OAB wrote:
1. Cate autobuze de 18 m (SG 313 Lion's Classic) s-au adus?
2. Liniile pe care circula SG 313 au fost sau nu deservite de troleibuze SHO 18 sau DAC x17 E?
3. Liniile pe care, in prezent, circula SG 313 au un flux suficient de mare de calatori incat sa se justifice folosirea lor acolo?
4. Ar trebui masurata cantitatea de noxe in zonele unde liniile de troleibuz au fost inlocuite cu autobuze. In cazul in care se constata o depasire a valorilor admise, este un motiv in plus pentru a reintroduce troleibuzele. Poate ca o sesizare la forurile europene n-ar strica.
In perioada noiembrie 2006-ianuarie 2007 s-au adus pe rand, in etape, si pus in circulatie incepand cu 1 decembrie 2007, un numar de 25 autobuze articulate MAN SG 313 Lion's Classic. In prezent mai exista in Brasov si aproximativ 7-10 Mercedes O-305 GT (ex Frankfurt a. M.) din cele 19 aduse initial SH in 2000.
Pentru ca numarul de vehicule articulate este total insuficient (dupa disparitia DAC 117 UDA, DAC 117 E, ROCAR 217 E si a tuturor tramvaielor), pe nici una din liniile foarte solicitate si cu circulatie la intervale mici nu circula articulate in exclusivitate. SG 313 sunt repartizate imprastiat printre alte vehicule pe liniile 1, 5, 23, 31 (ex troleibuz 1, 5, 10, 31), precum si pe 17, 21, 35. In mod absurd insa, intervalele de timp dintre vehicule nu tin cont de faptul ca unele vehicule sunt articulate si altele nu. Pe 17, 22 si 40 se mai introduc sporadic Mercedes vechi.
Inainte, liniile 5 si 31 erau servite aproape in exclusivitate cu troleibuze articulate si acest lucru era foarte binevenit la orele de varf. Nu numai marimea autobuzelor este cauza aglomeratiei actuale, dar si proasta impartire a spatiului din salon (valabil la toate tipurile noi aduse din Turcia). Articulatele nu numai ca sunt necesare, dar sunt prea putine la numar. Linii precum 5, 6, 17, 22, 23 ar trebui sa fie servite in exclusivitate de articulate, cel putin la ore de varf.
Statii automate de masurarea noxelor functioneaza pe Str. Castanilor si pe Bd. Garii, dar nu stiu in ce masura ar putea furniza date comparative. Oricum, noxele cresc nu numai ca urmare a inlocuirii transportului electric, dar si datorita faptului ca tot mai multi calatori prefera mijloace individuale de deplasare, de cand a fost distrusa logica si unitatea retelei de transport in comun in zona centrala. Tot aici se observa amplificarea galopanta a ambuteiajelor, fata de anii 2005-2006.
Este un cerc vicios care are toate sansele sa continue. Vom asista probabil la reducerea continua a transporturilor publice (foarte probabil disparitia celui electric) in paralel cu cresterea vertiginoasa a traficului de autoturisme. Exista aproape 2000 taxiuri si pretul la taxi este foarte scazut. Apreciez ca aprox. 1/5 din calatoriile in oras, care nu se fac cu masina personala, se fac la ora actuala cu taxiul. Publicul RAT a scazut cu cel putin 70% fata de 1990, iar scaderea continua in ciuda imbunatatirii parcului de autobuze. Probleme mari cu aglomeratia sunt la anumite ore si pe anumite trasee. Multe vehicule circula insa zilnic aproape goale pe anumite trasee, datorita politicii care i-a fost impusa RAT.
Deci, paradoxal: cateva linii foarte solicitate, cu aglomeratie cronica si care ar fi trebuit sa ramana electrificate - pe de o parte, si risipa pe de alta parte. Si inca: supradimensionare a parcului de autobuze, dar prea putine articulate (si inca e bine, pentru ca initial se dorea achizitia de 90 MAN-uri simple, apoi s-a revenit, aducandu-se 56 simple + 25 articulate si 28 BMC-uri).