Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49 Posts: 56105
|
Au tot aparut articole de genul "Ciuhandu a tocat 21 milioane euro pe troleibuze". Ce spune primarul: Drept la replică Către, Redacţia "Evenimentul zilei"
În atenţia, Domnului Vlad Macovei - redactor şef Domnului Laurenţiu Ciornei - coordonator editorial online
Stimate domnule Vlad Macovei, Stimate domnule Laurenţiu Ciornei,
În urmă cu o săptămână, la Timişoara, am primit vizita reprezentantului dumneavoastră, Dan Bucura. Acesta a venit să se intereseze pe marginea mai multor subiecte, drept pentru care l-am primit, am discutat cu domnia sa şi l-am pus în legătură cu cei responsabili pe domeniile de interes ale investigaţiilor sale.
Am avut impresia că dl Bucura a înţeles materialele care i s-au pus la dispoziţie. De aceea, trebuie să vă mărturisesc surprinderea mea vizavi de apariţia în "Evenimentul zilei""de marţi, 20 aprilie 2010, a articolului "Primarul Ciuhandu a tocat 21 de milioane de euro pe troleibuze", articol publicat şi pe pagina de internet www.evz.ro
Subiectul achiziţiei troleibuzelor Skoda este unul vechi, intens folosit în campania electorală pentru alegerile locale din anul 2008. Între timp, achiziţia respectivă a fost verificată de toate instituţiile abilitate ale statului şi s-a constatat că aceasta a fost făcută în mod corect şi transparent. Cele 50 de troleibuze ultramoderne circulă astăzi, după mai bine de doi ani de la achiziţionarea lor, pe străzile Timişoarei, iar eficienţa lor a fost dovedită atât din punct de vedere al costurilor , cât şi al nivelului de satisfacţie a călătorilor.
Reluarea lui în momentul de faţă, reluare bazată pe declaraţiile fostei directoare comerciale a RATT, care a părăsit regia de transport pentru a deveni consilier local din partea PDL, este de natură să mă întristeze, cu atât mai mult cu cât articolul publicat în "Evenimentul zilei""conţine o mulţime de informaţii false, fără nici o legătură cu realitatea, şi nu prezintă nicicum faptele, documentate prin acte, aşa cum i-au fost prezentate ele dlui Dan Bucura.
Acesta este motivul pentru care, în virtutea dreptului la replică, vă rog să dispuneţi publicarea acestui text în ziarul pe care îl conduceţi.
1. Comisia de licitaţie pentru achiziţia celor 50 de troleibuze a fost alcătuită din: Primar - dl Ciuhandu Gheorghe, dl Andor Dumitru, dl Ganciov Ioan, dl Chiş Culiţă, dl Stănescu Eugen, dna Saracan Maria, dl Goia Ioan, dl Sârb Adrian, dl Bodo Adrian. Comisia formată din reprezentanţi ai municipalităţii şi RATT, care s-a deplasat la furnizorul SKODA a avut ca sarcină întocmirea unui raport de inspecţie tehnică asupra prototipului de troleibuz. Troleibuzul a fost vizionat pe linia de fabricaţie şi s-a stabilit că îndeplineşte condiţiile pentru lansarea prototipului în producţie. Comisia prezentă la furnizorul SKODA nu avea atribuţii de recepţie şi de întocmire a Procesului verbal de recepţie a troleibuzelor, despre care în articol se afirmă că ar fi fost rupt. Acest lucru a fost realizat ulterior la sediul RATT, de către o comisie de recepţie a mijloacelor fixe la nivel de RATT pentru punerea în funcţiune şi înregistrarea în contabilitatea regiei, conform contractului de achiziţie semnat între RATT şi furnizorul SKODA. Preţul de achiziţie a celor 50 de troleibuze a fost de 17.975.500 euro şi nu de 21.000.000 euro, valoarea unui troleibuz fiind de 359.500 euro.
2. Primul Caiet de Sarcini întocmit de conducerea RATT, reprezentată la acea oră prin Stănescu Eugen, a fost pentru troleibuzele clasice cu motoare pe curent continuu, în care se găsea copiată o parte importantă din specificaţia tehnică a troleibuzelor realizate de un furnizor din România (furnizorul Astra Bus din Arad). Acest lucru a fost relatat în presa vremii, iar pentru exemplificare puteţi studia articolul apărut în "Renaşterea Bănăţeană" din 26 ianuarie 2006: "Pentru licitaţie, Regia Autonomă de Transport Timişoara a propus un Caiet de Sarcini privind tipul de troleibuz de care este interesată, dar nu oricum, ci cu date care par să fie copiate din oferta unor firme producătoare din Arad. În mare parte, pentru redactarea condiţiilor şi caracteristicilor modelului de achiziţie, atât directorul Eugen Stănescu, cât şi inginerul Adrian Sârb, semnatarii documentului, s-au "inspirat"'din cartea de vizită a firmei "Astra bus". De exemplu, troleibuzele pe care Stănescu le doreşte cu atâta ardoare trebuie să fie rezistente la agenţi de "praf, ploaie, noroi, zăpadă, gheaţă, chiciură, sare, produse petroliere", condiţii care seamănă izbitor de mult cu cele existente în oferta firmei arădene:"praf, ploaie, noroi, zăpadă, chiciură, gheaţă, sare, produse petroliere". Apoi vrea neapărat motoare de curent continuu, pe care în momentul de faţă, le mai produce doar "Astra Bus", în timp ce alte companii europene realizează motoare asincron, care nu necesită întreţinere, ca modelul solicitat de R.A.T.T. şi oferit de firma arădeană. Similitudini există şi la condiţii de mediu, mecanice, precum şi la alte caracteristici speciale.
Întrebat cu privire la acest aspect, Eugen Stănescu a dat un răspuns evaziv, negând orice legătură dintre R.A.T.T. şi "Astra Bus", dar nu a exclus posibilitatea ca firma arădeană să câştige licitaţia. În opinia sa, "Astra Bus" este singura care se pretează cerinţelor regiei. Cealaltă parte, de dincolo de Mureş, a avut o poziţie cel puţin ciudată: "Sunt deja făcute", ne-a declarat Cseh Zoltan, de la Departamentul vânzări. O afirmaţie destul de gravă, care ne-ar putea duce la ideea că troleibuzele aşteaptă garate în curtea firmei, noii stăpâni, înainte de începerea licitaţiei. Un alt angajat, Cristian Gavra a încercat să repare greşeala colegului său: "Am văzut intenţia de licitaţie în Monitorul Oficial, dar mai departe nu ştiu, s-ar putea să nu mai aibă loc". O încercare destul de nereuşită, care nu a făcut decât să complice şi mai mult lucrurile.
Parcă zvonul returnării Caietului de Sarcini a prins aripi, iar porumbelul mesager a plonjat direct pe umerii angajaţilor Departamentului de vânzări ai societăţii din Arad, să le ducă vestea proastă. Ideea în sine, aceea de a achiziţiona mijloace de transport în comun este binevenită. Dar modul în care este pusă în practică lasă loc la interpretări dubioase. Banii mulţi, puşi în joc, sunt tentanţi mai ales când provin din buzunarele cetăţenilor şi pot fi manevraţi foarte subtil de cei cărora le stau în putere".
Probabil faptul că nu s-a reuşit "dedicarea" licitaţiei către furnizorul român stă la baza supărărilor şi atacurilor de astăzi. Municipalitatea a atras atunci atenţia conducerii RATT că licitaţia este internaţională şi că nu poate face discriminare între furnizori, încălcând legislaţia privind achiziţiile publice. Ulterior, conducerea RATT a refăcut Caietul de Sarcini pentru organizarea unei licitaţii internaţionale, licitaţie la care s-au prezentat furnizori din Comunitatea Europeană şi Astra Bus din România.
3. Prin adresele nr. 1284/12.10.2007 şi nr. 1449/16.11.2007 adresate furnizorului SKODA de către directorul Eugen Stănescu şi directorul comercial Saracan Maria se aduceau la cunoştinţa furnizorului SKODA următoarele: "Pentru a putea realiza obligaţiile prevăzute în art. 13, paragraf (3) din contract, respectiv dotarea troleibuzelor cu cabluri pentru sistemele de taxare şi de monitorizare în timp real, vă rugăm să permiteţi ca o echipă de reprezentanţi ai RATT şi ai companiei care furnizează sistemele menţionate să vă viziteze la locul montării troleibuzelor, pentru a finaliza cablarea aferentă proiectului, astfel încât troleibuzele să fie gata de a fi exploatate din punctul de vedere al taxării şi monitorizării online. Cererea noastră se referă strict la nivelul de cablare al troleibuzelor, fără a pune în funcţie echipamentele aferente sistemelor mai sus menţionate". Prezenta solicitare din partea conducerii RATT a stat la baza iniţierii procedurii de reaşezare a termenelor de livrare şi semnarea unui act adiţional la contractul de achiziţie troleibuze, act adiţional care nu a fost semnat de Primăria Municipiului Timişoara, ci tot de Eugen Stănescu şi Saracan Maria. Informaţia conform căreia au fost expediate adrese către furnizorul SKODA fără ştiinţa RATT este falsă. Municipalitatea nu a expediat nici o adresă către furnizorul SKODA decât după consultarea şi contrasemnarea fiecărei adrese în parte de către reprezentanţii RATT, lucru care poate fi dovedit prin documente.
La solicitarea furnizorului SKODA şi ţinând cont de faptul că, între timp, municipalitatea a iniţiat achiziţia Sistemului integrat pentru eficientizarea încasărilor şi cheltuielilor la RATT din alocaţii bugetare, au existat întâlniri la sediul Primăriei Municipiului Timişoara, cu participarea obligatorie a reprezentanţilor regiei. Municipalitatea a garantat o parte importantă din creditul regiei şi, fiind unicul acţionar al acesteia, avea obligaţia să supravegheze desfăşurarea licitaţiei. În cazul particular al adresei la care se face referire în articol, putem spune că aceasta avea un caracter tehnic, drept pentru care, pe lângă reprezentanţii municipalităţii, a fost contrasemnată de directorul tehnic al RATT. La fabricarea troleibuzelor achiziţionate s-a folosit tehnologie de ultimă generaţie, cu autonomie pentru circulaţie în lipsa existenţei energiei electrice de alimentare, motoare asincrone, care asigură nivelul maxim de eficienţă energetică, faţă de troleibuzele vechi existente în parcul regiei achiziţionate în perioada 1999-2003.
Montarea cablajelor pentru Sistemul integrat de eficientizare a încasărilor şi cheltuielilor la RATT era obligatoriu a se face la sediul furnizorului, deoarece procedura omologării produsului în Comunitatea Europeană se realiza înainte de livrarea troleibuzului în Timişoara. Varianta montării cablajelor în Timişoara la sediul regiei era imposibilă, deoarece demontarea troleibuzului pentru aplicarea şi realizarea conexiunilor cablajelor cu interfeţele troleibuzului ducea la pierderea garanţiei stipulată în contractul de achiziţie a produsului ofertat. Pentru a nu pierde termenul de garanţie ofertat, la solicitarea directorului Stănescu Eugen şi a dnei director comercial Saracan Maria, s-a deplasat o comisie formată din reprezentantul RATT şi reprezentantul furnizorului de Sistem integrat pentru eficientizarea încasărilor şi cheltuielilor la RATT în Cehia, pentru a stabili soluţiile şi perioada de montare a cablajelor.
4. Municipalitatea nu a intervenit pentru scutirea furnizorului de plata penalităţilor de întârziere. Dimpotrivă, am solicitat aplicarea întocmai a prevederilor clauzelor contractului de achiziţie publică privind calcularea penalităţilor de întârziere la livrare şi punere în funcţiune a troleibuzelor. În acest sens, RATT, ca şi semnatar al contractului cu furnizorul SKODA, a calculat şi facturat penalităţi pentru livrarea cu întârziere a troleibuzelor în valoare de 176.500 euro, respectiv penalităţi pentru imobilizări de punere în funcţiune conform contractului de achiziţie troleibuze în valoare de 95.000 euro. În condiţiile în care SKODA a achitat penalităţi în valoare de 271.500 de euro către RATT, lucru certificat prin documente, afirmaţia conform cărora furnizorul SKODA a fost scutit de la plata penalităţilor contractuale privind livrarea cu întârziere a troleibuzelor este total falsă. Valoarea penalităţilor nu a fost mai mare, deoarece punerea în întârziere a furnizării troleibuzelor a fost cauzată tocmai de solicitările RATT şi ale furnizorului cablajelor.
5. Cerinţele minime obligatorii din Caietul de Sarcini privind achiziţia de troleibuze au fost respectate în totalitate, conform proceselor verbale de recepţie a troleibuzelor SKODA la sediul RATT. Achiziţia a fost verificată de mai multe instituţii abilitate ale statului român, care au ajuns fără excepţie la concluzia că aceasta a fost una corectă. Camera de Conturi Timiş este singura instituţie care a solicitat o expertiză tehnico-economică asupra achiziţionării troleibuzelor, solicitare în urma căreia a fost numită o comisie cu experţi independenţi pentru evaluarea tehnico-economică a troleibuzelor. Raportul de expertiză al acestei comisii a presupus măsurători şi verificări statice şi dinamice ale troleibuzelor. Nota de constatare şi procesul verbal de control al Camerei de Conturi Timiş, respectiv decizia de măsuri cu termene transmise RATT, a fost realizată încă din primul trimestru al anului 2009. Procesul verbal de control al Camerei de Conturi a fost valorificat în totalitate cu privire la toate măsurile dispuse asupra problematicilor lăsate spre rezolvare. Raportul de expertiză şi analiză tehnico-economică înregistrat cu nr. CP2009-000144/26.02.2009 şi completat prin adresa nr. SC2009-8656/2009 a fost prezentat Consiliului Local Timişoara în şedinţa de plen din data de 24.03.2009 şi a fost transmis Camerei de Conturi Timiş. Concluzia finală a raportului este că troleibuzele achiziţionate sunt conforme cu cele ofertate de către furnizorul SKODA, respectiv recepţionate la sediul RATT.
6. Asupra dnei Saracan Maria, fost director comercial RATT nu s-a exercitat nici un fel de presiune. Dna Saracan Maria a demisionat din funcţia de director comercial al RATT nu din cauza aşa-ziselor presiuni la care ar fi fost supusă, ci din cauza faptului că, prin alegerea sa în Consiliul Local al Municipiului Timişoara din partea PDL, a devenit incompatibilă cu funcţia de director comercial al RATT.
Stimaţi domni, Acesta este adevărul. Un adevăr care poate fi documentat prin acte şi care, din păcate, nu a fost reflectat sub nici o formă în materialul publicat de "Evenimentul zilei".
Am înţeles faptul că dl Dan Bucura doreşte să publice în continuare "dezvăluiri" vizavi de licitaţiile organizate de Primăria Municipiului Timişoara. Avem speranţa că, înaintea publicării unui astfel de material, veţi analiza temeinic toate documentele pe care le-am pus la dispoziţia dlui Dan Bucura, pentru a nu se mai repeta situaţia nefericită din 20.04.2010.
În speranţa publicării rândurilor de mai sus, vă mulţumesc anticipat.
Primar, Gheorghe Ciuhandu, Timişoara, 21 aprilie 2010
Notă: Tot astăzi Primăria Municipiului Timişoara a adresat o sesizare Consiliului Naţional al Audiovizualului legată de emisiunile "Naşul" difuzată la B1TV în data de 19.04.2010, respectiv "Cronica zilei" difuzată de TVT89 în data de 20.04.2010 şi care au abordat acelaşi subiect.http://www.ciuhandu.ro/ro/stiri/124/dre ... eplica.htm
|
|