25 de ani de troleibuz în Sibiu
În toamna anului 1982, inimosul director al I.J.T.L. Sibiu, ing. Căpraru, realiza un adevărat tur de forţă în unităţile economice şi de învăţămînt ale municipiului Sibiu, pentru a prezenta un nou sistem de transport: cel electric, cu troleibuzul.
În data de 17 august 1983 primele troleibuze albastre ieşeau în probe pe arterele municipiului de pe Cibin. Astfel, Sibiul se alătura oraşelor importante ce beneficiau de transportul public cu troleibuzul: Bucureşti, Timişoara, Braşov, Cluj Napoca.
Primele trasee au fost date în folosinţă în 19 august 1983: T1 Cimitir – Gara şi T2 Bul. Mihai Viteazu – Gara. Parcul de troleibuze era compus din 20 de unităţi tip DAC 117 E, fabricate în anul 1982.
Reţeaua electrică de troleibuze s-a extins în anii următori în zonele: Libertatea, Piaţa Cibin, cart. Vasile Aron, cart. Lazaret, Balanţa I, Independenţa II, cart. Ştrand, cart. Valea Aurie, Aeroport. Au fost plantaţi stîlpii de susţinere a reţelei electrice de troleibuz pe bul. Vasile Milea, şoseaua Alba Iulia, şoseaua Ştefan cel Mare, str. Bîlea, fiind necesar să se continue lucrările.
Pe lîngă troleibuzele de fabricaţie autohtonă, în Sibiu au circulat şi troleibuze importate din Weimar, Lausanne şi Biel. Numărul total de troleibuze aflat în patrimoniul sibian, din anul 1983 pînă în prezent este de 151 buc.
Prin grija exclusivă a primarului Klaus Johannis, Sibiul devine primul oraş din România ce beneficiază de o reţea de troleibuz de mare viteză, cu componentele cele mai avansate din punct de vedere tehnic de pe piaţa mondială. Este vorba despre elemente de prindere a reţelei electrice tip Kummler–Matter, aduse din oraşul austriac Kapfenberg, ce se regăsesc pe actualul traseu de troleibuz T1.
În timp ce municipalităţile din Europa şi nu numai, fac eforturi deosebite pentru introducerea transportului electric cu troleibuze sau tramvaie, municipiul Sibiu se află într-un regres accentuat. Rutele deservite de către troleibuze au scăzut în mod dramatic, parcul activ de troleibuze cifrîndu-se în jurul a 20 de unităţi, cumpărîndu-se autobuze care, deşi noi, nu dispun decît de motor Euro 3, neavînd platformă de acces pentru persoanele cu handicap.
Avînd în vedere colaborarea cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare precum şi deschiderea excepţională promovată prin realizarea proiectului “Sibiu –Capitală Culturală Europeană 2007”, dorim să aducem din nou în atenţie autorităţilor publice locale şi opiniei publice, trei “E”-uri pozitive datorate troleibuzului: economie, ergonomie, ecologie.
|