Asociaţia TRANSIRA Nr. 114 din 06 august 2009
În anul 1985 demarează construcţia reţelei de troleibuz în municipiul Suceava. Oameni gospodari, edilii de atunci au considerat că un oraş cu peste 100.000 locuitori merită pe deplin un astfel de sistem de transport performant.
În 15 august 1987 se dau in folosinţă două trasee: 1 Gara Burdujeni - Centru - Spitalul Judetean; 2 Gara Burdujeni - Centru - Cartierul Obcini.
Lucrările de extindere a reţelei de troleibuz au continuat astfel: -an 1991 extindere pînă la Rulmentul (linia 3); -an 1993 extindere pînă la Gara Suceava Nord (Iţcani) (liniile 1 si 5); -an 1994 extindere pînă la Cinema Burdujeni (linia 4);
În anul 2000, reţeaua de troleibuz dintre bul. 1 mai (cart. Obcini) şi Rulmentul a fost ruptă de bena unui camion, nemaifiind refacută. Pînă la ora aceea au existat 41 de troleibuze ROCAR 117 E si 217 E precum si 10 troleibuze ROCAR 212 E (bineînţeles ca nu toate troleibuzele articulate se aflau efectiv în traseu, unele fuseseră deja casate), lungimea reţelei de troleibuz fiind de aproximativ 17 km cale simplă. Necazurile au continuat pentru falimentara societate de transport in comun: nu s-a investit un leu in reţeaua electrică, troleibuzele vechi nu mai erau atractive, dubele care invadaseră municipiul moldav deveniseră neîncăpătoare. În aceste condiţii, în data de 2 aprilie 2006 se desfiinţează transportul electric. Cum, însă? Prin decizia primarului Ion Lungu.
S-au achiziţionat 33 de autobuze Irisbus Citelis, transportul sucevean punîndu-se pe roate. S-au modernizat staţiile, sunt afişate traseele şi programele de circulaţie, progresul fiind evident. Ar fi putut ramîne însă şi cel puţin o linie de troleibuz funcţională, prin achiziţionarea unor troleibuze chiar şi second–hand.
Decizia de conservare a infrastructurii troleibuzelor nu a fost aplicată corespunzător, nedesfiinţîndu-se macazele şi încrucişarile sau neancorîndu-se acestea suficient de bine, producîndu-se avarii în mod repetat. Menţionăm că toate aceste componente aparţin domeniului public al municipiului Suceava.
Se vorbeşte despre 6,6 km cale simplă de rulare existentă, pt. troleibuze. Din evidenţele noastre rezultă că, de fapt, este vorba de 11 km reţea de contact troleibuze, cale simplă (adică de 44 km fir de cupru !).
Au trecut 2 ani de cînd ne-am adresat Primăriei şi Consiliului Local, solicitînd realizarea proiectelor privind modernizarea infrastructurii troleibuzelor. Răspunsul primit din partea primarului a fost favorabil, însă nu s-a realizat nimic.
Uniunea Europeană vine în sprijinul municipalităţilor din România printr-un pachet de finanţare nerambursabil, prin Programul Operaţional Regional. Astfel, in cadrul Programului se finanţează “extinderea şi/sau modernizarea reţelei liniilor de tramvai şi troleibuz şi a infrastructurii aferente”, contribuţia Municipiului Suceava fiind de minim 2% din valoarea proiectului.
Planul Integrat de Dezvoltare Urbană trasează principalele proiecte pentru care se solicită finanţare prin Programul Operaţional Regional. Din păcate, acesta nu este disponibil pe pagina de internet a Primăriei Suceava şi nici nu l-am primit pînă în prezent, pentru a se putea parcurge etapa de dezbatere publică.
Reînfiinţarea transportului electric este o necesitate.
ing. Silviu Sîntea Preşedintele Asociaţiei TRANSIRA
|