TRANSPORT PUBLIC

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Fri 04 Dec 2020 18:18

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 81 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 18 Mar 2008 19:02 
Mai intai ce nu inteleg este daca 112UDM este fabricat in 1978. Stiu ca in Bucuresti existau 112UD, nu stiu exact ce scria pe ele daca doar UD sau UDM. Era UDM o denumire care sa le deosebeasca de Roman? Statisticile RATB fac varza la acest capitol, incluzand acele DAC'uri printre Roman.

Nu stiu nici cand au inceput exact sa produca DAC'uri scunde. Daca s'au exportat in Grecia, nu se puteau trimite din acestea stil "merge si asa", fara componente de aluminiu. S'ar putea ca primele sa fi fost destul de bune, dar ar fi la fel de interesant de mers in Grecia si intrebat "RATB'ul" lor despre ele.

Probabil ca la Brasov, dar si in alte orase, mai scapa cate un autobuz refuzat la export, sa nu uitam ca si la Bucuresti troleibuzul 7335 era fabricat pentru Columbia. De aceea unele erau inalte, in timp ce majoritatea erau scunde. Si prin Bucuresti, in plina actiune de umplut orasul de autobuze scunde si scurte, circulau doua autobuze inalte, unul "lung" si unul "scurt", intr'o schema de culoare mai deosebita, dar acestea se pare ca n'au intrat in dotarea RATB pana la urma. In mod sigur, din cand in cand, cate o regie de transport avea norocul sa primeasca vreun vehicul refuzat la export.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 18 Mar 2008 19:39 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
"UDM" au fost doar cele cu caroserie de tip nou, patratoasa. "M" insemna "modernizat". Principalul lor atu parea a fi cutia de viteze automata... pana cand si-a dat masura. Nimeni nu considera insa atunci aparitia acestui tip ca fiind un progres real, intrucat de fapt insemna renuntarea la o licenta de prestigiu (MAN), din motive meschine (restrangere a pretului de fabricatie, economisire a unor materiale "deficitare" si evitare a unor tehnologii inca nestapanite bine). De aceea li s-a spus "DAC", pentru ca ROMAN insemna de fapt RO-MAN, ceeace nu se mai potrivea cu realitatea. Admiratorii DAC-urilor n-ar trebui sa uite ca autobuzele ROMAN fabricate la inceputuri (1974-1976) au fost de fapt originalul, si au fost de o calitate incredibila pentru Romania acelor timpuri. Ca parere personala, acestea surclaseaza la multe criterii chiar DeSimoanele.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 18 Mar 2008 23:42 
Daca UDM au fost DAC'urile patratoase, iata o imagine cu partea din fata jos a autobuzului 3167 din Bucuresti (fabricat in 1979). Cifrele par ciudate, par'ca ar scrie 111 UD sau ceva, dar UD este vizibil, deci nu UDM!


Attachments:
3167.jpg
3167.jpg [ 53.86 KiB | Viewed 13321 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 19 Mar 2008 02:26 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
Tom wrote:
UD este vizibil, deci nu UDM!

Ai perfecta dreptate, pe masca niciodata nu a fost scris decat "UD". Litera M aparea doar pe placuta de identificare. La fel, la autobuzele DAC 117, acestea s-au numit initial DAC 117 UDA (A de la "articulat"), insa pe masca tot numai 117 UD era scris. N-as putea sa spun motivul acestei ciudatenii pe care am observat-o inca de la vremea respectiva - pur si simplu ma depaseste.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 19 Mar 2008 03:06 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7818
Si totusi, pe placutele Dac-urilor 117UD scrie doar ,,117 UD", fie ca vorbim de Dac-uri din 1981, fie ca vorbim de Dac-uri din 1996.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 19 Mar 2008 12:00 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
Dr2005 wrote:
Si totusi, pe placutele Dac-urilor 117UD scrie doar ,,117 UD", fie ca vorbim de Dac-uri din 1981, fie ca vorbim de Dac-uri din 1996.

As vrea sa fi avut la timpul respectiv rigurozitatea de a cerceta mai pe larg si a nota pe hartie ce scria pe placutele primelor 117 (1979-1980), caci "UDA" nu e inventia mea, au existat altii inaintea mea care au utilizat aceasta expresie. Bineinteles ca era o aberatie, caci la lungime de 17 m nu putea fi decat articulat. Si totusi, la unele troleibuze cel putin, pe placuta aparea din cate imi amintesc "117 EA".

In privinta lui "112 UDM", acesta apare numit asa si in lucrarea aparuta chiar in 1980 (deci scrisa cu ceva timp inainte) si numita "Indrumatorul lucratorului din transportul urban si interurban de persoane". Dar tot aceasta lucrare da in schimb doar "117 UD" pentru articulate... Cert este ca majoritatea exemplarelor acestui tip nu au avut din fabrica decat inscriptia UD. Insa au existat si cateva serii mai tarzii pe care scria chiar "UDM", poate dupa 1984 sau 1990. Si inca ceva: dupa 1994 apare o modernizare destul de consistenta a "modernizarii", si totusi nu se aloca denumirea de 212! Ca sa fie confuzia completa, dupa aparitia De Simon, se va inscrie si pe vechiul tip 112 puterea motorului: 192 CP. Acest lucru i-a derutat pe unii pana acolo incat sa posteze pe alte site-uri imagini cu "DAC 192" (sic!). Toata aceasta inconsecventa ma imbolnaveste... Ar fi de dorit sa existe in arhive documentele prin care s-au omologat aceste tipuri, caci denumirea corecta este cea cu care a fost omologat.

La fel apar la autobuzele interurbane confuzii intre "111 RDT" si "111 RD". Aici insa situatia a fost diferita, existand exemplare special concepute pentru turism ("T" = turistic), de fapt avand dotari in plus, pe care astazi le-am considera optionale. Prototipul care a circulat in probe in 1976-1977 (singurul avand faruri dreptunghiulare) a fost intr-adevar un RDT, de asemenea modelul pentru export. Totusi, in tara s-au livrat foarte putine RDT adevarate. De retinut ca modelul 111 RD se numea initial ROMAN, dar a ramas cam cu aceeasi caroserie si i s-a spus apoi (in folclor?) DAC, iar in final, oficial, ROCAR... Varianta cu motor de putere sporita (supraalimentat) a fost mai intai 111 RDTM? Dupa ani, a aparut cu designul schimbat si numele ROCAR 112 RD? Dar intre exemplarele cu usi mecanice rabatabile si cele cu usi manuale a existat vreo diferentiere de tip? O intreaga amestecatura in care m-ar bucura sa poata face cineva ordine, pe baza de documente de arhiva si fotografii. Eu recunosc ca nu am alocat prea mult timp din viata mea acestui subiect si cred ca mai am multe lacune.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 19 Mar 2008 14:29 
Spre deosebire de 117, 112 a avut aceasta "diferenta" intre inscriptia UD la cele vechi si UDM la cele noi, cel putin seriile ITB de dupa 1987. 117 noi, scunde sau nu, nu s'au numit insa UDM.
Asa cum spunea actualul director al Autobazei Militari, denumirea completa a lui 117 era DAC 117 UDA, adica Urban, Diesel (sper ca am retinut corect), Articulat.
La inscriptii, poate mai faceau economie de litere, poate A'ul il foloseau la altceva, ca prin '90 din 2 stele de Mercedes faceai un Flower Power :twisted:


Top
  
 
 Post subject: Autobuze DAC 117 UD
PostPosted: Thu 20 Mar 2008 10:15 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 86
Location: Tg-Mures
Sa va mai spun ceva interesant,legat tot de perioada in care am lucrat la Autobuzul,sept-dec 84.Si anume ,printre cele citeva vehicule destinate exportului, se produceau si ,atentie DOAR sasiuri monobloc,echipate cu motor,cu post de conducere ,ca un autobuz in stare de functionare fara caroserie,e vorba de articulate.Baietii care lucrau la probe pe pista ,mergeau cu ele ca vintul ,va dati seama doar sasiul,fara caroserie.Deci erau sasiuri gata motorizate ,articulate si erau conduse de soferi pina in gara Progresul,puse in tren si transportate in Bulgaria ,unde bulgarii le carosau.Era export Bulgaria


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009 02:27 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
Isi mai aduce aminte cineva care erau schemele de culoare originale ale acestor autobuze? De ce zic asta? la Cluj, cel putin, a existat o ciclicitate in ceea ce priveste culoarea lor:
-471-483: galben cu alb (gri foarte deschis: singura serie de hidramate)
-484-486: culoarea bananei
-487-495 si 497: gri cu dunga albastra
-596 si 498-508: gri cu dunga rosie
-509-515 si 526-543 din nou galben; 515 avea o schema de culoare mai complexa, dar, predominant, era tot galbenul
-544-559, 572-574; gri cu dunga albastra; seria noua (560-569) gri cu dunga rosie erau, DAC 112 UD(M); DAC 117 UD gri cu dunga rosie nu s-au mai cumparat


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jan 2009 14:44 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
OAB wrote:
Isi mai aduce aminte cineva care erau schemele de culoare originale ale acestor autobuze?

Au fost foarte multe scheme de culoare la nivel national, incepand din 1983, sunt greu de inventariat toate.
In privinta hidramatelor, din cate stiu au existat doar doua, si anume:
1) galben pe fond alb (ma rog, poate sa fi fost un alb spre gri, in nici un caz galbui); in Bucuresti, acestea si-au facut aparitia in 1979 pe linia 203R; erau dedicate acestei linii, avand vopsit cu sablonul tariful liniei (care era altul decat pentru celelalte rapide);
2) o dunga crem-galbui pe fond rosu, crem-galbui la geamuri si acoperis; acest tip a fost masiv adus in Bucuresti, inlocuind practic Ikarus 280; in restul tarii s-au livrat un numar foarte mic, pentru ca incepuse deja criza.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Jan 2009 01:20 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
Pe unul din filmuletele seriei "Un zambet pe 16 mm" cineva (nu mai stiu exact cine) a atras atentia ca exista o linie care avea DAC-uri 117 UD vopsite intr-o schema de culoare aparte. Parca aveau un "V" inchis la culoare. Linia respectiva - care era rapida:
-ori s-a transformat in 134 (desi, din cate am observat, liniile rapide au primit numere de la 2xx in sus
-ori era 134 R (sau 34 R???) care, in urma renumerotarii, a devenit altceva

Stiu ca, in anii 80, la un moment dat, liniile de autobuz au primit toate numere peste 100 iar liniile rapide si-au modificat prima cifra, pastrandu-si neschimbate urmatoarele doua

Un alt oras care avea o flota impresionanta de DAC-uri a fost Constanta. Si, culmea, ca DAC-urile respective si mergeau repede. Mie mi-a facut impresia ca cele care deserveau liniile din partea de sud a litoralului erau intretinute corespunzator. Mai ales inainte de 1990.
Cu riscul de a fi off-topic,nu ma pot abtine sa nu spun ca 117 E-urile care deserveau liniia 41 erau, de asemenea , intretinute corespunzator si dezvoltau o viteza sporita. Poate ca exagerez, dar, din punctul meu de vedere, linia 41 era varful de lance constantean.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Jan 2009 14:21 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
34 rapid n-a existat, a existat doar 34 barat (>234), servit de DAC-uri 117, intr-adevar. E posibil si sa fie vorba de fosta linie 31 barat rapid care a devenit 314, sau fostul 31 barat, care a disparut total la un moment dat in 1980, reaparand in vara lui 1981 prelungit la Piata Romana, ca linia 313, integral populata cu IK 4. Atat 31 barat R cat si 31 barat fusesera servite si cu DAC 117. Sau, poate o fi fost pe linia 311 (fost 111R), pe care erau tot DAC 117. Alte linii rapide cu DAC 117, prin centru: 303 (ex 103), 330 (ex 103R), dar si 318, 368 si 384 (ex 118R, 68R, 84 barat R).

Referitor la DAC 117 din Constanta, nu cumva aveau motor de 240 CP? La Constanta ajungeau de obicei cele mai performante produse ale "Autobuzul", variante pentru export etc. Motivul erau turistii occidentali care vizitau litoralul in acea vreme. Nu numai autobuzele si troleibuzele 117 se miscau repede aici, dar si acele putine troleibuze 112 EM. E posibil sa fi existat si o alimentare cu curent mai bine dimensionata in raport cu sarcina. In alte orase, inclusiv la Brasov, viteza troleibuzelor scadea mult la orele de varf din cauza scaderii tensiunii de alimentare. Nu de putine ori se ajungea si la scurtcircuit datorat suprasarcinii.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Jan 2009 17:15 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
Quote:
Referitor la DAC 117 din Constanta, nu cumva aveau motor de 240 CP?


Eu nu imi aduc aminte sa fi auzit tiuituri la DAC-urile constantene. Ori motorul de 240 CP nu avea turbina (ceea ce e greu de crezut, avand in vedere ca trebuia sa incapa in exact acelasi spatiu cu motorul standard de 192 CP; ori motorul cu care erau echipate autobuzele respective dezvoltau 192 CP putere reala.
Sau e posibila o alta supraalimentare fara turbina si atunci, intr-adevar, e motor de 240 CP ceea ce exista acolo

Hidramate existau, dar cel putin in 1986 mergeau rar pe liniile din sudul litoralului. Se mai poate ceva. ca autobuzele care deserveau, atunci, liniile de tip 1x sa fi fost hidramate, dar, in urma scandalului cucehoslovacii, sa se fi recurs la inlocuirea majoritatii cutiilor de viteze cu unele mecanice, cu 4 sau 5 trepte, in special in cazul autobuzelor liniei 12. Hidramate mai mergeau pe 14 (exemplu: 32 CT 1669), dar 14-le era, oarecum, o linie mai deosebita; pornea ,e drept, din Neptun, dar ducea la Frontiera, ori, la sud de Mangalia parca intrai intr-o alta lume. Un rudimentarism pe care nu il poti descrie in cuvinte; trebuia sa fi mers acolo si sa fi vazut.

In 1986 Autobuzul a livrat cel putin 18 autobuze, dovada fiind numarul de parc 8618. De altfel, sistemul de atribuire al numerelor de parc la autobuze (introdus dupa 1990) nu permitea - cel putin teoretic - acele rocade de care spuneam. Im ieste gre usa zic daca au avut loc sau nu astfel de reatribuiri ale numerelor de parc (care, in cazul Clujului, implicau, obligatoriu, schimbarea placutei de inmatriculare), dar, daca au avut loc, au fost mult mai discrete

Ceea ce nu stiu este daca, la Constanta, a existat o etapa a Ikarusurilor 280 contemporana sau putin ulterioara celei bucurestene. Nu ma refer la anii '90, cand Constanta a primit astfel de autobuze, ci la perioada 1976-1981. Bucurestiul a "azvarlit" astfel de autobuze Constantei, cum a facut-o la Cluj, Targu Mures, Drobeta Turnu Severin?
DAC-urile constantene au avut un rol cel putin la fel de impotant cum l-au avut Skodele din familia RTO si SM 11. Zic din familia SM 11 deoarece la Constanta, daca nu gresesc, a existat o varianta de Skoda care nu era SM 11, dar nici autocar, ci un autobuz urban cu doua usi - fata si mijloc. Cutia nu era automata (sau era si nu tin bine minte). Era ori SD 11, ori SL 11.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Sep 2009 02:54 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
Din cate tin minte, DAC-ul articulat cu doua usi nu a avut litera R, litera caracteristica vehiculelor interurbane mai vechi. ca sa fiu mai clar, nu tin minte sa fi vazut vreodata un DAC 117 RD. Is iaduce aminte careva din voi daca pe DAC-urile articulate cu doua usi scria:
-doar DAC 117
sau
-DAC 117 UD, ca pe cele cu 4 usi.

Spre deosebire de majoritatea vehiculelor considerate "rutiere" (de parca ar fi existat autobuze pe sine :D ), DAC-ul interurban diferea prin cel putin doua caracteristici de cele interurbane mai vechi: locul pentru bagaje si tipul de usi:

1. Vehiculele "rutiere" ( a se vdea Roman 111) aveau

-plasa inramata, lunga, situata langa ferestre, deasupra lor (pentru bagaje mici); era mai lata decat locul pentru bagaj al unui vagon 10-90

-compartiment pentru bagaje mari, intre axele A si B sau un rilaj pe acoperis (TV 1 R, TV 2 R, TV 20 R si, daca nu gresesc, si TV 7 R si 71 R).

DAC 117 cu doua usi nu avea loc pentru bagaje mari. Doar plasa inramata din interior, de langa ferestre

2. La "rutiere" (interubane) se preferau usile manuale, cu clanta. Trecerea spre usile pneumatice s-a facut de catre Romanurile 111, insa clanta a revenit la usa din spate a modelului 111 RDTM. DAC-ul 117 a avut numai usi pneumatice, indiferent daca a avut 4 sau dou usi. Deci, de la inceput, s-a dorit schimbarea statutului de interurban existent pana la acea vreme.

3. Tampenia cu "rutier" a durat peste 35 de ani; a inceput inainte de 1960 (sau in cel mai bun caz, odata cu definitivarea modelului TV 2, in anul 1962, prin aparitia prizei mari de aer din spate) si s-a terminat dupa 1995, odata cu aparitie De Simoanelor, cand R-ul a fost substituit cu I (interurban). A se vedea De Simonul cu aer conditionat (original???, adaugat ulterior????). Ma refer la cel verde, cu doua usi, care a aparut la mai multe topice


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Sep 2009 15:31 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
OAB wrote:
Din cate tin minte, DAC-ul articulat cu doua usi nu a avut litera R, litera caracteristica vehiculelor interurbane mai vechi. ca sa fiu mai clar, nu tin minte sa fi vazut vreodata un DAC 117 RD. Is iaduce aminte careva din voi daca pe DAC-urile articulate cu doua usi scria:
-doar DAC 117
sau
-DAC 117 UD, ca pe cele cu 4 usi.

Spre deosebire de majoritatea vehiculelor considerate "rutiere" (de parca ar fi existat autobuze pe sine :D ), DAC-ul interurban diferea prin cel putin doua caracteristici de cele interurbane mai vechi: locul pentru bagaje si tipul de usi:

1. Vehiculele "rutiere" ( a se vdea Roman 111) aveau

-plasa inramata, lunga, situata langa ferestre, deasupra lor (pentru bagaje mici); era mai lata decat locul pentru bagaj al unui vagon 10-90

-compartiment pentru bagaje mari, intre axele A si B sau un rilaj pe acoperis (TV 1 R, TV 2 R, TV 20 R si, daca nu gresesc, si TV 7 R si 71 R).

DAC 117 cu doua usi nu avea loc pentru bagaje mari. Doar plasa inramata din interior, de langa ferestre

2. La "rutiere" (interubane) se preferau usile manuale, cu clanta. Trecerea spre usile pneumatice s-a facut de catre Romanurile 111, insa clanta a revenit la usa din spate a modelului 111 RDTM. DAC-ul 117 a avut numai usi pneumatice, indiferent daca a avut 4 sau dou usi. Deci, de la inceput, s-a dorit schimbarea statutului de interurban existent pana la acea vreme.

3. Tampenia cu "rutier" a durat peste 35 de ani; a inceput inainte de 1960 (sau in cel mai bun caz, odata cu definitivarea modelului TV 2, in anul 1962, prin aparitia prizei mari de aer din spate) si s-a terminat dupa 1995, odata cu aparitie De Simoanelor, cand R-ul a fost substituit cu I (interurban). A se vedea De Simonul cu aer conditionat (original???, adaugat ulterior????). Ma refer la cel verde, cu doua usi, care a aparut la mai multe topice

Au existat si TV1 de tip "rutier" (nu stiu daca se folosea deja litera "R" sau nu pe atunci); acesta avea o singura usa, portbagaj pe acoperis si roata de rezerva la spate. Priza de aer mare a aparut la TV 2 in vara lui 1961, probabil chiar inainte de schimbarea motorului vechi cu cel tip V8. O imagine din august 1961 arata un TV2R din Iasi cu priza de tip nou si fara grilele de la spate.

DAC 117 cu doua usi nu erau considerate "rutiere", erau destinate in principal fostelor trasee preorasenesti ale transportului local, trecute in 1975 la ITA. Totusi aveau plase de bagaje la interior, insa nu si portbagaj (nici nu aveau unde sa il aibe). Nu s-a folosit litera "R" pentru acestea, ele practic erau doar un model particularizat al tipului 117 UD[A]. Aceeasi observatie si pentru DAC-urile 112UDM care au fost fabricate doar cu doua usi, in aceeasi perioada si pentru acelasi scop.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 01 Dec 2009 19:51 
Offline
User avatar

Joined: Fri 14 Dec 2007 01:18
Posts: 24
Location: bucuresti
Unul dintre cele mai frumoase dac 117 udm cu care am calatorit pana la 21 de ani ,si de la 21 de ani am avut norocul sa il conduc timp de 1 an si 2 luni este AG 03 JHK regina articulatelor din Pitesti,acest Rocar a fost construit in 1996,toata seria din care acesta face parte a fost construita pt export dar nu stiu de ce au fost refuzate,10 la numar au fost fabricate din cate stiu eu ultimele poduse de fabrica rocar 6 au ajuns la pitesti restul nu stiu,posibil sa fie la Buzau pt ca sunt foarte asemanatoare cele de acolo,JHK-ul a avut norocul cam rar in Pitesti sa fie condus de doar trei soferi,tatal meu care a fost cel care a adus-o de la Bucuresti un alt coleg si cu mine,masina a fost foarte ingrijita de noi 3 a parcurs peste un milion de km fara niciun fel de reparatie la motor sau la cutia de viteze,in momentul in care a fost casata traversele dupa 13 ani erau intacte nu aveau pic de rugina. Ddin pacate cei de la Pitesti au decis ca JHK-ul sa fie casat in favoarea noilor Bmc-uri,am sa postez cateva poze cu JHK-ul REGINA SOSELELOR


Attachments:
1.jpg
1.jpg [ 361.4 KiB | Viewed 11961 times ]
2.jpg
2.jpg [ 376.94 KiB | Viewed 11959 times ]
3.jpg
3.jpg [ 370.97 KiB | Viewed 11960 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 Dec 2009 23:50 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
Revin cu imaginea cu prototipul de DAC 117 vizitat de Ceausescu, postata pe "Fototeca online a comunismului romanesc", pentru ca intre timp au completat informatia cu data imaginii: 1.XI.1977 :!: :!: :!:
Daca nu este o greseala (cum de altfel mai apar pe acel site, la capitolul Brasov, de exemplu imaginea cu SR-101 datata 1953, cand acel tip nici nu se fabrica inca...), atunci este vorba de prototipul de autobuz articulat, despre care s-a vorbit in mass-media in anul 1977, si care - eu personal - credeam ca are caroserie de Roman. Deci caroseria "modernizata" a designerului Asztalos Geza exista deja in 1977...

http://fototeca.iiccr.ro/picdetails.php ... 4550X90X91

© Conform legislaţiei în vigoare şi regulamentelor Arhivelor Naţionale ale României, în cazul în care utilizaţi această fotografie, indiferent de scopul ori natura lucrării, sunteţi obligat să menţionaţi sursa – „Fototeca online a comunismului românesc”, precum şi cota arhivistică.
Conţinut: Vizita de lucru a lui Nicolae Ceauşescu împreună cu Elena Ceauşescu şi alţi conducători de partid şi de stat, în judeţul Braşov. La expoziţia de la Întreprinderea de Autocamioane, care reuneşte ultimele creaţii ale întreprinderii braşovene şi ale unor unităţi aparţinând centralei de specialitate.(1.XI.1977)
Dată/loc:
Cota: 171/1977


Attachments:
Dac117-Expo1noiembrie1977Ceausescu.jpg
Dac117-Expo1noiembrie1977Ceausescu.jpg [ 527.55 KiB | Viewed 11868 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 Dec 2009 02:48 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
1. Platforma circulara din dreptul articulatiei are musama... Si nu numai ca are musama, dar aceasta are un diametru mai mare decat platforma. la Cluj - si nu numai - imi aduc aminte de cazuri in care platforma fie avea musama, dar exact cu acelasi diametru cu platforma, fie nu avea, situatie in care cele doua capace semicirculare care alcatuiau platforma aveau modele cu grupuri de cate doua striuri, modele intalnite si la scarile usilor

2. Manerele mobile... Alt "accesoriu" pe care nu l-am vazut la niciun DAC. Pasagerii care erau nevoiti sa se tina de bara de sus o faceau cum puteau in conditii de aglomeratie crunta.


3. Capacele de vizitare aveau 6 cerculete in mijlocul carora era cate un surub. Se vede in imagine capacul de vizitare corespunzator diferentialului si care, aproape sigur, avea 6 asemenea cerculete; exceptie facea capacul cutiei de viteze, care avea 4.

4. Se observa existenta a doua scaune - cate unul pe fiecare parte - situate in spatele ultimelor scaune duble de deasupra rotilor motoare; exemplarele ulterioare nu imi aduc aminte sa fi avut asa ceva.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 Dec 2009 03:07 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
Rocar 117UD wrote:
Unul dintre cele mai frumoase dac 117 udm cu care am calatorit pana la 21 de ani ,si de la 21 de ani am avut norocul sa il conduc timp de 1 an si 2 luni este AG 03 JHK regina articulatelor din Pitesti,acest Rocar a fost construit in 1996,toata seria din care acesta face parte a fost construita pt export dar nu stiu de ce au fost refuzate,10 la numar au fost fabricate din cate stiu eu ultimele poduse de fabrica rocar 6 au ajuns la pitesti restul nu stiu,posibil sa fie la Buzau pt ca sunt foarte asemanatoare cele de acolo,JHK-ul a avut norocul cam rar in Pitesti sa fie condus de doar trei soferi,tatal meu care a fost cel care a adus-o de la Bucuresti un alt coleg si cu mine,masina a fost foarte ingrijita de noi 3 a parcurs peste un milion de km fara niciun fel de reparatie la motor sau la cutia de viteze,in momentul in care a fost casata traversele dupa 13 ani erau intacte nu aveau pic de rugina. Ddin pacate cei de la Pitesti au decis ca JHK-ul sa fie casat in favoarea noilor Bmc-uri,am sa postez cateva poze cu JHK-ul REGINA SOSELELOR


Unul dintre acestea a ajuns, cu siguranta, in judetul Alba. Este vorba de cel care are ca si grup de litere MAO si care, la un moment dat, a fost postat chiar de Silviu pe forum. Eu am vazut cu ochii mei acel DAC nu odata, ci de doua ori. Prezinta cat se poate de clar caracteristicile seriei 1996. Buzaul a avut (sau, poate, inca le mai are) cel putin trei astfel de exemplare: Unul este GAU, altul este MEO iar celalalt MEM. Unul dintre ultimele doua (ori MEM, ori MEO) are o combinatie a ferestrelor de pe remorca diferita. In loc de 1-0-1-0 (1=fereastra mobila, 0=fereastra fixa) are 0-1-0-1, ca si troleibuzele 217 E. GAU are (sau avea), cu siguranta, dispunerea clasica: 1-0-1-0.
Din pacate, existenta unor vehicule mici, sprintene, supraaglomerate, care pirateaza fara nicio jena regia de transport local a grabit sfarsitul acestor autobuze.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 24 Jun 2010 22:27 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7818
Dac 117 UD in acţiune... am observat că nu există filmări cu aşa ceva:



Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 05 Jan 2011 08:44 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50265
Captura din filmul Harababura (1990).

http://imcdb.org/vehicle_356308-Rocar-DAC-117-UDM.html


Attachments:
i356308.jpg
i356308.jpg [ 12.78 KiB | Viewed 10829 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 Jan 2013 20:24 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50265
Doua DAC-uri fabricate in anul 1982 au ajuns la...New York!!!

Usile mi se par "ciudate": cel putin cele din fatza sunt de autobuz Roman 112!

http://www.nyctransitforums.com/forums/ ... e__st__320

Foto: Trevon Haywood http://www.flickr.com/photos/trevonhayw ... 871597714/


Attachments:
1300.jpg
1300.jpg [ 319.9 KiB | Viewed 7898 times ]
1301.jpg
1301.jpg [ 43.59 KiB | Viewed 7898 times ]
1301 New York 2.jpg
1301 New York 2.jpg [ 351.45 KiB | Viewed 4653 times ]
1301 New York.jpg
1301 New York.jpg [ 84.81 KiB | Viewed 4653 times ]
1301 New York 1.jpg
1301 New York 1.jpg [ 87.16 KiB | Viewed 4653 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 Jan 2013 21:52 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
Silviu wrote:
Usile mi se par "ciudate": cel putin cele din fatza sunt de autobuz Roman 112!

Usile 2 si 3 sunt inguste, iar in compensare exista cate un geam mai lung pe fiecare sectiune a articulatului. Probabil o customizare legata de specificul traficului. In 1982, toate DAC livrate in Romania erau inca hidramate, cu exceptia celor pentru ITA. Era si perioada cand uzinei i se trasese sarcina de a exporta cu orice pret, stiindu-se ca livrarile pe plan intern urmau sa dispara practic din cauza crizei carburantilor.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 22 Sep 2013 00:16 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
Quote:
Doua DAC-uri fabricate in anul 1982 au ajuns la...New York!!!


Dispunerea trapelor de pe partea stângă a segmentului A e caracteristică troleibuzelor:

-o trapă mare, sub a doua fereastră a salonului pasagerilor; aceasta nu pare să ajungă sub a treia fereastră, cum se întâmpla la noi; pare a se opri chiar sub stâlpul care separă a doua de a treia fereastră
-o trapă mai mică, sub a treia fereastră

Este, probabil, o modificare făcută în America


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 22 Sep 2013 13:29 
Referitor la ultimile trei postări. Silviu, autobuzele sunt fabricate în vara anului 1981. Brassovia, numai pe segmentul semiremorcii geamul este mai lung, pe segmentul motor sunt două geamuri mai mici, de altfel la o atentă examinare a fotografiei se vede acest lucru. OAB, trapele nu sunt caracteristice troleibuzelor şi nu au fost modificate în America. Trapele au fost proiectate astfel, pentru că autobuzul era echipat, din construcţie, cu motor DIESEL tip CUMMINS NHHTC-290 cu 6 cilindri în linie dispuşi orizontal, având 213 kW-290 CP şi cutie de viteze automată tip ALLISON HT-747, cu 4 viteze. Au fost motorul şi transmisia ce au echipat autobuzele IKARUS 286, produse în sistem joint venture cu CROWN-Statele Unite şi ORION-Canada. IKARUS a avut câştig de cauză, fiind proiectat conform normelor americane, pe când al nostru a fost, din păcate, un hibrid nereuşit.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 22 Sep 2013 23:19 
Motorul era amplasat imediat în spatele axei faţă. Radiatorul (şi implicit ventilatorul acestuia), se pot monta în funcţie de construcţia şasiului, în cazul de faţă, în stânga motorului.
    Despre IKARUS 286 şi denumirea corectă, am scris mai sus, iar despre normele americane, cred că o singură dimensiune spune tot, lăţimea 2600 mm, pe vremea aceea în Europa lăţimea maximă permisă era de 2500 mm, nici în ziua de azi nu este permisă în normele UE (Directiva UE 96/53/ce din 25 iulie 1996) o lăţime a autobuzelor mai mare de 2550 mm.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 15 Nov 2013 04:38 
Offline
User avatar

Joined: Sun 18 Mar 2007 18:17
Posts: 103
Ha, nu sunt pe forum de nu stiu cata vreme...(poveste lunga, multa schimbari, slujba, hobby-uri, 2 masini clasice restaurate etc)

..si uite ce vad. un Dac pe Long Island. Cand eram mic parca imi aduc aminte ca am vazut un articulat, ca prin zona NY nu erau deloc in anii 80.

Lasa ca am crezut ca poate ar fi ramas aici unul (ca acum numerele de inmatriculare in NY sunt iarasi galbene ca in poze aici).

Cat despre latime, sunt doua norme aici, 96 de toli, si 102 de toli, care e standardul si pentru camione in afara de celel cu gabarit depasit.

Orion-urile, erau modelul III (3 roman), cel putin asa erau comercializate aici. Stiu ca San Franscisco a avut III-uri si prin Canada. Ei au avut obsesie cu articulate.

In fine, ma bucur ca am vazut pozele astea, si in alt topic am vazut pozele cu 318ET...

Toate bune


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze DAC 117 UD
PostPosted: Tue 18 Feb 2014 02:23 
Offline
User avatar

Joined: Sun 18 Mar 2007 18:17
Posts: 103
Acum mi-am dat seama, ca situl initial postat aici e al unui fost coleg de-al meu cand am condus impreuna autobuze. (MCI-uri, MC-9 D4000 etc si Gillig-uri urbane)

M-am apucat de varianta pentru state si desi nu e asa de ciudat ca 318ET-ul, vin si astea cu intrebari.

De ce au fost modifate trapele in state? Cel mai probabil cred ca a fost asa de la inceput si livrat fara motor, fiind asamblat ori in Canada sau in SUA. Merita ceva speculatia asta?

Totul in rest e cam de norma, scaunele nu par a fi placaj, dar nu sunt tapitate, si cred ca folosesc aceeasi rama ca cele autohtone, poate ceva din plastic?

Vad ca are trei trape, si nu sunt iesiri de urgenta in caz de rasturnare. (e doar demo, asa ca multe din probleme de legislatie erau evitate pana la livrare unui lot)

Farurile sunt la fel ce cele autohtone, care ar fi trebuit schimbate cu lampi sigilate (status-urile americane, cele doua rotunde, si patrate de pe vremea aia). Numai rama interioara e alba, le fac sa para mai mari.

Nu cred ca sunt usi de Roman 112. Usile alea erau bombate, si astea sunt drepte. E posibil sa fie chiar de Ikarus ca baza, sau facute local de aceeiasi firma care a echipar Crown-Ikarus-urile 283

Remarc ca are bula pentru a intra in autogara "port authority" sau in benzile special de autobuze. E pe acoperis cam langa sofer.

Alta chestie ce remarc sunt semnalele laterale de pe remorca. Nu sunt cele tipice, bulele normale. Sunt cu rama de metal sa nu se sparga daca sunt lovite. Am uitat cine le facea, dar era un standard care aparea pe mai multe modele (GM, Flxible, Gillig etc).

Asta ma face se cred ca stopurile nu erau la fel. Ikarusile avea stopuri americane (rotunde, cel mai des vazute pe autobuze de scoala) Stopurile originale ar fi fost prea mici. Asta stiu ce e cazul pentru toate demo busurile. Man-ul articular in demo a avut stopuri americane si el, desi restul era original.

La fel are pozitiile de rigoare, in colt si trei pe mijloc, dar alea sunt model original. Sigur trebuie sa fi avut pe spate tot pe colt si cele 3.

Cam asta pot remarca despre modelul asta. Ah, si vopseaua, avea clear coat pe el (mu mai stiu cum se zice in romana clear coat lol)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Autobuze DAC 117 UD
PostPosted: Wed 19 Feb 2014 01:11 
Motorul CUMMINS, fabricat în SUA, a fost adus din Ungaria şi montat la AUTOBUZUL. Au plecat în State complet echipate, dar caroseria era de serie, nu corespundea normelor americane.
    În acelaşi an au mai fost construite prototipuri cu motor DAF DIESEL TURBO, supraalimentat, 6 cilindri în linie,orizontal, de 285 CP-210 kW, cu cutie de vitze ZF S6-120U, manuală, cu 6 trepte şi prototipuri cu motor MAN DIESEL D2566 MTUH, 6 cilindri în linie, orizontal, de 280 CP-206 kW, cu cutie de viteze VOITH D851.3, automată, cu 3 trepte. Punţile motoare erau aduse din Germania, fiind de tipul MAN H 1045, cu raport de transmitere i=5,48.


    Top
      
     
     Post subject: Re: Autobuze DAC 117 UD
    PostPosted: Thu 20 Feb 2014 03:25 
    Offline
    User avatar

    Joined: Sun 18 Mar 2007 18:17
    Posts: 103
    Am gasit niste articole foarte interesante despre cele doua autobuze DAC la MSBA (Long Island Bus, divizie a Metropolitan Suburban Bus Authority)

    http://www.nytimes.com/1982/06/20/nyreg ... on-li.html

    http://www.nytimes.com/1983/04/19/nyreg ... buses.html

    Primul articol e din iunie 82, al doilea aprilie 83 dupa testarile s-au incheiat. Nu stiu daca era doar politica, dar se spunea ca autobuzele erau 51% facute in state, dar dupa Domnul Bucsan, l-ar fi vazut circuland in probe in fabrica. Mai mult ca sigur e vorba de unii care vroiau autobuzele, altii car nu.

    Comanda ar fi fost de 10 autobuze articulate, care culmea nu au fost achizitionate de nicaieri. De-abia mileniul asta au aparut articulate in NY

    Inca o observatie cu modelul de NY, e ca geamul 3 de pe partea usile nu e la fel cu nici o alta marime normala gasite pe DAC. Iar prima scara, desi foloseste usa de Roman 112, are mai multe trepte si para se fie mai adanca.

    Ma intorc acum la lucru...usile din spate trebuie studiate inca lol


    Top
     Profile  
     
    Display posts from previous:  Sort by  
    Post new topic Reply to topic  [ 81 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

    All times are UTC + 3 hours


    Who is online

    Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


    You cannot post new topics in this forum
    You cannot reply to topics in this forum
    You cannot edit your posts in this forum
    You cannot delete your posts in this forum
    You cannot post attachments in this forum

    cron
    Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group