Partea 4
Ridicarea masinii din port a fost usoara. “You’re here for the big blue bus” a fost dovada ca toti din port o stiau deja. Actele au fost semnate, si cu exceptia unei hartii care se elibereaza mai tarziu, totul a fost gata, si eram pregatit de drum.
Prima proba a fost a mea. Eu stiu sa conduc autobuze, ca am fost sofer pe MCI in New York. Am condus si Dacii cand eram in tara, ca aveam o 1300 galben 48. Dar asta era cu totul altceva. Primul lucru ce am remarcat, era ordinea schimbatorului.
Am mai discutat prin forumuri si pe facebook, dar dovada era la mana mea dreapta. Bine, era si scris pe bord (ca de altfel si pe Romavia). Prima viteza era stanga sus, cu busonul pana in butoanele de deschis usile. A doua, era jos, a treia iara sus mai spre stanga, si in final a patra iarasi jos. Inapoi era sus spre stanga.
Motorul a pornit, insa nu dupa cum se spunea in manual. Mi-am dat seama ca trebuie sa ma iau dupa experienta mea, si nu dupa ce s-a scris, de cine stie cine, care avea cine stie ce chef si interes. Fiind rece, ma asteptam sa porneasca greu. Dar nu a fost asa. Dupa ce i-am pus cinci galoane de motorina, a pornit cuminte.
Am asteptat sa fac presiunea pentru deblocarea franelor, si din cauza geamului spart, a nins inauntru putin, dar suficient sa arda ceva becuri sau sigurante. Martorul central de avertizare nu mergea. De fapt, nu mergea nimic pe bord, decat ceasurile manometre.
Am dat sa trag frana de mana, insa nu stiam cum! Nu vroiam s-o rup, asa ca am stat cel putin zece minute incercat sa-mi dau seama cum se putea muta levierul. Pana la urma, am vazut ca se trage in afara manerul, apoi se poate roti levierul. Destept facut, ca sa nu se poate debloca din greseala cu piciorul sau sa se agate cu haina.
Ambreiajul este scurt, si trebuie apasat cu forta. Directia era si ea grea, dar schimbatorul era cel mai…frustrant. Eu sunt destul de inalt, si volanul e prea jos. Pozitia nu prea e comoda. Este o masina greu de condus mult timp, asa ca am capatat un nou respect pentru cei care au lucrat pe aceste masini. Ii inteleg cand le injurau, dar au rezistat, la fel cum au rezistat si aceste autobuze. Nu aveam unde sa ma obisnuiesc si eu cu masina-nu o parcare goala, nu o strada libera, nimic. A trebuit sa ne cunoastem repede, din mers.
Sincroanele sunt batrane, asa ca intra greu in viteza urmatoare, fapt ingreunat de lipsa turometrului. Asa ca trebuia sa ma iau dupa zgomot, si dupa amintirile mele, de cand eram pasager in DACuri, adica amintiri de cel putin 20 de ani.
Insa tragea. Am ajuns la un truck stop, unde DACul era inconjurat de camioane americane mari, Peterbilt, Kenworth, Freightliner, Mack. Am vrut sa fac plinul dar din motive in care nu intru acum, a trebuit sa ma multumesc cu doar 15 galoane. Si aveam un drum de circa 50 de mile, adica 80 de km.
Saraca, nu trage mai mult de 35 de mile la ora, asta dupa kilometrajul masinii pe care o conducea mama, ca al meu nu mergea. La deal mai serios, mergeam cu 5 maxim. Nu cred ca e normal sa fie atat de lenta, asa ca va trebui demontata pompa de injectie, curatata, schimbate filtre, si conductele de la rezervor, ca sa-si traga cata motorina vrea. Poate e ceva facut de Transbus, pentru ca masina a consumat extrem de putin. Pe mine nu ma mai intereseaza consumul, ca nu va circula zilnic, si nu va circula iarna pe sare, asa ca vreau sa mearga decent si sa nu incurce traficul.
Am mai gresit si schimbari, unde in loc de a treia, a intrat inapoi in viteza intai, deci clar trebuie refacuta si cutia. Dar dupa ce am dibuit marja de turatie, lucrurile au mers ok. Bine, schimbat in jos, sau frana de motor era imposibila. Daca masina se misca, nu intra decat intr-a patra sau in viteza intai. Deci daca eram la vale, incet incet acceleram, daca eram pe drum planar sau la deal trebuia sa franez pana eram oprit. Asta spre deliciul (a se citi injuraturi la adresa mea) a soferilor din spatele meu.
Totul a mers bine pana cand am dat de o portiune de autostrada unde am prins 50 mph (80km/h). Eram ceva la deal de mi-am luat avant, si dupa aia sustinea viteza pe plan. Insa am vazut fum de sub bord. Normal ca m-am speriat, crezand ca era vorba de ceva electric care s-a ars. Nu, fumul a devenit abur din ce in ce mai gros pana cand nu mai vedeam afara, si a trebuit sa ma opresc pe marginea autostrazii. Era prima pana.
Dupa ce s-a racit, am reusit sa pornesc din nou, si sa merg cateva sute de metri sa trag undeva mai in siguranta, ca sa nu fiu lovit din spate. Eram amarat ca nu voi putea ajunge acasa pe puterea si pe rotile ei.
In poze se remarca, ca sunt pe numere romanesti. Este absolut legal, insa asigurarea romaneasca nu e valabila, asa ca am avut asigurarea de aici, pentru masini clasice de colectie ce vin in vizita pentru car showuri, in general de nivel Concours d’Elegance.
Politistul, un tanar ce tocmai incepuse cariera, era amuzat de faptul ca nu stia la ce sa se uite cand i-am dat talonul si cartea de identitate a masinii. “I see the euro plate, so I'm looking, there must be a NJ plate somewhere, but no,” mi-a spus. Aici e semi legal (depinde de stat) sa se puna numere europene pe langa cele americane. Multe masini de import au asa ceva, si politistul initial asta a crezut, ca numarul era la “misto”. Ca sa clarific, nu m-a tras pe dreapta, ci a oprit ca sa aprinda girofarurile, ca sa nu fiu lovit din spate. Si a ramas cu mine, pana a venit remorchera.
Soferul camionului era absolut uimit. Desi facea meseria asta de zeci de ani, se tot uita, si intreba de masina, ca nu a vazut nimic ca acest DAC. A fost foarte grijuliu cum a cuplat masina, si cum a condus. Si spre norocul meu, nu eram departe de un service de autobuze, din East Rutherford, NJ.
Iarasi, ochi holbati, intrebari, dar pana la urma au reusit sa gaseasca o conducta similara ca sa elimine din circuit aeroterma. Ea va fi reparata, cu cositor de radiator, insa asta dureaza. Eu vroiam sa ajung acasa cat mai repede!
Si dupa cam o ora, eram iarasi pe drum. Incet incet, dar cum era vineri dupa masa, traficul s-a ingreunat, asa ca nu mai incetineam pe nimeni--toti eram incetiniti. Masina a mers foarte bine dupa, cu problemele pe care le-am mentionat, si cu mine care m-am obisnuit si am adaptat stilul de condus. Ne-am imprietenit. Nu o mai injuram, si ea nu ma mai arunca in viteza intai.
Am ajuns aproape de casa, unde dealurile sunt mai serioase. Am urcat foarte incet, dar problema era cu farurile. Cautam la cheia de contact, unde ar fi fost normal dupa manual, insa un buton separat a fost montat. Si la fix, am reusit sa am faruri, pozitiile de pe acoperis, si chiar iluminatul din salon, care merge pe cele doua circuite (revenind la ce am spus inainte despre martori de bord, becurile pentru martorul stopuri si faruri aprinse mergeau, fiind pe partea dreapta a bordului, mai ferit de geamul spart).
Si asa am parcat-o, si acum astept vreme ceva mai buna, sa ma duc la un service diesel. Normal ca trebuie sa o inmatriculez cu numere de NY, dar inca nu m-am decis ce sa aleg. DAC 112, sau 112 UDM?
Voiajul asta s-a terminat cu bine, si pe rotile ei, minus un singur kilometru, care putea sa o faca ea, dar nu am vrut sa risc. Deci, DACul, a putut face fata, si chiar daca aventura s-a terminat, nu va fi ultima.
Vreau sa remarc, ca nimeni pana acum nu a zis, vai ce urata e, sau ce simplu e salonul, sau de ce am dat atatia bani s-o aduc. Din contra, numai cat de “cool” este, si entuziasm pentru ceva diferit si unic, intr-o lume unde din ce in ce mai mult uniformizarea este norma.
Va fi restaurata posibil dupa ce ajunge si Romavia, ca sa am una functionala cu care sa ma plimb, asa ca pana atunci vreau sa ma “joc” cu ea putin, sa o conduc, sa o duc la car showuri, si sa o arat lumii. De abia astept sa vina vara si sa-mi vad prietenii, si in loc de un muscle car, vin cu DACul.
Alex B
Acest articol este scris exclusiv pentru O.N.G. Transira. Orice alt uz, de catre alte entitati nu este permis, conform legilor internationale de copyright.
This article is written exclusively for O.N.G Transira. Any other use, by any other entities or individuals is forbidden.
Attachments: |
File comment: Port Newark

4 20181118-01 Prima vedere.jpg [ 475.38 KiB | Viewed 5400 times ]
|

4 20181118-02 Plecare din Port Newark.jpg [ 1.04 MiB | Viewed 5400 times ]
|

4 20181118-03 Primul DAC la Truck Stop.jpg [ 1.22 MiB | Viewed 5400 times ]
|

4 20181118-04 Diesel.JPG [ 889.97 KiB | Viewed 5400 times ]
|

4 20181118-05 Ducks and the tracs.JPG [ 922.52 KiB | Viewed 5400 times ]
|

4 20181118-06 Peterbilt 389 si DAC 112UDM.JPG [ 980.98 KiB | Viewed 5400 times ]
|

4 20181118-07 Pana si politia.JPG [ 1.21 MiB | Viewed 5400 times ]
|

4 20181118-08 Soare.jpg [ 600.96 KiB | Viewed 5400 times ]
|

4 20181118-09 Remorchera Peterbilt.JPG [ 1.21 MiB | Viewed 5400 times ]
|

4 20181118-10 Inapoi pe drum.png [ 2.01 MiB | Viewed 5400 times ]
|

4 20181118-11 In sfarsit acasa.JPG [ 946.5 KiB | Viewed 5400 times ]
|
|