Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49 Posts: 54789
|
Vreau sa salut si eu implicarea cotidianului "Sibiu Standard" in a repune mocanita in circuitul turistic sibian si nu numai. Echipa cotidianului sibian s-a implicat trup si suflet si in problema centurii ocolitoare a municipiului Sibiu. A avut o serie de articole referitoare la troleibuzul sibian (si speram ca o sa mai aiba, intr-un viitor foarte apropiat).Mocanita (poate) prinde viata Sibiu Standard incepe, de astazi, o campanie pentru sustinerea proiectului de repunere in circulatiei a mocanitei Sibiu-Agnita Proiectul mocanitei poate deveni motorul principal de dezvoltare a Vaii Hartibaciului
"Utopia" reinvierii mocanitei intre Agnita si Sibiu poate deveni realitate. In acest vis cred, printre altii, reprezentantii Printului Charles al Marii Britanii in Romania, crede David Packard, unul din fondatorii companiei Hewlett and Packard si peste cinci mii de oameni de pe Valea Hartibaciului, care si-au dat semnaturile pentru acest proiect. Sibiu Standard demareaza, incepand de astazi, o campaniei publica ce are menirea de a trezi interesul autoritatilor locale si centrale pentru proiectul care poate reda un nou sens intregii Vai a Hartibaciului. Campania vine dupa ce, la finele saptamanii trecute, reprezentantii "Consortiul pentru dezvoltare inter-regionala Sibiu-Agnita" au anuntat ca au primit in concesiune pe 25 de ani calea ferata ingusta ce leaga Sibiul de Agnita. "Pana acum nu aveam nimic concret, calea ferata urma sa fie valorificata prin dezasamblare. De acum incolo, insa, putem obtine finantarile pentru reabilitarea caii ferate, a materialului rulant, a statiilor de pe traseu", a anuntat Radu Curcean, primarul Agnitei, oras fondator al Consortiului amintit. Practic, din acest moment, pentru ca mocanita sa pufaie din nou intre Sibiu si Agnita trebuie facut un nou studiu de fezabilitate. Pe baza acestuia, va fi depus o cerere de finantare la Asociatia de Dezvoltare Regionala (ADR) Centru, care, pe latura de finantari din domeniul turismului, are o sectiune special destinata revigorarii turismului pe liniile de cale ferata cu ecartament ingust. Pentru astfel de proiecte se acorda finantari de pana la 25 de milioane de euro. Reabilitarea terasamentului si a statiilor de pe traseu vor fi urmate de un proiect integrat de dezvoltare a zonei, pentru promovarea fiecarei localitati de pe traseu. "Avem nevoie de aproximativ 100.000 de euro, pentru un nou studiu de fezabilitate. Din acesti bani avem, deocamdata, 20.000 de dolari, obtinuti de Trustul Mihai Eminescu. Daca vom obtine restul de bani de la Ministerul Dezvoltarii Durabile, in cel mult patru-cinci luni depunem cererea de finantare la ADR Centru. In 120 de zile vom primi raspunsul, iar la finele anului 2009, cel tarziu, ar putea incepe lucrarile de reabilitare", calculeaza primarul Agnitei, Radu Curcean. Pasul urmator reabilitarii caii ferate si achizitionarii de material rulant (locomotive, vagoane) este fie crearea unei societati al carei singur actionar sa fie Consortiul de dezvoltare interregionala, fie un parteneriat public-privat, in urma caruia sa fie creat un operator feroviar.
Din Consortiul amintit fac parte, pana acum, consiliile locale din Agnita, Marpod, Altana si Nocrich, urmand ca si celelalte consilii locale de pe traseu sa adere la aceasta forma de asociere. De asemenea, cu cateva zile in urma, au fost trimise invitatii pentru a adera si pe adresa Consiliului Local Sibiu si a Consiliului Judetean. Pana acum, pentru studiul de fezabilitate necesar, Ministerul Dezvoltarii publice a alocat, in 2007, 328.000 de lei. Din cauza ca linia nu apartinea, inca, amintitului consortiu, banii au fost, in cele din urma, redirectionati de CJ Sibiu. In urmatoarele luni, Sibiu Standard va derula campania "Mocanita (poate) prinde viata", alaturi de autoritatile locale si centrale.
Istorie intrerupta in 2001 2001 - mocanita inceteaza sa mai circule 2003 - americanii fac investigatii preliminare asupra traseului 2004 - MET organizeaza prima intrunire care are drept subiect calea ferata Sibiu-Agnita 2006 - linia este declarata de interes european de Federatia europeana a cailor ferate de patrimoniu 2007 - calea ferata este declarata monument istoric 2008 - in urma demersurilor lui Lucian Dumitra, mandatat de asociatie, traseul este concesionat pe 25 de ani, cu drept de preemptiune, Consortiului interregionalTraian Deleanu, 4 august 2008 http://www.sibiustandard.ro
|
|