TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Thu 28 Mar 2024 18:01

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue 20 Mar 2007 21:41 
Pun acest topic aici pentru a nu se pierde prin alte topice sau sectiuni
Astept eventuale completari/corecturi in caz ca este necesar.

Chopperul
Chopperul prezent in topice este unul din chopperele lui Bucur LF

Chopperul este un circuit electronic de variatie a tensiunii aplicate unui motor electric. Practic acesta taie si imparte tensiunea in functie de cerinta primita de la controller - fapt de la care ii vine si denumirea de chopper (chop - a taia in engleza). Aceasta variatie este data de un tiristor care are rolul unui intrerupator care distribuie curentul continuu prin pulsatii motorului.
Tiristorul este comandat de un circuit care trimite frecventele si parametrii de functionare catre acesta. De asemenea cand motorul nu este alimentat paralel cu acesta exista o dioda care foloseste la descarcarea tensiunii motorului catre acesta.

In poza (in urmatoarele posturi voi explica mai detaliat fiecare punct):
1.Blocul unde intra tensiunea de 750V si unde este iesirea catre motor
2.Circuitul de control al tiristorului
3.Condensatori de acumulare
4.Radiator pentru racire/spatiu de ventilare
5.Blocul de diagnoza al chopperului


Attachments:
chopper_01.JPG
chopper_01.JPG [ 90.08 KiB | Viewed 15077 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Mar 2007 21:46 
1.Blocul unde intra tensiunea de 750V si unde este iesirea catre motor
Practic pe aici intra tensiunea bruta , din pantograf , 750Vcc , apoi trece prin toate circuitele chopperului fiind prelucrata si prin alte mufe de inalta tensiune prezente tot aici tensiunea pleaca spre motor.


Attachments:
chopper_02.JPG
chopper_02.JPG [ 66.98 KiB | Viewed 15070 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Mar 2007 21:50 
2.Circuitul de control al tiristorului
Acest circuit preia comenzile de la mansa de control a tramvaiului si le prelucreaza astfel incat puterea motorului sa fie cat mai mare la un consum cat mai mic de energie.


Attachments:
chopper_03.JPG
chopper_03.JPG [ 71.25 KiB | Viewed 15067 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Mar 2007 21:53 
4.Radiator pentru racire/spatiu de ventilare
Nu sunt multe de spus despre acesta , are rolul de a raci si asigura o ventilatie cat mai buna a circuitelor electronice care au o activitate termina intensa.


Attachments:
chopper_04.JPG
chopper_04.JPG [ 93 KiB | Viewed 15067 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Mar 2007 21:59 
5.Blocul de diagnoza al chopperului
Acesta are rolul de a retine intreaga activitate a chopperului si motorului pentru a oferi in timp real detalii in cazul unor probleme. Acesta are si rol de "cutie neagra" in caz de accident. De asemenea acesta are legatura si cu calculatorul central si ofera detalii direct pe display-ul din cabina (legatura de face prin mufa incercuita). Acesta inregistreaza viteza , parametrii de franare/accelerare , timpii de raspuns ai franalor , distante de franare , patinaj etc.


Attachments:
DSC05566.JPG
DSC05566.JPG [ 89.14 KiB | Viewed 15061 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Mar 2007 22:11 
Sistemele electronice/de control/de diagnoza care lucreaza cu chopperul

Acestea sunt:
1.Mansa de control
2.Calculatorul/procesorul central
3.Display-ul de bord
4.Sistemul de control secundar - post control spate

1.Mansa de control - are rolul de a trimite comenzi chopperului care sunt de accelerare , franare sau franare de urgenta (patina). De asemenea langa acesta este maneta de selectie a directiei Spate-Nul-Fata.


Attachments:
mansa.JPG
mansa.JPG [ 56.51 KiB | Viewed 15053 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Mar 2007 22:14 
2.Calculatorul/procesorul central
Acesta se afla pozitionat in dulapul de echipamente de langa cabina vatmanului. Are rolul de a executa comenzile din postul de comanda (cabina vatmanului) si a raporta anumite erori la usi,echipamente etc.


Attachments:
procesorcentral.JPG
procesorcentral.JPG [ 70.21 KiB | Viewed 15048 times ]
echipamente.JPG
echipamente.JPG [ 108.72 KiB | Viewed 15050 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Mar 2007 22:18 
3.Display-ul de bord
Acesta are un rol terminal , de afisare a diagnisticelor si informatiilor adunate de la choppere si calculator central.


Attachments:
display.JPG
display.JPG [ 75.76 KiB | Viewed 15045 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Mar 2007 22:23 
Detaliere display bord pentru V3A-93-CH-PPC

1.In caz de erori/deconectare prezinta starea sistemului sau a chopperele , in cazul de fata tractiunea este deconectata si chopperele dezactivate.
2.Se prezinta data
3.Ora...
4.Indicator de tensiune pentru alimentarea consumatorilor de joasa tensiune - firme,lumini,faruri etc.
5.Tensiunea care intra in vagon din retea
6.Indica starea franelor - cand sunt "pline" rotile inseamna ca este actionata frana de stationare. De asemenea in mers in caz de patinaj sub roti apare o steluta.
7.Numarul total de km si viteza de mers. Cand sunt conectate chopperele si sistemul de tractiune apare si un ceas care indica viteza.(vezi urmatorul post).


Attachments:
displaydetaliat.JPG
displaydetaliat.JPG [ 61.37 KiB | Viewed 15044 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Mar 2007 22:25 
Detaliere display bord pentru Bucur 1.
Punctele 1-7 sunt identice cu cele anterioare. Dar in aceasta poza apare un display care indica starea de tractiune conectata si apare indicatorul de viteza si numarul de km parcursi de la ultimul reset al sistemului (doar in caz de defectiuni/rescriere soft)


Attachments:
displaydetaliat2.JPG
displaydetaliat2.JPG [ 196.25 KiB | Viewed 15044 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Mar 2007 22:30 
4.Sistemul de control secundar - post control spate
Toate tramvaiele V2A.V3A indiferent de model au un post de control secundar in spatele vagonului pentru manevra cu spatele , acesta nu permite viteze mai mari de 5Km/h fiind doar un post de manevra.
De asemenea in poze apare si dulapul cu echipamente din spatele vagonului care folosesc la alimentarea luminilor,afisaje etc.


Attachments:
DSC02141.JPG
DSC02141.JPG [ 56.62 KiB | Viewed 15039 times ]
DSC02142.JPG
DSC02142.JPG [ 108.59 KiB | Viewed 15039 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Mar 2007 22:32 
In final mecanismul de inchidere-deschidere usi care de asemenea este monitorizat si in caz de probleme nu se va permite plecarea tramvaiului doar dupa inchiderea usilor , sau in caz de avarie trebuie folosit butonul de "Mers pe proprie raspundere".


Attachments:
DSC02138.JPG
DSC02138.JPG [ 80.29 KiB | Viewed 15039 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Mar 2007 22:41 
Doua chestiuni:
1. ce tip de regulator e in etajul de control? Banuiesc un PID sau o cascada...
2. Logica de la bord e facuta de un tip de la politehnica daca nu ma insel...


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Mar 2007 22:43 
Ionescu wrote:
Doua chestiuni:
1. ce tip de regulator e in etajul de control? Banuiesc un PID sau o cascada...
2. Logica de la bord e facuta de un tip de la politehnica daca nu ma insel...


1.cu prima ocazie voi intreba si iti voi raspunde aici
2.da , este fiul unui angajat de la SPC-URAC.


Top
  
 
PostPosted: Wed 21 Mar 2007 08:38 
Offline
User avatar

Joined: Mon 12 Mar 2007 12:31
Posts: 86
metrouusor wrote:
Chopperul prezent in topice este unul din chopperele lui Bucur LF


Parca Bucur LF urma sa aiba motoare asincrone (240kw) si invertoare.
S-a renuntat si s-a trecut la chopper, sau ce?

Blocul ala mare cu multe placi (module) in el este chiar blocul logic de
comanda si control tractiune, care are si functii de diagnoza. Ce se vede in
dulapul din spatele manipulantului pare a fi un un distribuitor de I/O si un traductor de tensiune.
Intrarile sunt necesare pentru preluarea diverselor comenzi, de la
maneta de mers, usi, alte relee, etc.
Prin iesiri se pot lega alte dispozitive, gen frane cu resort, care sunt comandate in functie de conditiile de mers, lampi control, etc.

Chopperele mai noi folosesc tranzistoare IGBT cu driver aferent in locul vechilor tiristoare GTO iesite de mult din fabricatie.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Mar 2007 20:54 
In cazul Bucur LF acestea sunt pe acoperis.
La V3A-93-CH-PPC vezi aici:


Attachments:
v3a_93_ch_ppc_6_415.jpg
v3a_93_ch_ppc_6_415.jpg [ 41.02 KiB | Viewed 14936 times ]
v3a_93_ch_ppc_8_138.jpg
v3a_93_ch_ppc_8_138.jpg [ 49.26 KiB | Viewed 14938 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 31 Aug 2007 09:29 
Am observat ca tramvaiele care au transponedere au un fel de computer pe ele in care poti introduce si numarul liniei; ar fi interesant daca macazele s-ar putea schimba automat la tramvaiele dotate cu transponder:)


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 31 Aug 2007 09:37 
Un sistem de genul acesta se gaseste in depourile modernizate unde vatmanul tasteaza pe consola transponderului linia (sau daca nu are modelul nou tasteaza pe consola din depou) si i se aloca o ruta pana la iesirea din depou.
Inca nu exista un sistem atat de performant in Bucuresti care sa asigure pe un traseu ghiderea unei linii automat.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 31 Aug 2007 10:59 
In afara de asta, in Bucuresti ar trebui reprogramate liniile foarte des, din motive pe care le cunoastem.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 02 Sep 2007 00:27 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7774
Totusi, prin butonarea transponderelor se pot schimba majoritatea macazelor automate. Deocamdata, sistemul este montat doar pe vagoanele Depoului Alexandria si pe cele de pe 41.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 02 Sep 2007 00:33 
Dr2005 wrote:
Totusi, prin butonarea transponderelor se pot schimba majoritatea macazelor automate. Deocamdata, sistemul este montat doar pe vagoanele Depoului Alexandria si pe cele de pe 41.


Si pe toate Bucur 1 V2A-T


Attachments:
DSC02163.JPG
DSC02163.JPG [ 43.2 KiB | Viewed 14496 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 02 Sep 2007 00:46 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7774
Acum sa intram in detalii... exista 2 modele de transpondere: unul mai nou (Peek), montat pe toate tramvaiele de la Dep. Alexandria in 2006 (mai putin V3A-93) + V2A-T si unul mai vechi, montat pe #358, #359 si vagoanele lui 41.


Attachments:
0273-041-002.jpg
0273-041-002.jpg [ 19.69 KiB | Viewed 14489 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 02 Sep 2007 09:44 
Cel "mai vechi" este conform ratb mai bun decat cel mai nou. Deoarece odata setat pe o linie are capacitatea de a face ce a spus Tom mai sus (doar pe linia 41), deoarece daca te uiti in cabina lui 41 undeva sus deasupra geamului din stanga exista ditamai cutia procesoare.
De asemenea sistemul "mai vechi" este si pe un tramvai mai nou :twisted:


Attachments:
DSC07245.JPG
DSC07245.JPG [ 25.32 KiB | Viewed 14483 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 May 2008 15:57 
Iata cum arata un IGBT pentru choppere. Chopperele facute de URAC sunt facute la ora actuala cu componente venite de la ICPE Saerp. De asemenea MCKVurile sunt facute cu toate componentele de la ICPE Saerp.


Attachments:
DSC07859.JPG
DSC07859.JPG [ 65.14 KiB | Viewed 14029 times ]
Top
  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group