Citind acest topic m-au napadit niste amintiri din vremurile de glorie ale transportului constantean... Pentru ca realizez cat de repede se sterg anumite amintiri, ma gandesc ca fiecare dintre noi ar trebui sa astearna aici orice mic fragment care poate contribui la reconstituirea unei epoci a transportului pe care cred ca nu o va mai vedea prea curand Constanta...
Astfel ca imi amintesc ca inca de mic, cam din jurul anului 1980, si pana prin '92-'93 linia 12 lega Constanta cu Mangalia, trecand prin comuna 23 August, unde obisnuiam sa cobor cu rudele mele in vederea transbordarii in autobuzele liniei 16. Pe linia 12 imi amintesc doar DAC 117UD (articulate), mai mereu supra-aglomerate, in care eu, fiind mic si de varsta si de inaltime pe atunci, aproape ma sufocam in marea de oameni. 12-le avea statia de la gara cumva paralel cu statia de plecare a liniei 101 de tramvaie; mai tin minte ca in zona Garii Constanta, acolo de unde pleca si 12-le, mai vedeam si linia 20 si/sau 20R, scris cu finturi verzi, ai mei imi motivau cumva ca nu mergem cu 20-ul fiindca e "cursa rapida" sau pentru ca nu oprea in 23 August ... ar fi interesant de stiut daca acel 20 era acelasi lucru cu 20R sau erau chestii diferite.
Alta linie de care imi aduc aminte clar este linia 16, imi aduc aminte de ea in 2 variante:
- o prima varianta lega comuna Pecineaga de comuna Mosneni, trecand prin comuna 23 August, practic autobuzul pendula intre Mosneni si Pecineaga. Erau IK-4 galbene, pe care eu le-am considerat multa vreme ca fiind ... variante intermediare intre Roman 112 si DAC 112, evolutii ale lui Roman 112 spre DAC 112! Si autobuzele astea erau arhipline, pline de tarani si taranci care isi carau la piata, la Mangalia, incepand de la gaini, rate, curcani si pana la oua si putini cu branza. Aglomeratia era de nedesris si putoarea pe masura...
- o a doua varianta a liniei 16 a fost Mangalia - Pecineaga, facuta si cu IK-4, la un moment-dat, iar in ultima vreme cu DAC-117, imi aduc aminte de unele scunde unde varu-miu, avand cam 2 m inaltime era nevoit sa "lupte" pentru a prinde loc in dreptul trapelor de aerisire de pe tavan, asta pentru a nu fi nevoit sa stea cocosat... inutil sa spun ce iures se declansa cand ajungeau autobuzele in statie, pentru ocuparea locurilor... Mangalia - Pecineaga s-a creat si o linie 16barat, Mangalia - Mosneni. Din ce imi amintesc, autobuzele liniilor 16 si 16 barat plecau si circulau in tandem din Mangalia pana la 23 August, de unde se ramificau.
Tin minte ca existau taxatoare care "vasleau" prin multimea de calatori pentru a incasa banii... nu stiu daca asta era de la inceput sau s-a incercat si varianta cu autotaxarea, insa imi reamintesc de aceste taxatoare, niste "tanti" grase si transpirate, care inhatau banii si ... uneori iti dadeau si bilete... de cele mai multe ori iti dadeau bilete pentru o zona tarifara mai mica, alteori nu-ti dadeau deloc... Taxatoarele aveau un fel de "șorț" precum alea de bucatarie, dintr-un material gros, cel mai adesea soioase, cu un buzunaroi mare, ca un fel de marsupiu, unde "dispareau" banii de bilete si niste buzunarele mai mici in partea de sus a sortului, pe piept, unde parca erau tinute biletele, cred ca erau diferite pe zone tarifare.
In anii de inceput cursele erau destul de dese, insa pe masura adancirii "economiei" de carburant si a evaziunii masive, taindu-se un numar mic de bilete, la un moment-dat de ajunsese sa ai doar 2 curse pe zi pe linia 16 Mangalia - Pecineaga, asa ca deja se crease o mica mafie de "taximetristi pirat" care te indesau "la ocazie" si te carau intre 23 August si Pecineaga...
Legat de liniile din Constanta propriu-zisa imi amintesc de liniile 2 si 5 care aveau capatul comun in zona Garii Constanta, dar tocmai in dreptul intrarii Santierului Naval. Erau Ikarus-uri 260 intr-o stare precara, degradata de fauna tuciurie despre ale carei apucaturi "democratia" nu te lasa sa spui adevarul, considerand in mod imbecil ca tu ii discriminezi pe ei, nu ei pe tine... In fine, 2-ul lega Gara de Poarta 6, unde era un camin al unui liceu, in primul an de facultate, '95-'96 am prospectat si zona aia in cautare de cazare... m-am lipsit vazand cat de negru e totul.. 5-ul lega Gara de o zona de case si maghernite, plus ceva depozite, "en -gros"-uri, unde mai mergeam la cumparaturi. In privinta asta, s-a facut si ceva bun cu prelungirea liniilor 2 si 5 de atunci mai catre centrul orasului, asta e macar ceva bun.
Legat de troleibuze, imi amintesc de traseele clasice, 40, 41, 42, 42b, 43, 44, 47, 48, 48b 49 si 51. Legat de 42 barat, tin minte ca circula doar dimineata devreme, motiv pentru care nu cred ca l-am folosit vreodata, insa imi amintesc ca lega Tomis Nord de Poarta !, insa ca itinerariu era mentionat ceva gen un institut de proiectari sau ceva de genul, despre ce era vorba?
Imi amintesc reteaua de troleibuz constanteana intr-o stare jalnica iar troleibuzele constantene destul de detestate de cei care le foloseau zi de zi; verii mei stateau in gazda in Constanta si aveau nevoie de transport catre si de la scolile unde invatau si mai mereu erau probleme, fie din cauza intreruperii voite a curentului - va mai amintiti de "economia" de energie, cand se oprea curentul total in cartiere intregi? - si troleibuzele ramaneau blocate pur si simplu pe unde le "prindea" lipsa de curent, uneori chiar in mijlocul intersectiilor... apoi imi reamintesc desele ruperi de retea, care iar blocau troleibuzele... sigur ca omul obisnuit nu ramanea in minte cu cauza opririi curentului, el ramanea cu ideea ca i-ar l-a lasat troleibuzul in drum si a trebuit sa o ia la pas si eventual sa intarzie unde avea treaba... din pacate asta a dus la o discreditare nemeritata a troleibuzelor constantene, cred ca oricum nu ar mai fi durat mult si reteaua ar fi cedat de la sine; doar o reconstructie (aproape) de la zero a retelei ar fi putut s-o faca viabila, va rog sa va uitati la halul in care se prezinta si acum majoritatea stalpilor, cat de crapati sunt!
Legat de tramvaie, imi amintesc ca erau linii distincte 101 si 101 barat, ceea ce in ultimele zile era considerat 101 era fostul 101 barat, cel pe la Dobrogea, fostul 101 se intorcea comun cu 102 pana la CET.
Linia 104 s-a construit cu mari chinuri si eforturi financiare, in '95-'96 se lucra foarte lent si inca nu se terminase, s-au chinuit luni intregi pana au reusit sa "ridice" traseul unor conducte de termoficare pentru ca tramvaiul 104 sa o poata subtraversa...
|