Transportul in comun in Israel / "O linioara pierduta" intr-o "noapte furtunoasa"
Pentru o simpla orientare, din punct de vedere al marimii aproximative, societatea "Dan" (initiala) si blocul Dan (ca zona), corespundeau ITB-ului si orasului Bucuresti.
Numerele de linii de pana la doua cifre (1:99), erau folosite in cadrul trasportului urban si in cadrul trasportului intr-o anumita zona.
Numerele de linii de 3 cifre sunt folosite la liniile interurbane.
Inceputul dezordinei
Societatea "Dan" a folosit (pana la sfarsitul anilor '80) numai numere de 2 cifre. Din lipsa de numere libere au hotarat sa ceara aprobarea Ministerului Transporturilor pentru trecerea (in cazuri izolate) si la 3 cifre.
Din lipsa se rabdare, pana au primit aprobarea, au decis insa, sa inceapa sa foloseasca aceleasi numere de linii (de pana la doua cifre) in diferite locuri. Astazi au vreo cinci linii "1" diferite, vreo trei linii "6", etc.
Ca sa aveti o notiune de "lipsa de notiune", imaginati-va ce s-ar intampla daca toate liniile din Militari, Colentina, Ghencea, Pantelimon, Pipera, Berceni (care incep si se termina in acelasi cartier) ar fi numerotate - sa zicem - de la 1 la 10. Lipseste numai Caragiale in ebraica
Ulterior, au transformat si liniile "barate" in 100+ (de exemplu 49 barat a devenit 149, 86 barat a devenit 186, etc.). Ulterior, un alt 86 barat a devenit 286, si ... "Eu cu cine calatoresc
" (In romana "Eu cu cine votez
")
Logica initiala a liniilor "Egged":
Prima cifra reprezenta zona careia ii apartinea statia initiala a liniei.
A treia cifra reprezenta zona careia ii apartinea statia finala a liniei.
A doua cifra reprezenta zona careia ii apartinea axa principala de legatura a traseului.
Exemplu:
201 - Rehovot - Tel Aviv (prin soseaua de pe litoral)
301 - Aşkelon - Tel Aviv (prin soseaua de pe litoral)
401 - Ierusalim - Tel Aviv (soseaua de pe litoral nu este relevanta)
501 - Herţlia - Tel Aviv (prin soseaua de pe litoral)
601 - Natania - Tel Aviv (prin soseaua de pe litoral)
701 - Hedera - Tel Aviv (prin soseaua de pe litoral)
901 - Haifa - Tel Aviv (prin soseaua de pe litoral)
Singura linie speciala (deservita in paralel si de "Dan" si de "Egged") este
linia 400 (Ierusalim - Bnei-Brac).
Cu timpul, dezordinea
a ajuns si aici, si dupa vreo 4-5 decenii
orice legatura intre numerele de linii si principiul de baza este complect ... intamplatoare.
Exemplu elementar
:
550 - Arad - Bnei-Brac
551 - Tel-Aviv - Herţlia (astazi scurtat pe ruta Petah-Ticva - Raanana - Herţlia)
552 - Petah-Ticva - Ramat Haşaron - Herţlia
Exemplu si mai "chinezesc"
de doua linii "Egged" diferite, dar cu acelasi numar
280 - Tel-Aviv - Aşdod
280 - Elad - Bnei-Brac
Nici o luminita "mare"
nu mai ajuta
ci doar D-zeu cu mila sa-i ierte pe pacatosi