Soarta liniei de tramvai de pe bulevardul Anastasie Panu incerta
Scrisoare deschisa adresata primarului municipiului Iasi si directorului tehnic al Primariei
Domnule Primar,
Domnule Director tehnic,
Am citit cu ingrijorare articolele aparute in citeva publicatii locale in data de 10 decembrie 2008, cu referire la soarta liniei de tramvai de pe bulevardul Anastasie Panu si strada Palat. Dupa o lunga perioada de incertitudine, in care au mai fost facute referiri, in diverse articole de ziar, la utilitatea acestei linii, precizarile aduse joi nu pot decit sa nemultumeasca cetateanul de rind, utilizator permanent al sistemului de transport public din municipiul Iasi.
In articolul "Primaria scoate definitiv tramvaiele de pe b-dul A. Panu", aparut in cotidianul "Iasi Plus", domnul director tehnic Mihai Chirica afirma: "Suspendarea traseelor din aceasta zona nu a adus reclamatii din partea iesenilor". Daca astfel stau lucrurile, motivul ar putea fi cautat in resemnarea cetatenilor la gindul ca lucrarea de pe bd. A. Panu nu va fi terminata prea curind. Sintem, insa, convinsi de faptul ca sondarea cetatenilor din Podu Ros-bulevardul Tutora-Tesatura-Cotnari, adresindu-li-se direct intrebarea daca ar dori revenirea traseelor 1 si 13 la parcursul lor normal, prin Podu Ros, ar arata clar nemultumirea fata de situatia actuala. De altfel, articole anterioare ce tratau subiectul, publicate in editiile on-line ale ziarelor, au beneficiat si de comentarii ale cititorilor care isi exprimau dorinta revenirii traseelor 1 si 13 la parcursurile lor de baza.
Considerind, de exemplu, situatia unui locuitor al zonei Podu Ros, salariat in Copou, care trebuie sa ajunga la serviciu in intervalul 7.00-8.00 si care nu detine un autoturism (fie si permitindu-si unul, dar alegind varianta utilizarii transportului public), prin devierea traseului 13, pe care pina in aprilie 2006 il considera drept solutia cea mai buna pentru a ajunge la locul de munca, respectivul cetatean a fost fortat sa gaseasca alte modalitati, toate incomparabil mai incomode, de a se deplasa intre cele doua zone. Variantele pe care le are la dispozitie in prezent sint: autobuzele 28 si 41 (accesul in acestea este, insa, dificil spre imposibil in zona Podu Ros catre Copou in intervalul orar mentionat, din cauza aglomeratiei), autobuzul 43 barat (pentru care, insa, trebuie sa se deplaseze pina la Tesatura si care, oricum, vine aglomerat dinspre Poitiers-Bularga), tramvaiul 13 deviat prin T. Vladimirescu (deja aberant) sau taxiul. Nu-si doreste, oare, cetateanul nostru revenirea tramvaielor 1/13 prin Podu Ros? Chiar daca si acestea erau aglomerate, pentru locuitorii din Podu Ros-bulevardul Tutora-Tesatura-Cotnari reprezentau solutia rezonabila pentru deplasarea catre zona centrala si Copou.
Pentru zona Podu Ros tramvaiele 1 si 13 reprezentau si unica legatura directa cu zona Tatarasi, cu asigurarea facilitatilor oferite de catre RATP in privinta legitimatiilor de calatorie (din acest punct de vedere, intre varianta autobuzului 121 si cea a tramvaielor 1/13, alegerea putind fi usor de intuit).
Linia de tramvai de pe bd. A. Panu-str. Palat asigura nu doar circulatia tramvaielor 1 si 13, ci si un extraordinar suport pentru implementarea transportului de mare capacitate intre CUG si Copou, traseu pe care in prezent sint probleme foarte mari din cauza aglomeratiei. Reabilitarea infrastructurii de tramvai intre Podu Ros si CUG ar da posibilitatea revenirii tramvaielor (vagoane de capacitate foarte mare) si rezolvarii tuturor problemelor generate de incapacitatea autobuzelor de a prelua fluxul ridicat de calatori dintre CUG si Podu Ros.
Nu trebuie uitate nici aspectele ce tin de istoria indelungata a acestei linii de tramvai, de eforturile facute de inimosii salariati ai Uzinei de Tramvaie pentru restabilirea legaturii zonelor Nicolina si Socola cu centrul orasului, prin reconstructia podului si liniilor de tramvai afectate de bombardamentele din Al Doilea Razboi Mondial.
Tronsonul pentru care se ia in considerare dezafectarea infrastructurii de tramvai ar putea fi utilizat si in scop turistic, cu ajutorul tramvaiului de epoca al RATP.
In acelasi articol din ziarul "Iasi Plus" se spune ca traficul pe bd. A. Panu s-a desfasurat mai bine dupa intreruperea circulatiei tramvaielor. Argumentul nu sta in picioare din doua motive:
- circulatia auto se desfasoara in prezent doar pe directia Hotel Europa-Palatul Culturii si invers, accesul spre si dinspre str. Sf. Lazar fiind blocat (inainte masinile care asteptau intrarea pe str. Sf. Lazar dinspre bd. A. Panu blocau pe mai multe rinduri circulatia tramvaielor si a celorlaltor masini; acelasi lucru se intimpla si cu masinile care ieseau de pe str. Sf. Lazar virind la stinga peste liniile de tramvai si asteptind sa se incadreze pe bd. A. Panu);
- pe bulevard au fost realizate lucrari de asfaltare ce au permis fluidizarea traficului auto (acelasi lucru s-ar intimpla cu sau fara linia de tramvai).
Semaforizarea corespunzatoare a intersectiei la reluarea circulatiei spre/dinspre str. Sf. Lazar si redarea catre trafic a tuturor benzilor inainte de semafoare pot crea premisele desfasurarii normale a circulatiei in zona respectiva.
In articolul "Un bulevard fara tramvaie", publicat in cotidianul „Evenimentul", se spune: "In plus, considera directorul tehnic, strada Palat este destul de ingusta, iar masinile circula foarte greu mai ales din cauza tramvaielor". Strada Palat a fost asfaltata si in perimetrul liniilor de tramvai, deci autovehiculele si tramvaiele vor fi participanti la trafic in mod egal. Nu vedem cum poate un tramvai, care circula alaturi de toti ceilalti participanti la trafic, sa-i incurce pe automobilisti. Dimpotriva, consideram ca acestia pot genera conflicte in trafic atunci cind executa manevre menite a le facilita inaintarea, in dispret fata ceilalti conducatori auto. Acelasi lucru e valabil, de altfel, si pe bd. A. Panu.
In toate materialele la care facem referire, dar mai cu seama in articolul din cotidianul "Evenimentul" este preluata o declaratie a domnului director tehnic care nu poate decit sa ne socheze: "In perspectiva, ele vor deranja si ansamblul Palas, asa ca ar fi mai bine fara tramvaie." Nu intelegem de ce ar trebui ca mii de oameni sa aiba de suferit pentru ca viitorii locatari ai Palas nu vor suporta vecinatatea tramvaielor! Ar fi ca si cum noul venit intr-un bloc ar avea pretentia ca vecinii sa plece, pentru ca nu-i suporta. E cit se poate de jignitor pentru cetatenii acestui oras! si noi, restul locuitorilor orasului (care sintem, de fapt, majoritatea) suportam traficul zilnic de pe strazile pe care locuim, cu sau fara tramvaie, pentru ca traim intr-o comunitate. In plus, trebuie promovat transportul public electric, ecologic, care a existat in acea zona si care trebuie sa revina, nu sa fie aruncat sub pres pentru a promova transportul cu masina personala. Din aceasta perspectiva nu putem fi de acord nici cu afirmatia "Mai mult, si in intersectia din Podu Ros este foarte greu de circulat", din care rezulta ca dezastrul din Podu Ros este generat de prezenta tramvaielor. Total fals! Oricine poate observa ca indiferent daca prin intersectie trece sau nu un tramvai, situatia este absolut aceeasi. Nu tramvaiele incurca circulatia in acea intersectie, ci chiar masinile se incurca unele pe altele, iar disparitia tramvaiului din Podu Ros nu va rezolva nimic. Dimpotriva, va fi nevoie de mai multe autobuze sau vor aparea alte si alte masini care vor amplifica dezastrul. Solutiile pentru zona Podu Ros trebuie gasite in alt mod (de exemplu, sensul unic pe sos. Nationala, alaturi de finalizarea prelungirii bd. D. Cantemir pina la str. Palat ar putea fi un bun inceput). Sa nu uitam un alt aspect, extrem de important: zona Podu Ros este una dintre cele mai poluate ale orasului. Cu siguranta, eliminarea tramvaiului din Podu Ros nu va imbunatati situatia nici din acest punct de vedere. Indiferent de normele respectate de autovehicule (inclusiv autobuze), gazele rezultate din ardere sint la fel de nocive.
Va rugam sa reanalizati situatia liniei de tramvai de pe bd. A. Panu si str. Palat si sa redati locuitorilor din Podu Ros-bulevardul Tutora-Tesatura-Cotnari cele doua trasee de tramvai de care au mare nevoie: 1 si 13! De asemenea, va rugam sa aveti in vedere reincluderea tronsonului Elena Doamna-Palat in urmatoarea etapa de reabilitare a caii de rulare a tramvaielor, dat fiind ca acest tronson a facut parte initial din contractul cu BERD.
Radu Czech, Cristina Albu
Ziarul de Iasi, 15/12/2008
|