TRANSPORT PUBLIC

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Thu 26 Nov 2020 05:02

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Sun 15 Apr 2007 18:23 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50251
Autobuz ROMAN folosit de IRTA.


Attachments:
braila.JPG
braila.JPG [ 481.91 KiB | Viewed 19506 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 20 May 2007 23:53 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7818
La Ploiesti se poate gasi unul, pe linia 9, linie ce a apartinut RATPh.:
Mai multe detalii, in topicul potrivit

Image
Image
Image
Image
Image

Tot in Ploiesti, la un centru de fier vechi este abandonat un Roman 112 in 3 usi, in stare mai buna ca #664 al R.A.T.B. :twisted: . Ar trebui discutat cu patronul respectivului centru de fier vechi... am inteles ca nu prea are ce face cu autobuzul si ii e cam lene sa dea jos componentele ne-metalice de pe el ca sa poata sa-l caseze. Poate ajunge la un anume muzeu...?
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 19 Aug 2007 21:53 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50251
Am dibuit doua autobuze ROMAN 112 in Craiova, apartinind firmei RUX TRANS:


Attachments:
49 rux.JPG
49 rux.JPG [ 307.05 KiB | Viewed 19345 times ]
49 rux1.JPG
49 rux1.JPG [ 269.11 KiB | Viewed 19342 times ]
80 rux.JPG
80 rux.JPG [ 287 KiB | Viewed 19345 times ]
80 rux1.JPG
80 rux1.JPG [ 333.23 KiB | Viewed 19341 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 19 Aug 2007 21:59 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50251
Autobuze casate in curtea Loctrans SA Slatina.


Attachments:
OT 02 AOI.JPG
OT 02 AOI.JPG [ 352.23 KiB | Viewed 19341 times ]
OT 02 CYO.JPG
OT 02 CYO.JPG [ 396.72 KiB | Viewed 19343 times ]
Roman 112 -Loctrans.JPG
Roman 112 -Loctrans.JPG [ 320.38 KiB | Viewed 19341 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 Oct 2007 15:51 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
Iata cum aratau primele Romanuri 112 cu schema de vopsire originala. Culori: dungi rosu-intens pe fond crem. Primul exemplar din Bucuresti, care a fost expus si la TIB 1974, avea aceeasi schema, dar dungile erau galben-portocaliu. Acesta a circulat la inceput pe 123R (323), linia care lega Imtreprinderea Autobuzul de centru (Piata Romana, la acel timp).

Remarcati si prezenta casetei laterale pentru afisarea traseului, a farurilor dreptunghiulare si a locasurilor pentru faruri de ceata. De asemenea, toate usile aveau ferestre si la partea de jos. La interior, scaunele erau generos tapitate cu burete gros, si finisate in vinilin foarte elegant, rosu aprins cu negru. Motorul primelor Romanuri era incredibil de silentios si avea un "tors" cu totul aparte. Isi mai aminteste cineva si alte detalii ?


Attachments:
ROMAN 112 UD - febr 1975.jpg
ROMAN 112 UD - febr 1975.jpg [ 65.17 KiB | Viewed 17149 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 16 Mar 2008 04:08 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7818
Iata un autobuz pe care l-a dibuit Celestin in comuna Adunati (jud. Prahova):


Attachments:
DSC02761.jpg
DSC02761.jpg [ 73.91 KiB | Viewed 18932 times ]
DSC02762.jpg
DSC02762.jpg [ 71.48 KiB | Viewed 18933 times ]
DSC02768.jpg
DSC02768.jpg [ 71.35 KiB | Viewed 18932 times ]
DSC02769.jpg
DSC02769.jpg [ 58.73 KiB | Viewed 18932 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 16 Mar 2008 15:35 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
Proprietarul acestui autobuz ar trebui premiat pentru ca a reusit sa mentina in circulatie un vehicul care are cel putin 28 de ani vechime. Sa i se ofere gratis alt autobuz mai modern, iar Roman-ul sa ajunga piesa intr-un muzeu, restaurat bineinteles. In ce muzeu?... In Muzeul Transira! :shock: Poate este ultima sansa ca sa mai vada generatiile urmatoare cum arata primul autobuz diesel care a fost produs in Romania - dupa parerea mea, si cel mai reusit. Vorbesc la modul cel mai serios: ultima sansa. :!:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 28 Jun 2008 18:44 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7818
Am aflat povestea Romanului 112 de la Ploiesti... este autobuzul cu care firma si-a inceput activitatea si este condus numai de catre patron, care nicioata nu l-a dat la alt sofer. In plus, are si valoare sentimentala ,,masina asta m-a facut om".


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Oct 2008 18:23 
Offline

Joined: Wed 08 Feb 2006 12:49
Posts: 8
Cine are caracteristicile tehnice ale acestui autobuz?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Oct 2008 19:24 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
Sergiu wrote:
Cine are caracteristicile tehnice ale acestui autobuz?

Tip: ROMAN 112 UD
Caracterizare: autobuz urban solo, cu trei usi (primul autobuz diesel de mare capacitate produs in Romania)
Producator: Intreprinderea Autobuzul Bucuresti
Licenta: MAN (Germania)
Ani de fabricatie: 1974-1980

Lungime: 11780 mm
Latime: 2500 mm
Inaltime: 3035 mm
Inaltime podea: 930 mm
Ecartament fata: 2045 mm
Ecartament spate: 1712 mm
Ampatament: 5650 mm
Alte particularitati geometrice: podeaua in consola spate mai joasa cu o treapta decat in restul salonului

Raza minima de viraj: 8,76 m
Greutatea proprie: 8750 kg
Sarcina utila: 7250 kg
Greutatea totala: 16000 kg
Locuri pe scaune: 25+sofer+incasator
Capacitatea de transport (la 8,5 calatori/mp): ~110 calatori

Tipul motorului: diesel in 4 timpi, orizontal
Puterea: 192 CP
Cuplu maxim/turatie: 71/1300
Turatie maxima: 2100 rot/min
Tip cutie de viteze: mecanica sincronizata
Raport de transmitere treapta I: 4,18
Raport de transmitere treapta II: 2,44
Raport de transmitere treapta III: 1,49
Raport de transmitere treapta IV: 1
Raport de transmitere mers inapoi: 7,09
Raport puntea spate: 6,325
Viteza maxima a vehiculului: 70,5 km/h

Presiunea in pneuri pe fata: 7,5 bar
Presiunea in pneuri pe spate: 7,5 bar
Anvelope: 1000 x 20 (6 bucati)

Utilizarea avuta: in toate orasele din Romania cu transport local; pe trasee interurbane de scurta distanta


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Mar 2009 15:14 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50251
Un autobuz Roman 112 din anul 1976, aflat in circulatie la data realizarii fotografiilor (2006). A fost ulterior casat.


Attachments:
32 bus 1.JPG
32 bus 1.JPG [ 81.74 KiB | Viewed 18023 times ]
32 94.JPG
32 94.JPG [ 84.02 KiB | Viewed 18024 times ]
32 04.JPG
32 04.JPG [ 84.67 KiB | Viewed 18023 times ]
32 a1.JPG
32 a1.JPG [ 65.68 KiB | Viewed 18021 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Mar 2009 15:16 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50251
Interior.


Attachments:
32 00.JPG
32 00.JPG [ 61.99 KiB | Viewed 18023 times ]
32 95.JPG
32 95.JPG [ 56.25 KiB | Viewed 18023 times ]
32 96.JPG
32 96.JPG [ 76.15 KiB | Viewed 18019 times ]
32 99.JPG
32 99.JPG [ 78.69 KiB | Viewed 18023 times ]
32 97.JPG
32 97.JPG [ 39.08 KiB | Viewed 18020 times ]
32 98.JPG
32 98.JPG [ 81.79 KiB | Viewed 18020 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Mar 2009 15:17 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50251
In garajul Urbis SA Baia Mare.


Attachments:
roman.JPG
roman.JPG [ 145.31 KiB | Viewed 18021 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Apr 2012 12:45 
Offline

Joined: Mon 16 Apr 2012 09:33
Posts: 1
Location: tecuci
Imi aduc si eu aminte de aceste autobuze. Prima data le-am vazut in primavara lui 1976 prin zona Bucur-Obor in Bucuresti, ca dupa cateva luni sa le vad si la Focsani la IJGCL unde lucrau parintii mei. Primele au avut faruri dreptunghiulare si erau vopsite verde cu crem sau rosu cu crem si aveau scaune tapitate. Cu unul verde am mers langa sofer pe traseul Gara-Crang-Petresti, soferul Nea Vasile ii fusese tatei sofer pe IMS si apoi pe ARO. Cele cu faruri rotunde au aparut in 1977. Ce imi mai aduc aminte e ca in 1980 au venit de la Bucuresti un numar mare de RD 112 pe care scria, normal, ITB acestea din cate am inteles de la tata au fost trimise la ei deoarece in B. se introduse noile DAC 117 si tot atunci au sosit si primele 3 DAC 117UDM.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Apr 2012 15:34 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
In legatura cu rapoartele de transmisie. la Romanurile cu faruri rotunde si fara caseta laterala pentru numarul de linie, sunetul cutiei de viteze era identic cu cel al autobuzelor DAC 117 si 112. Asta inseamna ca, intre fiecare treapta de viteza trebuie sa fie aproximativ un raport de 1,6 - 1,67. Altfel spus, intervalul dintre sunetul motorului dinaintea schimbarii vitezei si cel de dupa schimbarea vitezei este intre sexta mica si sexta mare. Daca va uitati la cele scrise de Silviu la topicul autobuzelor DAC 112 UDM, veti vedea ca cele scrise de mina mai sus se confirma:
Silviu, la topicul autobuzelor DAC 112 UDM, wrote:
-I 4,34
-II 2,63
-III 1,6
-IV 1


4,34 : 2,63 = 1,65
2,63 : 1,6 = 1,64
1,6 : 1 = 1,6
Daca autobuzul are 5 trepte, intervalul dintre sunetul motorului inaintea schimbarii dintr-a IV-a intr-a V-a si cel pe care il scoate imediat dupa ridicarea pedalei de ambreiaj, in treapta a V-a este cuprins intre terta mare si terta mica. Deci, intre 1,25 si 1,2. Daca judecam rapoartele in functie de raportul turatiei dintre arborele principal si cel secundar din cutia de viteze treptei a V-a ii curespunde un raport cuprins, undeva, intre 0,80 si 0,83.

Datele date de Brassovia corespund unei cutii de viteze care pare "transformata" prin eliminarea unor pinioane; raportul de peste 1,7 dintre prima treapta (4,18) si cea de-a doua (2,44) e un indiciu. Este foarte probabil ca respectiva cutie de viteze sa fi fost utilizata:
-pe o serie restransa de Romanuri (posibil cele cu faruri dreptunghiulare si caseta laterala) si pe unele dintre acelea carora li s-a stricat cutia obisnuita
-pe acea serie restransa de DAC 117 UD fabricata imediat dupa scandalul cu Cehoslovacia


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Apr 2012 15:46 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
Nu este exclusa posibilitatea ca si cutia de viteze intalnita pe Romanurile de serie (cu faruri rotunde, similare celor de pe camioanele Bucegi) sa provina tot dintr-o cutie cu 6 trepte careia i s-a aplicat procedeul despris de Zoli Gido:
-eliminarea primului pinion
-eliminarea ultimului pinion
Raportul de 7,087 - care apare la unul din topice ca fiind corespunzator treptei a V-a; (evident, o greseala) - corespunde fie primului pinion, adica a unuia din cele desfiintate, fie mersului inapoi. Raportul de 1,63 dintre fosta treapta I (7,087, in prezent desfiintata) si treapta a II-a (4,34, devenita treapta I) ar fi un indiciu in acest sens. Cand spun asta ma bazez pe faptul ca, la Roman 111 am intalnit acea cutie cu 6 trepte insa, o singura data am auzit sa fie utilizata prima viteza.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 18 Apr 2012 20:31 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
Confirm ca la primele Romanuri livrate in 1975-1976 pornirea de pe loc se facea foarte lin (enervant de incet, chiar), motorul se tura foarte puternic in treapta I pentru schimbare in a II-a. Nu stiu daca aveau 5 trepte sau doar 4 trepte rezultate din eliminarea uneia, dar suna complet altfel decat tot ce s-a fabricat dupa 1976. Inclusiv transmisia avea un sunet ca un zumzait fin, nu hodorogit ca la DAC-uri.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 19 Apr 2012 00:10 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
Quote:
Inclusiv transmisia avea un sunet ca un zumzait fin, nu hodorogit ca la DAC-uri


Toate Romanurile din 1975-1976 aveau butuc subtire la rotile motoare sau erau si cu butuc gros? Pe butucul gros stiu ca scria RABA.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 20 Apr 2012 18:16 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
OAB wrote:
Quote:
Inclusiv transmisia avea un sunet ca un zumzait fin, nu hodorogit ca la DAC-uri


Toate Romanurile din 1975-1976 aveau butuc subtire la rotile motoare sau erau si cu butuc gros? Pe butucul gros stiu ca scria RABA.

Din amintiri personale si din putinele fotografii disponibile, rezulta ca butucul era subtire.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Sun 08 Feb 2015 08:31 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50251
Scanari.


Attachments:
112-UD-Roman-desen-tehnic.png
112-UD-Roman-desen-tehnic.png [ 817.31 KiB | Viewed 10060 times ]
roman-112-UD.jpg
roman-112-UD.jpg [ 391.71 KiB | Viewed 10060 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Tue 28 Apr 2015 22:20 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
Interior al unui autobuz Roman 112-UD din ultimele serii care au beneficiat de tapiterie (vara lui 1976). Culorile folosite pentru vinilin sunt in acest caz combinatia maro-roscat + negru, spre deosebire de primele serii din 1975 care au avut culorile rosu-intens + negru. Se observa si treapta din consola-spate, postul taxatoarei, curelele de pe bara de sustinere, faptul ca toate banchetele erau duble si locul liber de la mijlocul salonului. Langa usa 2, in spatele scaunului dinspre fata, era o cutie rotunjita sus, care nu se vede in imagine, probabil aeroterma salonului (?).


Attachments:
Roman 112 UD 1976 interior.jpg
Roman 112 UD 1976 interior.jpg [ 148.96 KiB | Viewed 9452 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Sat 13 Jun 2015 17:48 
Offline

Joined: Thu 29 Jan 2009 17:43
Posts: 20
Location: Bucuresti
Foarte frumos acest interior, la troleibuze scaunele aveau in loc de rosu, un fel de visiniu si aveau scaune duble doar pe partea cu usile, frumoase amintiri!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Sat 13 Jun 2015 23:41 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7818
În niciun caz nu era aeroterma, mai degrabă în ea era compresorul sau alt echipament.


Attachments:
0664-Alx-068.jpg
0664-Alx-068.jpg [ 904.7 KiB | Viewed 8030 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
PostPosted: Sun 14 Jun 2015 11:34 
Dr2005 wrote:
....
    alt echipament.
    Într-adevăr, alt echipament.
      Cutia adăpostea rezervorul de compensare al lichidului de răcire al motorului, fiind conectat la conducta de legătură dintre bazinul inferior al radiatorului şi pompa de răcire a motorului.
        Dacă vă uitaţi bine pe fotografii sau desene cu exteriorul, veţi observa, înaintea uşii din mijloc, capacul de acces la acest rezervor.
          A nu se confunda cu capacul de acces al rezervorului de motorină.


          Attachments:
          ROMAN 112U_capac acces la rezervorul de compensare al lichidului de răcire.jpg
          ROMAN 112U_capac acces la rezervorul de compensare al lichidului de răcire.jpg [ 56.08 KiB | Viewed 9085 times ]
          OT 02 AOI.JPG
          OT 02 AOI.JPG [ 352.23 KiB | Viewed 9085 times ]
          Top
            
           
           Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
          PostPosted: Sun 14 Jun 2015 17:01 
          Offline

          Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
          Posts: 3337
          Da, despre aceasta cutie scrisesem, doar ca aspectul original al ei presupunea un finisaj elegant; parca avea rame de incadrare din platbande de metal gofrat si campuri din capuseala de vinilin gri cu model - imi cer scuze anticipat pentru cazul in care memoria ma inseala. Multumesc pentru precizari. La vremea respectiva nu am facut legatura intre prezentza cutiei si prezentza capacului exterior, care ambele existau in respectiva configuratie doar la acest tip de autobuz.

          Oricate modificari barbare s-au adus putinilor supravietuitori, cutia si capacul ramaneau mereu la locul lor...


          Attachments:
          R112UD_BV12ALB_Bv-Carpatilor_2004.jpg
          R112UD_BV12ALB_Bv-Carpatilor_2004.jpg [ 183.83 KiB | Viewed 9070 times ]
          Top
           Profile  
           
           Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
          PostPosted: Sun 14 Jun 2015 21:41 
          Offline

          Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
          Posts: 7818
          Brassovia wrote:
          Oricate modificari barbare s-au adus putinilor supravietuitori, cutia si capacul ramaneau mereu la locul lor...


          Nu neapărat...


          Attachments:
          PH-09-MSS-021.jpg
          PH-09-MSS-021.jpg [ 700.88 KiB | Viewed 8357 times ]
          Top
           Profile  
           
           Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
          PostPosted: Mon 15 Jun 2015 00:02 
          Dr2005 wrote:
          Nu neapărat...
          Acest aspect denotă că circuitul de răcire al motorului a fost modificat artizanal.
            Ca să nu zic barbar, vorba lui Brassovia.


            Top
              
             
             Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
            PostPosted: Mon 15 Jun 2015 00:30 
            Offline

            Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
            Posts: 3337
            bucsan wrote:
            Dr2005 wrote:
            Nu neapărat...
            Acest aspect denotă că circuitul de răcire al motorului a fost modificat artizanal.
              Ca să nu zic barbar, vorba lui Brassovia.
              Interesant ca prototipul pare sa fi avut alta dispunere a capacelor. In rest, nu sar in ochi alte diferente constructive fata de primele serii, doar schema de vopsire va fi usor modificata la exemplarele de serie. Imi permit sa repostez copia dupa imaginea din arhiva Bucsan.

              Am avut placerea sa vad acest prototip in vara lui 1975, cand circula pe linia 123R (Piata Romana-Piata Unirii-Str. Erie Eroul). Cam tot ce era nou era pus de "Autobuzul" pe aceasta linie care servea si propriilor angajati. Profit de aceasta amintire ca sa mai pun o data catre userii veterani intrebarea: isi mai aminteste cineva ce numar de parc a avut "galbiorul" la ITB?


              Attachments:
              ROMAN 112-UD prototip 1974.jpg
              ROMAN 112-UD prototip 1974.jpg [ 160.39 KiB | Viewed 9275 times ]
              Top
               Profile  
               
               Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
              PostPosted: Wed 24 Jun 2015 13:07 
              Offline

              Joined: Thu 29 Jan 2009 17:43
              Posts: 20
              Location: Bucuresti
              Mi-am amintit ca pe linia 203R a circulat o perioda un autobuz vopsit astfel, cu nr. de parc 2501, care sigur era chiar cel din imagine, nu cred ca au fost altele in Bucuresti vopsite astfel, celelalte aveau rosu in loc de galben.


              Top
               Profile  
               
               Post subject: Re: Autobuze ROMAN 112
              PostPosted: Wed 24 Jun 2015 13:28 
              Ai perfectă dreptate, postarea ta mi-a scormonit amintirile tinereţii, într-adevăr prototipul a avut numărul de parc ITB 2501.


              Top
                
               
              Display posts from previous:  Sort by  
              Post new topic Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next

              All times are UTC + 3 hours


              Who is online

              Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


              You cannot post new topics in this forum
              You cannot reply to topics in this forum
              You cannot edit your posts in this forum
              You cannot delete your posts in this forum
              You cannot post attachments in this forum

              cron
              Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group