Microbuzele, care sunt tot in numar de 50, sunt o pacoste de pe vremea ideii geniale a simiradului cu scindarea RATC in RATEC si Autobuzul s.a. Aceste vehicule sunt exploatate intens pentru a fi amortizate si sunt uneori preferate pe trasee cu strazi inguste, in care traficul si parcarile creaza probleme.
In conditiile traficului actual si a necesitatii de autobuze, Nikita a comis o grava greseala in a suspenda troleibuzele la momentul in care a facut-o. Chiar si intercalate cu autobuzele, troleibuzele ar fi suplinit astazi numarul de autobuze necesar in prezent datorita lucrarilor, dar si a viitoarelor trasee care se vor infiinta.
Linia 44, una din sansele salvarii troleibuzului (chiar si in conditiile suspendarii in restul orasului), a avut nesansa sa fie subiectul unor lupte murdare pentru acapararea traseului, lupta pe care oameni interesati nu aveau interesul ca municipalitatea s'o castige. Unistil a stiut mult mai bine sa-si apere interesele, raspunzand in forta sicanarilor facute de dubari, ceea ce RATP n'a facut niciodata.
Nu cunosc starea exacta a retelei pe traseul liniei 44 si de cate ori s'au facut modernizari la aceasta, dar trebuie sa spun nu ca demontarea ei in sine, ci graba cu care s'a facut este dubioasa, dar acoperita in mod sigur prin documente legale. Adica, exista si alte portiuni in stare similara, dar care totusi au ramas, desi sunt nefolosite.
Reteaua (ce a mai ramas) va ramane si ca exemplu s'a refacut o portiune dupa lucrarile din intersectia strazii Pacurari cu Piata Eminescu. E adevarat, macazul nu a mai fost refacut, dar nici nu era folosit.
O mare sansa pentru troleibuz ar fi conservarea si intretinerea unor portiuni de retea: Bucium-Socola, Bucium-CUG si Copou-Piata Eminescu, pentru
teste, daca orasul ar fi dispus sa organizeze periodic targuri internationale de transport public. Orasul Iasi are particularitatea ca are forme de relief care solicita la maxim vehiculele, ceea ce ar constitui un motiv de a se organiza aici prezentari si testari de vehicule, incluzand troleibuze si troleibuze cu dubla tractiune.
Daca nu s'ar obtine fonduri europene suficiente pentru transportul cu troleibuze, desi s'ar putea obtine la pachet cu tramvaiele pentru
zona metropolitana, o solutie ar fi transformarea unor autobuze existente in troleibuze, intr'un viitor apropiat.
Din pacate, actualului primar nu-i plac troleibuzele. Din fericire, el nu va sta in fotoliu o vesnicie. Iarasi din pacate, desi in oras se modernizeaza liniile de tramvai, nu suntem siguri ca a renuntat la ideea desfiintarii liniei de tramvai intre A.Panu si Podul Ros, ca si intre Podul de Piatra si Podul Ros, desi
s'au arnuncat gramezi de bani publici si pentru aceasta linie (A.Panu-Podul Ros), nefolosita in prezent si amenintata de proiectul
Palache. Si pentru aceasta linie
va trebui sa luptam, cu atat mai mult cu cat pe strada Palat si in zona cu potential turistic, transportul electric (incluzand troleibuzele) ar fi preferabil autobuzelor, care ar putea fi deviate pe strada 7 Noiembrie (actual Sf Lazar).
Oricum, reintroducerea troleibuzului se va face ca dela zero, cu retea noua, stalpi noi si vehicule noi (sau posibil transformate). In orice caz viitorul troleibuzului nu se numeste 112/7E, 212/7E si nici macar Skoda 14Tr 2'nd hand. Ar fi insa preferabil ca macar cateva exemplare sa fie pastrate pentru muzeu sau ca utilitare, dar deocamdata mingea nu este nici la Nikita, nici la RATP, ci la liberalul Ferfenechiu sau urmasii acestuia stapani pe finantele locale, care le-au sigilat cu etichete de
NaCl
P.S. Nu e vorba de
alte 30 autobuze cu GPL, ci de transformarea a 30 existente