TRANSIRA

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Thu 19 Sep 2019 22:33

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Girobuzul
PostPosted: Sun 27 Dec 2009 18:21 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 672
1. Propun o discutie despre un vehicul care poate fi considerat la limita dintre jucarie si tehnica: girobuzul. Aspectul girobuzului aminteste, pe undeva, de modelul vechi de Saurer

2. Principiul de functionare al acestui vehicul elvetian este pe cat de simplu, pe atat de eficient, tinand cont de perioada cand a fost inventat

A. Un motor-generator care lucreaza in regim de motor invarte un volant de dimensiuni considerabile (1,6m diamentru, greutate 1500 kg, aflat intr-o capsula etansa, in care aerul e rarefiat) cand vehiculul se afla in depou, precum si la punctele de alimentare de pe traseu. Curentul este luat prin intermediul a trei "captatoare"

B. Odata incheiat procesul de "alimentare" (mai bine zis de invartire a volantului care are 2850-3000 RPM), acesta (volantul) se invarte in virtutea inertiei iar motor-generatorul lucreaza in regim de generator, furnizand curent motorului de tractiune care este, de asemenea, un motor-generator, ca la troleibuzele actuale. Turatia volantului nu trebuie sa scada sub 1500 RPM, optim ar fi sa nu scada sub 2100 RPM

C. La franare, rolul celor doua motor-generatoare se inverseaza; deci, se poate spune ca girobuzul are frana recuperativa.

D. Puncele de alimentare (niste stalpi cu bare speciale, pe care sa se poata sprigini cei trei capttori, curentul fiind trifazic) trebuie sa se gaseasca la distante de 5-10 km sau chiar mai aproape. Procedura de readucere a volantului la turatia de 2850-3000 RPM dureaza intre doua si cinci minute

E. Vehiculul prinde 50-60 km/h si nu este gandit pentru a circula in trafic intens. Ganditi-va ca, daca un astfel de ehicul prinde un ambuteiaj, adio. Acolo ramane

F. O alta problema este manevrabilitatea. Data fiind masa volantului raportata la greutatea totala a vehiculului apare efectul giroscopic, comportamentul in viraje fiind deficitar.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 Dec 2009 13:30 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 672
Sura pozelor: www.proaktiva.eu


Attachments:
File comment: Girobuzul la "alimentare".
GIR 001.jpg
GIR 001.jpg [ 88.92 KiB | Viewed 2208 times ]
GIR 002.jpg
GIR 002.jpg [ 82.69 KiB | Viewed 2209 times ]
File comment: Volantul, carcasa acestuia si primul motor-generator
GIR 003.jpg
GIR 003.jpg [ 96.14 KiB | Viewed 2208 times ]
File comment: Schema girobuzului. Motorul de tractiune e in spate
GIR 004.gif
GIR 004.gif [ 13.14 KiB | Viewed 2208 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 Dec 2009 19:25 
Cel mai bine punem autobuze cu transmisie diesel-electrica si in centrul orasului sau pe pante punem fire, astfel incat acolo ridica pantografele si motorul diesel sta la relanti sau chiar se opreste. In zonele de capat sau unde e nevoie de mobilitate sporita / modificari de traseu se foloseste motorul diesel.
Tehnologia este deja folosita in industria miniera, pentru marile basculante care deja erau diesel-electrice si urcau toate pe acelasi drum, unde s-au montat stalpi de electrificare.

http://www.youtube.com/watch?v=JhqgVimGZRs


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 Dec 2009 20:08 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48442
shoppy wrote:
Cel mai bine punem autobuze cu transmisie diesel-electrica si in centrul orasului sau pe pante punem fire, astfel incat acolo ridica pantografele si motorul diesel sta la relanti sau chiar se opreste. In zonele de capat sau unde e nevoie de mobilitate sporita / modificari de traseu se foloseste motorul diesel.


Deja exista asa ceva, troleibuzele cu motor auxiliar si decuplare/recuplare pneumatica a captatoarelor.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 Dec 2009 00:32 
Si se cupleaza automat / din mers la reteaua electrica sau doar asa, pornirea motorului diesel in caz de urgenta (picarea alimentarii electrice sau ruperea unui fir la catenara)?


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 Dec 2009 18:27 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
Motorul diesel este o chestie buna pentru tarile inapoiate, care nu-si fac o preocupare din infrastructura. Orice natarau poate baga motorina in rezervor, de la statia de carburanti, apoi apasa pe pedala pana o arde pe toata si o ia iar de la capat. Nu acelasi lucru se inatmpla cu vehicule ceva mai evoluate. Nu oricine se pricepe sa proiecteze, sa execute si sa intretina un sistem dedicat de alimentare cu energie electrica. E nevoie de ceva cunostinte de pe bancile liceului. O echipa se formeaza in ani de zile. O retea viabila aduce mari beneficii daca a fost facuta utilizand si creierul. In Romania actuala nu avem insa nevoie de beneficii, ci de oportunitati de furtisag.

In acest sens, nu trebuie sa ne miram ca nu exista interes pentru ceva mai evoluat. Tara e pe mana ciuruitorilor, iar astia n-au timp de fleacuri...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: SPA29 and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group