TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Thu 28 Mar 2024 13:03

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu 15 Nov 2007 21:37 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3297
Timisoara a fost unul dintre primele orase de pe teritoriul Romaniei care au beneficiat de retea de troleibuze. Dupa aventura introducerii omnibuzului electric la Sibiu (care a circulat doar trei luni in 1904), se pare ca primul oras cu troleibuze a fost Cernauti (1939), iar apoi Timisoara (1942), unde au circulat vehicule italiene de tip Fiat 656-Marelli. Despre perioada anilor '50 nu pot spune daca reteaua de troleibuz a functionat continuu, insa dupa inceperea fabricatiei lui TV 2E, acesta a fost livrat la scurt timp si in Timisoara. Pana la un moment dat, liniile de troleibuz aveau numerotare care se suprapunea peste cea a liniilor de tramvai.


Attachments:
File comment: TV 2 E la Timisoara. De remarcat lipsa casetei indicatoare de linie (si in alte orase s-au livrat un numar de troleibuze fara caseta). In plus, inscriptia F 7: F vine probabil de la "firobuz" (numire adaptata din italianul "filobus")
TV2E-Timisoara-.jpg
TV2E-Timisoara-.jpg [ 64.18 KiB | Viewed 14502 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 29 Nov 2007 15:29 
De notat ca in anii '50 s-au adus 5 bucati de troleibuze sovietice MTB 82D. "F.I.A.T." 656 Marelli au fost 3 bucati. Toate astea 8 au fost casate in perioada 1956-1960 :cry:

Orasul Cernauti (ce apartinea Romaniei) a a avut troleibuze inaintea Timisoarei!

Troleibuzul (firobuzul) a fost inaugurat in Timisoara pe 14 noiembrie 1942.

Denumirea locala de firobuz se trage de la faptul ca italienii au instalat prima linie de troleibuz din Timisoara, iar in italiana la troleibuz se zice filobus.

B.t.w., ar fi interesant sa scoata la anul, in nov. acel troleibuz "Saurer" 4T din 1960, cu ocazia implinirii a 58 de ani de troleibuz din Timisoara. Pacat ca acest lucru s-ar face cu un troleibuz second-hand, nu cu unul care a circulat in anii '50 in Timisoara.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 Nov 2007 11:19 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3297
Poate cineva sa ne indice traseul si indicativul primei linii de troleibuz care a fost inaugurata in Timisoara in 1942? Este cumva vorba de actuala linie 11? Daca in anii '50 circulau doar FIAT + 5 MTB, inseamna ca pana in 1959 sa fi functionat probabil doar o singura linie de troleibuz?


Attachments:
File comment: Plan cu situatia dinainte mutarii liniei CFR spre Buzias. Se remarca impartirea orasului in 5 sectoare, avand primarii proprii.
Timisoara anii '30.jpg
Timisoara anii '30.jpg [ 98.08 KiB | Viewed 15012 times ]
File comment: De remarcat prezenta denumirilor de strazi specifice perioadei staliniste, totusi in proportie mai mica decat in alte orase (multe artere importante pastreaza nume romanesti).
Timisoara - 1960.jpg
Timisoara - 1960.jpg [ 78.54 KiB | Viewed 15012 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Feb 2009 16:02 
Offline

Joined: Fri 20 Feb 2009 15:53
Posts: 14
Location: Timisoara
Din auzite de la oamenii mai in varsta pot sa va spun ca prima linie de firobuz din Timisoara ar fi fost pe traseul Gara de Nord - actualul bulevard al Republicii - actualul bul. Regele Ferdinand - prin fata Catedralei - bul. Mihai Viteazul pana in Piata Balcescu (fosta Lahovari) unde era bucla de intoarcere pentru retur,... urme ale buclei le-am vazut si eu prin `69-70 (nu stiu daca-i vorba de aceeasi bucla) si probabil ca un astfel de traseu (relativ scurt) se putea face si cu trei firobuze despre care se pomeneste mai sus. Iar lucrurile se leaga oarecum pentru ca pana in `32 circula trenul de la gara spre actuala piata Balcescu (poate avea si o halta pe acolo) ca sa iasa spre Buzias intersectandu-se cu bul. Republicii unde probabil era bariera ca si la stanga Catedralei unde era bariera la tramvai. Eliminandu-se trenul, s-a introdus dupa zece ani firobuzul cam pe acelasi traseu. In alta ordine de idei, abia acum am aflat si eu ca Timisoara avea in urma cu peste 80 de ani 5 sectoare cu cinci primarii de sector, am vazut inclusiv si localizarea lor pe harta postata mai sus. Interesant !


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 24 Feb 2009 01:17 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3297
mile wrote:
Din auzite de la oamenii mai in varsta pot sa va spun ca prima linie de firobuz din Timisoara ar fi fost pe traseul Gara de Nord - actualul bulevard al Republicii - actualul bul. Regele Ferdinand - prin fata Catedralei - bul. Mihai Viteazul pana in Piata Balcescu (fosta Lahovari) unde era bucla de intoarcere pentru retur,...!

Multumim pentru aceasta valoroasa informatie si asteptam si altele.
Si in poza cu troleibuzul TV 2 din 1960, postata mai sus, se poate distinge pe placa cu traseul inscriptia "Linia 7 / GARA MARE - PIATA N. BALCESCU". Posibil ca prima linie de "firobuz" sa fi primit indicativul 7 la un moment dat, poate chiar de la inceputurile sale.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 25 Feb 2009 14:36 
Offline

Joined: Fri 20 Feb 2009 15:53
Posts: 14
Location: Timisoara
Nu stiu, n-am auzit de asa ceva, pacat ca nu se vede mai clar in poza, acel 7 sa nu fie cumva un 1 mai inclinat. Ce pot sa va spun sigur este urmatorul lucru : in `69-70 erau urmatoarele linii de firobuz in Timisoara si anume 1, 2, 3 si 4, iar linia 2 era deja in circuit si anume de la Gara de Nord, bul. Republicii, Catedrala, bul. Mihai Viteazul, piata Balcescu, str C. Porumbescu pana la Calea Sagului (de fapt este vorba de actualul bul. 16 Decembrie, fost 6 Martie insa lumea crede ca, Calea Sagului incepe de la intersectia cu Resitei - acum Iuliu Maniu), apoi la dreapta catre Resitei, Pop de Basesti, Gara de nord si invers pe celalalt sens. Atunci (`69-70) am vazut urme ale unei bucle de intoarcere in piata Balcescu. Prin `73-74 s-a transformat aceasta numerotatie in liniile 11, 12, 13 si 14. In ceea ce Priveste locatia fotografiei, cred ca este facuta la capatul buv. Mihai Viteazul la urcare pe pod pe sensul piata Balcescu - Catedrala. Cand voi trece pe acolo, ma voi uita la acoperisul cladirii ce se vede in spate pe fundal.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 25 Feb 2009 15:04 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3297
In anul 1969 am fost si eu in Timisoara si am remarcat ca liniile de troleibuz se suprapuneau ca indicative cu cele de tramvai: 1, 2, 3, ... Bineinteles ca nu exista linia 7 de troleibuz. Totusi, hai sa privim un detaliu marit al fotografiei efectuate in anul 1960.


Attachments:
Detaliu 7.jpg
Detaliu 7.jpg [ 82.29 KiB | Viewed 14505 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 25 Feb 2009 15:39 
Offline

Joined: Fri 20 Feb 2009 15:53
Posts: 14
Location: Timisoara
Da, asa este, se vede mai bine. Voi incerca sa ma interesez pe la oamenii mai in varsta daca-si aduc aminte despre asa ceva. Ma gandesc ca acel 7 sa nu fie unul si acelasi cu numarul de parc, in sensul ca fiecare firobuz avea placa lui pe care era trecut traseul (deci placutele nu erau transmisibile de la un firobuz la altul) care se pare ca era scris cu mana (sau cel putin partial). Chiar acum jumatate de ora am primit confirmarea de la o persoana mai in varsta ca intr-adevar era o bucla de intoarcere in piata Balcescu iar in interiorul ei era organizata piata agroalimentara de cateva ori pe saptamana. Ce vremuri !...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Feb 2009 17:10 
Offline

Joined: Fri 20 Feb 2009 15:53
Posts: 14
Location: Timisoara
Iata o poza recenta din aproximativ aceeasi locatie ca si poza de mai sus din 1960 dar cu "alt firobuz"...


Attachments:
firobuz pe pod.JPG
firobuz pe pod.JPG [ 94.24 KiB | Viewed 14435 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Feb 2009 22:01 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3297
Pe Bd. Mihai Viteazul mai exista retea de troleibuze, intre V. Parvan si Piata Balcescu? Parca vad in poza cea noua un macaz de impreunare... Stiti cumva care traseu de troleibuz a circulat ultima data pe acest tronson din Bd. Mihai Viteazul, si cand anume? Eu am o harta din 2001 pe care deja nu mai apare aceasta retea.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 01 Mar 2009 01:17 
Offline

Joined: Fri 20 Feb 2009 15:53
Posts: 14
Location: Timisoara
Pe intregul traseu al liniei 12, cel descris mai sus, cu specificarea ca prin anii `73-75 s-a modificat putin traseul in sensul ca de pe strada C. Porumbescu se ajungea spre str. Resitei printr-o portiune din str. Prislop pe o lungime de aprox. 150 m, reteaua de contact n-a fost desfiintata nici macar un metru, poate si din cauza ca garajul de firobuze se afla pe strada Banatul, iar acolo se ajunge plecand din intersectia strazii Resita cu 16 Decembrie 1989, prin strada Budai Deleanu, cu alte cuviinte, firobuzele de pe toate liniile se pot retrage si iesi din garaj doar pe traseul liniei 12 din ambele sensuri, linie care paradoxal nu mai functioneaza.
Linia 12 a functionat foarte bine, cu cate 4 si in orele de varf si 5 firobuze pe sens, unind gara de piata Balcescu in circuit, pana prin `75 aproximativ, anul cand s-a infiintat linia 8 de tramvai si care unea si ea gara de nord de piata Balcescu pe un traseu mult mai scurt ceea ce a dus la decaderea liniei 12 care a intrat intr-un cerc vicios, nefiind calatori ca inainte, s-a redus numarul de firobuze, reducandu-se numarul acestora, au renuntat si alti calatori la aceasta linie,... draga mie, caci am copilarit pe traseul ei aproape de piata Balcescu... incepand undeva dupa `85 aceasta linie a functionat cu intreruperi in general din lipsa de calatori,... si acum cativa ani (2 - 3) in urma a fost pusa in functiune dar tot din lipsa de calatori a fost suspendata....nu stiu care va fi soarta ei pana la urma...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 27 Feb 2010 18:13 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56062
Firobuzul in filatelie.


Attachments:
Timisoara.jpg
Timisoara.jpg [ 80.93 KiB | Viewed 13179 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 20 Mar 2010 21:39 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3297
Despre inceputurile "firobuzului" se ocupa si o pagina dedicata a Wikipedia, in limba germana. Alaturat va prezint o traducere fara pretentii a unei parti din aceasta.

Imaginea din atasament este a unuia dintre cele 7 troleibuze care au circulat initial (si nu 3, cum s-a afirmat mai sus!), de tip Fiat-Marelli 656F, imagine ce se afla expusa si intr-un tablou din sediul RATT. Se remarca faptul ca, fata de vehiculele de acelasi tip livrate in Italia, modelul pentru Timisoara era ceva mai scurt, avand usile cu doar doua canaturi, nu cu patru.

http://de.wikipedia.org/wiki/Oberleitun ... %C5%9Foara

TROLEIBUZUL TIMISOREAN

[...]
Troleibuzul din Timisoara constituie cea mai veche exploatare inca in functiune din Romania. Inaintea sa au mai existat doar "tramvaiul fara sine" de la Sibiu, abandonat in 1904, si exploatarea din Cernauti, deschisa in 1939, care astazi apartine Ucrainei.

Exploatarea din Timisoara a fost deschisa la 15 noiembrie 1942 si este astazi efectuata de catre Regia Autonoma de Transport Timisoara (RATT). Cu sase linii (11, 14, 15, 16, 18 si 19) si o lungime a retelei de 24 km (stand 2006), Timisoara are astazi cea mai mare dezvoltare a troleibuzului din Romania, dupa Bucuresti.

Reteaua de troleibuz o completeaza pe cea de tramvai (linii de la 1 la 10 - din februarie 2009), in mod remarcabil "11" fiind un indicativ dublu atribuit pana la data de 31 ianuarie 2009. Fostele linii de troleibuz 13 si 17 au fost de cativa ani dotate cu autobuze, pastrandu-se totusi indicativele (linia 13 - la 21 iulie 2006). Mai inainte, fusese desfiintata linia circulara de troleibuz 12, aceasta fiind complet abandonata in zilele noastre.

Particularitati

O caracteristica este divizarea actuala a retelei in doua parti (dupa desfiintarea liniei 12). Asa deci, liniile 15, 16 si 19, din zona de sud a orasului, nu mai sunt conectate cu liniile 11, 14 si 18 si nici cu depoul din zona Dambovita.

O alta caracteristica este utilizarea exclusiv in Timisoara a denumirii de firobuz (echivalent romanesc pentru autobuz cu fire). Aceasta se mai poate intalni in special in limbajul populatiei mai varstnice. Explicatia deriva din faptul ca primele troleibuze din Timisoara au fost de productie italiana, fiind preluat si adaptat termenul italian filobus.

Istorie

Dupa diferite planuri de extindere a tramvaiului, din anii 30, care nu s-au mai putut realiza, cum ar fi de exemplu o legatura directa intre Elisabetin si Cetate, s-a prevazut in 1938 introducerea noului tip de vehicul electric. In acest sens, numele societatii de exploatare a fost schimbat in anul 1939, din "Tramvaiele Comunale Timisoara" in "Intreprinderile Electromecanice Timisoara" - termenul de "tramvai" nemaiaparand in titulatura in mod explicit.

Prima linie de troleibuz din Timisoara a fost realizata dupa planuri elaborate in 1938 de catre firma "Brown, Boveri & Cie" din Mannheim si s-a dat in folosinta la 15 noiembrie 1942. Circulatia se facea pe un traseu in forma de potcoava: Gara de Nord - Cetate - Piata Lahovary (actual Piata Nicolae Balcescu) - unind astfel direct centrul istoric cu gara principala, pe de o parte, si cu cartierul Elisabetin, pe de alta parte. In acest mod, calatorii economiseau - fata de parcursul pe trasee de tramvai - portiunea prin Piata Maria si Iozefin. Aceasta prima linie a fost complet prevazuta cu retea pe ambele sensuri, a avut lungimea de circa 2,5 km si a fost denumita cu indicativul 7, in completare la cele sase linii de tramvai existente la acea data.

Totodata, in 1942 a fost ridicata o hala mica pentru troleibuze, langa Depoul de Tramvaie nr. 3, existent atunci la nordul Strazii Tache Ionescu. Cladirea pastrata pana in zilele noastre are 30 m lungime, 10,5 m latime si putea adaposti 4 vehicule. Depoul troleibuzelor era astfel accesibil doar printr-o linie de serviciu de aproximativ un kilometru lungime, prevazuta din pacate doar cu cale simpla.

La inceput au fost introduse concomitent in circulatie doar 3 din cele 7 troleibuze. Abia din anul 1943 s-a suplimentat numarul acestora la 5.

In anii 1947/1948 a urmat aparitia celei de a doua linii, in zona nordica a orasului. Noul tronson in lungime de 2800 m lega Cetatea cu Calea Lipovei, prin Calea Aradului, bucla de intoarcere fiind situata - la fel ca si astazi - la intersectia cu Str. Ion Ionescu de la Brad (actuala linie 14).

In anul 1954 s-a deschis prelungirea de 100 m de la Gara de Nord la Str. Gelu, careia i-a urmat in 1955 legatura de 2500 m la Calea Aradului, actuala linie 18.
Mai tarziu, si zona Mehala a fost conectata la reteaua de troleibuz, prin noua linie 13. Aceasta circula initial, din 1968, pana la Bulevardul Cetatii, apoi din 1970, pana la Piata Avram Iancu, pentru ca in final, din 1978, sa circule pana la Str. Grigore Alexandrescu, la marginea vestica a orasului.

La 14 septembrie 2009, liniile 11 si 18 si-au modificat capetele sudice. Linia 11 circula de atunci doar pana la Str. Gheorghe Baritiu, iar linia 18 pana la Combinatul Solventul.

Parcul circulant

Prima Generatie (Fiat-Marelli)

La deschiderea exploatarii, in 1942, I.E.T. s-a asigurat de primirea a sapte troleibuze scurte cu doua axe de la Fiat, din Italia aliata, ce aveau echipamentele electrice livrate de catre Marelli. Puterea motorului acestui tip de vehicule atingea 29,5 kW. Primul dintre ele a fost casat in 1955, iar restul de sase - intre 1961-1963.

A doua generatie (ZIS)

In prima jumatate a anilor 50, zestrea de vehicule italiene a fost completata cu 5 noi troleibuze de mare capacitate, importate din URSS. Aceste vehicule, de tip MTB-82, erau produse de "ZIS" si aveau puterea motorului de 86 kW. Primul dintre ele a fost livrat in 1951, sosirea celelaltor patru urmand in 1954. Pana in 1964, toate aceste cinci vehicule au fost retrase din circulatie.

Bibliografie

Dorin Sarca, Gh. Radulovici: Centenarul tramvaielor din Timisoara, Monografie 1869-1969. Timisoara 1969.
1869-1994, 125 de ani de circulatie cu tramvaiul in Timisoara, Monografie. Timisoara 1994.


Attachments:
Fiat-Marelli 656F, IET-1942-43.jpg
Fiat-Marelli 656F, IET-1942-43.jpg [ 58.68 KiB | Viewed 13094 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 20 Mar 2010 22:54 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3297
Si ceeace pare a fi fosta hala a firobuzelor, prin anii 60...
Imagine preluata de pe: http://www.ratt.ro/


Attachments:
Hala firobuzelor.jpg
Hala firobuzelor.jpg [ 101.93 KiB | Viewed 13073 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 31 Aug 2012 16:44 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56062
O comoara! Troleibuzele Marelli pozand pt. eternitate.

Aveau tragatoare...

Sursa: http://www.lombardiabeniculturali.it


Attachments:
Marelli F1.jpg
Marelli F1.jpg [ 43.33 KiB | Viewed 10202 times ]
Marelli F2.jpg
Marelli F2.jpg [ 46.62 KiB | Viewed 10205 times ]
Marelli.jpg
Marelli.jpg [ 32.33 KiB | Viewed 10202 times ]
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group