Ultimul 217 a fost #613 si a fost la garajul (ca fapt divers, in constanta la depoul de troleibuze i se zicea garaj) care deservea liniile 40/41/42/43.. dupa aia #614 a fost un 212 care a stat la celalalt garaj... m-am intristat cand am vazut ca nu mai iau articulate
.. it was the begining of the end
alte chestii mai mult sau mai putin interesante
1. cutiile cu rezistente de pe 217-uri sunt flancate cu cate doua bucati de tabla pe fiecare parte... ca o particularitate, 217-urile de la #609 la #613 aveau bucatile din spate cu cca 4-5 cm mai inalte decat cele din fata (asa e cand esti la mare si ai timp de ars gazu' de dimineata pana seara
.. ce plaja, stai si te uiti la trolee).. cu #613 am mers in mamaia cu 60+ km/h
2. troleele de la garajul din zona stadionului erau mai ingrijite decat cele de la garajul din zona INEL II (ceva gen floreasca vs. ferentari in bucuresti
) si troleele ramaneau mai mult timp pe un anumit traseu (spre deosebire de troleele de la garajul INEL II)
3. troleele de pe 48 isi schimbau nr de linie la capatul de la CFR Palas in 48b si vice-versa... cred ca inca se mai practica asta (daca mai exista 48b)
4. troleele care aveau capatul la poarta 1 port puteau sa isi schimbe numarul liniilor oricum in domeniul 44/49/51.. asa ca daca un troleibuz cobora spre poarta 1 ca 44 putea sa urce inapoi ca 49 sau 51
5. 42b mergea doar dimineata si in anumiti ani si de Ziua Marinei toata ziua
6. la un moment dat, troleele 44/49/51 au avut traseul spre port un pic altfel, adica de la intersectia bd. gh. duca cu tepes voda (?) o lua pe g.h duca, se intalnea cu 48 si aveau statie comuna p-ta grivita, faceau stanga la bd. ferdinand (48 facea dreapta) si oprea cu 40/41/43/48 la statia republica, si reveneau pe mihai viteazu la intersectia mihai viteazu/bd. ferdinand impreauna cu 48... au circulat putin asa (intre doua veri, ca eu nu le-am prins asa)
7. dupa ce 104 a fost dat in folosinta, autobuzul 2 a fost desfiintat, dar a reaparut la un moment dat (cred ca atunci cand au adus MAZ-urile) si au mers impreuna o perioada
8. inainte sa fie prelungite pana in centru 2 si 5 aveau capatul la gara pe strada care da in poarta spre santierul naval C-ta.. cred totusi ca la un moment dat le-au mutat capatul de la gara de pe acea strada undeva mai aproape de gara...
9. 44 mergea la un moment dat (cand iesea din coiciu si mergea spre intreprinderea Energia) prin camp.. cool
10. la intersectia unde 42/43 veneau dinspre capatul de la ciresica sa intre pe bd. tomis era un semafor actionat de troleibuze... ca element de actionare era tot elementul care se foloseste pt actionarea macazurilor, doar ca in dreptul lui troleele nu accelerau, chiar parea ca trebuie sa mearga la ralanti in dreptul lui... mai e un semafor actionat de tramvaiul 102 (mai functioneaza ?) la intersectia cu bd. mamaia
11. in unele veri nu a functionat troleibuzul 41... mergeau doar 40 si 47, iar calatorii erau obligati sa faca transbordarea la pescarie... asta in incercarea de a descuraja blatistii (pentru a trece din c-ta in mamaia pe linia 41 trebuiau compostate 2 calatorii)
12. tot la diverse momente in timp (nu pot sa zic exact cand, eram prea mic, probabil la inceputul anilor 90), liniile 40/41/43 mergeau in sensul dinspre gara, de la intersectia bd. ferdinand/str 1907 pe str. 1907 (care este acum sens unic in sens invers) si ieseau in bd. mamaia... 43 o lua direct pe bd. tomis, nu mai mergea pe mircea cel batran... am impresia ca inainte de aceasta deviere temporara l-am vazut ultima oara pe 50
13. si mai inainte fata de momentul descris mai sus 40/41 nu mergeau direct de pe mircea cel batran pe bd mamaia... mai mergeau cateva strazi (imi scapa acum numele exact), facea dreapta pe o straduta (ambele sensuri) si iesea in bd. mamaia... cred ca inca se mai pot gasi stalpi cu mufe pt console pe ei pe acea straduta... atunci construiau blocurile noi din zona bd. mamaia/str. mircea cel batran
14. 44/49/51 aveau sensul dinspre centru spre casa de cultura identic cu cel de intoarcere.. adica pe mihai viteazu, tepes voda (care acum este sens unic in sens invers), bd. i gh duca
15. din ce am observat in constanta liniile erau numerotate asa:
1-9 autobuze interne
10-19 autobuze la sud de constanta (pana in mangalia, unele nici nu ajungeau in constanta, parca ceva gen 16)
20-29 autobuze la nord de constanta
40-51 troleibuze
10x tramvaie
stie cineva daca au existat linii in constanta in intervalul 30-39?
16. troleibuzele au avut tragatoare pt trolee de cand au venit in dotarea standard (poate si de mai demult) (la cum arata reteaua, cred si eu ca aveau nevoie)... unor troleibuze mai vechi li s-au montat si lor tragatoare.. si soferii se foloseau din plin de ele... de exemplu daca unui troleu care mergea la poarta 1 ii sareau troleele la poarta 2 soferul nu se mai sinchisea sa puna troleele sus... isi dadea drumul la vale
... sau daca avea o statie imediat dupa intersectie si ii sarea troleul in intersectie rula pana in statie... pe vremea asta in bucuresti, daca ii sarea vre-unui troleibuz troleele soferul punea o frana brusca de te dadea jos (bine, ca mergeau incet in zonele cu pericol de deraiere)
17. orarul era respectat pe bune.. cel putin ora pt ultima cursa - f. importanta pt mine - vedeam cum stau troleibuzele la capat, cate unu pt fiecare linie, iar la ora H (pe atunci era 23.45, ulterior s-a modificat la 23.30 si apoi la 23.00) plecau toate... iar ora H era aceeasi indiferent de linie pt liniile interne (ce exceptiile de rigoare 42b/49) si de capat
18. au existat 101 si 101b... 101b a devenit actualul 101, iar 101 mergea de la intersectia cu 102 pe traseul lui 102 in ambele sensuri in ambele sensuri pana la capatul de la depou
.