TRANSPORT PUBLIC

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Fri 04 Dec 2020 17:04

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
PostPosted: Fri 11 Mar 2016 00:39 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7818
Şofer pe autobuz cu cutie manuală care nu-l scoate din viteză în timpul mersului? Mă îndoiesc că la noi se mergea aşa... chiar şi acum, pe unde mai circulă Dac-uri sau Ikarus-uri, ba chiar şi la autobuzele cu cutie automată, la vale se scoate maşina din viteză, ca să mai rămână câţiva mililitri de motorină pentru pus în sticlă. Deşi Codul Rutier interzice practica asta.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 11 Mar 2016 01:00 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
Dr2005 wrote:
Şofer pe autobuz cu cutie manuală care nu-l scoate din viteză în timpul mersului? Mă îndoiesc că la noi se mergea aşa... chiar şi acum, pe unde mai circulă Dac-uri sau Ikarus-uri, ba chiar şi la autobuzele cu cutie automată, la vale se scoate maşina din viteză, ca să mai rămână câţiva mililitri de motorină pentru pus în sticlă. Deşi Codul Rutier interzice practica asta.
Au fost si la noi alte vremuri... Cui ii trebuia motorina in 1959-1972? Nu aveau inca taranii Aro pe motorina! Plus ca motorina era initial incredibil de ieftina (vreo 30 de bani litrul, fata de benzina care era 50 de bani!). Ah, cu benzina (CO-75) era altceva, era buna pentru IMS-urile private ce incepusera sa apara, sau la intrebuintari domestice nelegate de transporturi. La taxiuri si vehiculele utilitare mici se folosea insa CO-90 si de-acolo se facea marea aprovizionare privata... Probabil tot de asta s-a dotat ITB-ul in 1966 cu acele ZIL-158V, ca sa creasca cota de benzina... Alt motiv chiar nu vad.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re:
PostPosted: Sun 10 Apr 2016 19:23 
Brassovia wrote:


1. Indiciile sunt ca aveau 5 trepte, cu urmatoarele rapoarte de transmisie: 7,64; 4,27; 2,6; 1,59; 1. Nu se pornea niciodata cu ele in treapta II. Nu ar fi facut fata ambreiajul si motorul. Si probabil, nici nu exista atunci generatia de soferi cu apucaturi de tractoristi. Motorul avea cuplul maxim la o turatie destul de scazuta (1000 rpm), si lucrul asta "se auzea", vehiculul necirculand cu motorul foarte turat decat pe pante mari. Nu tin minte sa fi auzit frecvent caraituri de pinioane la schimbarea vitezelor, ca la Romanuri. Reactia la pedala de acceleratie era lenta insa se descurca foarte bine pe pante (mult mai bine decat contemporanele TV 2, dar uneori chiar si decat SM 11!).

2. Toate Skodele articulate din Bucuresti au fost confectionate in regim manufacturier la ITB, dintr-un vehicul vechi in stare buna si un altul cu motorul / partea din fata compromise. Nu a circulat in alte orase asa ceva. Skodele articulate de fabrica - fie ele Karosa sau Jelcz - aveau cu totul alt aspect si nu au fost niciodata importate in Romania.


5. Roata fata avea model radial cu 6 spite, mostenit de la generatia 706-RO (vezi atasament). La spate era butuc subtire. Doar modelul de autocar "Lux" a avut capace ornamentale.
    Câteva concluzii:
      1. Cutia de viteze era de tip PRAGA, cu cinci viteze înainte şi 1 viteză marşarier. Rapoartele de transmisie erau astfel calculate de constructor, pentru a răspunde cerinţei beneficiarului şi anume, limitarea vitezei maxime la variantele urbane MTZ şi MEX la 65 km/h, la varianta interurbană CAR la 75 km/h şi la varianta autocar LUX la 85 km/h. Varianta urbană MTZ a fost destinată exclusiv pieţei din Cehoslovacia, varianta urbană MEX a fost destinată iniţial numai exportului, dar, în final, au rămas multe exemplare şi în Cehoslovacia. Mergând zi de zi cu autobuzul 37, la liceu, pot afirma că majoritatea şoferilor de la ITB porneau, de pe loc, cu treapta a II-a de viteză.
        2. ŠKODA a construit un singur exemplar prototip de autobuz articulat, model interurban, ŠKODA 706K, pe care CSAD Praha l-a testat pe linii interurbane între 1961 şi 1966. În Polonia, primele autobuze articulate au fost construite de MPA Warszawa în 1962, apoi producţia de serie a fost preluată de JELCZ, din 1964, cu JELCZ AP 62 şi JELCZ AP 02, continuând, din 1966 cu JELCZ 021 şi, din 1967 cu acelaşi JELCZ 021, dar având puntea faţă JELCZ BISON A80 şi puntea motoare RABA MVG 01808. Nu au fost niciodată exportate. Singurul prototip pentru export, pentru R.D.Germană, a fost un JELCZ 021E, dar care nu a avut succes.
          5. În acei ani, majoritatea jantelor pentru autovehiculele grele erau confecţionate din trei segmente de cerc, pentru a facilita schimbarea anvelopei în caz de pană de către şofer. ŠKODA nu a făcut excepţie de la această regulă.


          Top
            
           
          PostPosted: Sun 10 Apr 2016 19:42 
          Brassovia wrote:
          ...Fidelitatea fata de aspectul original al acestui supravietuitor din 1964 a fost dusa pana in cele mai mici detalii, cu mare grija. Singura modificare notabila este adaugarea pe interior a unui portbagaj in consola spate, cu acces printr-o trapa creata la exterior, precum si a unui carlig pentru remorca...
            Toate autobuzele urbane 706 RTO MTZ au avut acel locaş destinat roţii de rezervă, aşezată vertical. Şi unele din autobuzele urbane 706 RTO MEX au avut acest locaş, de altfel şi la ITB a venit un mic lot cu acestă caracteristică.
              Autobuzele interurbane 706 RTO CAR şi autocarele 706 RTO LUX au avut acel locaş, dar roata de rezervă era aşezată orizontal.
                Similar, toate autobuzele 706 RTO MTZ au avut cârlig de remorcare şi opţional la unele autobuze 706 RTO MEX a fost montat acest cârlig.
                  Autobuzele interurbane 706 RTO CAR şi autocarele 706 RTO LUX au avut opţional acest cârlig de remorcare. Să nu uităm că remorcile autobuz/troleibuz, erau o practică curentă în acei ani, în Cehoslovacia, Polonia, R.D.Germană.


                  Top
                    
                   
                  PostPosted: Sun 10 Apr 2016 20:33 
                  Brassovia wrote:

                  FOTO 5) si 6) In fine, binecunoscutul mutant marca URAC, cu celebra articulatie necompensata a carei rupere accidentala a bagat cateodata in mormant calatori. De necrezut, dar au rezistat pana in vara lui 1973 cel putin. Oare aveau vreo aprobare de modificare din partea producatorului sau, fiind iesite din garantie, nu mai trebuia? Totusi, omologarile erau deja necesare in anii 70.
                    În anul 1964 este construit primul prototip articulat la Atelierele Centrale ITB, din două autobuze ŠKODA 706RTO MEX KAROSA.
                      Lungimea sa a fost de 16550 mm, lăţimea 2500 mm, înălţimea 2980 mm. Apatamentul rezultat a fost de 5450 mm (cel original) + 5950 mm. Consola faţă a rămas cea originală, 1570+40 mm, consola spate a rămas tot cea originală, 3500+40 mm.
                        Rezultatul a fost dezastruos, semiremorca avea oscilaţii mari, atât în plan orizontal cât şi în plan vertical, înscrierea în curbe era foarte dificilă. Derapajul semiremorcii era la ordinea zilei.


                        Attachments:
                        1964_ACITB-ŠKODA-706RTO-MEX-KAROSA_prototip_d1.JPG
                        1964_ACITB-ŠKODA-706RTO-MEX-KAROSA_prototip_d1.JPG [ 117.96 KiB | Viewed 2267 times ]
                        1964_ACITB-ŠKODA-706RTO-MEX-KAROSA_prototip_s1.JPG
                        1964_ACITB-ŠKODA-706RTO-MEX-KAROSA_prototip_s1.JPG [ 99.42 KiB | Viewed 2267 times ]
                        Top
                          
                         
                        PostPosted: Sun 10 Apr 2016 20:53 
                        În anul următor, 1965, este construit un al doilea prototip la atelierele Centrale ITB, tot din două autobuze ŠKODA 706RTO MEX KAROSA. A fost scurtat prin modificarea, atât a vehiculului trăgător, cât şi a semiremorcii.
                          Lungimea sa a fost de 15450 mm, lăţimea 2500 mm, înălţimea 2980 mm. Ampatamentul rezultat a fost de 5450 mm (cel original) + 5700 mm. Consola faţă a rămas cea originală, 1570+40 mm, consola spate a fost scurtată la 2650+40 mm.
                            În acelaşi an, 1965, demarează construcţia de serie a acestora. Au avut multe probleme, dar în cursul anilor 1965-1968, au fost realizate aproximativ 150 de astfel de autobuze articulate.


                            Attachments:
                            1965-1968_ACITB-ŠKODA-706RTO-MEX-KAROSA_d1.JPG
                            1965-1968_ACITB-ŠKODA-706RTO-MEX-KAROSA_d1.JPG [ 120.8 KiB | Viewed 2265 times ]
                            1965-1968_ACITB-ŠKODA-706RTO-MEX-KAROSA_s1.JPG
                            1965-1968_ACITB-ŠKODA-706RTO-MEX-KAROSA_s1.JPG [ 111.64 KiB | Viewed 2265 times ]
                            1965-1968_ACITB-ŠKODA-706RTO-MEX-KAROSA_v1.jpg
                            1965-1968_ACITB-ŠKODA-706RTO-MEX-KAROSA_v1.jpg [ 52.55 KiB | Viewed 2265 times ]
                            1965-1968_ACITB-ŠKODA-706RTO-MEX-KAROSA_v2.jpg
                            1965-1968_ACITB-ŠKODA-706RTO-MEX-KAROSA_v2.jpg [ 54.16 KiB | Viewed 2265 times ]
                            1965-1968_ACITB-ŠKODA-706RTO-MEX-KAROSA_v3.jpg
                            1965-1968_ACITB-ŠKODA-706RTO-MEX-KAROSA_v3.jpg [ 57.44 KiB | Viewed 2265 times ]
                            Top
                              
                             
                             Post subject: Re: Re:
                            PostPosted: Sun 10 Apr 2016 22:32 
                            Offline

                            Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                            Posts: 3337
                            bucsan wrote:
                            În acei ani, majoritatea jantelor pentru autovehiculele grele erau confecţionate din trei segmente de cerc, pentru a facilita schimbarea anvelopei în caz de pană de către şofer. ŠKODA nu a făcut excepţie de la această regulă.


                            Attachments:
                            706 detalii-1.jpg
                            706 detalii-1.jpg [ 142.25 KiB | Viewed 2261 times ]
                            Top
                             Profile  
                             
                            PostPosted: Sun 10 Apr 2016 22:37 
                            Offline

                            Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                            Posts: 3337
                            bucsan wrote:
                            Brassovia wrote:
                            ...Fidelitatea fata de aspectul original al acestui supravietuitor din 1964 a fost dusa pana in cele mai mici detalii, cu mare grija. Singura modificare notabila este adaugarea pe interior a unui portbagaj in consola spate, cu acces printr-o trapa creata la exterior, precum si a unui carlig pentru remorca...
                              Toate autobuzele urbane 706 RTO MTZ au avut acel locaş destinat roţii de rezervă, aşezată vertical. Şi unele din autobuzele urbane 706 RTO MEX au avut acest locaş, de altfel şi la ITB a venit un mic lot cu acestă caracteristică.
                              Unul dintre foarte putinele exemplare ale ITB ce au avut aceasta trapa la spate, in plus si caseta de traseu la spate.


                              Attachments:
                              706 RTO caseta spate + trapa.jpg
                              706 RTO caseta spate + trapa.jpg [ 142.96 KiB | Viewed 2261 times ]
                              Top
                               Profile  
                               
                              PostPosted: Sun 10 Apr 2016 22:40 
                              Offline

                              Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                              Posts: 3337
                              bucsan wrote:
                              Au avut multe probleme, dar în cursul anilor 1965-1968, au fost realizate aproximativ 150 de astfel de autobuze articulate.
                              Pe liniile 37 si 40.

                              PS. #422 (vehiculul tractor) a facut parte din primul lot livrat la Bucuresti in 1959. Dupa modificarea prin articulare isi pastrase inca pozitia coborata a semnalizatoarelor din fata, de pe vremea cand se rezerva din constructie loc pentru tabla de traseu pe bot.


                              Attachments:
                              706 RTO artic Foisor.jpg
                              706 RTO artic Foisor.jpg [ 126.89 KiB | Viewed 2260 times ]
                              706 RTO artic L40.jpg
                              706 RTO artic L40.jpg [ 122.43 KiB | Viewed 2260 times ]
                              Top
                               Profile  
                               
                              PostPosted: Sun 10 Apr 2016 22:43 
                              Offline

                              Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                              Posts: 3337
                              Vremurile de aur ale Doamnelor Rosii.


                              Attachments:
                              706 RTO Piata Chibrit.jpg
                              706 RTO Piata Chibrit.jpg [ 148.3 KiB | Viewed 2260 times ]
                              706 RTO 1964.jpg
                              706 RTO 1964.jpg [ 131.07 KiB | Viewed 2260 times ]
                              Top
                               Profile  
                               
                              PostPosted: Mon 11 Apr 2016 12:46 
                              Brassovia wrote:

                              FOTO 2) si 3) O alta schema de vopsire decat ne-am astepta la un autobuz urban. Caseta de traseu pare clar adaugata, sau in orice caz de o alta constructie decat la seriile ulterioare, nesolidara cu restul caroseriei; de altfel, semnalizatoarele in pozitie coborata erau tipice pentru varianta cu tabla de linie pe bot. Oare ce culori o fi avut? Se dorea diferentierea prin culori a vehiculelor de pe anumite trasee, sau a fost doar un joc al intamplarii?
                                Caseta nu este adăugată, este din construcţie, numai că este nituită de caroserie şi nu sudată. Accesul le ea se făcea tot prin interiorul autobuzului. Exemplul din Brno cu bonus ferestre de aerisire rabatabile şi nu culisante.
                                  Culorile la seria primită de ITB erau fondul argintiu mat şi dungile de un gri foarte închis. În general le-am văzut circulând pe liniile 32 şi 32 barat.


                                  Attachments:
                                  File comment: ITB Bucureşti
                                  706 RTO (3).jpg
                                  706 RTO (3).jpg [ 199.41 KiB | Viewed 2246 times ]
                                  File comment: BMHD Brno
                                  skoda-706-rto-mtz-brno_a.jpg
                                  skoda-706-rto-mtz-brno_a.jpg [ 156.88 KiB | Viewed 2246 times ]
                                  Top
                                    
                                   
                                  PostPosted: Mon 11 Apr 2016 16:51 
                                  Offline

                                  Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                                  Posts: 3337
                                  bucsan wrote:
                                  Caseta nu este adăugată, este din construcţie, numai că este nituită de caroserie şi nu sudată. Accesul le ea se făcea tot prin interiorul autobuzului. Exemplul din Brno cu bonus ferestre de aerisire rabatabile şi nu culisante.
                                  Acum imi este clar ce este cu acele casete ciudate, e vorba de o solutie tehnica abandonata ulterior. Din poze, par totusi mai degraba prinse cu suruburi la colturi (plus desigur garnitura de etansare nevizibila), nu nituite. Ar fi fost, cred, si foarte dificil de nituit pe acea suprafata cu dubla curbura.
                                  bucsan wrote:
                                  Culorile la seria primită de ITB erau fondul argintiu mat şi dungile de un gri foarte închis. În general le-am văzut circulând pe liniile 32 şi 32 barat.
                                  Trebuie sa fi aratat foarte elegant si ciudat in acelasi timp aceasta schema de culoare unica in Bucuresti! "Interurbanele" cu ferestre zenitale (RTO Lux) de pe linia 48 aveau tot aceasta gama de culoare initial? Mai tarziu, apar in fotografii revopsite cu rosu.
                                  Stiti cumva de ce semnalizatoarele din fata erau la primele serii de culoare mai deschisa (alb-galbui) decat cele laterale (portocalii)? Erau folosite cumva (si) ca lampi de pozitie?


                                  Top
                                   Profile  
                                   
                                  PostPosted: Mon 11 Apr 2016 17:27 
                                  Brassovia wrote:
                                  Trebuie sa fi aratat foarte elegant si ciudat in acelasi timp aceasta schema de culoare unica in Bucuresti! "Interurbanele" cu ferestre zenitale (RTO Lux) de pe linia 48 aveau tot aceasta gama de culoare initial? Mai tarziu, apar in fotografii revopsite cu rosu.
                                  Stiti cumva de ce semnalizatoarele din fata erau la primele serii de culoare mai deschisa (alb-galbui) decat cele laterale (portocalii)? Erau folosite cumva (si) ca lampi de pozitie?
                                    Interurbanele cu ferestre zenitale care circulau pe linia 48, la Grădina Zoologică, dar şi pe 49, la podul CFR Baloteşti, erau de fapt autocare, echipate cu fotolii individuale de autocar, cu taxator fără post fix, având rezervat totuşi locul de care întreba mai înainte Dragoş. Sunt sigur de acest lucru, pentru că circulam foarte des, în acea perioadă, pe traseul lui 49. Culoarea era identică cu cea a autocarelor 706RTO LUX de la ONT Carpaţi, fond gri deschis şi dungi maro.
                                      Întrebare capcană, recunosc că nu îmi amintesc dacă semnalizatoarele din faţă erau numai de poziţie sau dacă aveau două circuite, pentru poziţie şi pentru semnalizare.


                                      Top
                                        
                                       
                                      PostPosted: Thu 17 Nov 2016 12:52 
                                        Denumirea corectă a acestor autobuze este ŠKODA 706RO KAROSA şi ŠKODA 706RTO KAROSA, deoarece numai partea mecanică era produsă de uzinele ŠKODA - Liberec, iar caroseria era produsă de uzinele KAROSA - Vysokě Mýto.
                                          ŠKODA 706RO şi ŠKODA 706RTO au fost denumirile autocamioanelor produse de ŠKODA - Liberec.
                                            Începând cu anii 1960, autocamioanele au purtat denumirea de ŠKODA LIAZ 706RTO, iar din 1984 numai denumirea de LIAZ 706RTO, uzinele din Liberec despărţindu-se total de ŠKODA, denumirea lor oficială fiind LIAZ-Liberecké Automobilové Závody.
                                              În anul 2002, LIAZ-ul şi-a dat obştescul sfârşit.
                                                A nu se confunda cu uzinele din fosta Uniune Sovietică, LiAZ-Likinskii Avtobusnâi Zavod, acestea fiind azi cel mai mare producător de autobuze din Rusia şi face parte din compania rusească GAZ GROUP HOLDING.


                                                Top
                                                  
                                                 
                                                PostPosted: Tue 29 May 2018 14:20 
                                                Offline

                                                Joined: Sat 17 May 2014 07:02
                                                Posts: 21
                                                Am dat astăzi întâmplător, pe pagina Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě - oficiální stránka de pe Facebook, peste o fotografie în care apar Skode 706 RTO încărcate pe tren pentru România.


                                                Attachments:
                                                2018-05-29_140017.jpg
                                                2018-05-29_140017.jpg [ 189.29 KiB | Viewed 1387 times ]
                                                Top
                                                 Profile  
                                                 
                                                Display posts from previous:  Sort by  
                                                Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2

                                                All times are UTC + 3 hours


                                                Who is online

                                                Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


                                                You cannot post new topics in this forum
                                                You cannot reply to topics in this forum
                                                You cannot edit your posts in this forum
                                                You cannot delete your posts in this forum
                                                You cannot post attachments in this forum

                                                cron
                                                Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group