Prin programul ,,Donaţie de tramvaie" derulat de SECO (Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice - Elveţia), Iaşiul a primit 9 garnituri Be4/4 cu remorci B4, în anii 2003 (6 garnituri) şi 2004 (3 garnituri).
Vagoanele motor Be4/4 fac parte dintr-un lot produs de SWS/BBC/MFO între anii 1960 şi 1961. Vagoanele au fost iniţial numerotate #121-#130, în 1986 primind numerele #621-#630. Vagonul #621 a fost păstrat ca vagon istoric, celelalte 9 fiind trimise la Iaşi.
Remorcile provin din două loturi diferite. Bernmobil a achiziţionat, între anii 1951 şi 1952, 10 remorci B4 de la producătorul Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein AG (FFA), ce au primit numerele #321-#330. Remorcile respective au circulat în Berna până în anul 2009 (!), când au fost casate (nu a fost păstrată niciuna), singurele remorci rămase fiind cele 3 ajunse în Iaşi.
Opt ani mai târziu, între 1960 şi 1961 ajungeau la Bernmobil 10 remorci B4 produse de Schweizerische Industrie-Gesellschaft, Neuhausen am Rheinfall (SIG) în colaborare cu Schweizerische Wagons- und Aufzügefabrik AG, Schlieren (SWS), ce au primit numerele #331-#340. La Iaşi au ajuns 6 remorci (#332, #334, #340 şi încă 3), pentru muzeu fiind păstrată remorca #337. Celelalte remorci au fost casate în 2005.
Situaţia iniţială a numerelor de parc este:
Vagoane motor
Code:
Nr. Iasi Nr. înmatriculare Nr. Berna An fabricaţie
148 ---- IS-00278 ---------- 622 (1986 ex-#122) -- 1960-1961
149 ---- IS-00272 ---------- 628 (1986 ex-#128) -- 1960-1961
150 ---- IS-00280 ---------- 624 (1986 ex-#124) -- 1960-1961
151 ---- IS-00282 ---------- 625 (1986 ex-#125) -- 1960-1961
152 ---- IS-00276 ---------- 623 (1986 ex-#123) -- 1960-1961
153 ---- IS-00274 ---------- 626 (1986 ex-#126) -- 1960-1961
154 ---- IS-00284 ---------- 629 (1986 ex-#129) -- 1960-1961
155 ---- IS-00286 ---------- 630 (1986 ex-#130) -- 1960-1961
156 ---- IS-00288 ---------- 627 (1986 ex-#127) -- 1960-1961
Vagoane remorcă
Code:
Nr. Iasi Nr. înmatriculare Nr. Berna An fabricaţie
148 ---- IS-00279 ---------- ---------------- 1960-1961
149 ---- IS-00273 ---------- 326 ---------------- 1951-1952
150 ---- IS-00281 ---------- ---------------- 1960-1961
151 ---- IS-00283 ---------- ---------------- 1960-1961
152 ---- IS-00277 ---------- 340 ---------------- 1960-1961
153 ---- IS-00275 ---------- 325 ---------------- 1951-1952
154 ---- IS-00285 ---------- 330 ---------------- 1951-1952
155 ---- IS-00287 ---------- 334 ---------------- 1960-1961
156 ---- IS-00289 ---------- 332 ---------------- 1960-1961
În ultimii ani, s-au făcut o groază de renumerotări, pe care sper să le fi cuprins în lista de mai jos, care prezintă situaţia la data vizitei mele în Iaşi (23.11.2013):
Vagoane motor
Code:
148 original, cu remorca 148
149 original, solo
150 original, retras şi radiat, cu remorca 150
151 original, dar a primit nr. de înmatriculare IS-00286 (de pe 155)
152 original, cu remorca 152
153 original, retras şi radiat, solo
154 original, retras, cu remorca 156
155 original, retras şi radiat, cu remorca 156'
156 original, cu remorca 156''
Vagoane remorcă
Code:
148 original, ataşat la 148
149 original, retras, solo
150 ex-#151, retras şi radiat, ataşat la 150
151 ex-#150, ataşat la 151, a preluat nr. de înmatriculare de la #155 (IS-00287)
152 original, ataşat la 152
153 original, retras şi radiat, solo
156 original, retras şi radiat, ataşat la 154
156' ex-#154, retras şi radiat, ataşat la 155
156'' ex-155 (IS-00289, a preluat şi nr. de înmatriculare)
Date tehnice:Code:
Be4/4 B4 FFA B4 SIG/SWG
Lungimea: 14.000 mm 14.050 mm 14.100 mm
Lăţimea: 2.200 mm 2.200 mm 2.200 mm
Înălţimea:
Motoare: 4 x 54 kW - -
Viteza maximă: 50 km/h
Tara: 17,8 t 9,8 t 10,0 t
Nr. osii: 4 4 4
Locuri pe scaune: 26 25 21
Locuri în picioare: 74 90 89
Locuri: 100 115 110