OAB wrote:
E posibil ca 149-le constănţean să fi fost ca şi 4159-le bucureştean? 4202-ul, deja, nu mai avea acea ornamentaţie laterală. Deşi poza e alb-negru, parcă nuanţa de albastru a "V"-ului de sub parbriz e aceeaşi cu cea a lui 4202.
Nu am nici o amintire personala si nu am gasit nici o imagine care sa imi confirme ca au existat si in Bucuresti troleibuze cu acea ornamentatie laterala vizibila la 149, dar asta nu inseamna cu nu au existat, mai ales ca vorbim de o serie foarte redusa numeric si neomogena, caci au fost atat de culoare rosie cat si albastra, posibil unele avand din fabrica si emblema triunghiulara, asa cum apare intr-o poza (din pacate nedatata) #27 brasovean. Postez imaginea respectiva (o carte postala) in topicul ISTORIE de la BRASOV:
viewtopic.php?f=7&t=2095&p=143361#p143361Poate cineva din Bucuresti sa-si aminteasca de ele, daca or fi existat si acolo...
OAB wrote:
Romanul constănţean cu numărul 7913 avea tot butuc subţire, ca şi cel la care se face referire. Ceea ce nu mai ştiu este dacă ochiul mobil al geamurilor laterale era de dimensiuni mari sau mici şi, ca urmare, nu pot spune dacă au fost "colegi de generaţie" sau nu.
Are careva idee când au apărut Romanurile cu butuc gros? A primit Constanţa astfel de exemplare? E posibil ca toate punţile cu butuc gros să fi fost RABA? Sunetul era identic cu cel al punţilor DAC-urilor hidramate şi a primei generaţii de DAC-uri cu cutie manuală în timp ce puntea cu butuc subţire avea un sunet aparte; un fel de hârâit care, însă, nu era supărător. Nu exclud posibilitatea ca, şi în butucul subţire, să fi fost nişte angrenaje planetare, dat fiind faptul că şi aceasta emitea două sunete.
Nu imi amintesc si nici nu vad logica sa se fi revenit la butucul subtire, dupa trecerea la cel gros, si mai ales in 1979 (presupunand ca 7913 era intr-adevar cel original, din 1979, si nu vreo epava mai veche revigorata sub numarul sau de parc, facuta din bucati, cum s-ar zice - o practica destul de frecventa pe atunci). Au fost multe variatiuni in productia de Roman 112. La inceput au avut ferestre mobile inalte, apoi scunde mai multa vreme, apoi in final iarasi inalte. La fel, la inceput au avut lampi spate combinate dreptunghiulare tip MAN, apoi o vreme au fost dotate cu lampi spate de tip TV 20 (!!!), in fine s-a revenit apoi la primele... Si la troleibuze au avut loc de asemenea toate aceste fluctuatii, insa nu neaparat sincron cu cele de la autobuze. Incepuse vremea reducerilor si economisirilor si uzina se descurca uneori prin rezolvari ciudate. Unele schimbari au fost ireversibile, precum: farurile devenite rotunde, renuntarea la tragatoare, scaunele lipsite de tapiterie, renuntarea la ferestrele inferioare de la usile 2-3. Despre butuc nu stiu ce sa zic, poate au fost folosite alternativ diferite solutii tehnice, dar e greu de reconstituit un fir logic daca nu ai notat la vremea respectiva in carnetel tot ce vedeai aparand pe strazi. Si apareau lunar noutati pe atunci...