Pasajul Basarab, intarziat
28 Septembrie 2007
Andrei Udisteanu
Lucrarile la cel mai mare pasaj suprateran din Romania continua, insa exproprierile din zona le-ar putea prelungi.
Dupa aproape un an de cand au inceput lucrarile la Pasajul Basarab, una dintre cele mai importante investitii publice din Capitala, problema exproprierilor nu s-a rezolvat. Constructorii zic ca, pana acum, sunt „in grafic”, dar daca procesele se mai prelungesc, pasajul nu va fi gata la termenul stabilit, adica in 2009. Constructia a inceput in toamna trecuta si ar trebui sa dureze 28 de luni.
Probleme de santier
Starea lucrarilor la cel mai mare pasaj suprateran din Romania deocamdata pare normala. Pana acum, din cele 600 de coloane cate vor sustine structura, s-a lucrat la 270 dintre ele. De asemenea, constructia presupune mutarea retelelor de utilitati. „In ceea ce priveste infrastructura, 50% din aceste retele sunt „atacate”, adica s-a inceput mutarea lor. Iar o treime sunt terminate”, spune inginerul Ioan Ursu.
„Deci, inca mai este timp sa ne inscriem in termene, dar trebuie sa se termine odata si cu procesele de expropriere. Pentru ca, daca vor mai dura 6-7 luni, noi nu avem timpul necesar ca sa lucram si sa ne inscriem in termen”, adauga acesta.
Constructorii spun ca se mai confrunta cu probleme legate de anumite conducte peste care dau si care nu au fost trecute corect in plan. „Multe dintre retelele de apa ori curent electric nu figureaza in planurile primite. Am gasit tevi cand sapam, care nu erau in plan si de care nu stia nici Apa Nova nimic”, a aratat seful lucrarilor.
Dupa tragedia de la Grozavesti
Ieri, la santierul de pe Orhideelor, cateva zeci dintre cei aproape 400 de lucratori de aici lucrau la pilonul principal de la Podul Hobanat, care va traversa calea ferata. Ceva mai incolo s-a ridicat si o buna parte dintre „pile”, adica picioarele mai scurte care vor sustine caile rutiere si liniile de tramvai la inaltimea de 28 de metri. La celalalt capat, la Grozavesti, se lucreaza „sub apa”. Prin trei conducte groase, Dambovita a fost imblanzita sub pod, cat sa se ridice structura pentru a largi calea rutiera.
Acum doua saptamani, pe santierul de la Podul Grozavesti s-a petrecut o tragedie. Urmele ei inca se mai simt printre oamenii santierului. Din neatentie, unul dintre muncitorii care lucrau la o conducta a fost ingropat de un mal de pamant. Trei tone grele de pamant. Inginerul Iosifescu a vazut cum s-a intamplat. Omul inca mai pare afectat de accident. „Era acolo si fuma. Si i-am zis: „Da-te de acolo, ca daca se surpa!”!”, isi aminteste inginerul. Dupa trei zile de spitalizare, barbatul a decedat. Avea 42 de ani.
Date "personale"
Doi kilometri supraterani
> inaltime: 28 de metri
> lungime: 2 kilometri
> traseu: din intersectia bulevardului Nicolae Titulescu cu strada Alexandru Ioan Cuza, pana la Soseaua Grozavesti, aproape de Universitatea Ecologica
> costuri: 178 de milioane de euro
> locuri de munca pe durata lucrarilor: in prezent, 300-400, pe durata lucrarilor de ansamblu, 1.500
> termen de finalizare: 2009
> stadiul lucrarilor: mutarea infrastructurii, ridicarea „pilelor” si pilonilor
> avantaje: descongestionarea traficului in centrul orasului, in special pe axa nord-sud; reducerea consumului de carburanti pentru mijloacele de transport in comun care trec prin zona
> dezavantaje: demolari, exproprieri pe Soseaua Orhideelor; trafic blocat in zona pe parcursul lucrarilor, zgomot si praf de pe santier.
|