TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Wed 27 Mar 2024 08:19

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ramele CAF
PostPosted: Fri 07 Mar 2014 20:15 
Stimaţi colegi de pe forumul metrouusor, considerat a fi dedicat în special metroului, vă rog eu, un om ce a lucrat aproape 40 de ani în domeniu conex, mai citiţi şi alte publicaţii, tehnice eventual, nu numai b365.ro. Îmi permit să republic fotografia postată pe metrouusor la data de 17 septembrie 2013, cu un prim tren CAF pentru Metrorex. Două comentarii de ale voastre m-au uluit, pentru că sunteţi complet pe dinafară de subiect.
    "Cupla şi tampoanele parcă sunt din alt film" ; "ceva ce Bombardier nu ar fi făcut vreodată"
    Păi oameni buni, voi nu aţi auzit până acum de normele Comunităţii Europene ? Atunci să ştiţi că acele "tampoane" sunt conforme normei europene EN ISO 15227/2011, devenită obligatorie, încă de acum aproape trei ani, pentru produsele noi, ce poartă numele "Exigenţa în securitatea pasivă contra coliziunilor pentru structurile şi carcasele de vehicule feroviare". Şi trenul de metrou este considerat vehicul feroviar. Nu degeaba trebuie să obţină autorizarea de la Autoritatea Feroviară Română pentru darea în exploatare. Mă mir că userul, specialist de la CAF, nu a remarcat acest lucru. Iar de Bombardier, sigur le punea, nu şi-ar fi permis să nu respecte această normă.
      Acele tampoane nu sunt nişte simple "cutii de metal", ele ascund un sistem retractabil ce atenuează considerabil şocul unei coloziuni frontale (crash module).


      Attachments:
      1268306_497256580356013_1504463357_o.jpg
      1268306_497256580356013_1504463357_o.jpg [ 157.67 KiB | Viewed 4368 times ]
      Top
        
       
      PostPosted: Sun 09 Mar 2014 20:02 
      Offline

      Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
      Posts: 7774
      Spre surprinderea celor de pe site-ul sus-amintit, astfel de aparate de tamponare există şi la Bombardier Movia, dar sunt oarecum acoperite cu fibra de sticlă de la cabină:
      Attachment:
      1111-Pan-014.jpg
      1111-Pan-014.jpg [ 172.62 KiB | Viewed 4333 times ]


      Citez din cartea tehnică:
      Componentele principale ale structurii de amortizare la coliziune sunt amortizoarele de impact şi stâlpii de coliziune de la modulul cabinei, care împreună cu cupla semi-permanentă vor absorbi energia provenită de la coliziune în mod controlat. Stâlpii de coliziune sunt confecţionaţi din oţel inoxidabil.
      Attachment:
      Untitled.png
      Untitled.png [ 64.73 KiB | Viewed 4333 times ]



      E drept, la vehiculele cu cuplă centrală automată, aceasta serveşte şi ca aparat de tamponare (vezi locomotivele din ţările ex-sovietice, care nu au tampoane), de aceea nu vedem pe metrouri tampoane ca la trenuri.


      Top
       Profile  
       
      PostPosted: Sun 09 Mar 2014 21:13 
      Până la ce viteza ( de impact ) e valabil rationamentul acesta ? Ma tem sa nu fie ca si la teoria cu airbergurile automobilelor, daca se ciocnesc frontal 2 autovehicule care vin cu 60 km / h fiecare din sensuri diferite, aleluia.


      Top
        
       
      PostPosted: Mon 10 Mar 2014 00:26 
      Offline

      Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
      Posts: 7774
      Tampoanele - în domeniul feroviar - lucrează până pe la vreo 15 km/h (dar dacă e tren de marfă şi nu e frânat poţi să tamponezi şi ceva mai tare şi vei da vagoanele mai încolo... dacă e de călători s-ar putea să le spargi capetele). Ce e peste deja e accident, pentru care sunt alte metode de reducere a numărului de călători accidentaţi, gen extremităţile trenului care se distrug pentru a amortiza şocul (dar care, de regulă, îl fac praf pe mecanic dacă nu apucă să fugă, vezi cazul cu trenul de mare viteză italienesc şi TIRul cu numere de România).


      Top
       Profile  
       
      PostPosted: Mon 10 Mar 2014 11:09 
      Mulţumesc Dragoş pentru completările făcute, în special desenul care este foarte explicit. Când au fost construite ramele Bombardier, crash module nu era obligatoriu, dar constructorul l-a prevăzut sub structura caroseriei, de aceea este puţin vizibil.
        Adaug şi eu un desen din cadrul normei EN ISO 15227/2011. Acum, crash module trebuie prevăzut obligatoriu în afara structurii caroseriei, cum au procedat cei de la CAF. Din cauza aceasta şi aparatul de cuplare iese mai mult în afara caroseriei.
          Poate înţeleg şi alţii că noi ,aici, ne documentăm şi nu ne dăm cu părerea doar de dragul de a posta cât mai mult.


          Attachments:
          en iso 15227-2011.png
          en iso 15227-2011.png [ 51.78 KiB | Viewed 4307 times ]
          Top
            
           
          PostPosted: Wed 09 Jul 2014 15:45 
          Offline

          Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
          Posts: 7774
          Începând de azi vă puteţi plimba pe M2 cu primele două rame CAF.

          Eventual încercaţi şi nişte poze... cei 4 agenţi Scorseze din fiecare tren vor fi de-a dreptul încântaţi să vă oprească, cu limbaju' specific ,,băă, n-ai voie să faci poze".


          Top
           Profile  
           
          PostPosted: Thu 10 Jul 2014 21:47 
          Offline

          Joined: Fri 07 Jul 2006 10:10
          Posts: 69
          Nu am poze, dar am circulat azi cu trenul Mures.

          Aspecte pozitive:
          - mult mai multe bare - dupa mine s-a rezolvat unul din principalele neajunsuri ale Bombardierelor
          - par mai agile decat trenurile anterioare.
          - se anunta statia urmatoare atat la plecarea din statia curenta cat si cu putin inainte de a intra in statie.

          Aspecte negative:
          - ventilatia probabil mai slaba. Bineinteles ca nu s-au luat cu aer conditionat, ca nu era nevoie. Din acest motiv am circulat cu geamurile deschise, rezultand un zgomot destul de mare in interior in timpul mersului.
          - in interior par cam intunecoase, probabil din cauza peretilor de un alb murdar spre gri + dispunere aiurea a lampilor.
          - afisajul interior nu prezinta informatii legate de ora curenta, stiind ca aceasta functionalitate ar fi triplat pretul de achizitie.

          In exterior se aude un zgomot destul de mare, probabil de la ventilatie (care totusi nu se simte).

          Pe ansamblu par in regula, bine ca au pus mai multe bare si le-au prevazut de la inceput cu geamuri care se deschid.

          PS. am auzit o discutie in tren intre 2 angajati Metrorex care spuneau ca de dimineata au mers o statie si apoi s-au retras din cauza unei probleme. Oricum, se pare ca o rezolvasera, sau cel putin totul a fost in regula cat am mers eu (6 statii).


          Top
           Profile  
           
          PostPosted: Mon 25 Aug 2014 22:16 
          Offline

          Joined: Fri 07 Jul 2006 10:10
          Posts: 69
          Revin...
          Dupa cateva calatorii cu ramele CAF pot spune ca sunt o dezamagire. In afara de faptul ca avem bare suficiene acum, restul inseamna regres. E inacceptabil ca trenul sa faca zgomotul pe care-l face in stationare. Nu mai vorbesc de suieratul din timpul mersului. Pur si simplu pe tot parcursul drumului un vajait nu te lasa in pace. Si macar de ar avea ventilatie buna. Daca, prin absurd, as fi pus in situatia de a cumpara pentru mine asa ceva, cu banii mei, nu m-as uita la asa ceva. Rusine...


          Top
           Profile  
           
          PostPosted: Tue 26 Aug 2014 14:31 
          pmp wrote:
          Daca, prin absurd, as fi pus in situatia de a cumpara pentru mine asa ceva, cu banii mei, nu m-as uita la asa ceva. Rusine...
          Ai buget pentru ROLLS ROYCE sau pentru TRABANT ? Ruşine..., pentru ce ? Săracia nu este o ruşine.
            Şi nu-ţi mai face probleme, domnul Blidar (ASTRA VAGOANE ARAD) a blocat următoarea achiziţie pentru rame de metrou, depunând o contestaţie la licitaţia la care nici măcar nu a participat. Şi, culmea, i-a fost acceptată.
              Peste "n" ani, vei călători cu trenurile de metrou produse la ASTRA....
                Până atunci, să ne rezumăm la obiectul acestui topic.


                Top
                  
                 
                PostPosted: Wed 27 Aug 2014 15:06 
                Offline

                Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
                Posts: 7774
                bucsan wrote:
                Şi nu-ţi mai face probleme, domnul Blidar (ASTRA VAGOANE ARAD) a blocat următoarea achiziţie pentru rame de metrou, depunând o contestaţie la licitaţia la care nici măcar nu a participat. Şi, culmea, i-a fost acceptată.

                Staţi liniştit, că şi Bombardier a făcut acelaşi lucru :lol:


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Wed 27 Aug 2014 23:07 
                Offline

                Joined: Fri 07 Jul 2006 10:10
                Posts: 69
                Cand am scris rusine, m-am referit la cei care au acceptat aceste trenuri in circulatie. Zgomotele de care vorbesc nu apar o data la 1000 de calatorii, apar tot timpul. Probabil receptia trenurilor s-a realizat in prezenta unui detasament de surzi...

                Asa cum scria altcineva pe alt forum, nu credeam sa ajung sa regret Bombardierele. Dar se pare ca intotdeauna se poate mai rau.

                PS. Nu stiu ce au facut ceilalti, eu sper doar ca urmatoarele trenuri sa nu fie CAF.


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Mon 13 Oct 2014 00:08 
                Offline

                Joined: Fri 07 Jul 2006 10:10
                Posts: 69
                Revin... Suieratul n-are legatura (numai) cu capetele vagonului. Si din vagoanele 4 si 5 se aude foarte deranjant (cel putin in 1311/2311).
                Tare mi-e ca de fapt vine de la motoare, nu de la curentii de aer. Spun asta pentru ca in aceasta seara trenul CAF facea groaznic atunci cand accelera, dar devenea silentios (ma rog, e un fel de a spune, nu exista CAF silentios) cand nu accelera.


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Thu 20 Nov 2014 09:00 
                Offline

                Joined: Fri 07 Jul 2006 10:10
                Posts: 69
                Din pacate, in ciuda problemelor clare pe care le au trenurile CAF, se mai cumpara inca 8 exemplare.
                http://www.b365.ro/metrorex-va-cumpara- ... 19519.html


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Thu 20 Nov 2014 19:00 
                Offline

                Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
                Posts: 7774
                Faţă de cheltuielile avute cu Bombardierele în trecut, ce au CAF-urile e mizilic...

                Apropo de BM2, în 2009 profilul lor de rulare încă se făcea la ochi, cu consecinţele cunoscute asupra căii de rulare.


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Fri 21 Nov 2014 08:45 
                Offline

                Joined: Fri 07 Jul 2006 10:10
                Posts: 69
                Nu am fost un fan al trenurilor BM (si nu pot spune ca sunt). In principiu nu mi-au placut pentru ca nu aveau destule bare, ventilatia era 0 sau foarte aproape de 0. Partea cu sinele poate avea ca scuza ca nu s-a specificat clar profilul... Dar partea cu barele si cu ventilatia mi se pare de bun simt.

                In schimb, la CAF, faptul ca auzi curentul de aer suierand pe la usi, ca nu se inchid bine - n-are legatura cu conditiile din contract. Cum ar fi trebuit sa sune? "Trenurile trebuie sa aiba usi care se inchid etans"?

                Cum de au tupeul sa spuna (pe alt forum) ca trenul 16 intra cu intarziere pentru ca e donor pentru celelalte? Ma gandesc ca poate astea 8 se iau ca donoare pentru primele 16. Cum au tupeul sa spuna ca un CAF e mai luminos ca un BM (cand tu pui pereti de un gri mohorat vs pereti albi + montezi si becurile total aiurea). Cum au in continuare tupeul sa spuna ca-s mai silentioase, cand ele duduie ca o locomotiva de manevre, prezinta un zgomot de fond constant deranjant?

                Singura parte reusita e ca au nimerit barele...


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Fri 21 Nov 2014 19:56 
                Offline

                Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
                Posts: 7774
                Ăia de pe ,,alt forum" au dat multe dude la viaţa lor, dar au ştiut să îi scoată de acolo pe cei care le-au contestat cunoaşterea. Iar după modelul revoluţionar francez, cel care a pornit această ,,revoluţie" a sfârşit pedepsit cu propriile lui arme, rămânând membru simplu pe forumul pe care chiar el îl crease şi susţinuse financiar până acum vreun an...

                Tot pe acolo, cineva de la Metrorex se plângea că ,,arată a tramvai pe dedesubt" trenul CAF. Probabil dânsul preferă saboţii asimetrici (adică unul pe roată, nici măcar 2) de la Bombardier Movia, după cum şi Dorel care dă cu ciocanu'n roţi în Gara de Nord preferă saboţii de frână, că poa' să îi schimbe el fără să se bage sub vagon şi să se murdărească. Ce dacă frâna cu disc e mai eficientă? La BM dacă îţi moare electronica, adio frână, cu saboţii ăia mici şi puţini mai faci 2 staţii până îl opreşti. Pentru comparaţie, IVA o puteai frâna de la 70 la oră doar pe lungimea unei staţii, folosind robinetul frânei automate, care frână era cu disc, deşi era proiectată prin anii '70 (vorba vine proiectată, probabil era furată de prin afară, pentru că Astra Arad - până în 1996 când a luat licenţa boghiului Y32 - nu a reuşit să facă o frână cu disc care să şi functioneze corespunzator, vezi vagoanele 26-47).

                În altă ordine de idei, aspectele legate de siguranţa circulaţiei mi se par mult mai importante decât garniturile inetanşe de la uşi. Din păcate, 99,9999999% din călători habar nu au de aceste probleme. La CAF s-a prevăzut în caietul de sarcini determinarea profilului de uzură. La Movia nu... şi, deşi trenurile au circulat suficient de mult pentru a se putea stabili modul în care se uzează roţile, în anul 2009 încă nu era determinat profilul de uzură, roţile fiind strunjite la ochi (pentru IVA erau roţi etalon în toate depourile).

                Şi la capitolul ,,confortul călătorilor" se poate discuta mult. Nu mi-a trecut prin mână vreo carte tehnică de CAF (de fapt, orice document cât de mic despre materialul rulant Metrorex e tratat ca secret de stat, de fapt întregul metrou e tratat aşa), nu ştiu unde sunt rezistenţele de frânare (pentru cazurile când reţeaua nu poate absorbi curentul debitat) şi dacă pasagerii ce urcă prin zona aia sunt opăriţi de aerul fierbinte ieşit de sub podea, cum e la BM.


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Wed 03 Dec 2014 08:51 
                Offline

                Joined: Fri 07 Jul 2006 10:10
                Posts: 69
                Ieri am mers cu ultimul CAF din seria de 16 trenuri, Suceava (deci s-au incheiat probele pentru toate trenurile CAF).
                Legat de suierat, se pare ca au rezolvat problema, de aproximativ o saptamana nu am mai auzit suieratul de care vorbeam anterior.


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Wed 29 Apr 2015 22:42 
                Offline

                Joined: Fri 07 Jul 2006 10:10
                Posts: 69
                Ar fi interesant daca am avea numarul de trenuri CAF prezente pe traseu zilnic. Parerea mea, formata in ultimele 2 luni, ca simplu calator, e ca numarul de trenuri CAF e aproximativ egal cu numarul de trenuri Bombardier pe M2. "Statistica" se bazeaza pe numarul de calaltorii cu un BM / CAF intr-o saptamana, la ore diferite. Nu-s cam putine CAF-uri la traseu? Poate confirma / infirma cineva?


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Mon 02 Nov 2015 09:42 
                Offline

                Joined: Fri 07 Jul 2006 10:10
                Posts: 69
                Legat de ultimul meu mesaj... Pot spune ca in ultima perioada numarul de trenuri CAF in circulatie a crescut, vad din ce in ce mai rar trenuri Bombardier. Schimbarea cred ca e legata si de faptul ca de cateva saptamani a revenit trenul 14, care a fost defect o perioada mai indelungata.


                Top
                 Profile  
                 
                PostPosted: Tue 05 Apr 2016 20:47 
                Offline

                Joined: Fri 07 Jul 2006 10:10
                Posts: 69
                Trenurile 1317/2317 si 1318/2318 au intrat in circulatie cu calatori pe M2.


                Top
                 Profile  
                 
                Display posts from previous:  Sort by  
                Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 

                All times are UTC + 3 hours


                Who is online

                Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


                You cannot post new topics in this forum
                You cannot reply to topics in this forum
                You cannot edit your posts in this forum
                You cannot delete your posts in this forum
                You cannot post attachments in this forum

                Search for:
                Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group