TRANSIRA

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Mon 19 Nov 2018 14:30

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009 23:37 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7967
De-a lungul terasamentului se observă niste bucăti de cauciuc...nici rolul lor nu îl cunosc.


Attachments:
Tunel Gibei-a025.jpg
Tunel Gibei-a025.jpg [ 85.08 KiB | Viewed 8335 times ]
Tunel Gibei-a026.jpg
Tunel Gibei-a026.jpg [ 90.92 KiB | Viewed 8335 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009 23:37 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7967
Ne apropiem de iesire:


Attachments:
Tunel Gibei-a028.jpg
Tunel Gibei-a028.jpg [ 70.29 KiB | Viewed 8332 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009 23:38 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7967
Totodată...lipseste pietrisul.


Attachments:
Tunel Gibei-a030.jpg
Tunel Gibei-a030.jpg [ 55.67 KiB | Viewed 8327 times ]
Tunel Gibei-a031.jpg
Tunel Gibei-a031.jpg [ 51.55 KiB | Viewed 8328 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009 23:39 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7967
În sfârsit la lumină! Chiar dacă în alt judet, Vâlcea. Portalul Tunelui Gibei din această parte este mai spectaculos, purtând inscriptia ,,Omul a învins natura", lucru de care însă nu sunt prea sigur în cazul liniei 219 (o să vedeti mai târziu de ce).


Attachments:
Tunel Gibei-a032.jpg
Tunel Gibei-a032.jpg [ 97.78 KiB | Viewed 8324 times ]
Tunel Gibei-a033.jpg
Tunel Gibei-a033.jpg [ 99.83 KiB | Viewed 8323 times ]
Tunel Gibei-b001.jpg
Tunel Gibei-b001.jpg [ 90.81 KiB | Viewed 8323 times ]
Tunel Gibei-b002.jpg
Tunel Gibei-b002.jpg [ 65.47 KiB | Viewed 8325 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009 23:43 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7967
Imediat în stânga intrării în tunel (privită din exterior) se află un canton cu un etaj, aflat si el în paragină ca majoritatea constructiilor de pe această sectie. Deasemenea, imaginatia celor care au furat tot ce au putut de acolo sau au contribuit în alte moduri la distrugerea cantonului este nelimitată... pe lângă faptul că interiorul cantonului arată precum o toaletă publică, inscriptiile si măzgăliturile de pe pereti denotă lipsa de cultură si proasta crestere a unora dintre cei care trecuseră înaintea noastră pe acolo...

[Am cenzurat o parte din imagini. Variantele necenzurate le puteti vedea pe site-ul meu]


Attachments:
Canton Tunel Gibei-001.jpg
Canton Tunel Gibei-001.jpg [ 103.68 KiB | Viewed 8314 times ]
Canton Tunel Gibei-002.jpg
Canton Tunel Gibei-002.jpg [ 75.91 KiB | Viewed 8314 times ]
Canton Tunel Gibei-003.jpg
Canton Tunel Gibei-003.jpg [ 50.96 KiB | Viewed 8313 times ]
Canton Tunel Gibei-004.jpg
Canton Tunel Gibei-004.jpg [ 113.68 KiB | Viewed 8314 times ]
Canton Tunel Gibei-005.jpg
Canton Tunel Gibei-005.jpg [ 103.73 KiB | Viewed 8313 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009 23:45 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7967
Apoi, în fata portalului Tunelului Gibei se găsesc stive de traverse si linie tip 49. Dealtfel, în toate gările de pe traseu se găsesc astfel de stive, rezultate în urma demontării sinelor în 2004. Interesant că suruburile si alte elemente mici lipsesc cu desăvârsire, probabil ele găsindu-si loc pe la centrele de fier vechi.


Attachments:
Gibei-a001.jpg
Gibei-a001.jpg [ 135.48 KiB | Viewed 8313 times ]
Gibei-b017.jpg
Gibei-b017.jpg [ 111.51 KiB | Viewed 8314 times ]
Gibei-a002.jpg
Gibei-a002.jpg [ 58.34 KiB | Viewed 8312 times ]
Gibei-a003.jpg
Gibei-a003.jpg [ 102.92 KiB | Viewed 8312 times ]
Gibei-b015.jpg
Gibei-b015.jpg [ 127.39 KiB | Viewed 8313 times ]
Gibei-b013.jpg
Gibei-b013.jpg [ 104.14 KiB | Viewed 8312 times ]
Gibei-b014.jpg
Gibei-b014.jpg [ 120.74 KiB | Viewed 8312 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009 23:47 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7967
Continuăm a merge pe terasamentul căii ferate. Coborâm o pantă destul de abruptă pentru un tren, apoi terasamentul continuă pe un rambleu din ce în ce mai îngust, care se sfârseste brusc într-o pantă abruptă, fiind o diferentă de nivel de aprox. 4m între vârful rambleului si ,,vale". Paralel cu rambleul se desfăsoară un viaduct nefinalizat, ale carui lucrări par abandonate de multi ani, desi mare parte din lucrările importante (piloni (cu exceptia unuia), asezarea grinzilor etc.) fusese făcută. Grinizile mai trebuiau doar prinse între ele, apoi lucrarea trebuia legată la calea ferată (după cum arată cred că ar fi fost necesar un rambleu). La baza lui se aflau o sitvă de traverse si una de sine.


Attachments:
Gibei-a004.jpg
Gibei-a004.jpg [ 86.38 KiB | Viewed 8312 times ]
Gibei-a005.jpg
Gibei-a005.jpg [ 85.82 KiB | Viewed 8313 times ]
Gibei-a006.jpg
Gibei-a006.jpg [ 85.01 KiB | Viewed 8313 times ]
Gibei-a007.jpg
Gibei-a007.jpg [ 162.68 KiB | Viewed 8313 times ]
Gibei-b003.jpg
Gibei-b003.jpg [ 113.76 KiB | Viewed 8312 times ]
Gibei-b004.jpg
Gibei-b004.jpg [ 71.98 KiB | Viewed 8313 times ]
Gibei-b005.jpg
Gibei-b005.jpg [ 77.85 KiB | Viewed 8313 times ]
Gibei-b006.jpg
Gibei-b006.jpg [ 104.15 KiB | Viewed 8312 times ]
Gibei-b008.jpg
Gibei-b008.jpg [ 61.81 KiB | Viewed 8312 times ]
Gibei-b009.jpg
Gibei-b009.jpg [ 113.28 KiB | Viewed 8313 times ]
Gibei-b012.jpg
Gibei-b012.jpg [ 67.96 KiB | Viewed 8313 times ]
Gibei-b007.jpg
Gibei-b007.jpg [ 116.1 KiB | Viewed 8311 times ]
Gibei-b010.jpg
Gibei-b010.jpg [ 100.61 KiB | Viewed 8311 times ]
Gibei-b011.jpg
Gibei-b011.jpg [ 89.41 KiB | Viewed 8312 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009 23:49 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7967
Am coborât apoi panta despre care vorbeam, urcând apoi din nou pe vechiul terasament (se crease o vale lată cam de 3m în rambleu), care, în continuare, trece printre curtile oamenilor. Localnicii satului au transformat terasamentul în drum, cu toate că accesul auto este aproape imposibil în zonă, cu exceptia masinilor de teren (de altfel, în toată zona am observat doar 2 masini: 2 ARO).


Attachments:
Gibei-a008.jpg
Gibei-a008.jpg [ 141.77 KiB | Viewed 8310 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009 23:50 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7967
După vreo 500m apare la orizont un alt viaduct neterminat, aflat în acelasi stadiu al lucrărilor cu primul.


Attachments:
Gibei-a009.jpg
Gibei-a009.jpg [ 67.16 KiB | Viewed 8311 times ]
Gibei-a010.jpg
Gibei-a010.jpg [ 84.22 KiB | Viewed 8309 times ]
Gibei-a011.jpg
Gibei-a011.jpg [ 37.29 KiB | Viewed 8311 times ]
Gibei-a012.jpg
Gibei-a012.jpg [ 53.94 KiB | Viewed 8309 times ]
Gibei-a013.jpg
Gibei-a013.jpg [ 51.97 KiB | Viewed 8310 times ]
Gibei-a014.jpg
Gibei-a014.jpg [ 55.9 KiB | Viewed 8310 times ]
Gibei-a015.jpg
Gibei-a015.jpg [ 65.69 KiB | Viewed 8310 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009 23:50 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7967
Pentru că se făcuse destul de târziu (era ora 15:45 si riscam să ne prindă noaptea înainte să ajungem înapoi la masini, care erau parcate sub Viaductul Topolog), am hotărât să ne întoarcem. La întoarcere am fotografiat si principalele mijloace de deplasare prin zonă.


Attachments:
Gibei-b001.jpg
Gibei-b001.jpg [ 115.61 KiB | Viewed 8309 times ]
Gibei-b002.jpg
Gibei-b002.jpg [ 107.44 KiB | Viewed 8309 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009 23:56 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7967
Am revenit apoi la Tunelul Gibei, pe care l-am traversat în 30 de minute. Printre altele, am observat si orificiul circular din care curgea apă... sunt ferm convins că nu acesta este rostul lui.


Attachments:
Tunel Gibei-b003.jpg
Tunel Gibei-b003.jpg [ 65.62 KiB | Viewed 8307 times ]
Tunel Gibei-b004.jpg
Tunel Gibei-b004.jpg [ 54.16 KiB | Viewed 8307 times ]
Tunel Gibei-b005.jpg
Tunel Gibei-b005.jpg [ 51.13 KiB | Viewed 8306 times ]
Tunel Gibei-b006.jpg
Tunel Gibei-b006.jpg [ 60.76 KiB | Viewed 8306 times ]
Tunel Gibei-b007.jpg
Tunel Gibei-b007.jpg [ 62.26 KiB | Viewed 8307 times ]
Tunel Gibei-b008.jpg
Tunel Gibei-b008.jpg [ 79.87 KiB | Viewed 8307 times ]
Tunel Gibei-b009.jpg
Tunel Gibei-b009.jpg [ 47.23 KiB | Viewed 8308 times ]
Tunel Gibei-b010.jpg
Tunel Gibei-b010.jpg [ 55.41 KiB | Viewed 8308 times ]
Tunel Gibei-b011.jpg
Tunel Gibei-b011.jpg [ 40.27 KiB | Viewed 8307 times ]
Tunel Gibei-b012.jpg
Tunel Gibei-b012.jpg [ 50.11 KiB | Viewed 8308 times ]
Tunel Gibei-b013.jpg
Tunel Gibei-b013.jpg [ 56.33 KiB | Viewed 8307 times ]
Tunel Gibei-b014.jpg
Tunel Gibei-b014.jpg [ 52.16 KiB | Viewed 8307 times ]
Tunel Gibei-b015.jpg
Tunel Gibei-b015.jpg [ 62.76 KiB | Viewed 8308 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009 23:57 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7967
Odată întorsi la portalul din Judetul Arges, am admirat lucrările de consolidare a solului în zona căii ferate (mă rog...fostei căi ferate).


Attachments:
Tunel Gibei-b017.jpg
Tunel Gibei-b017.jpg [ 62.62 KiB | Viewed 8306 times ]
Tunel Gibei-b018.jpg
Tunel Gibei-b018.jpg [ 126.71 KiB | Viewed 8305 times ]
Tunel Gibei-b019.jpg
Tunel Gibei-b019.jpg [ 23.03 KiB | Viewed 8306 times ]
Tunel Gibei-b020.jpg
Tunel Gibei-b020.jpg [ 84.57 KiB | Viewed 8305 times ]
Tunel Gibei-b021.jpg
Tunel Gibei-b021.jpg [ 115.05 KiB | Viewed 8305 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 24 Apr 2009 23:58 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7967
Înainte de plecare am mai admirat odată Viaductul Topolog, care se desfăsura în fata noastră.


Attachments:
Viaduct Topolog-064.jpg
Viaduct Topolog-064.jpg [ 71.2 KiB | Viewed 8304 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Apr 2009 00:00 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7967
Înainte de a ne întoarce prin Tunelul Gibei (nu am vrut să întrerup prezntarea foto a locurilor, asa că am decis să vorbesc la sfârsit despre aceste lucruri), ne-am oprit să întrebăm un localnic despre ce se întâmplase cu calea ferată. Asa am aflat că, desi în mersul trenurilor de călători din 1993-1994 apar trenuri de călători pe această linie, rar treceau altfel de trenuri decât cele de lucru. Motivul este simplu: datorită economiilor care se făceau în anii '80, rambleurile au fost contruite doar din pământ, fiind grav afectate de inundatii si alunecări de teren. Astfel, la începutul anilor '90 s-a luat hotărârea să se construiască urgent mai multe viaducte, care să înlocuiască rambleurile (construite pentru a se face economie, constructia lor costând mult mai putin decât cea a unor viaducte) care prezentatu un real pericol de prăbusire. Bomboana pe colivă a fost pusă de Natură în 1994: rambleul pe care venisem noi s-a surpat aproape complet, distrugând si clădirea gării din zonă! De aceea există acea ,,vale" în rambleu si panta de la capătul dinspre Tunelul Gibei.
Lucrările la linie au fost sistate complet în 1998, când au fost demontate macazele de acces de la Vâlcele si Bujoreni-Vâlcea. Din 1998 până în 2004 nu s-a mai lucrat nimic la linie, spre dezamăgirea localniclor care sperau că vor fi si ei legati de Ciofrângeni (si mai departe Pitesti) printr-un mijloc de transport. În prezent, accesul în zonă este extrem de greoi, fiind necesară traversarea cu piciorul a dealului sau a Tunelui Gibei, eventual traversarea cu o maşină de teren a tunelului.
În 2004, Primul Ministru de atunci, Adrian Năstase anunta, cu mare pompă, că au fost reîncepute lucrările la linia Vâlcele-Rm. Vâlcea si că în 2008 vom putea circula din nou cu trenul pe această rută. Bineînteles că mesajul avea iz electoral (2004 fiind an electoral) pentru că nu s-a realizat nimic (ca o ironie a sortii, Adrian Năstase a pierdut alegerile). Lucrarea de reabilitare a liniei 219 a fost încredintată unei firme italiene, care s-a obligat ca în martie 2005 să înceapă lucrările, până atunci urmând a fi demontată linia existentă. Din păcate, după demonatrea liniei nu s-a mai făcut nimic, linia fiind si acum stivuită în gări. În plus, angajamentul firmei mai era si să dubleze si să electrifice linia, existând chiar planuri de săpare a unui nou tunel în apropierea Tunelului Gibei. Desigur, erau doar proiecte pe hârtie. Tot în martie 2005 urmau să înceapă si exproprierile pentru dublarea liniei, lucru care nu s-a realizat nici până în prezent. Singura lucrare făcută de firma italiană a fost instalarea unor celule pasive GPS care monitorizează miscarea solului. Aceste celule sunt în număr destul de mare pe tot traseul liniei 219, accesul la ele fiind blocat cu lacăt si cu inscriptia ,,Pericol de explozie" pentru a împiedica furtul. Acestea se pare că sunt citite săptămânal de ,,un tip cu un ARO".
În rest, lucrările sunt în acelasi stadiu ca în 1998, cu exceptia liniei, care în 2004 a fost demontată.
De altfel, ,,Strategia de dezvoltare a sistemului feroviar din România în perioada 2001-2010" (HG nr. 1003/2001 , MOf. nr. 704/06.11.2001) arată că, pentru finalizarea si punerea în exploatare a liniei Vâlcele-Rm. Vâlcea, este nevoie de 170 milioane dolari americani, din care se asigură 0 (zero) dolari... deci sunt extrem de slabe sansele să avem finalizat acest tronson până în 2010.


Attachments:
Canton Viaduct Topolog-006.jpg
Canton Viaduct Topolog-006.jpg [ 227.22 KiB | Viewed 8302 times ]
Gibei-b016.jpg
Gibei-b016.jpg [ 121.98 KiB | Viewed 8301 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Apr 2009 16:46 
Offline

Joined: Sun 11 Nov 2007 11:16
Posts: 281
Location: Bucuresti, s. 1
Bucatile de cauciuc se pun intre sina si traversa de beton.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Feb 2010 00:27 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46560
Un articol aparut in Romania libera in anul 2003. Inca mai vedeai "urme".


Attachments:
romania libera cfr.pdf [297.15 KiB]
Downloaded 332 times
Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 19 Sep 2014 11:17 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46560
Raport Impact de Mediu.


Attachments:
RIM cf Valcele - Rm. Valcea - Anexe I .pdf [62.95 MiB]
Downloaded 102 times
RIM cf Valcele - Rm. Valcea - Anexe II .pdf [77.72 MiB]
Downloaded 83 times
RIM cf Valcele - Rm. Valcea .rar [96.56 MiB]
Downloaded 90 times
Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 18 Oct 2015 08:06 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46560
Pe calea furată. Cum a dispărut un adevărat "Transfăgărăşan feroviar"!

În acest moment, la Sibiu se poate ajunge pe două variante de cale ferată: prin Roşiori, Piatra Olt, Râmnicu Vâlcea, un traseu de 7 ore, sau pe Valea Prahovei, prin Braşov, ceea ce înseamnă cam tot atât.

Ideea scurtării distanţei dintre Ţara Românească şi Transilvania a fost discutată la nivelul Parlamentului interbelic al României şi propusă iar de nemţi în Al Doilea Război Mondial.

Linia ar fi traversat Carpaţii la o altitudine maximă de doar 420 m, faţă de 1050 m, la Predeal.

În 1949 se fac primele studii, iar construcţia efectivă a început în 1979.

Au fost construite 6 viaducte, dintre care Topolog este cel mai mare din ţară. Două poduri mari peste Olt şi Argeş, două tuneluri imense de peste 4,5 kilometri, precum şi 165 de podeţe.

S-au folosit 30 de milioane de metri cubi de terasamente.

Potrivit primarului din Ciofrângeni, totul era funcţional înainte de 23 august 1989. În 1990, ruta figura în Mersul trenurilor.

În preajma Revoluţiei ar mai fi trebuit finalizate lucrările de telefonie.

După 10 ani de lucrări, mai era nevoie de mai puţin de o lună pentru darea în funcţiune. Revoluţia şi schimbările politice şi sociale au amânat luarea unei decizii. Abia după alegerile din 20 mai, odata cu instalarea primului guvern postrevoluţionar, s-a repus în discuţie inaugurarea tronsonului.

Acum, locuitorii din apropierea Curţii de Argeş folosesc terasamentul căii ferate doar ca alee pietonală. Asta pentru că aici mai sunt încă şine.

Realizatorii Reportajelor Telejurnalului au pornit pe calea furată începând de la bifurcaţia din Vâlcele spre Râmnicu-Vâlcea.

De aici, toate şinele şi traversele au dispărut, odată cu macazele şi semnalizarea. A mai rămas în picioare doar uriaşul pod metalic abandonat peste Argeş. După câteva sute de metri, linia terasamentului continuă cu un alt pod metalic, după care dispare în pădure. O reîntâlnim în gara Tutana, una dintre cele 4 staţii ale traseului-fantomă.

Rambleul căii ferate dispare din nou în pădure, dar este uşor de găsit un kilometru mai departe.

Echipa Reportajelor Telejurnalului a continuat traseul. Vedeţi în material cum arătau iniţial lucrările (imagini din Arhiva TVR) şi ce a mai rămas acum.

Unde a dispărut calea ferată Vâlcele-Râmnicu Vâlcea?

Echipa Ştirilor TVR a cerut un punct de vedere Ministerului Transporturilor. După luni de insistenţe, biroul de presă a răspuns doar cu un comunicat sec, prin care se confirmă existenţa unui contract semnat între CFR SA şi Asocierea SECOL S.p.A Italia - Royal Inter Trade SUA, în valoare de aproximativ 138 milioane USD.

Ce conţine exact acest contract, câţi bani au fost plătiţi, cui şi, mai ales, pentru ce? A fost imposibil de aflat de la biroul de presă.

Jurnaliştii TVR au cerut, fără succes, interviuri fostului premier Adrian Năstase şi foştilor miniştri Ludovic Orban şi Anca Boagiu, care au luat decizii legate de acest contract.

Echipa Reportajelor Telejurnalului a încercat să facă lumină în acest caz cu ajutorul firmei Secol, acolo unde duc toate iţele acestei afaceri. Coincidenţă sau nu, sediul firmei Secol se află tot în Palatul CFR!

După cum era de aşteptat, reprezentanţii firmei italiene i-au trimis pe colegii noştri după răspunsuri înapoi la Ministerul Transporturilor.

În timpul realizării acestui reportaj, tronsonul feroviar Vâlcele - Râmnicu Vâlcea a apărut în varianta finală a master planului de transport drept unul dintre proiectele prioritare spre reabilitare în următorii 15 ani.

Cristian Răuţu, realizator Reportajele Telejurnalului: "38 de km de cale ferată au dispărut şi nicio autoritate publică nu şi-a dat seama de asta până acum. Acest reportaj poate fi considerat de către Ministerul Public prima sesizare oficială".




http://stiri.tvr.ro/reportajele-telejur ... .html#view


Attachments:
viaduct_06115800.jpg
viaduct_06115800.jpg [ 85.47 KiB | Viewed 3474 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 15 Feb 2016 13:52 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46560
În timp ce în Râmnicu Vâlcea a fost demolată o gară de patrimoniu pentru a se face una de lux pentru trei motoare, două personale ponosite din anii ’70 şi o săgeată goală…, un proiect care era gata în 1989 a fost făcut praf de toată clasa politică de după 1990.

Nu ştiu câţi din cei care vin spre Râmnicu Vâlcea cu maşina, atunci când coboară Deduleştiul, nu remarcă, departe, una dintre cele mai impresionante lucrări din România. Da, în zare se vede un viaduct lung de 1 km şi înalt de 300 de metri. Ce este cu acel viaduct? Este cel mai grav eşec al României postdecembriste pentru judeţele Vâlcea şi Argeş şi, de ce nu, pentru toată infrastructura feroviară a României.

În anii ’80, fostul lider comunist Nicolae Ceauşescu ia o decizie, printre puţinele înţelepte, de a realiza o cale ferată dublă pe Valea Oltului, dar şi un tronson nou, dublu, între Râmnicu Vâlcea şi Vâlcele (localitate în judeţul Argeş), o cale ferată nouă, de aproximativ 40 de km lungime, care scurta semnificativ drumul cu trenul de la Râmnic la Piteşti. Adică un drum feroviar pe care, în prezent, cu un accelerat, îl parcurgi în trei ore, prin Slatina, l-ai fi parcurs într-o oră, cu acelaşi tip de tren, sau în 45 de minute cu un rapid, pe noua rută proiectată.

Era cel mai amplu proiect feroviar din acel deceniu pentru România, adică, de la Sibiu şi până la Piteşti, urma să fie electrificată calea ferată, dublată, apărând o nouă magistrală importantă pentru transporturile internaţionale, care, în prezent, se fac pe Valea Jiului şi Valea Prahovei.

Şi astfel a început proiectul, 4 noi tunele pe Valea Oltului, pe sectorul Căciulata – Gura Lotrului, terasament ridicat şi din cauza barajului de la Turnu. Dar cel mai important proiect era Râmnicu Vâlcea Est – Vâlcele. Dar şi cel mai amplu. Astfel, s-a construit un nou pod feroviar peste râul Olt, în zona de nord a municipiului, şi s-a decis construcţia noii gări în Goranu. Comuna Goranu dispare şi devine localitate componentă a oraşului şi începe cel mai greu traseu: Goranu – Budeşti – Goleşti – Ciofrângeni – Zamfireşti – Vâlcele. Mii de oameni sunt aduşi pe acest şantier care efectiv taie zona subcarpatică dintre cele două judeţe. Se ridică cele mai înalte viaducte din România (să nu uităm, în timpul celei mai dure politici de austeritate), se mută dealuri, se toarnă, pe sute de metri, ciment, până la marnă. Dealurile sunt calcaroase, trebuie bine ancorat tot suportul de transport. În orice caz, deşi era extrem de dificil totul, de la materiale, sol, termene, în 1989 deja tronsonul se apropia de finalizare, în procent de peste 80% . Sunt aduse garnituri de tren în zona micuţei construcţii a gării Râmnicu Vâlcea Est.

Mai mult, gara din Bujoreni, situată imediat la nord de municipiu, se modernizează, sunt extinse terminalele de mărfuri şi sunt concepute proiecte pentru redimensionarea acestei gări. Bujoreniul devenea un nod vital pe calea ferată, realizând joncţiunea cu magistrala veche: Râmnicu Vâlcea – Băbeni – Drăgăşani – Piatra Olt. Adică era nodul pentru Bucureşti, via Piteşti. Termenele erau din ce în ce mai din scurt, atât de categorice încât, în Mersul Trenurilor pentru 1990, care apare în vara lui 1989, un tren rapid şi două accelerate sunt trecute ca mergând pe noua rută.

Se lucra zi şi noapte, sub viaductele uriaşe erau case, iar munca era extrem de grea şi periculoasă. Lucrările sunt prinse de iarnă şi de evenimentele pe care le cunoaştem, cele din 1989. După revoluţie, se întâmplă un paradox, deşi se lucra încă la acest şantier, în loc să înainteze, involuau. După doar câţiva ani, lucrarea este stopată, companiile care lucrau aici, de la ACF până la tunele şi altele, intră pe panta dezastrului economico-financiar. Proiectul, care era aproape de finalizare în 1989, se îndreaptă spre dezastru.

Apare cea mai mare minciună în 2000, când Traian Sabău, candidatul la primăria Râmnicului din partea PSD, vine împreună cu Adrian Năstase, în campanie, şi promite relansarea acestui proiect, deşi primarul de oraş nu avea nimic în comun cu aceste lucrări. Dar Sabău fusese unul dintre directorii ACF şi deci putea prosti lumea. A şi făcut-o. S-au dat nişte fărâme de bani, dar pentru o companie care a adunat toată şina şi a dispărut cu ea, cu tot. Asta în doar doi ani.

Astăzi nu mai este nimic, decât viaducte şi poduri neterminate, un terasament gol, clădirea gării din Goranu, o dărăpănătură insalubră, unde dorm boschetarii.

Acest proiect a intrat în ecuaţii şi promisiuni politice, ultimul care se bătea cu el în piept era Aurel Vlădoiu.

Proiectul se află undeva pe locul 17 în Master Planul de Transport, dar cu termen de finalizare 2030.

Cei de la CNADNR au înaintat şi ei o ipoteză: ca, pe terasamentul acestei căi, să fie construită breteaua de legătură auto a Râmnicului cu autostrada.

În fine, suntem în prezent, într-un oraş în care nimeni nu merge cu trenul la Sibiu sau Bucureşti, avem o gară în renovare, ultra modernă, dar fără trenuri, adică pentru două, trei personale şi câteva motoare. De la Râmnic până la Bucureşti, cu cel mai performant tren se fac 5 ore, în timp ce cu maşina – aproximativ 2 ore…

Şi mai e ceva de amintit, podul de cale ferată din zona Nord a ucis, până acum, cel puţin 10 persoane care s-au încumetat să-l traverseze pe zone unde nu există traverse, acestea fiind furate. Nimeni nu a plătit pentru aceste pierderi de vieţi omeneşti…


Attachments:
Valcele-2.jpg
Valcele-2.jpg [ 298.56 KiB | Viewed 3308 times ]
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group