Silviu wrote:
In anul 1982 aparea acel traseu 45.
Fotografie preluata de aici:
http://tramways-romania1982.blogspot.com/Nu m-am uitat niciodata atent la harta aceasta din 1982. Luand-o la puricat observam liniile 40 si 41 de care nu avem nevoie pentru ca le cunoastem bine traseul, linia 43 de culoarea bleu, si linia 45 de culoare inchisa parca negru. Si deci in legatura cu linia 45 observam :
- bucla de intoarcere din Tomis Nord este o bucla descrisa de Str. Chiliei, sensul giratoriu de la intersectia Str. Cismelei-Str. Dobrila Eugeniu-Str. Dispensarului, apoi pe Str. Dobrila Eugeniu si intra in Cap de Linie Tomis Nord dinspre Str. Dobrila Eugeniu spre Str. Chiliei, nu asa cum este in momentul de fata cand se intra dinspre Cismelei catre Dobrila Eugeniu (daca va uitati la poza cu #396 si #398 in Cap Linie Tomis Nord, pe care am repostat-o, veti observa ca troleibuzele sunt cu fata spre Str. Chiliei si spatele spre Str. Dobrila Eugeniu). In realitate aceasta bucla este un triunghi, insa acolo pe harta este stipulat ca un semicerc ;
Traseul Tomis Nord-Centru :
- pleca spre Centru pe Str Cismelei, pe unde si venea spre Tomis Nord. Nu ca linia 43 care venea pe Dobrila Eugeniu si pleca pe Cismelei ;
- la intersectia cu Str. Suceava nu vira dreapta precum 43-ul, ci continua pe directia inainte pe Str. Adamclisi ;
- vira stanga pe Str. Soveja si mergea pana la intersectia cu Str. Chiliei unde vira dreapta ;
(Pana aici fix traseul de retragere al troleibuzelor catre Garajul din Str. Chiliei)
- mergea pe Str. Chiliei pe langa gardul Garajului ITC pana la intersectia cu Str. Panait Cerna unde vira dreapta, apoi vira imediat stanga pe Str. Maramures ;
- mergea pe Str. Maramures (unghiul acela este la intersectia cu Str. Ion Ratiu) pana la intersectia cu Str. 30 Decembrie (acum Nicolae Iorga) ;
- mergea pe Str. 30 Decembrie si vira la stanga la intersectia cu...si aici nu prea se intelege... ori Bd. Tomis, ori Str. Mircea cel Batran. Cele 2 strazi bleu, adica traseul lui 43 sunt, cu siguranta, Bd. Tomis si Str. Mircea. Harta arata ca 45 ar lua-o printre ele. Iar alta strada intre cele 2 nu exista ;
- apoi vireaza dreapta pe Bd. Lenin (acum Mamaia) si stanga pe Str. Rascoalei 1907.
Traseul de intoarcere Centru-Tomis Nord este putin diferit :
- vira stanga de pe Str. Rascoalei 1907 pe Str. Republicii (acum Ferdinand) ;
- vira stanga pe Str. Mircea cel Batran pana la intersectia cu Bd. Lenin unde vira dreapta ;
- mergea pana la intersectia cu Str. Maramures, unde vira stanga ;
- mergea pe Str. Maramures (acelasi unghi la intersectia cu Str. Ion Ratiu) pana la intersectia cu Str. Razboieni ;
- vira dreapta pe Str. Razboieni, apoi imediat stanga pe Str. Chiliei ;
- mai departe aceleasi Str. Chiliei, Str. Soveja, Str. Adamclisi ;
- trece de intersectia Str. Adamclisi cu Str. Suceava unde se uneste cu linia 43 ce a venit din stanga de pe Str. Suceava ;
- vireaza usor dreapta pe Str. Chiliei pe care merge pana in capat la giratoriul cu Str. Dispensarului, face giratoriul, apoi Str. Dobrila Eugeniu, si intra in Cap de Linie.
Mai tarziu Capatul de Linie al lui 45 se afla pe Str Dobrila Eugeniu in dreptul pietei dincolo de un scuar. Exista o poza postata chiar de mine pe 14.01.2018, o repostez si pe aceea mai jos. Se vede in departare troleibuzul. Acolo era Capatul de Linie pt linia 45 in 1984-1985 si mai tarziu.
Asa cum si capetele lui 42 si 43 si-au schimbat sensul fata de anul 1982. De data asta veneau pe Str Cismelei si plecau pe Str. Dobrila Eugeniu. Stateau in Cap de Linie cu fata spre Dobrila Eugeniu si spatele spre Str. Cismelei. Si asa a ramas sensul pana in ziua de azi.
Giratoriul de la intersectia Str. Cismelei, Str. Dispensarului, Str. Dobrila Eugeniu a fost primul sens giratoriu din Constanta, si pentru foarte multa vreme singurul. Ceea ce nu stiu exact este daca, in 1982 cand discutam noi de acest traseu, exista deja sau era doar o simpla intersectie normala. Cu siguranta in 1985 exista giratoriul.
OAB wrote:
Unul din capetele liniei 45 era centrul; la macazul de pe strada 1907, 45-ul mergea pe "directa"; celalalt era Tomis Nord. De fapt asa-zisul capat de la Tomis Nord era, de fapt, un triunghi in jurul unui cvartal, nu o bucla de intoarcere iar daca memoria nu imi joaca feste, se aflau si troleibuze garate in zona.
Bucla triunghi este triunghiul de care spuneam mai sus (Cismelei, giratoriu, Dobrila Eugeniu, Cap Linie 43). Troleibuzele garate acolo erau cele din Cap de Linie ale liniei 43 (si mai tarziu si ale liniei 42 cand a inceput sa circule intre Tomis Nord si Poarta2).
Brassovia wrote:
Totusi, nu tin minte ca in 1983 sau 1984 sa-l fi vazut pe acel efemer 45, urmas al vechii linii de autobuz 8. Poate ca era deja suspendat. Reteaua pe care circula cred ca servise partial anterior doar retragerii la depou.
Nu stiu linia 8 pana in ce an a existat. Dar in 1982 cu siguranta exista linia 45 datorita hartii acesteia existente. Si, da, din aceasta linie 45 o parte era traseul de retragere catre Garaj a troleibuzelor liniilor 42 si 43. Pana la defrisarea retelei in 2002-2003 acelasi traseu de retragere a ramas.
Mai tarziu, dar nu stiu din ce an, linia 45 nu mai mergea pana in Centru, a fost scurtata doar cat traseul de retragere. Intorcea astfel : dreapta de pe Str. Chiliei pe Str. Panait Cerna. stanga pe Str. Maramures, stanga pe Str. Razboieni, stanga inapoi pe Str. Chiliei. Avea traseul scris
Tomis Nord - Patinoar. Acolo, pe Str. Panait Cerna, era o fosta ghetarie si un patinoar.
OAB wrote:
Cu 380 (care, asa cum am spus, era unicat) am calatorit persona in 1985. Sa fi fost alt traseu decat 45? Eu, personal, nu cred, dar, desi au trecut 23 de ani, imi mai aduc aminte unele lucruri care pot constitui indicii privitoare la traseu:
A. Venind dinspre capatul de linie, pe o strada perpendiculara pe Sucevei se afla un macaz iar la un stalp distanta spre centru, o statie unde opreau 42, 43 si linia de care zic. Statia era comuna, dar captatoarele troleibuzelor erau deja "angajate" ori pe directa, ori pe abatere, in functie de traseul urmat; abatere pentru 42, 43, directa pentru linia de care spun. La o distanta foarte scurta, strada pe care se afla statia de care zic se intersecta cu Sucevei , 42 si 43 luand-o pe aceasta (spre vest) pentru ca apoi sa intre pe Bulevardul Tomis in timp ce linia de care zic ducea inainte spre centru (spre sud).
B. Traseul respectiv mergea pe niste strazi inguste pe care nu le cunosteam bine, (afara de 1907). In centru, la intersectia 1907-Ferdinand facea stanga, deci macazul de pe 1907 era trecut pe directa (abaterea fiind la dreapta, ca si in cazul macazului din Tomis Nord)
Cu siguranta era traseul 45. Macazul este cel unde se desparteau 42,43 si 45. Exact cum ai descris, inainte de statia de la intersectia Str. Dobrila Eugeniu cu Str. Sucevei exista un macaz. Acolo 42 si 43 o luau dreapta pe Str. Sucevei, apoi stanga pe Bd. Tomis, iar 45 o lua inainte pe Str. Adamclisi. Da, exact cum ai spus, macazul era fix inainte de statie, troleibuzele in statie deja aveau captatorii angajati pe o linie sau pe alta. Personal, nu mai retin care era directa, si care abaterea.
Strazile inguste sunt cele enumerate mai sus cand am scris traseul spre Centru :
Adamclisi,
Soveja care este lata cat un bulevard, dar a avut tramvai din 1986, deci posibil in 1985 sa fi fost mai ingusta desi cred ca deja se lucra la tramvai,
Chiliei,
Panait Cerna,
Maramures,
30 Decembrie.
Intrebare : Iti aduci cumva aminte sensul in Cap Linie Tomis Nord pentru 42 si 43 ? Cu botul spre Str. Dobrila Eugeniu sau cu botul spre Str. Cismelei ? Apropo de ce spuneam mai sus cu sensul.
Iar 45 l-ai luat din dreptul pietei cum este in poza alb-negru ? Sau din Cap Linie 42-43 cum era in 1982 si cum este in poza #398 ?
OAB wrote:
Intr-o perioada, 50-ul ajungea si pe Bulevardul Tomis, in zona Tomis Nord. Imi aduc aminte ca pe una din statiile din zona respectiva se putea distinge "50" sub un strat de vopsea alba, semn ca deja 50-ul nu mai trecea acolo.
Daca memoria nu imi joaca feste, 50 am vazut si eu. Era, din punctul meu de vedere, o linie, oarecum, misterioasa. Din cauza traseului care mergea pe strazi mai putin cunoscute. Daca tin bine minte, la macazul de pe strada 1907, 50-ul mergea pe directa in conditiile in care 40, 41 si 43 mergeau pe abatere. Asta inseamnca ca, odata ajuns pe Bulevardul Republicii (Ferdinand), acesta o lua la stanga, asemenea 45-ului.
Macazul de care zic era de tip "inainte si la dreapta". La un moment dat, s-a scos. Atunci cand 45-ul si 50-ul erau de domeniul trecutului, dar 40, 41 si 43 nu stiau ce le asteapta.
Esti sigur ca era 50 acoperit cu vopsea pe Bd. Tomis? Si nu alta cifra ? Eu am niste amintiri vagi cum ca 50 ar fi fost un 40 care mergea de la Pescarie pana in Centru pe aceeasi linie doar ca traseu mai scurt, intorcea la Piata Unirii la macazul de care tot discutam, stanga de pe 1907 pe Republicii (Ferdinand). Esti sigur ca mergea si el pe strazi inguste precum 45 ? Sa fi avut acelasi traseu precum 45 ? S-ar putea asta in felul urmator : de pe Bd. Mamaia venind dinspre Pescarie sa vireze dreapta pe Str. Onesti (traseul de retragere Garaj al liniei 40), apoi stanga pe Str. Chiliei si mai departe traseul pana in Piata Unirii.