TRANSIRA

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Wed 17 Jul 2019 13:56

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun 10 Mar 2013 15:02 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3442
trollino wrote:
Dupa anul 1990 seria brasoveana 144-173 stiu ca inca era functionala, de exmplu #144 care fusese revopsit in albastru jos + dunga rosie si una albastra sub geamuri, la interior pe barele care roteau usile sub vopseaua sarita se vedea pe alocuri culoarea galbena, nu inteleg de ce a fost revopsit, a fost unicul troleibuz galben de la Brasov? In anii '90-91 nu mai tin minte exact, acest troleibuz isi facea veacul pe linia 6.
As fi curios daca domnul Brassovia stie cate din exemplarele din 1981-1983 au supravietuit pana dupa 1990 la Brasov?
Stiu sigur ca troleibuzele din seria 1984 adica #174-203 mai erau functionale dupa 1990 poate chiar 1995?


La sfarsitul anului 1989 existau aprox. 179 articulate, iar la sfarsitul lui 1990 se pare ca mai ramasesera doar 134. casarile au inceput timid in 1989 si au continuat masiv in 1990 si 1991, apoi au stagnat.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Apr 2013 19:07 
Offline
User avatar

Joined: Thu 02 Mar 2006 18:02
Posts: 8
Location: Bucuresti
Salut,

Vreau sa-l felicit pe Brassovia pentru initiativa de reface inventarul troleibuzelor, cel putin pentru Brasov si Bucuresti.

Incerc sa pastrez formatul si vreau sa completez lista corespunzatoare Bucurestiului cu:

- 1989

7341 - [212 ECS, solo, varianta inalta, cu consolele fata si spate mai lungi decat cele ale unui autobuz 112 udm, 3 geamuri intre usile 1 si 2, blocul de rezistente in spatele captataoarelor, tunel de cabluri intre plafon si lada de contactori pe stalpul stanga spate, lada de contactori in salon, pe partea stanga, din dreptul usii 3 si pana la panoul spate, scari coborate, cu 4 trepte, fara ornament gros deasupra trapelor sau la mijloc, vopsire crem cu banda bleu in zona trapelor si inca una, mai ingusta, mai sus, deasupra aripilor, bare de protectie crem, trapa frontala cu grila de aerisire si vopsita integral in crem, capacele indicatoarelor de traseu si tragatoarele vopsite in visiniu, alocat Depoului Vatra Luminoasa la fel ca si urmatoarele 7341 - 7420]

7342 - [similar cu 7341 dar scund si cu banda bleu superioara trasa si peste trapa frontala, fara tragatoare]

- 1989 - 1990

7343-7374 - [E117 scunde, cu scari cu 3 trepte, fara ornament gros deasupra trapelor sau la mijloc, lada de contactori mai lunga decat la seria 7000 - 7334, mai intai visinii si apoi rosii cu banda crem lata sub geamuri - ca repere pot da 7359 - cu visiniu, 7363 - cu rosu]

- 1990 - 1991

7375, 7376, 7378, 7379 - [E117 inalte, cu scari cu 3 trepte, crem cu banda rosie la nivelul trapelor, ornament gros deasupra trapelor si pe conturul aripilor]

7377 - [primul E217 din Bucuresti, inalt, scari coborate, cu 4 trepte, crem cu doua nuante de verde (cea inchisa in zona trapelor) si cu 3 V-uri orizontale intre roata 1 si usa 2, doua verde inchis si unul maro intre ele, interiorul salonului vopsit cu alb, scaune tapitate, geamuri anticurent la usi, a fost prezentat la TIB '90]

7380 - 7407 - [E117 inalte, scari coborate, cu 4 trepte, crem cu banda rosie (pana la 7402 inclusiv) sau albastra (pentru 7403 - 7407) in zona trapelor, ornament gros deasupra trapelor si pe conturul aripilor (la aripi doar pana la 7383 inclusiv)]

- 1991 - 1992

7408 - 7427 - [E217, crem cu banda verde in zona trapelor, primele troleibuze noi cu logo RATB nou, pana la 7420 alocate Depoului Vatra Luminoasa, restul la Bujoreni - la fel ca si urmatoarele 7428 - 7445]

- 1992 (Decembrie) - 1993

7428 - 7434 - [E217, panoul spate dintr-o foaie de tabla mai lata, cu coltarele spate cu prelungiri scurte, diverse culori: 7428 - crem cu trape albastru inchis, logo RATB si nr de parc bleu, 7429, 7432 - alb-unt cu trape albastru inchis, logo RATB si nr de parc turcoaz, 7430, 7431, 7433 - crem cu trape turcoaz, logo RATB si nr de parc bleu, 7434 - crem cu trape bleu, logo RATB si nr de parc bleu, fara nr de parc pe trapa fata si pe panoul spate]

- 1993 (Februarie)

7435 - 7439 - [E217, vopsire pentru reclama ASSOS (rosu / albastru inchis / alb), fara logo RATB si cu nr de parc pe trapa fata si pe panoul spate]

- 1993 (Aprilie)

7440 - [317ET, cabina soferului similara ci cea de la 7335 si cu cea de la Ikarus 435T, care permite deschiderea ambelor foi ale usii 1 pentru accesul pasagerilor, scari coborate, cu 4 trepte, scaune tapitate cu cadru vopsit in alb, cu un singur picior gros catre culoarul central, geamuri anticurent, vopsire particulara, cu negru mat in zona geamurilor si negru in jos, cu o banda portocalie lata sub geamuri si una galben inchis in zona trapelor din care porneau 3 benzi oblice din fata aripilor catre in spate, mici detalii cu galben deschis, bare de protectie negre, tragatoare portocalii, fara logo RATB, nr de parc negru pe trapa fata si pe panoul spate, in 1995 daca nu gresesc, a fost dat la schimb Depoului Vatra Luminoasa iar in locul lui a fost adus 7417]

- 1993 (Octombrie - Decembrie)

7441 - 7445 - [E217 cu diverse desene (triunghiuri, benzi) si obligatoriu banda in zona trapelor in culoarea cea mai inchisa, culori: 7441 crem cu albastru inchis, 7442 crem cu turcoaz in doua nuante, 7443, 7445 crem deschis cu albastru inchis, 7444 crem deschis cu albastru inchis si bleu, logo RATB si nr de parc in culoarea cea mai inchisa, fara nr de parc pe trapa fata si pe panoul spate]

- 1994 (Ianuarie)

7446 - [E212 cu consolele fata si spate mai lungi, ca 7341 si 7342, alb cu albastru inchis in zona trapelor si doua benzi rosu-ciclamen, deasupra ornamentului gros de la partea superioara a trapelor si pana sub nivelul superior al aripilor, terminate prin taietura oblica catre fata, benzi oblice pe stalpii spate, tunel pentru cabluri pe stalpul stanga spate, alocat Depoului Vatra Luminoasa la fel ca si urmatoarele 7447, 7448]

- 1994 (Octombrie)

7447 - [E312, prezentat la TIB '94, nr de parc initial 001, alb-gri cu doua benzi albastre si una rosie, deasupra trapelor, prelungite oblic catre geamuri intre roata 1 si usa 2]

- 1995 (??)

7448 - [E312, nr de parc initial 002, alb cu o banda lata albastru inchis deasupra trapelor, intre usi doar cate un desen format dintr-o banda albastru inchis si una rosie pe fond alb]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Apr 2013 19:18 
Offline
User avatar

Joined: Thu 02 Mar 2006 18:02
Posts: 8
Location: Bucuresti
Acum vreau sa fac niste observatii:
1. 7335 din Bucuresti - a fost alb cu doua benzi verde inchis, destinat probabil exportului in Columbia (teorie sustinuta de inscriptiile in spaniola din interior si de asemanarea cu ce se poate vedea aici: http://www.tramz.com/co/bg/b/be.html - vezi de la jumatatea paginii in jos);
2. 249 din Brasov din cate imi amintesc, a fost gri cu banda albastru inchis sub geamuri, la fel ca si 247 (limita inferioara a benzii era la partea inferioara a geamului soferului asa ca nu ajungea si pe panoul frontal) - de obicei troleibuzele 247 - 250 erau alocate liniei 4 care trecea / trece pe B-dul Victoriei pe unde le vedeam aproape zilnic cand eram in vacante la bunici; nu imi amintesc de niciun troleibuz crem cu banda maro, nu il pot contrazice pe Brassovia, dar imi vine sa bag mana in foc ca nu era 249 (ar putea fi inversate din greseala descrierile intre 249 si 40?).

Si o intrebare: descrierea lui 246 este sigura? (nu stiu de ce imi amintesc de el ca era similar cu 248 si 250)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Apr 2013 20:46 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3442
weeping eye wrote:
2. 249 din Brasov din cate imi amintesc, a fost gri cu banda albastru inchis sub geamuri, la fel ca si 247 (limita inferioara a benzii era la partea inferioara a geamului soferului asa ca nu ajungea si pe panoul frontal) - de obicei troleibuzele 247 - 250 erau alocate liniei 4 care trecea / trece pe B-dul Victoriei pe unde le vedeam aproape zilnic cand eram in vacante la bunici; nu imi amintesc de niciun troleibuz crem cu banda maro, nu il pot contrazice pe Brassovia, dar imi vine sa bag mana in foc ca nu era 249 (ar putea fi inversate din greseala descrierile intre 249 si 40?).

Si o intrebare: descrierea lui 246 este sigura? (nu stiu de ce imi amintesc de el ca era similar cu 248 si 250)

40 sigur a fost cu dunga albastra pe fond gri. Insa cu 249 cred ca am gresit, s-ar putea sa fac confuzie cu DAC 217E #63. Exista persoane care si-l amintesc pe 249 cu dunga verde; probabil asa a si fost, in nici un caz nu a avut schema albastru / gri.
246 a fost ca si 31-37 si 46, adica dunga crem pe fond maro, doar ca era inalt. La putin timp (probabil in 1990), el a fost revopsit in schema troleibuzelor din seriile 174-245 si 1-30, respectiv cu cate o duga rosie si albastra pe fond alb.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Apr 2013 21:13 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3442
Pentru ca weeping eye m-a incurajat, fac o incercare si despre articulatele romanesti din Timisoara.

Mai intai insa vreau sa amintesc de (cel putin) doua experimente facute in 1994, cu DAC-uri 117E. Electroputere Craiova a modernizat troleibuzul 44 (ex 70) din Timisoara si troleibuzul 11 din Brasov, dotandu-le cu actionare electronica cu chopper.

Referitor la numerele din Timisoara, le-am preluat (usor critic) de pe forumul RATT. Unele greseli exista acolo, de exemplu vehicule tip 117 sunt evident confundate cu 217. Posibil si datari gresite; nu prea cred ca pana in 1984 s-au livrat atat de putine articulate.

Mai exista pe forumul RATT si o greseala destul de mare in ce priveste troleibuzele TV 20E, cele achizitionate in 1974 si 1975 fiind din greseala trecute ca DAC-ROMANIA 112E.

Si acum lista. Nu pot da scheme de culoare originale, insa anii de fabricatie ne spun in parte si cum aratau cel mai probabil, respectiv: 1982 bleu cu dunga crem, 1984: doua dungi bleu si una rosie pe fond alb, 1985-86: o dunga albastra si una rosie pe fond alb.

DAC 117EA (80 buc.)

1982 - 21...26 (6 buc.); obs.: 24 a devenit apoi 57
1984 - 5, 8 (2 buc.); obs. 8 a devenit apoi 35
1985 - 1, 4, 7, 9...18, 20, 27...30, 32...34, 36...47, 59, 60 (35 buc.); obs.: 37 a devenit apoi 58; 44 a fost dotat cu actionare cu chopper in 1995 la EP Craiova.
1986 - 2, 3, 31, 48...56, 64, 70, 74 (15 buc.); obs.: 70 a devenit 44 in 1993 si a fost dotat cu actionare cu chopper in 1994 la EP Craiova; 74 a devenit apoi ?
1987 - 61...63, 65...67, 69 (7 buc.)
1988 - 68, 71 (2 buc.); obs.: ? a devenit apoi 70
1989 - 72, 73...76, 78...80 (7 buc.)
1990 - 19, 77, 77, 81...83 (6 buc.); obs.: primul 77 a devenit ?

DAC/ROCAR 217E (1 buc.)

1984 - 6 (1 buc.); obs.: probabil prototip

ROCAR 317EC (1 buc.)

1993 - 10 (1 buc.); obs.: i-au fost montate apoi usi de Timis-2

Astept eventuale corecturi si completari.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Apr 2013 21:33 
Offline
User avatar

Joined: Thu 02 Mar 2006 18:02
Posts: 8
Location: Bucuresti
Vreau sa completez niste detalii la troleibuzele din Bucuresti:

7341, 7342 - au avut din fabrica, pe peretele exterior, langa fiecare usa, catre spate, cate un buton pentru comanda din exterior;
7440, 7446 - pe stalpul din fata usii 1, la partea inferioara era montata o treapta rabatabila iar in zona geamului un maner, probabil pentru a facilita accesul la oglinda;
7440 - cadrul de la mijlocul burdufului vopsit in alb iar la mijlocul inaltimii, pe fiecare parte, avea montat cate un catadioptru rosu;
7441, 7443 - in fata usii 4 exista o mica alveola acoperita cu un capac in care era montat un robinet pentru deschiderea de urgenta;
7435 - 7439, 7441-7448 - pe coltarul dreapta fata, sub geam, in spatele unui capac, era un robinet pentru deschiderea usii soferului;
7435 - 7439, 7441-7445 - nu au avut semnalizatoare laterale pe remorca.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Apr 2013 21:48 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3442
Despre articulatele din Constanta, acum.

Lista postata cere multe completari si eventual corecturi. Am alcatuit-o procesand mai multe discutii ce au avut loc pe forumuri in decursul timpului, punand semne de intrebare acolo unde am crezut ca este cazul. De remarcat ca acele admirate troleibuze galbene sunt datate tardiv de unii comentatori. Ele se pare ca ar fi fost produse in anii 1982-1983, cand aceasta schema a inceput sa fie intens folosita si la autobuze si a fost livrat si un troleibuz galben la Brasov (144). De altfel, logica numerelor lor de parc ne spune ca nu puteau fi aduse in 1984 sau 1985, cand se ajunsese la numere mai mari de parc, chiar daca la autobuze schema aceasta persista inca.

DAC 117EA (166 buc. 408...573)

1981: 15? (408...422 crem / fond bleu)
1982: 25? (423...424 crem / fond bleu, 425...436 alb / fond galben, 437...447? albastru-rosu-albastru / fond alb)
1983: 20? (448?...467? albastru-rosu-albastru / fond alb)
1984-1986: 45? (468?...512? albastru-rosu-albastru / fond alb)
1985-1987: 30 (513...542 rosu-albastru / fond alb)
1988: 8 scunde (543...546 verde / fond crem, 547...550 albastru / fond gri)
1989: 5? scunde (551...555 crem / fond maro)
1990: 18? inalte: (556...573 rosu / fond crem)

DAC/ROCAR 217E (40 buc. 574...613)

1991: 10? (574...583?)
1992: 15? (584?...598?)
1993: 7? (599?...605?)
1994: 5? (606?...610?)
1995: 3? (611?...613)
Obs.: in 2002 s-au transferat 16 buc. la Brasov, iar in 2003 inca 8 buc.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Apr 2013 21:59 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3442
S-ar putea spune cu oarecare precizie cate DAC 117E si cate DAC 217E s-au livrat in total noi din fabrica la Cluj? Bineinteles, eliminand renumerotarile.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 02 Apr 2013 06:25 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 47749
Numar exact: 43 troleibuze ROCAR 217 E pt. Cluj Napoca.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Apr 2013 11:13 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 47749
Cunoasteti cu totii filmuletul cu traficul bucurestean al anilor '70. In film apare si un DAC 117 E, alaturi de troleibuze DAC-ROMANIA 112 E si TV 20.

Intrebare: in ce an a inceput fabricarea troleibuzelor DAC 117 E?

Pt. Bucuresti: in ce an a circulat ultimul troleibuz TV 20? Dar ultimul DAC-ROMANIA 112 E?


Attachments:
ITB.jpg
ITB.jpg [ 172.86 KiB | Viewed 11532 times ]
ITB -DAC 117 E.jpg
ITB -DAC 117 E.jpg [ 20.75 KiB | Viewed 11533 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Apr 2013 14:09 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3442
Silviu wrote:
Cunoasteti cu totii filmuletul cu traficul bucurestean al anilor '70. In film apare si un DAC 117 E, alaturi de troleibuze DAC-ROMANIA 112 E si TV 20.

Intrebare: in ce an a inceput fabricarea troleibuzelor DAC 117 E?

Pt. Bucuresti: in ce an a circulat ultimul troleibuz TV 20? Dar ultimul DAC-ROMANIA 112 E?

Este normal ce apare in film: troleibuze din trei generatii. Ba chiar in 1980 si 1981 a mai circulat cu pasageri si cel putin un TV 2E in Bucuresti (deci patru generatii prezente!).

Primele DAC 117E de serie au fost livrate la Bucuresti in 1980. Incepand cu 1981 au fost livrate si in alte orase, iar din 1983 - doar in alte orase.

Ultimele TV 20E au circulat pe linia 86 pana in anul 1984 si poate si in 1985 (Depoul Bucurestii-Noi). In perioada 1981-82 mai putusera fi vazute si pe liniile 82 si 87. Au fost linii pe care s-a trecut direct de la TV-uri la DAC articulate (de ex. 89). Spre comparatie, in Brasov, TV 20E disparusera inca din 1983. ITB nu a mai achizionat nimic la casarea ultimelor TV 20E si a primelor DAC-ROMANIA 112E, pentru ca din 1982 Ceausescu a dat pretioasa indicatie ca troleibuzele sa se restranga doar la legaturi scurte intre periferia cartierelor si statiile de metrou sau de tramvai apropiate. Motivul nu era tehnic, ci psihic: nu suporta ideea sa mai vada pe traseul lui troleibuze ramase in pana, avand spaima ca va fi tinta unui atentat prin ambuscada.

Ultimele DAC-ROMANIA 112E le tin minte tot la Depoul Bucurestii-Noi, vazandu-le pe linia resuscitata 81 (Sf. Voevozi - Gara de Nord - Soveja - Expozitiei - Piata Scanteii). Nu pot sa precizez daca au supravietuit anului 1994 (cand au fost casate in Brasov, spre exemplu).

Cand vorbim despre retragerea unui model din circulatie, nu iau in considerare si faptul ca anumite exemplare au mai supravietuit ca utilitare.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Apr 2013 15:18 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3442
Am mai operat niste corecturi la cele postate anterior (ani de livrare pentru DAC 117E la Brasov si Bucuresti si DAC 117E si 217E la Constanta).


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 19 Jul 2014 19:00 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 47749
Printre primele articulate.


Attachments:
troleibuz.jpg
troleibuz.jpg [ 113.51 KiB | Viewed 10385 times ]
troleibuz 82.jpg
troleibuz 82.jpg [ 113.47 KiB | Viewed 10385 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 19 Aug 2014 19:40 
Offline

Joined: Thu 29 Jan 2009 17:43
Posts: 20
Location: Bucuresti
Spuneam la autobuze ca voi detalia la troleibuzele DAC cate ceva despre sistemul de pornire numai cu usile inchise, subiect de care a amintit Brassovia. Toleibuzele DAC au aparut ceva mai devreme decat autobuzele si aveau activat acest sistem. Ca si prototipul cu nr. 7000, prima linie pe care au circulat a fost 89. La scurt timp au inceput sa apara si pe 84, linie mult mai lunga si mai aglomerata ca 89 si au inceput si problemele, calatorii nu credeau ca troleul nu poate porni cu usile deschise. In acele timpuri se circula frecvent pe scarile mijloacelor de transport in comun astfel ca, era greu de acceptat ca aceste trolee noi sa faca exceptie de la "regula". Asa ca in statii se pierdea mult timp pana cand se inchideau usile si Dac-ul pleca, distanta dintre el si cel din inaintea lui (bineinteles TV20E) se marea si asa mai departe. Desi numarul DAC-urilor crestea, situatia nu se schimba, TV20E incepeau sa dispara si, datorita(si) acestei situatii, aceste sisteme au inceput sa fie dezactivate, asta e parerea mea.

Prima data cand am mers pe linia 84 cu un DAC a fost din Drumul Taberei, de la capat, tin minte, cu 7020 care avea intarziere de la plecare, cred ca aproape 10 min. ceea ce era destul de mult atunci. Cu cat se apropia de centru cu atat crestea calvarul plecarii din statii. La Universitate si la Baba Novac s-au cumulat cam 10 min. Cand am coborat la Campia Libertatii (fosta statie Sos. Catelu), in urma lui erau vreo 8 TV20E la care le-am retinut numerele, erau si de pe linia 92, pentru ca nu m-am dus acasa, am asteptat sa vad daca vor pleca in alta ordine de la capat, inca 5 statii de unde am coborat. Evident ca nu, dupa aproape 15 min. au aparut 2 TV20E odata, apoi la intervale scurte inca 2 si abia al 5-lea a trecut DAC-ul 7020.
As face si ceva completari la lista cu DAC-urile din Bucuresti prezentata de Brassovia.
7001-7010 au fost albastru deschis cu dunga subtire crem si au aparut mult mai tarziu, din cate imi amintesc au aparut cam inainte de 7100. Prima serie care a aparut a inceput cu 7011. DE la 7011 la 7099 au fost rosii cu dunga crem cu o exceptie, 7067, care era albastru cu dunga crem. 7100-7121 erau albastre cu dunga crem. Locuiesc in cartierul Titan si stiam bine DAC-rile 7000-7121 care apartineau de dep.Vatra luminoasa. Eu asa imi amintesc dar astept completari de la ceilalti useri.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 19 Aug 2014 21:36 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3442
Petro Burgener wrote:
Eu asa imi amintesc dar astept completari de la ceilalti useri.
7000 cum era vopsit initial din fabrica? Mai tarziu l-am vazut rosu, in schema uzuala.
Mai erau doua DAC-uri cu schema de vopsire unicat, vazute de mine in toamna lui 1981 (deci nu erau revopsite). Din ce imi amintesc ar fi fost 7002 (sau 7000?) si 7003. Primul cred ca era cu dungi inegale, portocaliu (roz?), negru (si verde?; posibil cel numit "model 1980" - vezi atasamentul), celalalt cu trei dungi verzi. Poate le mai incurc culorile, dar intre astea se invarteau. Deci nu prea cred ca seria 7001-7010 ar fi fost toate albastre.


Attachments:
#7001-ITB.jpg
#7001-ITB.jpg [ 2.11 MiB | Viewed 10267 times ]
model 1980 (posibil #7002).jpg
model 1980 (posibil #7002).jpg [ 283.35 KiB | Viewed 10267 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 20 Aug 2014 20:31 
Offline

Joined: Thu 29 Jan 2009 17:43
Posts: 20
Location: Bucuresti
Brassovia wrote:
Petro Burgener wrote:
Eu asa imi amintesc dar astept completari de la ceilalti useri.
7000 cum era vopsit initial din fabrica? Mai tarziu l-am vazut rosu, in schema uzuala.
Mai erau doua DAC-uri cu schema de vopsire unicat, vazute de mine in toamna lui 1981 (deci nu erau revopsite). Din ce imi amintesc ar fi fost 7002 (sau 7000?) si 7003. Primul cred ca era cu dungi inegale, portocaliu (roz?), negru (si verde?; posibil cel numit "model 1980" - vezi atasamentul), celalalt cu trei dungi verzi. Poate le mai incurc culorile, dar intre astea se invarteau. Deci nu prea cred ca seria 7001-7010 ar fi fost toate albastre.

DAC-ul model 1980 era 7000, deci prototipul, care a avut primul RK destul de tarziu, dupa ce multe DAC-uri din productia de serie au avut RK. Daca imi amintesc bine, o perioada a circulat fara nr. de parc. Eu am mers doar o data cu el in varianta asta, originala, pe linia 89, evident, si tin minte ca erau cateva deosebiri fata de celelalte. Lada contactorilor era mai mica, la toate usile, intre acestea si scaune erau geamuri despartitoare. E bine ca Brassovia a postat cele doua poze, se vede diferenta de la geamurile de la usi, cele de la prototip sunt putin mai lungi in jos si putin mai inguste decat la 7001. Au mai fost doua DAC-uri cu acest model de usi, 7077 si 7081, aici vorbesc strict de DAC-urile care au apartinut de depoul Vatra luminoasa, nu si de cele de la Nitu Vasile sau Bujoreni. Dupa RK, 7000 a fost vopsit in varianta clasica, rosu cu dunga crem si nu mai avea nicio deosebire fata de celelalteDAC-uri. Deci in mod sigur DAC-ul vazut de Brassovia in acele culori era prototipul model 1980, adica 7000.
Referitor la 7001-7010, au fost toate albastre, faptul ca au fost vopsite astfel si ca au aparut mai tarziu, m-a facut sa retin foarte bine acest aspect.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re:
PostPosted: Sat 23 Aug 2014 16:56 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 672
Brassovia wrote:
Despre articulatele din Constanta, acum.

Lista postata cere multe completari si eventual corecturi. Am alcatuit-o procesand mai multe discutii ce au avut loc pe forumuri in decursul timpului, punand semne de intrebare acolo unde am crezut ca este cazul. De remarcat ca acele admirate troleibuze galbene sunt datate tardiv de unii comentatori. Ele se pare ca ar fi fost produse in anii 1982-1983, cand aceasta schema a inceput sa fie intens folosita si la autobuze si a fost livrat si un troleibuz galben la Brasov (144). De altfel, logica numerelor lor de parc ne spune ca nu puteau fi aduse in 1984 sau 1985, cand se ajunsese la numere mai mari de parc, chiar daca la autobuze schema aceasta persista inca.

DAC 117EA (166 buc. 408...573)

1981: 15? (408...422 crem / fond bleu)
1982: 25? (423...424 crem / fond bleu, 425...436 alb / fond galben, 437...447? albastru-rosu-albastru / fond alb)
1983: 20? (448?...467? albastru-rosu-albastru / fond alb)
1984-1986: 45? (468?...512? albastru-rosu-albastru / fond alb)
1985-1987: 30 (513...542 rosu-albastru / fond alb)
1988: 8 scunde (543...546 verde / fond crem, 547...550 albastru / fond gri)
1989: 5? scunde (551...555 crem / fond maro)
1990: 18? inalte: (556...573 rosu / fond crem)

DAC/ROCAR 217E (40 buc. 574...613)

1991: 10? (574...583?)
1992: 15? (584?...598?)
1993: 7? (599?...605?)
1994: 5? (606?...610?)
1995: 3? (611?...613)
Obs.: in 2002 s-au transferat 16 buc. la Brasov, iar in 2003 inca 8 buc.


Eu mi-l aduc aminte pe 546 din vara lui 1987. A fost ultimul an în care mersul pe litoral însemna Constanţa şi, fiind pasionat de troleibuze aproape de limita obsesiei, eram mult mai atent decât s-ar crede. 546-le - aşa cum mi-l aduc aminte - avea schema tipică de culoare a contingentului 1987 anterior scundelor: Albastru jos, apoi alb, apoi dungă roşie, apoi, din nou, alb până sus. Dacă memoria nu-mi joacă feste, în jurul rezistenţelor avea cadru metalic, nu doar o simplă plasă.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 19 Sep 2015 14:11 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 47749
E 217.

Modelul "vechi" cu usa 2 mutata mai langa burduf. Doar in Timisoara am vazut astfel de troleibuze.


Attachments:
E 217.jpg
E 217.jpg [ 116.83 KiB | Viewed 8878 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 20 Sep 2015 03:33 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7966
Întrebare: teoretic, aceste 217E scunde trebuie să fi fost produse cândva între 1987 şi 1990 (inclusiv). În cazul ăsta, care a fost prototipul seriei 217E? Eu aveam impresia că e vorba de #7377 (fab. 1990) din Bucureşti, însă ăsta era înalt, nu scund.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 20 Sep 2015 15:02 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3442
Dr2005 wrote:
Întrebare: teoretic, aceste 217E scunde trebuie să fi fost produse cândva între 1987 şi 1990 (inclusiv). În cazul ăsta, care a fost prototipul seriei 217E? Eu aveam impresia că e vorba de #7377 (fab. 1990) din Bucureşti, însă ăsta era înalt, nu scund.
Troleibuzul 217 din prospectul de mai sus (foto si desen) nu pare nicidecum scund. Daca se producea pentru export, nu mai erau valabile "regulile de economisire" de la productia interna. Iar schema de vopsire din poza e din perioada 1983-1985, deci mult inaintea scundelor.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 20 Sep 2015 15:47 
Absolut corect: schema de vopsire este cea din anii 83-86. 100% aceste modele din prospect erau exclusiv pentru export. Ele au aparut in tara abia dupa revolutie, mai exact in 92-93. La Timisoara scapasera niste ”exporturi” refuzate, cred.


Top
  
 
PostPosted: Sun 20 Sep 2015 19:10 
Offline
User avatar

Joined: Mon 09 Mar 2009 19:02
Posts: 11
Nu au existat nici DAC 217 E nici Rocar E 217 scunde.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 20 Sep 2015 19:25 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:20
Posts: 324
Location: Timisoara
Corect. Iar cel din poza sigur e 217E? Pare 117E, al treilea geam de dupa fereastra soferului nu este mai mic, unde ar fi canalul pentru cabluri. Iar "cutia" de pe acoperis cu rama cu rezistente este mai in fata amplasata, la 217E este mai spre burduf, conform schitei dedesubt de poza.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 20 Sep 2015 19:26 
Offline
User avatar

Joined: Mon 09 Mar 2009 19:02
Posts: 11
Primele două DAC 217 E aduse la Timișoara în 1986 au fost dintre cele produse pentru Columbia, profil normal, evident, că erau destinate inițial exportului (și oricum - înainte de momentul 1987 - când au apărut primele autobuze pentru ITB în versiune scundă). Și DAC-urile 217 E pentru Kiev, la fel, au avut profil standard. Doar loturi livrate în țară au avut profil scund, dar au fost exclusiv DAC 117 E.

După 1989, când au fost livrate articulate în formula E 217 și pentru beneficiari interni (ROCAR E 217), profilul scund era deja istorie.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 20 Sep 2015 19:35 
Offline
User avatar

Joined: Mon 09 Mar 2009 19:02
Posts: 11
Visor wrote:
Corect. Iar cel din poza sigur e 217E? Pare 117E, al treilea geam de dupa fereastra soferului nu este mai mic, unde ar fi canalul pentru cabluri. Iar "cutia" de pe acoperis cu rama cu rezistente este mai in fata amplasata, la 217E este mai spre burduf, conform schitei dedesubt de poza.


Așa e, în poză pare a fi un DAC 117 E.
Probabil prospectul trebuia dat la termen și poza asta era cea mai publicabilă, sau pur și simplu diferența nu părea relevantă.

(cunoscătorii sunt puțini și pentru cei superficiali nici nu prea contează.. :wink: )


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 20 Sep 2015 19:51 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 47749
Da, in poza e un DAC 117 E (probabil al ITC); se vede ca nu corespunde cu desenul (acesta reprezinta un "timisorean" am pus intrebari si la topicul judetului Timis, fara raspuns).


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 26 Sep 2015 12:54 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:20
Posts: 324
Location: Timisoara
In poza cu Saurer-ul nr. 19, poza de Yury Maller, in spatele acestuia se afla troleibuzul nr. 54, DAC 217 E, destinat si refuzat exportului in URSS.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 05 Aug 2016 17:42 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 47749
O poza cu DAC-ul cu nr. 206. Preulata de aici: http://www.tramz.com/co/bg/b/bs.html

Fotografia a fost realizata in Bogota (Villas de Granada). Consolele si prinderile retelei de contact mi se par a fi romanesti (Brasov, de exemplu; sa fi participat cei de la IJTL la montarea retelei de contact?).

In poza se vede si reclama "Optica electronica" :P


Attachments:
Bogota 206.jpg
Bogota 206.jpg [ 94.92 KiB | Viewed 8635 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 23 Jun 2017 07:07 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 47749
Troleibuzul albastru, cu 3 usi, a ramas in Romania, circuland la Timisoara cu nr. 5.


Attachments:
TIB 230617.jpg
TIB 230617.jpg [ 459.48 KiB | Viewed 7786 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 25 Jun 2017 01:50 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2312
Location: Bucureşti
La TIB așa, dar la Timișoara, № 5, altfel vopsit.
Singura inadvertență, eu am desenul cu albastru din anul 1984, desenul cu bej din anul 1983, fotografiile le-am realizat în Timișoara pe 14 iulie 1986.
Întrebarea: la TIB-ul din ce an este realizată fotografia?


Attachments:
1984_unicat_DAC 117E-C-E600_a.jpg
1984_unicat_DAC 117E-C-E600_a.jpg [ 365.34 KiB | Viewed 7710 times ]
1984_unicat_DAC 117E-C-E600_b.jpg
1984_unicat_DAC 117E-C-E600_b.jpg [ 336.2 KiB | Viewed 7710 times ]
1983_unicat_DAC 117E-C-E600_a.jpg
1983_unicat_DAC 117E-C-E600_a.jpg [ 330.09 KiB | Viewed 7710 times ]
1983_unicat_DAC 117E-C-E600_a_Timișoara 1986.jpg
1983_unicat_DAC 117E-C-E600_a_Timișoara 1986.jpg [ 138.59 KiB | Viewed 7710 times ]
1983_unicat_DAC 117E-C-E600_b_Timișoara 1986.jpg
1983_unicat_DAC 117E-C-E600_b_Timișoara 1986.jpg [ 115.59 KiB | Viewed 7710 times ]
1983_unicat_DAC 117E-C-E600_c_Timișoara 1986.jpg
1983_unicat_DAC 117E-C-E600_c_Timișoara 1986.jpg [ 127.78 KiB | Viewed 7710 times ]
1983_unicat_DAC 117E-C-E600_d_Timișoara 1986.jpg
1983_unicat_DAC 117E-C-E600_d_Timișoara 1986.jpg [ 115.38 KiB | Viewed 7710 times ]
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group