată aici:
http://www.petitieonline.ro/petitie/sal ... 27049.html

Uniunea Europeană se implică în mod constant în dezvoltarea sistemelor de transport electric, considerându-se că răspund cel mai bine celor 3 parametri definitorii: “ecologie, economie, ergonomie”. În acest scop s-a elaborat în data de 30 septembrie 2009 un plan de acţiune pe patru ani care cuprinde 20 de măsuri vizând modernizarea sistemelor de transport pentru ca acestea să devină mai eficiente şi mai durabile. Măsurile prevăd, printre altele, drepturi sporite pentru persoanele care circulă cu mijloacele de transport în comun şi suplimentarea fondurilor alocate dezvoltării transportului public cu vehicule “zero emisii”, cu consum energetic mic.

Abordarea acestor provocări este esenţială pentru succesul strategiei globale a Uniunii Europene de combatere a schimbărilor climatice şi de promovare a creşterii economice şi a dezvoltării durabile, în condiţiile în care ponderea emisiilor gazelor cu efect de seră a transportului public este 20%.



Attachments:
salvati_transportul_electric_din_constanta_-p09027049.pdf [12.93 KiB]
Downloaded 201 times
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group