TRANSPORT PUBLIC

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Fri 04 Dec 2020 16:27

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue 02 May 2006 21:04 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50265
Varianta mai noua a acestora este ROCAR MONTANA


Attachments:
bus 0120.JPG
bus 0120.JPG [ 85.13 KiB | Viewed 16609 times ]
montana 109.JPG
montana 109.JPG [ 70.95 KiB | Viewed 16607 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 02 May 2006 21:06 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50265
AUTOBUZ ROMAN 109 RD

Lungimea, mm 9515
Latimea, mm 2500
Inaltimea, mm 2970
Inaltimea podea, mm -
Ecartament fata, mm 2040
Ecartament mijloc, mm -
Ecartament spate, mm 1666
Ampatament, mm 4300
Raza minima de viraj, m 7,3
Greutatea proprie, kg 11500
Sarcina utila, kg 3950
Greutatea totala, kg 15450
Locuri pe scaune 41
Capacitatea de transport la 8,5 calatori/mp -
Tipul motorului Diesel orizontal, 4 timpi
Puterea, CP 135
Cuplu max/turatie 37/1700
Turatie max, rot/min 3000
Tip cutie de viteze mecanica
Raportul de transmitere la treapta:
-I 7,65
-II 4.03
-III 2,26
-IV 1,42
-V 1
mers inapoi 6,86
punte spate 6,52
Presiunea in pneuri:
-fata 5,25
-mijloc -
-spate 6
Dimensiuni anvelope 900*20
Viteza maxima a vehiculului, km/h 84,3
Nr. anvelope 6


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 03 May 2006 22:18 
Offline

Joined: Thu 23 Mar 2006 21:32
Posts: 24
Cand eram mic (in 1989 mai exact) am mers in excursie cu un tantar de-asta care avea interior de RDT (scaune individuale) - al ONT-ului.
Puntea aia de Raba e complet diferita de RABA care se pune pe 111 - are butuc mic, zici ca e de camion.
Motoarele de Saviem nu prea au fost reusite pentru ele - erau normate (la STAC, cel putin) la un consum mediu de 26 l/100 km, in conditiile in care un 111 era normat la 30 (vara) si 32 (iarna, dar cu aeroterma pornita). Din ce imi aduc aminte, nici cutia nu era prea stralucita. In pante mari se folosea cu succes si tr. I pentru urcare (ex Siriu... unde daca n-o aveau pe a I-a nu urcau nici de-ale dracu').
Viteza maxima de 84 km/h (aflu si eu acum cat este) nu cred ca am vazut-o odata. Soferii cam aveau frica de ele, se pare ca erau usor instabile (adica prea inalte fata de cat de lungi erau. Idem pentru 107 Satelit, care pare un dulap pe roti).
Daca mai imi aduc aminte de ceva... mai postez.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 May 2006 21:55 
Offline
User avatar

Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
Posts: 208
Location: Brasov
Motor Saviem.
Punte fata facuta la IMASA Sfantu Gheorghe cu jenti cu 8 gauri similare autovidanja.
Punte spate AB de 8 tone cu jenti cu 8 gauri similara autovidanja chiar daca nu este modelul cel mai placut.
De unde ati scos-o ca avea punti Raba?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 May 2006 21:07 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7818
Mie mi s-a parut a fi Raba:


Attachments:
B-44-ZBP-001.jpg
B-44-ZBP-001.jpg [ 100.73 KiB | Viewed 16171 times ]
B-44-ZBP-005.jpg
B-44-ZBP-005.jpg [ 93.13 KiB | Viewed 16172 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 07 May 2006 20:03 
Offline
User avatar

Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
Posts: 208
Location: Brasov
Existau doua variante de motor Saviem prin anii '80. Motorul de 135 CP care a echipat si TV 20U si autobuzele de 9 m produse la Autobuzul si motor de 154 CP care a echipat Satelitul. Diferenta era in faptul ca cel cu putere mai mare era supraalimentat. Desi in fisa tehnica scrie ca si acest tip ar fi avut motor turbo eu personal nu am vazut nici un autobuz de 9 metri cu exceptia Satelitului care sa aiba.
Consider acest motor detul de lenes si nu mi-a placut niciodata.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Apr 2007 18:18 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50265
Vechiul ROMAN 109 RD.


Attachments:
roman109.JPG
roman109.JPG [ 464.95 KiB | Viewed 16343 times ]
roman109rd.JPG
roman109rd.JPG [ 491.34 KiB | Viewed 16340 times ]
roman109,tv20i.JPG
roman109,tv20i.JPG [ 448.79 KiB | Viewed 16339 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 07 Oct 2007 15:04 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
Roman 109 RD initiale aveau o problema destul de neplacuta pentru un vehicul interurban: motorul reactiona greu la pedala. La demaraj conta mai putin, dar la drum intins era un handicap (de altfel prezent in oarecare masura la toate diesel-urile vremii).

Am circulat pe acelasi traseu dificil (Cheile Bicazului) si cu R 109 RD si cu TV 20R. Imi pare rau sa o spun, dar TV-ul se descurca mai bine. In perioada 1978-1990 nu s-au mai fabricat R 109 decat pe comenzi speciale, se considera ca R 111 era mai adecvat traficului in crestere.

Initial s-a prevazut si fabricarea tipului urban Roman 109 UD. :shock: Acesta apare si pe pliantul de reclama pentru export al uzinei. Din cate stiu, s-a fabricat un singur exemplar. Avea usi din doua canaturi, usa 2 fiind mai larga si dispusa la spate. Prezenta caseta laterala pentru afisarea traseului, iar schema de vopsire initiala a fost asemanatoare cu cea a lui 112, insa cu culoare portocalie. Exemplarul descris a circulat in probe de uzina la Brasov, fara calatori. Nu a fost achizitionat de catre ITBv, ci luat in stapanire de catre echipa de fotbal Steagul Rosu. Aceasta a mai avut in dotare si prototipul Romanului 111 RDT, cu faruri dreptunghiulare si 3 dungi pe fond alb: una neagra si doua portocalii.


Attachments:
File comment: Prototipul venind dinspre Piata Sfatului, Brasov - in care-si avea locul obisnuit de garare!
Roman 109 UD.jpg
Roman 109 UD.jpg [ 343.1 KiB | Viewed 16134 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 07 Oct 2007 15:26 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7818
Si ce s-a intamplat cu acest prototip? Mai exista?

-B-42-FWP gasit tocmai... la Oradea!
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 07 Oct 2007 15:57 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
Dr2005 wrote:
Si ce s-a intamplat cu acest prototip? Mai exista?


Poza este facuta in 1977-78. Dupa aceea a mai suferit o revopsire si a mai circulat sigur inca vreo zece ani. Cand au aparut vehicule mai puternice in dotarea clubului, nu a mai fost folosit.

Nu cred ca mai exista, in orice caz nu e in functiune. Poate doar sa-l fi pastrat patronul Neculaie prin vreo hala la Roman S.A. Se zvoneste ca mai are inca si exemplarele de protocol de la toate modelele de SR-uri pe benzina din anii 60, poate si acel SR 101 identic reconstruit. Din pacate nu accepta discutii pe aceasta tema, din cate am inteles. E firesc: acele old-timer-uri au o valoare inestimabila, mai ales ca sunt in perfecta stare si cu toate dotarile originale (n-au fost folosite decat pentru expozitie).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 07 Oct 2007 16:20 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
Iata si inca o poza mai tarzie: se observa ca era deja revopsit cu portocaliu roscat mai inchis.


Attachments:
File comment: obisnuitul loc de garare al prototipului
more Roman 109 UD.jpg
more Roman 109 UD.jpg [ 381.05 KiB | Viewed 16124 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 14 Oct 2007 00:15 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
Brassovia wrote:
Am circulat pe acelasi traseu dificil (Cheile Bicazului) si cu R 109 RD si cu TV 20R. Imi pare rau sa o spun, dar TV-ul se descurca mai bine. In perioada 1978-1990 nu s-au mai fabricat R 109 decat pe comenzi speciale, se considera ca R 111 era mai adecvat traficului in crestere.


In ce an a fost asta? De ce intreb? Din mesajul tau rezulta ca este vorba de un TV 20 R cu motor de Carpati. Motorul de Carpati avea tendinta de inecare; pur si simplu, nu de putine ori, motorul, daca nu era turat, nu mergea. Cifra octanica isi spunea cuvantul.. Ori, in anii '80 multe autobuze TV 20 fusesera echipate cu motor Roman de 135 CP, caruia noi ii spunem Saviem


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 14 Oct 2007 19:59 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3337
OAB wrote:
In ce an a fost asta? De ce intreb? Din mesajul tau rezulta ca este vorba de un TV 20 R cu motor de Carpati. Motorul de Carpati avea tendinta de inecare; pur si simplu, nu de putine ori, motorul, daca nu era turat, nu mergea. Cifra octanica isi spunea cuvantul.. Ori, in anii '80 multe autobuze TV 20 fusesera echipate cu motor Roman de 135 CP, caruia noi ii spunem Saviem

In vara anului 1976. Roman-ul 109 cu care am calatorit era nou, proaspat livrat, dar motorul reactiona lent, iar in momentul in care a fost supraincarcat, soferul a rugat pasagerii sa nu mai stea in consola fata, intrucat servodirectia nu facea fata. TV-ul 20 era cu obisnuitul motor pe benzina, tin minte perfect rateurile pe care le dadea la vale, avea doar ca imbunatatiri scaune de autocar. Nu vreau sa spun ca TV 20 era un vehicul modern la acea vreme, ci doar ca, in anumite situatii, se descurca mai bine.

Echiparea cu motoare Saviem a fost cu totul singulara si nu s-a facut in cadrul marilor intreprinderi de transport - nu avea sens, intrucat in anii 80 TV-urile care circulasera intens erau deja "praf".


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Oct 2007 01:08 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
Quote:
Echiparea cu motoare Saviem a fost cu totul singulara


1. Partial off-topic. Si totusi, in Cluj au existat cel putin doua TV 20 diesel:
-unul era vopsit in alb cu negru si statea deseori langa Stadionul Municipal :wink:
-unul era ori cyan, ori vernil. Nu mai stiu exact. Insa tin minte perfect scaparile de gaze, insotite de fasaitul caracteristic...
2. Referitor la Roman 109. Sa inteleg ca avea suspensie independenta pe fata? Rocar Montana avea suspensie dependenta; cel putin, asa rezulta dintr-unul din mesajele de mai sus.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Autobuze ROMAN 109 RD
PostPosted: Mon 15 Oct 2007 09:04 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 86
Location: Tg-Mures
Raspuns pt OAB;
1) ti-a spus si brassovia mai sus cum erau echipate TV-urile ca motorizare,deci faptul ca un club sportiv care nu avea bani sau repartitie pt un autobuz isi schimba motorul pe SAVIEM,pur si simplu pt ca nu primea cota de benzina cu care sa cirule.Dar,pur accidental....in ce priveste TV-urile din fostele IJTL-uri ,au circulat cu benzina ,si numai cu motor de BUCEGI, nicidecum ca cel de carpati care echipase daca va mai aduceti aminte in special camioanele armatei cu roti simple pe spate si cu tractiune integrala,mai aveau din astea si cei de la gaz pt teren greu cu forajele.
2)da ,RD 109 avea suspensii independente ca UD 112 sau RD 111


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Oct 2007 09:34 
Brassovia wrote:
in anumite situatii, se descurca mai bine.


perfect adevarat. in armata am avut prilejul sa constat nu o data superioritatea motorului de Bucegi contra Saviem. pur si simplu pentru ca motoarele pe benzina aveau o alta dinamica fata de Diesel in general la vremea aia. scrie in carti, n'am inventat'o eu.

zoli_gido wrote:
numai cu motor de Bucegi, nicidecum ca cel de Carpati


o mica observatie: SR 131 (2x4), SR 132 (4x4) Carpati si SR 113 (2x4), SR 114 (4x4) Bucegi aveau ACELASI motor. nu mai perpetuati legende romanesti rasuflate pentru ca nu are nimeni de castigat din asta. Diferentele intre tipuri erau la punti, diferentiale, sasiu, butuci, cabina, dar nu la motor. Carpati s'a livrat cu carburatoare Solex si Holey apoi s'a asimilat Weber W211 la Bucegi. Atat. Puterea era aceeasi: 140 CP.


Top
  
 
 Post subject: Autobuze Roman 109 RD
PostPosted: Mon 15 Oct 2007 21:37 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 86
Location: Tg-Mures
Asa este acier cum spui,eu m-am referit la motorul care echipa camioanele in general si am facut o mica confuzie ,am vorbit de motor si m-am gindit la tipuri de camioane.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Oct 2007 23:48 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
1. Care din carburatoarele amintite in mesajul anterior echipau motoarele TV 2 si TV 20?
2. Revenind la Roman. Au existat 3 tipuri de roti motoare
A. cu 4 gauri mari, butuc subtire si scurt - prezente pe camioanele de 8 tone cu motor licenta Saviem, pe Roman 109 RD, pe Rocar Montana si Rocar 108 Satelit
B1. cu 5 gauri mari, tot cu butuc subtire, dar considerabil mai lung
B2. cu 10 gauri: doua mari si 8 mici, ca niste puncte, asezate dupa urmatoare schema: M-m-m-m-m-M-m-m-m-m unde M = gaurile mari, asezate diametral opus una de cealalta si m = gaurile mici; butucul era subtire si lung
C1. butuc gros, lung si jenti cu 5 gauri mari
C2. butuc gros si jenti cu 10 gauri, avand un aranjament similar celui descris mai sus
As dori sa stiu daca Roman 109 UD avea rotile motoare de tipul celui descris la literele B sau C sau avea roti de felul celor descrise la tipul A. De ce intreb? Romanurile atat 112 cat si 111 aveau roti care se integrau unuia din tipurile B sau C. Roman 111 puteau avea roti de tipul B, desi, frecvent, erau de tipul C.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 16 Oct 2007 00:13 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 638
Gaurile la care ma refer sunt cele dinspre exteriorul jentii, nu cele corespunzatoare suruburilor cu care se monteaza janta pe punte


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 16 Oct 2007 10:11 
Gaurile exterioare se numesc degajari si nu erau standardizate.
Jantele sunt standardizate dupa diametrul gaurii centrale (pentru butuc), dupa diametrul interior al anvelopei (la camioane si autobuze de obicei 20" diagonal, 22,5" radial), dupa latime si diametrul cercului pe care vin prezoanele precum si numarul lor, in stransa legatura cu tonajul vehiculului (ex. Carpati - 6 prz., SR101, Bucegi, Saviem, Roman 109 - 8 prz., Roman 10215, DAC 112 - 10 prz., vehicule speciale/grele - 12 sau mai multe).
Pentru simplificare prefer sa mentionez in discutii numarul de prezoane. In cazul R109D, 8 prezoane, iar "desenul" gaurilor exterioare, Dumnezeu cu mila, cine sa le stie pe toate?
Configuratia butucului tine de ansamblul punte/diferential, nu de janta. Oricum, Bucegi, Roman 8135 (aka Saviem), R109 nu au avut niciodata butuc gros (de altfel cred ca nici o alta punte de 8 prezoane, indiferent de producator, nu a avut butuc gros, daca stie cineva vreun caz sa ma corecteze).


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 05 Jan 2011 08:37 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50265
Un Rocar Montana, nou la vremea aceea. Captura din filmul Asfalt Tango (1996).

Sursa foto: http://imcdb.org/vehicle_328037-Rocar-Montana.html


Attachments:
Rocar Montana.jpg
Rocar Montana.jpg [ 29.53 KiB | Viewed 13384 times ]
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group