Quote:
Referitor la cele din Constanta, nu cumva totusi pe acestea fusese adaptata cutie de Karosa, dintre care se gaseau in acel moment din belsug in urma casarilor ? Spun asta, pentru ca in 1996 e putin probabil sa mai fi circulat DAC-urile fabricate in 1980
Nu prea cred: numarul de parc al autobuzelor constantene era un cod, nu un numar propriu-zis:
-primele doua cifre = ultimele doua cifre ale anului cand au fost cumparate; in cazul autobuzelor romanesti, anul achizitionarii coincidea, in general, cu anul fabricatiei
-ultimele doua cifre = al catelea autobuz din anul respectiv
In 1996, 7912 avea toate caracteristicile unui DAC din prima generatie. Chiar daca, sa zicem, 7912 nu era cel original, totusi, cel cu care am calatorit nu putea fi cu mult mai nou. De asemenea, imi aduc aminte sunetul puntii motoare:
exact la fel cu cel al DAC-urilor din prima generatie. Este vorba de intervalul de septima mica intre:
-sunetul diferentialului (cel acut)
-sunetul angrenajelor planetare din butucii rotilor (cel grav)
Deci, era punte originala. Greu de crezut ca era puntea cu care a iesit din fabrica; cel mai probabil, puntea a fost facuta ulterior, dar respectand toate caracteristicile puntii originale. Din pacate, nu m-am uitat sa vad daca puntea era AB sau RABA, puntea RABA putand fi prezenta pe primele modele de DAC. Ma refer strict la cele din provincie.
In legatura cu puterea motorului. Atat DAC cat si Ikarus aveau acelasi motor pentru varianta standard si articulat?. Partial off-topic.
A. Ikarusul 280, unul dintre cele mai populare autobuze din fostul bloc comunist si nu numai, a dat nastere la alte 3 "ramuri", fiecare avand mai multi reprezentanti:
-Ikarus 282: 18 m lungime, cu axa C directoare, (ca si 280)
-Ikarus 283: 18m lungime, cu axa C fixa, acest model avand mari probleme in curbe; o varianta a acestuia - C83 - a fost construit pentru Bogota, cu scopul de a circula in regim de "metrou usor pe pneuri"
-Ikarus 284: 17,90 m, motor in spate, tractiune pe axa C; a fost un esec, dar poate fi considerat prototipul indirect al modelului 435
B. DAC 117 UD nu a dat nastere niciunei "familii", aparand diferente infime de la o generatie la alta; modelul cu care Silviu a deschis topicul nu constituie nici acela o ramura separata, ci are unele caracteristici care il fac mai fiabil. De exemplu, in locul motorului de 192 CP este unul de 240 CP. Poate daca nu ar fi fost lupta asta prosteasca impotriva articulatelor, ar fi putut aparea un DAC 117 UDAN, fiind, oarecum, similar modelului 284 al Ikarusului