Troleibuzul a aparut la Iasi in 1985, dar primele proiecte de introducere a lui dateaza cu aproape 40 ani in urma.
La 19 Decembrie 1947, cotidianul Opinia, probabil viitorul si pe urma fostul Flacara Iasului, a publicat un articol despre planurile introducerii troleibuzului, idee sustinuta de directorul de atunci al RATP, ing. Petru Nazarenco. Desi situatia tramvaielor era foarte grea datorita razboiului si urmarilor sale, acest proiect era si el imposibil de realizat in acel moment.
In 1954 s'a facut un nou plan, similar cu unele idei simirade, mazaresti sau scripcaresti de astazi. Se dorea inlocuirea tramvaielor cu troleibuze pana in 1980 si extinderea transportului cu autobuze. Din fericire, solutia nu a fost adoptata.
In 1983, la Iasi disparea aproape complet transportul urban cu autobuze, ramanand doar linii exterioare si putine curse de tipul "conventiilor". Practic, dupa anul 1983, toate autobuzele pe care le vedeam erau fie pe curse exterioare, fie afisau "Cursa Speciala" si le vedeam fara calatori mergand la garaj sau plecand de acolo.
Transportul electric a cucerit atunci orasul, dar exploatarea tramvaielor se facea in conditii grele, datorita problemelor in exploatarea tramvaielor Timis, ceea ce din fericire a salvat tramvaiele V56/8, dar a condus la suprasolicitarea tramvaielor Tatra.
In 1983, Consiliul de Stat pentru Planificare a cerut la 12 regii de transport sa intocmeasca planuri pentru introducerea de troleibuze. Printre ele se afla si actuala RATP Iasi. Regia a intocmit un plan care viza introducerea troleibuzului pe traseul Pacurari-Centru-Tudor Vladimirescu, o zona cel putin intre Pacurari si Tg.Cucului neacoperita de tramvai si nici de autobuz, tinand cont de conditii. Autobaza avea spatiu suficient de garare, iar personalul a fost convertit dintre soferii de autobuze.
Planurile ulterioare prevedeau un total de 8 trasee cu 41km lungime, 3 statii de redresare si un total de 120 troleibuze, livrate de Rocar, fost Autobuzul.
La 1 Mai 1985 a fost dat in functiune traseul 41 Pacurari - Piata Independentei. Cam in aceeasi perioada, imi amintesc cum sapau gropile si puneau stalpii pentru reteaua de troleibuz. Stalpii exista si astazi, ca si reteaua, din pacate nefunctionala.
La scurt timp dupa infiintarea liniei 41, s'a dat in functiune si linia 45 Pacurari - Piata Independentei - Tg.Cucului - Tudor Vladimirescu (Caminele studentesti). Ambele linii au circulat in paralel, desi 41 dubla complet o jumatate din linia 45.
In aceeasi perioada se intentiona introducerea troleibuzului din Tudor Vladimirescu pana la Tomesti si din Pacurari pana la Antibiotice. Aceste planuri aveau termen de punere in functiune in 1986, dar nu au fost realizate. Proiectele mai prevedeau si liniile realizate mai tarziu: linia spre CUG (bd. Poitiers, fost Manta Rosie), linia P. Dacia - CUG si linia spre CUG II.
Tipurile de troleibuze care se doreau introduse erau DAC 112 EM, adica DAC 112 DAC, nu Roman, si DAC 117EA. In final au venit numai troleibuze articulate.
In 1986 s'au dat in functiune liniile 46 Piata Independentei - Bucium, 43 Piata Independentei - CUG, 44 Piata Dacia - CUG si 42 Piata Independentei - CUG II. Linia 42 era o linie fantoma care probabil mergea la ore de varf si nu am vazut niciodata troleibuze pe acest traseu. Linia se desprindea de 43 inainte de pasarela CUG, mergea pe sub pasarela si intorcea undeva intr'o zona si astazi obscura, iar accesul spre CUG mi se pare foarte complicat de acolo. Linia nici macar nu ajungea la fosta statie CFR CUG Iasi, unde exista o pasarela pietonala spre CUG.
In 1985 existau 12 troleibuze articulate, cu numerele 401..412. In 1986 au mai venit 4 troleibuze intr'o schema de culoare putin diferita.
La scurt timp dupa introducerea troleibuzului spre CUG, au mai fost livrate troleibuze DAC 117EA, avand caseta de afisare a liniei dupa usa 3. Pana in vara lui 1986 au fost livrate troleibuzele 417..425, iar apoi 426..432, toate in aceeasi schema de culoare cu 413..416.
Linia spre CUG a fost data in exploatare la 30 Decembrie 1985.
Tot in 1986 au fost aduse 4 troleibuze DAC 112E (Roman) de marfa dela ITB. Printre ele este posibil sa fi fost si troleibuzul 5132. Ele au primit numerele 601..604. Nu erau modificate la exterior, dar aveau gratii la ferestre, iar interiorul probabil ca era modificat. Am vazut insa si calatori, probabil lucratori ai vreunei fabrici, transportati de aceste troleibuze, in timp ce copiii strigau dupa ei: puscariasii!!. Am vazut insa oameni coborand din ele, deci ma indoiesc ca erau asa ceva. Troleibuzul 604 a circulat foarte putin.
In afara de acestea, au mai fost aduse 6 troleibuze Roman din Constanta, toate in schema de culoare a troleibuzelor de acolo, identica cu cea a troleibuzelor 401..412 din Iasi. Ele au fost insa revopsite, disparand dunga rosie si ramanand doar bleu sau albastru. Ele au avut numerele 605..610.
In 1987 au mai fost aduse 11 troleibuze DAC 117EA, avand caseta de afisare a liniei dupa usa 3 si cutie pentru rezistente in loc de plasa, cum era la troleibuzele vechi. Aceste troleibuze au primit numerele 433..443. 443 a venit putin mai tarziu decat celelalte. 427 a avut un accident si a fost multa vreme nevopsit in partea din spate, care a fost refacuta.
Pana in 1987 nu am vazut niciodata "deraieri" de troleibuze, iar dupa aceea erau totusi destul de rare din ce am vazut. Imi amintesc ca prin Pacurari, pe str.Primaverii, str. Socola + spre Bucium si cred ca si spre CUG mergeau cu viteza mare. E adevarat, traficul era altul atunci.
In 1988 au venit inca doua troleibuze, 444 si 445, in schema de culoare a RATB cu alb si rosu, ca la troleibuzele 7378..7403. Dupa unele surse, ele ar fi provenit dela RATB.
In 1989 a fost prima data cand parcul de troleibuze s'a redus, asta demonstrand conditiile grele de exploatare, dar si calitatea vehiculelor din acea perioada. Practic, dupa 1991, toate troleibuzele din seria 401..412 au disparut, dupa doar 6 ani de exploatare. Troleibuzele Roman au disparut si ele cam in aceeasi perioada, ele nefiind surprinse de fotografii germani care au venit atunci. Troleibuzul 607 a fost pastrat pentru scoala, iar 610 a ramas multa vreme sub pasarela CUG, unde s'a construit un fel de depou mic pentru troleibuzele liniei 44 si pentru cateva din linia 43. Troleibuzele de marfa au disparut imediat dupa 1990.
In 1989 existau 11 statii de redresare, dintre care doar una era insa dedicata exlusiv troleibuzelor, restul alimentand si reteaua de tramvai.
Linia 41 a disparut la inceputul lui 1986, macazul de intoarcere fiind demontat la introducerea retelei de intoarcere din Piata Independentei pentru liniile 43 si 46.
Linia 42 a disparut probabil la inceputul luin 1990, dar reteaua a mai ramas o perioada. In prezent se mai vad doar stalpii.
Au aparut insa si trasee noi, dar despre asta, in episodul urmator.
|