TRANSIRA

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Mon 12 Nov 2018 20:59

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Automotorul clasa 75
PostPosted: Fri 25 Jan 2008 03:38 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 684
1. Este vorba de unica rama diesel-electrica din Romania, cunoscuta ca "vechea Sageata Albastra"
2. A avut doua tipuri de motorizari, motiv pentru care automotorul respectiv apare fie "normal", fie "suprainaltat" la capete; acesta din urma are motor Maybach de 820 cp, cel de 730 CP dovedindu-se nefiabil
3. Numerele de serie acordate ramei erau:
-75 pentru vagoanele motor aflate la capatul ramei
-76 pentru vagoanele de mijloc
4. Gandit initial ca tren pe relatia Viena-Constanta, automotorul seria 75/76 nu a deservit niciodata ruta respectiva; a circulat - in cel mai bun caz - pe relatia Bucuresti-Constanta
5. In urma unui incendiu care a afectat cam jumatate din automotor, acesta a fost casat in intregime desi nu cred ca era imposibila salvarea jumatatii care nu a fost atat de tare afectata


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Automotorul clasa 75
PostPosted: Mon 28 Jan 2008 16:44 
Offline

Joined: Tue 17 Jul 2007 23:30
Posts: 24
OAB wrote:
1. Este vorba de unica rama diesel-electrica din Romania, cunoscuta ca "vechea Sageata Albastra"
2. A avut doua tipuri de motorizari, motiv pentru care automotorul respectiv apare fie "normal", fie "suprainaltat" la capete; acesta din urma are motor Maybach de 820 cp, cel de 730 CP dovedindu-se nefiabil
3. Numerele de serie acordate ramei erau:
-75 pentru vagoanele motor aflate la capatul ramei
-76 pentru vagoanele de mijloc
4. Gandit initial ca tren pe relatia Viena-Constanta, automotorul seria 75/76 nu a deservit niciodata ruta respectiva; a circulat - in cel mai bun caz - pe relatia Bucuresti-Constanta
5. In urma unui incendiu care a afectat cam jumatate din automotor, acesta a fost casat in intregime desi nu cred ca era imposibila salvarea jumatatii care nu a fost atat de tare afectata


A circulat conform mersului trenurilor din 1959/1960 ca "Autoexpres"(Rapid Motor pe stilul nou), pe ruta "Bucuresti - Vasile Roaita" si mai spre sfarsitul anilor 80 circula ca Accelerat-Motor pe ruta Arad-Brad


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 01 Feb 2008 17:45 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3448
- Automotorul Malaxa seria 1000 (regal?), avand caroseria carenata (aerodinamica) si opt osii, fabricat in 1937

- Un alt automotor remarcabil, din pacate nu se poate citi seria (fotografia sa dateaza aproximativ din 1959)


Attachments:
Bm1002Malaxa1937,8x,carenat.jpg
Bm1002Malaxa1937,8x,carenat.jpg [ 116.05 KiB | Viewed 16942 times ]
Automotor Amotxxxx.jpg
Automotor Amotxxxx.jpg [ 85.11 KiB | Viewed 16942 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 01 Feb 2008 19:33 
Seamana bine cu seria 75, dar nu este ea. Poate fi o serie anterioara ?


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 02 Feb 2008 02:05 
Offline
User avatar

Joined: Fri 11 Jan 2008 00:41
Posts: 57
Location: Timisoara,Beius
Automotorul din prima forografie este primul automotor aerodinamic dublu pe 4 boghiuri (tip B-2+2-B) fabricat de unziana Malaxa, 1001-1002 , supra numit "Automotorul BALAN" . Echipamentul motor era format din 2 motoare Diesel (Ganz -Jendrassyk),fiecare de 220 CP (162 kW) si cu 6 cilindri in linie ,iar transmisia era mecanica (Mylius) . Automotorul pe 4 boghiuri (8 osii) avea o greutate in serviciu de 84 tf ( 8238 kN ) ,o capacitate de 136 locuri si o viteza maxima de 110 km/h.

In poza a doua este prezenta "Sageata Albastra" Ade 001/002 (automotor diesel-electric ) , a fost construita in 1958 de Uzinele 23 August , ea fost introdusa in circulatie ,la 13 aprilie 1959 pe traseul Bucuresti-Constanta.
Automotorul vopsit in alb si albastru ,era format din 6 vagoane dintre care doua,amplasate la capetele trenului ,erau vagoane-motoare ,iar cele intermediare vagoane-remorci.
Fiecare vagon motor era echipat cu un motor Diesel de 600 CP (441kW),de constructie romaneasca .In timpul primelor probe ,trenul "Sageata Albastra" a atins o viteza maxima de 135 km/h .El avea o lungime de 136 m, o greutate de in serviciu de 320 tf (3138kN) si o capacitate de 334 de locuri (54 I + 280 II ). Traseul de 226 km , dintre Bucuresti si Constanta , era parcurs in 2 ore si 30 minute , cu o viteza medie de 90.4 km/h si cu viteze de varf de 110 km/h.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 02 Feb 2008 18:07 
Offline
User avatar

Joined: Fri 11 Jan 2008 00:41
Posts: 57
Location: Timisoara,Beius
Au existat 2 garnituri
Ade 01+02 ;Ade 03+04 (Ade 01 ->04 fiind capetele motoare ) Ade 01 - 02 a fost primul construit si a fost folosit ca tren guvernamnetal iar Ade 03 - 04 a fost folosit de la bun inceput ca tren auto-rapid pentru calatori.
Automotorul a fost rezultatul colaborarii a 3 societati :
Uzinele “23 August” – vagoanele motoare
Uzinele “Resita” – generatorul electric ?i motoarele de trac?iune
Fabrica de Vagoane Arad – vagoanele remorci
Ade 01 - 02 – a fost receptionat de CFR la 14 decembrie 1958
Si o corectare Ade 03-04 numit “Sageata albastra” a fost pusa in circulatie la 18 aprilie 1959 !
Dup? o perioad? de timp automotorul Ade 01 special, cu unele modificari constructive, a fost trecut – de asemenea – la serviciul de calatori, dupa ce au acumulat o indelungata perioada de exploatare pe traseele din Muntenia , Moldova si Dobrogea, ambele trenuri automotoare au fost transferate la Arad, unde au circulat pe linia Arad - Brad si Ciumeghiu – Holod - Vascau.

Prin anii '90 ultimul supravietuitor era Ade 01 si Ade 04 cu cele 2 vagoane remorci aferente unei unitati plus inca o remorca de la cealalta unitate , incendiul a fost provocat ,din cate am inteles de niste "boschetari" , 1 remorca a ars in intregime iar 1 remorca si capul motor Ade 01 partial , costurile de reparatie ar fi fost destul de ridicate , iar automotorul consuma destul de mult carburant asa ca au preferat sa il caseze :cry: , totusi puteau macar sa il restaureze pentru un eventual muzeu ... , dar asta este , traim in Romania !!!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 02 Feb 2008 19:46 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3448
Sageata albastra diesel-electrica (a doua "sageata albastra").
- Prima sageata albastra (anii 30): expresul Buc-Constanta cu loc. cu abur Pacific
- A doua sageata albastra (1958, 1959): automotorul diesel-electric Ade
- A treia sageata albastra (anii 80): automotorul rama-electrica fabricat la EP Craiova
- A patra sageata albastra (2003): automotorul diesel Desiro (clasa 96)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 03 Feb 2008 00:09 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 684
Quote:
- Prima sageata albastra (anii 30): expresul Buc-Constanta cu loc. cu abur Pacific


Tren tras de o locomotiva 231.yyy: viteza maxima: 126 km/h
Quote:
- A doua sageata albastra (1958, 1959): automotorul diesel-electric Ade


Automotor diesel-electric format din doua capete tractoare seria 75 + vagoane de mijloc seria 76


Quote:
- A treia sageata albastra (anii 80): automotorul rama-electrica fabricat la EP Craiova


Automotor electric 080 TEA, cu 4 capete tractoare inmatriculat in 2 sau 3 serii:
-vagon motor cu post de conducere seria 55
-vagon fara post de conducere seria 56; 55 + 56 lucrau in simbioza; unul fara altul nu puteau functiona; deci, termenele "master" si "slave" nu sunt potrivite
-vagoane de mijloc - facultative - seria 57

Quote:
- A patra sageata albastra (2003): automotorul diesel Desiro (clasa 96)


Autobuz pe sine din 2 module, cu cutie de viteze automata cu 5 trepte si retarder.

ATENTIE. la un moment dat se vorbea de SAGEATA ROSIE, sintagma care nu am inteles clar daca
-este un slogan
-chiar este un vehicul;

eu, unul, nu am vazut sa se discute despre asa ceva, ci doar am auzit de sintagma respectiva; prima data, ma gandeam ca Sageata Rosie = automotorul 55-0013 + 56-0013 + 57-0013 + 57-0014 + 56-0014 + 55-0014, pozat in Gara de Nord, automotor care e in conservare la Electroputere. Este un proiect de repunere in functiune a acestuia.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 03 Feb 2008 01:37 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7967
Sageata Rosie era un automotor electric, prezentat la o expozitie in Gara de Nord prin 2006, cand CFR anuntase ca vrea sa cumpere automotoare electrice noi (nu mai stiu ce marca era, dar nu cred ca Siemens). Ce a cumparat CFR-ul stim cu totii, la fel cum stim si ca au 40 de ani vechime...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 03 Feb 2008 01:53 
Offline
User avatar

Joined: Tue 21 Aug 2007 00:40
Posts: 145
Location: Bucuresti/Arad
Era o rama electrica produsa de de Stadler.
Din ce imi amintesc eu, apartinea cailor ferate elvetiene.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 Feb 2008 23:09 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3448
La sfarsitul anilor '30...


Attachments:
Automotoare 4x.jpg
Automotoare 4x.jpg [ 79.46 KiB | Viewed 16911 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 Feb 2008 23:11 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3448
Al 100-lea automotor produs la uzinele N. Malaxa.


Attachments:
al 100-lea AM Malaxa.jpg
al 100-lea AM Malaxa.jpg [ 54.81 KiB | Viewed 16910 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 15 Dec 2008 12:47 
Locomotiva nr "1"

Un articol interesant, dintr-un almanah vechi:


Attachments:
Locomotiva 1.jpg
Locomotiva 1.jpg [ 416.23 KiB | Viewed 16387 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 09 May 2009 16:52 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:12
Posts: 66
Location: Bucuresti
Este poza unei locomotive, 60-1363-5, anul 1985, in Mangalia

http://www.flickr.com


Attachments:
Mangalia.jpg
Mangalia.jpg [ 161.95 KiB | Viewed 12216 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 18 Jun 2009 16:57 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:12
Posts: 66
Location: Bucuresti
Romanian Industry
Rumanian mechanics working to assemble a train locomotive at the Malaxa Train Factory.
Location: Bucharest, Romania
Date taken: February 1940
Photographer: Margaret Bourke-White

Life Magazine


Attachments:
malaxa 1.jpg
malaxa 1.jpg [ 143.14 KiB | Viewed 15688 times ]
malaxa 2.jpg
malaxa 2.jpg [ 113.68 KiB | Viewed 15688 times ]
malaxa 3.jpg
malaxa 3.jpg [ 145.56 KiB | Viewed 15686 times ]
malaxa 4.jpg
malaxa 4.jpg [ 102.71 KiB | Viewed 15689 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 18 Jun 2009 17:09 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:12
Posts: 66
Location: Bucuresti
Si Creditul Minier


Attachments:
File comment: Rumania
Creditul Minier employee in railroad yard filling tank cars w. oil bound for Germany to fuel Hitler's war.
Location: Ploesti, Romania
Date taken: 1940
Photographer: Margaret Bourke-White

cm1.jpg
cm1.jpg [ 141.54 KiB | Viewed 15687 times ]
File comment: Rumania
Creditul Minier railroad yard w. train of German tank cars loaded w. oil bound for Germany to appease Hitler's great need for oil during his war campaign.
Location: Ploesti, Romania
Date taken: 1940
Photographer: Margaret Bourke-White

cm2.jpg
cm2.jpg [ 136.01 KiB | Viewed 15685 times ]
File comment: Rumania
Creditul Minier oil storage tanks next to railroad yard of tank cars filled w. oil bound for Germany to fuel Hitler's war.
Location: Ploesti, Romania
Date taken: 1940
Photographer: Margaret Bourke-White

cm3.jpg
cm3.jpg [ 155.63 KiB | Viewed 15688 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Jan 2010 23:15 
Offline
User avatar

Joined: Sat 07 Mar 2009 23:41
Posts: 119
Location: BUCURESTI sect 2 Cart TEI
Un automotor Malaxa, se presupune ca se afla la intrarea in Gara Bucuresti Obor, in timp ce venea de la Bucuresti Nord prin Bucuresti Baneasa, Gara Herastrau si se indrepta spre Constanta. (Sursa: Jurnalul de actaulitati al anului 1938 transpus in Filmul documentar Romania si dictaturile ei , film difuzat pe Realitatea TV in urma cu vreo 7 ani)


Attachments:
p1030002_01_619.jpg
p1030002_01_619.jpg [ 337.04 KiB | Viewed 15247 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 19 May 2010 17:09 
Automotoarele (la) C.F.R. Din "Revista C.F.R.". Anul 21, nr. 7-8, iulie-august 1937

Partea 1


Attachments:
181.jpg
181.jpg [ 908.44 KiB | Viewed 13765 times ]
182.jpg
182.jpg [ 1.08 MiB | Viewed 13765 times ]
183.jpg
183.jpg [ 1.01 MiB | Viewed 13765 times ]
184.jpg
184.jpg [ 928.97 KiB | Viewed 13765 times ]
185.jpg
185.jpg [ 883.67 KiB | Viewed 13765 times ]
186.jpg
186.jpg [ 752.28 KiB | Viewed 13765 times ]
187.jpg
187.jpg [ 763.01 KiB | Viewed 13765 times ]
188.jpg
188.jpg [ 896.59 KiB | Viewed 13765 times ]
189.jpg
189.jpg [ 665.31 KiB | Viewed 13765 times ]
190.jpg
190.jpg [ 821.63 KiB | Viewed 13765 times ]
191.jpg
191.jpg [ 709.29 KiB | Viewed 13765 times ]
192.jpg
192.jpg [ 735.82 KiB | Viewed 13765 times ]
193.jpg
193.jpg [ 809.93 KiB | Viewed 13765 times ]
194.jpg
194.jpg [ 741.51 KiB | Viewed 13765 times ]
195.jpg
195.jpg [ 770.75 KiB | Viewed 13765 times ]
196.jpg
196.jpg [ 694.77 KiB | Viewed 13765 times ]
197.jpg
197.jpg [ 1014.99 KiB | Viewed 13765 times ]
198.jpg
198.jpg [ 971.11 KiB | Viewed 13765 times ]
199.jpg
199.jpg [ 987.96 KiB | Viewed 13765 times ]
200.jpg
200.jpg [ 1.02 MiB | Viewed 13766 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 19 May 2010 17:23 
Partea a 2-a


Attachments:
201.jpg
201.jpg [ 945.06 KiB | Viewed 13761 times ]
202.jpg
202.jpg [ 691.86 KiB | Viewed 13761 times ]
203.jpg
203.jpg [ 598.13 KiB | Viewed 13761 times ]
204.jpg
204.jpg [ 1.03 MiB | Viewed 13761 times ]
205.jpg
205.jpg [ 1.01 MiB | Viewed 13761 times ]
206.jpg
206.jpg [ 978.62 KiB | Viewed 13761 times ]
207.jpg
207.jpg [ 921.43 KiB | Viewed 13761 times ]
210.jpg
210.jpg [ 997.47 KiB | Viewed 13761 times ]
211.jpg
211.jpg [ 969 KiB | Viewed 13761 times ]
212.jpg
212.jpg [ 946.8 KiB | Viewed 13761 times ]
213.jpg
213.jpg [ 1.25 MiB | Viewed 13761 times ]
214.jpg
214.jpg [ 878 KiB | Viewed 13761 times ]
216.jpg
216.jpg [ 763.53 KiB | Viewed 13761 times ]
217.jpg
217.jpg [ 853.97 KiB | Viewed 13761 times ]
219.jpg
219.jpg [ 1.07 MiB | Viewed 13761 times ]
220.jpg
220.jpg [ 1.01 MiB | Viewed 13761 times ]
221.jpg
221.jpg [ 936.49 KiB | Viewed 13761 times ]
222.jpg
222.jpg [ 1015.01 KiB | Viewed 13761 times ]
223.jpg
223.jpg [ 929.29 KiB | Viewed 13761 times ]
224.jpg
224.jpg [ 525.27 KiB | Viewed 13761 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 19 May 2010 17:26 
Partea a 3-a (ultima)


Attachments:
225.jpg
225.jpg [ 834.26 KiB | Viewed 13758 times ]
226.jpg
226.jpg [ 971.26 KiB | Viewed 13758 times ]
999.jpg
999.jpg [ 2.61 MiB | Viewed 13758 times ]
Top
  
 
 Post subject: cfff
PostPosted: Thu 23 Sep 2010 00:39 
Locomotive electrice inainte de 1966


Attachments:
200-Constanta.jpg
200-Constanta.jpg [ 216.66 KiB | Viewed 13732 times ]
PS 1.jpg
PS 1.jpg [ 993.23 KiB | Viewed 13732 times ]
CTE_Gro_2.jpg
CTE_Gro_2.jpg [ 163.51 KiB | Viewed 13733 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Sep 2010 17:10 
Offline
User avatar

Joined: Sun 03 May 2009 00:24
Posts: 96
Location: Brasov
Trei imagini de prin 1945, din Fototeca Online a Comunismului Romanesc.

În întraga ţară a început munca eroică a poporului pentru reconstrucţie, în vederea lichidării urmărilor pricinuite de război.(1945-1946) (Cota: 153/1945)

Aspect din munca de refacere a locomotivelor de la C.F.R. Griviţa Bucureşti, 1945. Locomotiva 140528 (Cota: 150/1945)

Comunism dupa 1945. (Cota: 53/1945)


Attachments:
CFR1.jpg
CFR1.jpg [ 102.19 KiB | Viewed 14880 times ]
CFR2.jpg
CFR2.jpg [ 94.31 KiB | Viewed 14879 times ]
CFR3.jpg
CFR3.jpg [ 88.82 KiB | Viewed 14877 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: File de istorie
PostPosted: Sat 25 Sep 2010 17:17 
Offline
User avatar

Joined: Sun 03 May 2009 00:24
Posts: 96
Location: Brasov
Catalin Ghita wrote:
Locomotiva nr "1"

Un articol interesant, dintr-un almanah vechi:


Iata poza intreaga a locomotivei Nr 1:


Attachments:
NR1.jpg
NR1.jpg [ 58.14 KiB | Viewed 14875 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 04 Oct 2010 20:13 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3448
Automotorul Malaxa "aerodinamic" articulat seria 1000, la lucru pe traseul turistic Bucuresti-Slanic Prahova, in anul 1943. Fotografii de Willy Pragher (arhivele din Freiburg / DE).

Asa se calatorea cu CFR-ul altadata... si era in plin razboi mondial...


Attachments:
malaxa_1943_1.jpg
malaxa_1943_1.jpg [ 85.7 KiB | Viewed 15467 times ]
malaxa_1943_2.jpg
malaxa_1943_2.jpg [ 75.1 KiB | Viewed 15468 times ]
malaxa_1943_3.jpg
malaxa_1943_3.jpg [ 75.05 KiB | Viewed 15468 times ]
malaxa_1943_4.jpg
malaxa_1943_4.jpg [ 80.3 KiB | Viewed 15467 times ]
malaxa_1943_5.jpg
malaxa_1943_5.jpg [ 78.02 KiB | Viewed 15467 times ]
malaxa_1943_6.jpg
malaxa_1943_6.jpg [ 80.47 KiB | Viewed 15467 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Nov 2012 18:03 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46531
O mocanito-drezina in Suceava!


Attachments:
mocanita Suceava.jpg
mocanita Suceava.jpg [ 70.04 KiB | Viewed 13173 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 01 Dec 2012 09:59 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46531
Ghimes.


Attachments:
Ghimes.jpg
Ghimes.jpg [ 96.47 KiB | Viewed 13048 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 01 Dec 2012 10:02 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46531
230.330

Constanta


Attachments:
230.330.jpg
230.330.jpg [ 49.97 KiB | Viewed 13045 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 04 Jan 2014 20:46 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46531
Sageata albastra de pe vremea lui Gh. Gh. Dej in depoul Arad.

Foto: Nicolae Jurj, mai 1992.


Attachments:
Sageata Albastra.jpg
Sageata Albastra.jpg [ 40.27 KiB | Viewed 12015 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 25 Apr 2014 14:20 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46531
150.204

Bacau, anul 1992.

Foto: Horst Lüdicke.


Attachments:
150.204.jpg
150.204.jpg [ 117.92 KiB | Viewed 11790 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 25 Apr 2014 14:21 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46531
230.142

Arad, anul 1992.

Foto: Horst Lüdicke.


Attachments:
230.142.jpg
230.142.jpg [ 149.94 KiB | Viewed 11790 times ]
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group