TRANSPORT PUBLIC

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Fri 04 Dec 2020 18:16

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Wed 24 Jun 2015 15:00 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
Petro Burgener wrote:
Mi-am amintit ca pe linia 203R a circulat o perioda un autobuz vopsit astfel, cu nr. de parc 2501, care sigur era chiar cel din imagine, nu cred ca au fost altele in Bucuresti vopsite astfel, celelalte aveau rosu in loc de galben.

bucsan wrote:
Ai perfectă dreptate, postarea ta mi-a scormonit amintirile tinereţii, într-adevăr prototipul a avut numărul de parc ITB 2501.
Multumesc.
Coincide si cu ceeace putea fi presupus din "Lista lui B". Conform ei, livrarile de Roman 112 UD la ITB ar fi putut avea cam urmatoarea structura:

1974 (6 buc):
2501 [prototipul]
2502-2506

1975 (282 buc):
2507-2788

1976 (300 buc):
2789-3088

1977 (335 buc):
3089-3139, 396-425, 475-728

1978 (135 buc):
89-90, 100-120, 130-240, 408

1979 (29 buc):
297-325

1980 (1 buc sau 68 buc?):
664, 740?-806?

TOTAL: 1155 buc?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Sat 11 Jul 2015 00:49 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
Interesant "graficul" de livrare a Romanurilor. Scădere bruscă începând cu 1978. Are careva idee în ce an a avut loc experimentul ataşării remorcilor provenite din scurtarea SM-11-urilor la Romanuri? Bucşan a prezentat - la un alt topic - schemele remorcilor, scheme în care se vede şi consola spate a Romanurilor trăgătoare.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Sat 11 Jul 2015 01:54 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
OAB wrote:
Interesant "graficul" de livrare a Romanurilor. Scădere bruscă începând cu 1978. Are careva idee în ce an a avut loc experimentul ataşării remorcilor provenite din scurtarea SM-11-urilor la Romanuri? Bucşan a prezentat - la un alt topic - schemele remorcilor, scheme în care se vede şi consola spate a Romanurilor trăgătoare.
Poate gresesc, nu cunosc acest caz particular cu Roman, dar experimente de acest gen se faceau - daca se faceau - strict la momentul efectuarii RK a vehiculului tractor, din motive evident economice. Inainte de 1978/79 nu avea cum sa ajunga un Roman in RK decat daca fusese accidentat serios. Referitor la Roman 112 UD din Bucuresti, trebuie amintit ca in 1979-80 au fost transferate un numar mare de exemplare in orasele din provincie, dupa ce li s-a facut RK. ITB a vrut sa scape de ele, venind era articulatelor. Mai tarziu s-a intamplat exact pe dos. Asta e istoria, plina de aberatii pe deplin justificate.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Mon 13 Jul 2015 13:29 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
Legat de autobuzul cu numărul de parc 2501 al ITB (prototipul). Având în vedere aspectul foarte îngrijit - pentru România acelor vremuri - mă văd nevoit să întreb dacă prototipul:
-A fost, într-adevăr, fabricat la "Autobuzul"? Exceptând motorul care nu putea fi fabricat în România.

sau

"Autobuzul" doar a asamblat piesele venite gata confecţionate de MAN?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Mon 13 Jul 2015 15:27 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
OAB wrote:
Legat de autobuzul cu numărul de parc 2501 al ITB (prototipul). Având în vedere aspectul foarte îngrijit - pentru România acelor vremuri - mă văd nevoit să întreb dacă prototipul:
-A fost, într-adevăr, fabricat la "Autobuzul"? Exceptând motorul care nu putea fi fabricat în România.

sau

"Autobuzul" doar a asamblat piesele venite gata confecţionate de MAN?
Poate ne povesteste dl. Bucsan mai multe, dar parerea mea este ca a fost fabricat efectiv in Romania, fiind foarte ingrijit realizat, dar la fel au fost si autobuzele din seria zero si primele serii de pana in 1976. Motorul era deja in fabricatie din 1971 la I. Autocamioane Brasov, iar caroseria nu avea cum sa fie asamblata din elemente importate de la MAN, caci acel model nu se mai afla in fabricatie de multa vreme. Poate ceva repere din Iugoslavia, butucul de la RABA, cutia de viteze, alte componente mici sa fi fost importate. Nu stiu exact situatia cu perna de aer, dar aceasta a fost "calcaiul lui Achile" al Roman-urilor, fiind foarte putin fiabila tocmai datorita fabricarii in Romania (cauciucul ceda foarte frecvent, pana cand, in disperare de cauza, s-a permis totusi importarea unor ingrediente de calitate sau a tehnologiilor pentru producerea acestora).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Tue 14 Jul 2015 16:56 
Offline
User avatar

Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
Posts: 208
Location: Brasov
Autobuzele Roman au fost dotate cu motoare cu cilindrii amplasati orizontal, nu cu motoare cu cilindrii amplasati inclinat cum au fost dotate autocamioanele. Stiu sigur pentru ca am vazut in garajul IJTL Brasov.
Am facut practica intre 1983 si 1985 la Sectia 510 Motor din uzina Steagu Rosu.
Nu am vazut niciodata sa fie asamblat un motor cu cilindrii amplasati orizontal, ci doar motoare tip Saviem si tip Raba (ca sa le spun generic, dupa cum erau botezate de soferi).
Stiu ca acele motoare au fost fabricate undeva in Bucuresti, dupa cum imi spunea un sofer dar acum imi scapa numele uzinei.
Il rog pe domnul Bucsan sa ne lamureasca.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Tue 14 Jul 2015 17:47 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
Kappa wrote:
Stiu ca acele motoare au fost fabricate undeva in Bucuresti, dupa cum imi spunea un sofer dar acum imi scapa numele uzinei.
Pai parca era o intreprindere de motoare diesel pe Sos. Oltenitei?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Tue 14 Jul 2015 18:21 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7818
Brassovia wrote:
pe Sos. Oltenitei?


Romprim? Că Şos. Olteniţei nu avea prea multe unităţi industriale pe ea.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Tue 14 Jul 2015 19:00 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
Quote:
Autobuzele Roman au fost dotate cu motoare cu cilindrii amplasati orizontal, nu cu motoare cu cilindrii amplasati inclinat cum au fost dotate autocamioanele.


Cel cu cilindri înclinaţi dezvolta, dacă nu greşesc, 215 CP. Cel cu cilindri orizontali avea 192 CP şi nu ştiu dacă aceasta era puterea reală sau nu. Deşi cam peste tot se afirmă că motoarele autobuzelor:
-Roman 112
-Roman 111 (mă refer la versiunea cu butuc gros)
-IK-4
-Ikarus 280 şi 260
-DAC 117 UD
ar fi D 2156, totuşi, există diferenţe sesizabile în ceea ce priveşte sunetul.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Tue 14 Jul 2015 19:10 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
Nu ştiu dacă e vorba, efectiv, de motor sau de un agregat auxiliar, dar pot spune că:
-Roman 112 avea un sunet pot spune elegant la primele serii şi mai agresiv la următoarele; din acest motiv am presupus că motorul ori venea gata asamblat de cei de la MAN, ori îl asamblau ai noştri
-Ikarus 280 - uneori, (mai ales când se tura) avea un "muget"; şi când mugetul nu era prezent sunetul avea ceva agresiv; dădea impresia de "motor puternic"; la un momen dat, credeam că puterea lui D2156 produs de RABA este aceeaşi cu cea produsă de motorul D10 UTSLL adică peste 200 CP
-DAC 117 UD putea avea acel "muget", dar mult mai puţin sesizabil; în plus, un DAC 117 arhiplin se "mişca" mult mai greoi decât un Ikarus 280 arhiplin
-IK-4 avea - de asemenea - o eleganţă aparte a sunetului scos de motor; de aceea am presupus că cel puţin unele dintre Ik 4-urile Clujene aveau motorizare FAMOS


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Tue 14 Jul 2015 19:47 
Păi să o iau pe rând. Nu mai citez, am să încerc să dau răspunsuri pentru ultimele şase-şapte postări ale voastre.
    1.Motorul despre care se aminteşte (din 1971) era construit la I.A.Braşov, numai că era MAN D2156 HMN8, cu şase cilindri în linie, înclinaţi la 40 grade faţă de verticală, cu cilindreea 10349 cmc, momentul cuplului motor 76 daNm la 1400 rot/min, ce dezvolta 215 CP/158 kW la 2200 rot/min. Nu a fost folosit la echiparea autobuzelor.
      Motorul pentru autobuze a fost asimilat la I.A.Braşov mult mai târziu, fiind o licenţă maghiară RABA MAN, cu denumirea I.A.B. D2156 HM81U, cu şase cilindri în linie, orizontali, cu cilindreea 10349 cmc, momentul cuplului motor 71 daNm la 1300 rot/min, ce dezvoltă 192 CP/141kW la 2100 rot/min. Nu a fost folosit la echiparea autocamioanelor şi derivatelor acestora.
        Acest motor a avut şi o variantă cu denumirea I.A.B. D2156 MT85U, identică cu motorul precedent, dar avea încorporată o turbosuflantă, dezvoltând astfel 240 CP/175,5 kW. Nici acest motor nu a fost folosit la echiparea autocamioanelor şi a derivatelor acestora.
          Toate aceste motoare DIESEL în patru timpi au avut camera de ardere centrală în capul pistonului, erau cu injecţie directă de motorină şi cu formarea şi arderea amestecului după procedeul MAN HM.
            În Bucureşti, din câte ştiu eu, nu a existat uzină de motoare, ROMPRIM-ul de care aminteşte Dragoş se numea pe vremea aceea INTREPRINDEREA DE REPARAŢII AUTOVEHICULE BERCENI şi aparţinea de Centrala de Transporturi Auto, până în 1975, când din acest CTA s-a desprins în mod independent Centrala Industrială de Reparaţii Autovehicule, toate fiind subordonate Ministerului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor.


            Top
              
             
             Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
            PostPosted: Tue 14 Jul 2015 20:30 
            2.Prototipul şi primele serii din ROMAN 112UD au fost echipate cu motorul original german MAN D2156 HMU, apoi s-au importat din Ungaria motoarele RABA MAN D2156 HM6U, mult mai târziu fiind echipate cu motorul I.A.B. D2156 HM81U, produs în licenţă la I.A.Braşov.
              3.Primele serii au fost echipate cu cutie de viteze originală ZF S4-80, asimilată mai târziu la noi sub denumirea AK4-80. Nu ştiu de unde au scos unii că avea şase viteze. Aceasta avea patru viteze înainte şi una marşarier, treapta 1-a i=4,18; treapta a 2-a i=2,46; treapta a 3-a i=1,49; treapta a 4-a i=1,00; marşarier i=7,09.
                4.Primele serii au fost echipate cu punte spate motoare originală germană MAN H-1045, pe care voi o denumiţi "cu butuc subţire". Raport de transmitere i=6,32. Aceasta avea o caracteristică mai aparte pentru acei ani. Arborii de antrenare erau decalaţi faţă de axa punţii şi acţionau arborii planetari prin reductor lateral. Apoi au fost echipate cu punte motoare spate importată din Ungaria, de tip RABA MAN 01890, pe care voi o denumiţi "cu butuc gros". Raport de transmitere i=6,19.


                Attachments:
                1_motor RABA-MAN D 2156 HM6U_1.jpg
                1_motor RABA-MAN D 2156 HM6U_1.jpg [ 120.72 KiB | Viewed 6387 times ]
                2_motor RABA-MAN D 2156 HM6U_2.jpg
                2_motor RABA-MAN D 2156 HM6U_2.jpg [ 155.36 KiB | Viewed 6387 times ]
                4_cutie de viteze (S) AK 4-80.jpg
                4_cutie de viteze (S) AK 4-80.jpg [ 155.74 KiB | Viewed 6387 times ]
                7_punte motoare spate MAN H 1045.jpg
                7_punte motoare spate MAN H 1045.jpg [ 177.04 KiB | Viewed 6387 times ]
                9_punte motoare spate RABA 01890.jpg
                9_punte motoare spate RABA 01890.jpg [ 147.13 KiB | Viewed 6387 times ]
                Top
                  
                 
                 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
                PostPosted: Tue 14 Jul 2015 21:08 
                5.Repere din Jugoslavia "niet". Numai din Ungaria.
                  6.Caroseria. Cumpărarea licenţei înseamnă şi presele de confecţionat caroseria, caroseria prototipului fiind realizată în România.
                    În Germania nu au circulat în mod curent autobuze de tipul MAN 890 UO. Au fost construite, contrar "fluxului" obişnuit, adică din autobuz solo dezvolt un autobuz articulat. Acestea au fost dezvoltate din tipul de autobuz articulat MAN 890 UG, cu motoare orizontale sub podea, special pentru a putea avea trei uşi de acces şi post de taxare separat. Primii serviţi au fost jugoslavii, dar care au cumpărat şi licenţele MAN 890 UG şi MAN 750 HO.
                      În Germania se practica de mult sistemul de acces pe uşa din faţă, în general cu uşi duble, pentru a facilita accesul pasagerilor cu abonament prin partea stângă a uşii şi accesul pasagerilor ce plăteau biletul la conducătorul auto prin partea dreaptă a uşii.


                      Attachments:
                      acces_a.png
                      acces_a.png [ 59.86 KiB | Viewed 6376 times ]
                      acces_b.png
                      acces_b.png [ 55.84 KiB | Viewed 6376 times ]
                      Top
                        
                       
                       Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
                      PostPosted: Tue 14 Jul 2015 21:37 
                      Offline
                      User avatar

                      Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
                      Posts: 638
                      Din câte văd, şi puntea Raba are nişte angrenaje în butuc deoarece, la numărul 12 din schemă zice pinion. Cum se realiza angrenajul, dat fiind faptul că axa roţilor e aceeaşi cu cea a planetarelor? Este ca şi cum şi în butucul fiecărei roţi ar fi o roată dinţată cu dinţi pe interior (coroană) în interiorul căreia se află roata dinţată corespunzătoare axului (arborelui) planetar care vine de la diferenţial.


                      Top
                       Profile  
                       
                       Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
                      PostPosted: Tue 14 Jul 2015 23:07 
                      Offline

                      Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                      Posts: 3337
                      bucsan wrote:
                      Păi să o iau pe rând. Nu mai citez, am să încerc să dau răspunsuri pentru ultimele şase-şapte postări ale voastre.
                      Multumim mult pentru corecturi si precizari. Motorul "turbo" de 240 CP a mai fost folosit vreodata la productia de serie de autobuze, in afara de cazul autocarelor Roman 112-RDT?
                      bucsan wrote:
                      În Bucureşti, din câte ştiu eu, nu a existat uzină de motoare.
                      Nu stiu de ce, dar imi aminteam vag ca, la un moment dat prin anii '80, tramvaiele 1 si 34 aveau capatul de linie scris pe tabla de traseu "I. MOTOARE DIESEL". Poate am visat?


                      Top
                       Profile  
                       
                       Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
                      PostPosted: Tue 14 Jul 2015 23:22 
                      Offline

                      Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
                      Posts: 7818
                      bucsan wrote:
                      1.Motorul despre care se aminteşte (din 1971) era construit la I.A.Braşov, numai că era MAN D2156 HMN8, cu şase cilindri în linie, înclinaţi la 40 grade faţă de verticală, cu cilindreea 10349 cmc, momentul cuplului motor 76 daNm la 1400 rot/min, ce dezvolta 215 CP/158 kW la 2200 rot/min. Nu a fost folosit la echiparea autobuzelor.
                      Motorul pentru autobuze a fost asimilat la I.A.Braşov mult mai târziu, fiind o licenţă maghiară RABA MAN, cu denumirea I.A.B. D2156 HM81U, cu şase cilindri în linie, orizontali, cu cilindreea 10349 cmc, momentul cuplului motor 71 daNm la 1300 rot/min, ce dezvoltă 192 CP/141kW la 2100 rot/min. Nu a fost folosit la echiparea autocamioanelor şi derivatelor acestora.

                      Întotdeauna am crezut că motorul D2156 de pe autobuze era acelaşi folosit şi la camioane...
                      Motorul D2156 HMN8 a echipat şi automotoarele Malaxa reparate capital de MARUB înre 1960 şi 1970. Se pune, totuşi, întrebarea ,,de unde a luat MARUB motoarele?" Deşi I.A.Bv. era la 2 paşi, conform celor citate, motorul D2156 HMN8 a fost asimilat abia în 1971. Să fi fost motoare din import? Sau, pur şi simplu, la RK să se fi păstrat motorul Ganz MG120, iar motoarele D2156 să fi fost înlocuite mai târziu? Pe de altă parte, a 2a etapă de modernizare a automotoarelor 900 a avut loc între 2000 şi 2007... şi aici erau tot motoare D2156. Să fi rezistat atât? Bine, sunt convins că le segmentau destul de des sau chiar le înlocuiau. Şi mai apare problema că deja 2 surse dau acest motor ca având puterea nominală de 180 CP, la 2250 rot/min... să fie vorba de alte motoare? Sau de ,,inconsistenţa" diverşilor feroviari?


                      Top
                       Profile  
                       
                       Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
                      PostPosted: Wed 15 Jul 2015 18:06 
                      Offline

                      Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                      Posts: 3337
                      Brassovia wrote:
                      bucsan wrote:
                      În Bucureşti, din câte ştiu eu, nu a existat uzină de motoare.
                      Nu stiu de ce, dar imi aminteam vag ca, la un moment dat prin anii '80, tramvaiele 1 si 34 aveau capatul de linie scris pe tabla de traseu "I. MOTOARE DIESEL". Poate am visat?

                      http://www.romprim.ro/ro/compania/Istoric/8

                      Quote:
                      În anul 1983 unitatea îşi schimbă denumirea în Întreprinderea de Motoare Diesel, având ca obiect principal de activitate asimilarea şi fabricaţia de motoare Diesel de puteri diferite, de la 360 la 1500 CP, pentru foraj şi tracţiune iar în anul 1990 asimilează în fabricaţie motorul de 192 CP orizontal, destinat echipării autobuzelor.
                      Dupa desfiintarea Depoului Splaiul Unirii, tramvaiele intorceau la ceea ce se numea "Intreprinderea de motoare diesel". Deci era exact viitoarea Romprim (pe vremuri fosta "IRA Oltenita" si "Automecanica") si se pare ca a produs si motoarele orizontale de 192 CP pentru "Autobuzul", dar doar dupa 1990 (?). De aici si ceea ce stiam despre autobuzul A-8 in anii '70, cum ca era carosat la "Automecanica"; multa vreme am facut confuzia cu "Automecanica" din Medias, care facea si ea ceva carosari, dar in alte domenii.


                      Top
                       Profile  
                       
                       Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
                      PostPosted: Fri 04 Sep 2015 02:05 
                      Offline
                      User avatar

                      Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
                      Posts: 638
                      La puntea MAN-H 1045 (cu butuc subţire) arborii planetari (nu cei de antrenare) aveau aceeaşi turaţie cu roţile motoare sau mai erau, încă, nişte reductoare?

                      La Puntea RABA-MAN (cu butuc gros) văd în schemă că axul care antrenează roata este caracterizat ca "arbore planetar". Eu din câte văd (rog să fiu corectat dacă greşesc):
                      -arborele planetar are o roată dinţată care învârte cel puţin alte două roţi dinţate intermediare situate pe un fel de inel; nu îmi dau seama dacă sunt două, 3 sau chiar 4;
                      -acele roţi dinţate intermediare învârt o roată dinţată cu dinţii spre interiorul circumferinţei; acea roată dinţată cu dinţii spre interiorul circumferinţei are o turaţie egală cu cea a roţii motoare corespunzătoare

                      Legat de orientarea dinţilor. Aceştea sunt perpendiculari pe planul de rotaţie sau formează un unghi ascuţit?


                      Top
                       Profile  
                       
                       Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
                      PostPosted: Sat 30 Apr 2016 12:10 
                      Offline
                      User avatar

                      Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
                      Posts: 50265
                      O culoare frumoasa a unui Roman 112 in Sfantu Gheorghe. Sa fi fost schema originala de culori?


                      Attachments:
                      Sfantu Gheorghe 80.jpg
                      Sfantu Gheorghe 80.jpg [ 235.62 KiB | Viewed 5815 times ]
                      Top
                       Profile  
                       
                       Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
                      PostPosted: Sat 30 Apr 2016 14:58 
                      Offline

                      Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                      Posts: 3337
                      Silviu wrote:
                      O culoare frumoasa a unui Roman 112 in Sfantu Gheorghe. Sa fi fost schema originala de culori?
                      Da, a fost o schema originala, folosita dupa disparitia din dotare a banchetelor tapisate, in 1976 si 1977, atat pe verde-inchis cat si pe rosu (fondul fiind fie crem, fie alb). Culoarea verde-inchis mai fusese folosita sporadic si in vara lui 1975, insa in varianta de desen cu trei dungi. A fost mai tarziu folosita si in 1978, in varianta cu doua dungi colorate foarte groase. Exact aceeasi culoare, dar si albastru-intens si visiniu, au avut si destul de multe troleibuze DAC 112E din Constanta, achizitionate la inceputul verii lui 1977 (numere 34x-38x, daca memoria nu-mi joaca feste).


                      Top
                       Profile  
                       
                       Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
                      PostPosted: Sat 30 Apr 2016 19:25 
                      Offline

                      Joined: Thu 29 Jan 2009 17:43
                      Posts: 20
                      Location: Bucuresti
                      Subscriu si eu la ceea ce a spus Brassovia, autobuze vopsite in acele culori au circulat sigur si in Constanta, referitor la troleibuzele DAC 112E din Constanta cred ca au avut numere pana la 375, eu imi amintesc ca am circulat cu un 373 vopsit cu verde inchis.


                      Top
                       Profile  
                       
                       Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
                      PostPosted: Mon 02 May 2016 17:35 
                      Offline
                      User avatar

                      Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
                      Posts: 638
                      La Constanţa:
                      -a existat - sigur - un autobuz Roman cu numărul de parc 7913. Posibil să fi fost printre ultimele au chiar ultimul achiziţionat, dat fiind faptul că 7912 şi 7917 erau, deja, DAC-uri hidramate. Nu ştiu dacă 7913 a fost sau nu fabricat în acel an.

                      -a existat troleibuz cu numărul 380 (ex. 349). Era, de fapt, prototipul. Caseta laterală e un indiciu în acest sens.


                      Top
                       Profile  
                       
                       Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
                      PostPosted: Tue 03 May 2016 02:21 
                      Offline

                      Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                      Posts: 3337
                      OAB wrote:
                      La Constanţa:
                      -a existat - sigur - un autobuz Roman cu numărul de parc 7913. Posibil să fi fost printre ultimele au chiar ultimul achiziţionat, dat fiind faptul că 7912 şi 7917 erau, deja, DAC-uri hidramate. Nu ştiu dacă 7913 a fost sau nu fabricat în acel an.
                      Roman 112 UD s-au fabricat pana in anul 1980 inclusiv, in timp ce DAC 117 UD deja incepusera sa se fabrice din 1979.
                      OAB wrote:
                      -a existat troleibuz cu numărul 380 (ex. 349). Era, de fapt, prototipul. Caseta laterală e un indiciu în acest sens.
                      Da, dar de fapt: 380 ex 349 ex 324 (numarul initial). 324 a fost primul numar de DAC din Constanta, si anume chiar al prototipului (323 a fost ultimul TV 20 E). In anul 1976, au fost achizitionate DAC-uri cu trei dungi portocaliu-galbui-deschis (325...339 parca) pe fond alb-curat, dar fara faruri dreptunghiulare, fara tragatoare si fara banchete tapisate. Apoi in 1977 au urmat cele cu doua dungi (cea foarte groasa fiind sus), vreo 40 dintre ele fiind foarte variat colorate: rosu-visiniu, albastru, verde-inchis, rosu-caramiziu. In 1978 s-a folosit doar rosu-caramiziu, pentru ca in 1979 si 1980 sa se revina la rosu-visiniu (dispozitia dungilor fiind usor schimbata in 1980).


                      Top
                       Profile  
                       
                       Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
                      PostPosted: Thu 02 Jun 2016 13:09 
                      Silviu wrote:
                      O culoare frumoasa a unui Roman 112 in Sfantu Gheorghe. Sa fi fost schema originala de culori?
                      Ce tare! Eu chiar imi amintesc la Medgidia (CT) ca autobaza locala (A7) a I.J.T.L. Constanta exploata autobuze Roman 112 UD rosii si verzi, deci foarte probabil sa fi primit prin redistribuire de la Constanta autobuze din primele serii.


                      Top
                        
                       
                       Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
                      PostPosted: Sat 21 Nov 2020 10:09 
                      Offline
                      User avatar

                      Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
                      Posts: 50265
                      Nu cunosc orasul.


                      Attachments:
                      azopan_00005326.jpg
                      azopan_00005326.jpg [ 403.85 KiB | Viewed 94 times ]
                      Top
                       Profile  
                       
                      Display posts from previous:  Sort by  
                      Post new topic Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2

                      All times are UTC + 3 hours


                      Who is online

                      Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


                      You cannot post new topics in this forum
                      You cannot reply to topics in this forum
                      You cannot edit your posts in this forum
                      You cannot delete your posts in this forum
                      You cannot post attachments in this forum

                      cron
                      Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group