Nu prea pricep eu treaba asta cu lipsa fondurilor. Nici o regie nu mai este saraca ca acum 10-15 ani. Cu atat mai putin RATB. Bani vin din incasari, vin si de la primarie, vin si din alte surse de finantare externe, cum ar fi programe UE. Bani pentru Citaro 1+2 si Citelis au fost destui de exemplu. Daca tot este perioada asta destul de dificila, care perioada nu va trece cu una cu doua ci va mai dura cativa ani, si daca tot se pune amprenta pe productia interna de catre toata tarile, de ce nu se finanteaza o linie de productie moderna care sa produca astfel de vehicule cu niste costuri reduse fata de cele de import. Castigurile ar fi si pe alte planuri: noi locuri de munca inclusiv destui ingineri, designeri si asa mai departe; nenumaratele posibilitati de dezvoltare ulterioara a produselor fabricate; dobandirea (sau chiar si importul in prima faza) de know-how de viitor; asigurarea cu, costuri mult mai reduse a post-garantiei fata de cele de import; ne mai creste si noua inima ca suntem romani si ca avem ceva istorie pe partea de productie electrica iar asa am putea sa asiguram si viitorul infrastructurii ferate usoare interne (pentru ca nu cred ca exportul unor asemena vehicule s-ar putea realiza mai ales acum, in aceasta perioada dificila din punct de vedere economic). In schimb aici ar fi putut fi implementate de indata, cel putin macar in viitorul imediat urmator. Pentru cel mai indepartat, da, sa zicem ca poate fi luata in calcul probabilitatea realizarii unor proiecte pentru piata externa, cum ar fi pentru economii "si mai emergente" ca a noastra. Pot sa pun pariu ca nici macar nu s-a luat in calcul si nu s-a intocmit nici un raport de costuri si castiguri privind crearea unei asemenea linii de productie moderne. Eu zic ca si implicit TOC-ul ar fi mai mic decat la realizarea de importuri, chiar si pe perioade mari de timp. Si chiar daca nu ar fi, tot ar trebui sa fie prioritar acest program, pentru binele acestei tari. Banuiesc ca nici germanii nu ar mai fi construit nimic daca ar fi mers pe principiul asta si ar fi luat si ei echipamente de prin orientul indepartat, ca doar sunt fiabile si echipamentele asiaticilor, nu? Este o problema de concept in primul rand, dupa parerea mea. Abia apoi este o problema de cost. Si mai dezamagitor este faptul ca exista atatea creiere si talent in tara asta incat sunt absolut convins ca ar fi iesit ceva ce ar fi rupt gura targului. Daca niste oameni ce detin mai mult entuziasm decat fonduri si echipamente au reusit sa scoata ceva de genul Bucur LF, nici macar nu ma indoiesc ce ar putea face cu o amarata de linie de productie ca lumea. Tragic.
Cat despre design-ul aplicat Bucur de dl. Ghildus, pot spune ca este destul de discret dupa parerea mea personala. Nu iese absolut deloc din liniile deja clasificate la noi in tara. Cu siguranta ca design-ul gandit initial, cel de pe site-ul d-lui este mai avansat. Dar nu imi dau seama unde se regaseste in cel produs in final, cu exceptia parbrizului si acelei inscriptii uriase de pe foaia de tabla. Ca idee, am rugat un amic, designer si arhitect de profesie, sa imi schiteze si mie un tramvai modern, asa dupa mintea lui. Doar o schita, nimic detaliat, fiindca sunt convins ca va ramane la acest stadiu pana cand ceva de sus nu va urni treaba in directia asta. Asa, de curiozitate. Pacat de oamenii cu cap din tara asta.
Poate cineva are posibilitatea de a atrage atentia conducerii(lor) asupra acestor puncte. Mai usor cu, comisioanele. Hai sa facem ceva din tara asta.
|