Raspunsul lui Radu Czech (Bialus).
Quote:
Proiectul liniei 47 vine de undeva din anii '80, cand se dorea rezolvarea problemei supraaglomerarii tramvaielor de pe traseul 5 prin punerea la dispozitia muncitorilor a unui traseu care sa aiba parcursul pe malul Bahluiului. Din pacate, executia s-a derulat pe parcursul primei jumatati a anilor '90, cand treaba deja schiopata in Zona Industriala. Mai mult, traseul a fost executat in 3 etape, fiind din start exotic si neatractiv.
In prima etapa s-a realizat legatura Tudor Vladimirescu - Tatarasi, iar traseul pe care s-a circulat avea urmatorul parcurs: Piata Eminescu - Tudor Vladimirescu - intrare pe Primaverii si bucla de intoarcere in fata autobazei RATC, cu incrucisare pe sensul opus si iesire prin spatiul unde acum e benzinaria - Splai Drept - Pod Metalurgie - Tatarasi Sud - Flora - Dr. Savini - Han Tatar - Ciurchi - Tatarasi Sud - Pod Metalurgie - Gradinari - Tudor Vladimirescu (iesire direct la dreapta pe bulevard) - Piata Eminescu.
La finele primei parti a anilor '90 s-a realizat mai departe infrastructura pana in Podu Ros. Dinspre Gradinari troleibuzele traversau bd. Tudor Vladimirescu si mergeau prin dreptul facultatilor pana in Podu Ros, intrau pe pod (dar nu pe podul din mijloc, ci pe cel pentru directia Palat - CUG) din scurt (au fost multe cazuri de captatori sariti de pe retea in acea curba), apoi faceau rondul din Podu Ros si se duceau spre Tudor pe Splai Drept (amplasarea separatoarelor tramvai-troleu de la Codlea era cea mai hazlie din Iasi, pentru ca, din cauza "obsesiei" de a face incrucisarile tramvai-troleu cat mai aproape de 90 de grade, acolo a fost nevoie de un zig-zag cu reteaua, ceea ce facea nostim parcursul vehiculelor; unii soferi se straduiau si reuseau, totusi, sa taie cat de cat drept bd. Tutora). Si in fata autobazei s-a reconfigurat reteaua (in perioada aceea, insa, au mai fost pe Primaverii niste lucrari care au perturbat zdravan circulatia troleibuzelor, a mai povestit Trix despre ele). In rest, traseul era neschimbat intre Tudor si Tatarasi.
La mijlocul anilor '90 a fost facuta prelungirea spre Alexandru. Inainte de curba de la Constructii s-a amplasat macaz divergent si s-a pus inca un rand de fire care traversau strada Palat. Astfel, la intersectia cu linia de tramvai (1, 9, 16, 16b) a mai aparut un separator tramvai-troleu (s-a mentinut si posibilitatea intoarcerii troleibuzelor in Podu Ros), o placere pentru vatmani, apoi troleibuzele mergeau pe Splai Stang pana in Podu de Piatra, urcau pe pasajul Alexandru cel Bun, coborau pe langa piata, macaz convergent cu linia 44, treceau pe sub pasaj, imediat dupa curba de la iesire era macaz divergent de despartire de linia 44, apoi dreapta prin fata blocului D1 (cel lung) si urcare la loc pe pasaj pe acea curba de legatura. Mai departe, la capatul podului, separator tramvai-troleu pentru traversarea liniilor tramvaiului 6 (la acea vreme nu exista rondul din Podu de Piatra, ci un "triunghi", cu linie dubla de tramvai pe fiecare latura), desigur cu manevrele de rigoare pentru unghi cat mai apropiat de 90 de grade, apoi mers paralel cu liniile lui 5 pana la intersectia cu liniile lui 2, unde era din nou o traversare hazlie, de aveai impresia, cand priveai de pe podul peste Bahlui, ca troleul vine dinspre Gara, nu dinspre Alexandru. Apoi, la intrarea pe sos. Nationala, din nou curba din scurt, departata de liniile de tramvai ale lui 5, de ziceai ca troleul vrea s-o ia pe Iorga (din acelasi motiv al unghiului, ca trebuia sa traverseze liniile lui 2, pe atunci pe Iorga). Apoi, urmand sos. Nationala, troleibuzul ajungea in Podu Ros, unde, inainte de separatoarele tramvai-troleu pentru traversarea liniilor lui 9, dadea peste macazul convergent de la intersectia cu firele care veneau pe pod dinspre facultati. Apoi, spre Tatarasi.
La scurt timp dupa inaugurarea noului parcurs al lui 47, s-a decis ca la coborarea de pe pasajul ACB, in dreptul pietei, linia 47 sa faca stanga, sa se uneasca cu linia 44 si sa mearga impreuna pana la Piata Dacia. Deci, s-a facut incrucisare, dar s-a pastrat si legatura la dreapta (nu mai retin daca s-au pus si macazurile divergent si convergent necesare sau intr-un capat sau in ambele s-au legat firele de stalpi). La intoarcerea de la Piata Dacia se mergea impreuna cu 44 pana la iesirea de sub pasaj ACB, apoi se mergea cum am descris mai sus.
Dupa vreo doi ani s-a curmat suferinta de pe 47, reteaua intrand in conservare. In 2002 s-a folosit reteaua si elementele de prindere de pe Podu Ros- Tatarasi pentru realizarea liniei Hotel Europa - Podu Ros - CUG. Restul, intre Podu Ros si Alexandru, cred ca a disparut in prima jumatate a anilor 2000 (prin 2005 inca mai existau consolele pe pasajul ACB).
Planuri au mai fost de extindere dupa Pod Metalurgie, insa au ramas la stadiul asta.
Separatoare tramvai-troleu duble existau si in Tudor Vladimirescu.
Desigur, motivul desfiintarii a fost fluxul scazut de calatori - cum am mai spus-o candva, a fost o linie realizata in anii '90, insa pentru nevoile din anii '80.