TRANSIRA

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Mon 19 Nov 2018 14:31

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon 19 Nov 2012 20:28 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46560
Quote:
TRENUL FANTOMĂ

Statul român a cheltuit zeci de milioane de euro pentru o cale ferată care nu există. De 20 de ani, oamenii din Hârlău, Flămânzi şi Botoşani aşteaptă să meargă cu trenul pe această rută. Banii au fost pompaţi ani la rând. Au fost făcute exproprieri, au fost construite poduri şi s-a lucrat chiar la un tunel extrem de costisitor. Acum doar bălăriile şi ciobanii sunt singurii beneficiari a unei lucrări pentru care a fost alocat din buzunarul fiecarui român un munte de bani.

Avânt muncitoresc

În anul 1987, s-au demarat lucrările pentru un proiect care urma să scoată din sărăcie o zonă defavorizată din nordul ţării. Oraşul Hârlău era ales ca punct de tranzit pentru o cale ferată care trebuia să străbată comunele Frumuşica, Flămânzi, Cristeşti şi să ajungă la Botoşani. Casele care stăteau în calea trenului au dispărut şi au început să apară primele terasamente. Tot acest elan a durat până la Revoluţie, când lucrările au fost sistate. În 1987, peste 400 de muncitori lucrau în ture, pentru că investiţia trebuia finalizată în doar trei ani. Utilajele şi forfota de la câţiva metri de gară le-au dat speranţe locuitorilor din Hârlău. A venit Revoluţia - a venit şi liniştea. Lucrările la tunel s-au oprit. Abia în 1996 au fost reluate lucrările. Tunelul a fost terminat doi ani mai târziu, cu numai 57 de muncitori. Pentru finisarea lui erau necesari atunci peste 1 milion de dolari, bani care nu au mai venit nici până în ziua de astăzi.

Impiegatul de mişcare de la gara din Hârlău îşi aduce aminte că în 1998, când s-a văzut luminiţa de la capătul tunelului, şefii firmei din Braşov care executa lucrările au văzut negru în faţa ochilor - nu mai aveau bani pentru a putea scoate utilajele din tunel. Au trecut câteva luni până când s-a rezolvat şi această ultimă problemă.

Peisaj dezolant

Dacă tunelul există şi este aproape funcţional, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre cele trei poduri. La câţiva kilometri distanţă, la ieşirea din Hârlău, un pod metalic trece pe deasupra şoselei care duce spre judeţul Botoşani. Pentru că nu s-au făcut lucrări de întreţinere, ansamblul este acum ruginit şi are nevoie de o refacere serioasă. Următorul pod de pe traseu trebuia să fie lung de 100 de metri. Acesta ar fi trebuit să facă legătura între dealul Hârlăului şi dealul Delenilor. Lucrările au fost făcute tot după Revoluţie. Atunci s-au montat stâlpii şi au fost lăsate la faţa locului restul subansamblelor. Au trecut anii, s-au schimbat guvernările, iar piesele abandonate au ruginit. Mai mult, în zona în care ar fi trebuit să treaca trenul de Botoşani sunt acum câteva case.

Al treila pod a fost proiectat pentru zona Flămânzi, în judeţul Botoşani. Din el e ridicat însă doar scheletul din beton. Podul este izolat între două mormane de pământ, iar pe teresamentul care duce spre oraşul Flămânzi este de o stână. "Am facut demersuri în urma cu trei ani la Compania Naţională de Căi Ferate să mă lase să strâng balastul şi să-l folosesc la lucrări la drumuri, dar nu mi-au dat voie pe motiv că lucrările sunt în conservare. Acum nu a mai rămas mai nimic, decât acel început de pod", a declarat Dumitru Micuţaru, primarul din Flămânzi.

Fără speranţe

Ultima tentativă de a relua proiectul căii ferate Hârlău - Flămânzi a fost la începutul acestui an. Constantin Axinia, director pe atunci al CFR Calatori la nivel naţional, a cuprins traseul in planul de investiţii pe 2007. "Cât am fost director al Bucureşti am cuprins în programul de dezvoltare a reţelelor de cale ferată pentru anul în curs şi traseul Hârlău - Flămânzi. Ar fi fost nevoie de 1,2 milioane de lei pentru acest lucru, dar nu s-a dat nici un leu", a declarat Constantin Axinia, director Regionala CFR Călători Iaşi.

"Au existat bani suficienţi pentru a se relua proiectul de cale ferată. Propunerea a fost făcută, dar nu s-a dat drumul la fondurile de dezvoltare pentru infrastructură pe perioada în care noi am fost la guvernare. S-a ştiut că vom fi înlăturaţi aşa că nu s-a dat drumul la bani mai devreme."
Dan Cârlan senatoru PD

"Eu nu ştiu mai nimic despre acest proiect. Eu ştiu doar că eu mi-am asumat 10 proiecte până în acest moment. Poate ar fi cazul ca şi ceilalti parlamentari de Iaşi să îşi asume calea ferată de la Hârlău la Botoşani",
Relu Fenechiu deputat PNL.

Istoricul proiectului
- 1987 - au început lucrările la calea ferată Hârlău - Botoşani S-au început lucrările la un tunel şi s-au făcut exproprierile.
- 1990 - 1996 construcţia a fost sistată
- 1995 au apărut primele promisiuni - s-a vorbit din nou despre alocarea de bani pentru cei 57 de kilometri de cale ferată care ar fi scurtat drumul de la Hârlău la Botoşani cu aproape 90 de kilometri.
- 1996-1998 - s-au reluat lucrărilor la tunelul de la Hârlău. S-au cheltuit peste 20 de milioane de dolari, iar rezultatul nu prezintă nici o utilitate.
- 1998 - lucrările au fost sistate din nou

http://old.ieseanul.ro/articol/ziar/iasi/online/17879/


Attachments:
Harlau.jpg
Harlau.jpg [ 38.57 KiB | Viewed 1564 times ]
tunel.jpg
tunel.jpg [ 38.63 KiB | Viewed 1564 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Nov 2012 20:31 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46560
Articol din 13.11.1998.

La Hirlau, ieri s-a vazut lumina de la capatul tunelului

Tunelul va scurta drumul dintre Hirlau si Botosani cu 87 km. Muncitorii au reusit sa strapunga dealul, dupa 11 ani de la inceperea lucrarilor

Dupa 11 ani de eforturi, sapatorii tunelului de la Hirlau au sarbatorit ieri un moment unic, pe care l-au numit sugestiv "luminita de la capatul galeriei". Practic ei au reusit sa strapunga un deal cu o lungime de aproape 1 km. Tunelul asigura legatura dintre Hirlau si Botosani prin intermediul unei linii de cale ferata. Cu toate acestea, lucrarile au fost sistate pina la obtinerea unor noi fonduri de la Ministerul Transporturilor.

Prin acest nou traseu s-ar putea reduce distanta dintre Iasi si Botosani cu 87 de km. In plus, aceasta cale ferata va scoate din izolare locuitori din peste 10 comune, printre care: Deleni, Frumusica, Flaminzi si Nicolae Balcescu.

Inceput in toamna anului 1987 cu peste 400 de muncitori si preconizat a se finaliza in 1990, tunelul a fost terminat abia in acest an cu numai 57 de oameni. Dupa 1990 lucrarile au fost intrerupte timp de aproape 6 ani. In prezent, valoarea totala a acestei investitii a atins suma de 200 de miliarde de lei. "Cea de-a doua etapa pe care o prevedem pentru anul urmator, in valoare de aproximativ 20 de miliarde lei, bani pe care speram sa-i obtinem de la Ministerul Transporturilor, va fi camasuiala tunelului. Practic mai trebuie realizata hidroizolatia, deci punerea in siguranta a acestei lucrari", ne-a declarat Iordache Popa, vicepresedintele Consiliului Judetean.

Deocamdata, doar pentru a asigura iesirea din tunel mai sint necesare inca patru miliarde lei. Lucrarile au fost insa sistate, deoarece Guvernul a rectificat cu minus bugetul de investitii al Iasului. Pentru finisarea totala a lucrarii Guvernul ar trebui sa aloce in 1999 inca 20 de miliarde lei. Tunelul are o lungime de 900 de metri si un diametru de 9 metri. Galeria a fost realizata cu ajutorul unui agregat cu performante tehnice slabe, al carui pret de achizitie depaseste 30 de miliarde lei.

Stefan Manea, directorul societatii "Tunele Brasov", firma care a realizat aceasta lucrare, ne-a declarat: "Utilajul este semimecanizat pentru ca nu are in fata o freza totala care sa excaveze toata sectiunea. De fapt este o freza manuala. Instalatia are o putere de impingere de circa 4000 de tone".

Pentru a putea fi data in folosinta noua linie de cale ferata, mai trebuie construit un nou tunel de circa 300 de metri. In aceste conditii sint sanse foarte mari ca nici macar anul viitor acest traseu feroviar sa nu fie dat in folosinta.

"Oricum acest tunel are o mare importanta pentru ca intre Hirlau si Botosani nu exista o linie ferata. Terminarea ei ar fi de un mare avantaj pentru toti cetatenii din aceasta zona", ne-a declarat Costache Zamfir, primarul comunei Deleni - pe al carei teritoriu se afla noul tunel.


http://www.ziaruldeiasi.ro/local/iasi/l ... ului~nik36


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group