Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49 Posts: 56104
|
Propuneri de la cititori Tramvai pentru copii, decorat în spiritul sărbătorilor Municipalitatea constănţeană a decis, fără a avea şi consimţământul constănţenilor, să scoată tramvaiele din circulaţie, desfiinţând, între timp, şinele de rulare. După modelul altor oraşe din ţară, pe şinele care… au scăpat cu viaţă, o constănţeancă propune edililor să pună în circulaţie „un tramvai al copiilor”.
Cititoarea noastră este de părere că prin activarea unei linii speciale de tramvai, Primăria, dar şi alte instituţii din oraş, vor avea ocazia să le ofere micuţilor călători, într-un cadru de basm, cadouri şi tot felul de surprize. Iar dacă acest lucru, tehnic, nu mai este posibil, în locul unui tramvai să fie amenajat un alt mijloc de transport dedicat în exclusivitate copiilor, care să circule, de exemplu, în staţiunea Mamaia. „Nu vă închipuiţi ce bucurie am avut când s-au introdus tramvaiele la Constanţa, cât mi-am plimbat fiul şi apoi nepotul cu... geageaul, cum spunea cel mic atunci când abia vorbea. Îmi este greu, extrem de greu să-i iert pe cei care au asfaltat şi tot au asfaltat, în detrimentul spaţiilor verzi. La radio, i-am ascultat pe olandezi cum au făcut această greşeală în anii ’50. Asfaltau într-o nebunie tot. Acum, după 50 de ani, sparg asfaltul şi pun pământ, plantează... e o nebunie la ei pentru a scoate pământul din cămaşa de forţă a asfaltului. Nimeni nu poate să-şi închipuie ce a fost în inima mea când s-au scos tramvaiele din Constanţa. Spre faleză sunt încă şinele şi eu tot sper că se va pune măcar un vagon de tramvai pentru copii, decorat în spiritul sărbătorilor de peste an. Am ascultat la Radioactualităţi un reporter care spunea că la Ploieşti circulă un tramvai pentru sărbători – Moş Nicolae, Crăciun, Anul Nou” – ne-a spus Maria Elisabeta Niculescu, din Constanţa. După acest model, cititoarea noastră propune municipalităţii ca pe tronsonul unde şina de rulare a tramvaiului nu a fost dezafectată, să introducă în circulaţie un tramvai… festiv, pavoazat cu toate elementele specifice sărbătorilor care se apropie: „picturi cu personaje din desene animate, muzică de Crăciun, televizoare, cadouri oferite de instituţiile care doresc să bucure copiii, să fie o atmosferă de basm, care i-ar bucura enorm pe copii, iar Primăria şi-ar mai spăla din păcatele desfiinţării aproape în întregime a spaţiilor verzi şi a parcurilor din Constanţa”. Iar dacă, totuşi, această propunere nu ar putea fi transpusă în practică, ar fi binevenit orice alt mijloc de transport, cu condiţia ca el să fie dedicat în exclusivitate copiilor şi care să circule într-o zonă potrivită, staţiunea Mamaia putând fi una dintre ele.
Trenuleţ în Parcul Tăbăcărie
M. E. Niculescu are un nepoţel care citeşte în tot felul de cărţi despre mijloacele de distracţie ale copiilor de vârsta lui din alte ţări şi îşi întreabă bunica de ce în alte locuri copiii se pot plimba cu trenuleţul, iar în Constanţa, nu? „Trebuia să se iniţieze un referendum pentru tramvaie, pentru că nu mi se pare normal cum cineva poate hotărî în detrimentul nostru. Ştiţi că în proiectul iniţial, faleza avea trei trepte şi pe una urma să circule tramvaiul litoralului, de la Vama Veche până în plaja de nord? A doua treaptă era pentru autoturisme, iar a treia pentru pietoni. Asta era şoseaua de coastă pe care o trâmbiţează… şcoliţii de astăzi: şosea în trei trepte! Şi Ţara Piticilor aparţine unui proiect de dinainte de 1989, în urma vizitei unui director local în SUA. Sunt multe de povestit, generaţia mea le ştie din studii peste studii!”.
„Puterile industriei tramvaiului”
Mihai Andrei (36 ani), din Constanţa, a aflat dintr-un prestigios ziar american că guvernul SUA se străduieşte să sprijine un program de extindere a infrastructurii pentru a contrabalansa recesiunea accentuată, industria tramvaielor putând reprezenta unul dintre elementele cheie pentru revitalizarea economiei americane şi pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice a ţării: „Eu nu sunt inginer de profesie, dar mă gândeam aşa, în supărarea mea pe marea poluare, dar şi pe traficul din Constanţa, că era mai bine cu tramvaiele. Nu-mi aduc aminte să se fi făcut vreo dezbatere publică atunci când s-a hotărât desfiinţarea lor, ceea ce nu mi se pare deloc în regulă. Poate că ăsta a fost şi motivul pentru care s-au tot vehiculat anumite interese ale primarului în afacerea autobuzelor, care din punctul meu de vedere sunt o catastrofă. Vă spun şi pentru ce: nu sunt spaţioase, oamenii se înghesuie ca sardelele mai ales la orele de vârf, iar în condiţiile în care se descoperă tot mai multe virusuri, eu cred că autobuzele sunt primele focare de contaminare cu tot felul de afecţiuni. Mergeţi mai ales în această perioadă să vedeţi la ce concurs de strănuturi şi accese de tuse participăm! Oare în Constanţa s-ar putea construi vreodată o linie de metrou, ca să mai scăpăm de aglomeraţia asta supraterană şi de poluare?”.
„Oraşele verzi” - privilegiul altora!
Din ce în ce mai nemulţumit de asaltul… asfaltului asupra oraşului nostru, M. Andrei a simţit nevoia să arate cu degetul spre edilii constănţeni, care ar fi trebuit să ştie că există oraşe din ţară („precum Oradea”) care au proiecte-pilot pentru introducerea gazonului până şi între şinele de tramvai, astfel încât traversele cu pietriş să fie acoperite de iarbă. Pe când, la noi, „până şi din ultima palmă de pământ” răsar betoane, în dispreţul constănţenilor! 12.12.2009 http://www.cugetliber.ro( http://www.cugetliber.ro/1260568800/art ... batorilor/ ) Nota mea: articolul este ilustrat cu o poza cu dl. Dorian Geba de la Iasi.
Attachments: |
Iasi.jpg [ 252.84 KiB | Viewed 9667 times ]
|
|
|