Am ajuns totusi la Comandau pe 2.08.2009. Toate fotografiile le gasiti la rezolutie de 2272*1704 aici:
http://trenuri.uv.ro/Linii/comandau/comandau.html . In acest topic le voi posta doar pe cele mai reprezentative.
La 22 km de orasul Covasna se găseste localitatea Comandău, aflată la o altitudine de 1030 m. Comuna se găseste în depresiunea omonimă din Muntii Bretcu si este străbătută de râul Bâsca Mare. Istoaria localitătii începe cu cea a căii ferate înguste. Astfel, în 1870, David Horn cumpără de la Zathurecky Gyula, prorpietarul întinselor păduri din zonă, tot materialul lemnos.
Calea Ferată Forestieră (CFF) Comandău, având un ecartament de 760 mm, urma să asigure transportul lemnului din zona Comandăului până în orasul Covasna (unde lemnul urma să fie încărcat în vagoane de cale normală). În 1882 încep lucrările de constructie a căii ferate ce urma să ajute la exploatarea lemnului din zonă, la putin timp după aceea apărând si satul Comandău. Având în vedere diferenta de nivel dintre cele două localităti, în 1886 Horn îi cere inginerului Emil Lux să construiască un plan înclinat în zona Văii Zânelor pentru a putea finaliza legătura feroviară între Comandău si Covasna. Lucrarea este finalizată si pusă în functiune în 1889, însă inaugurarea ei are loc abia un an mai târziu. Planul înclinat era format din 2 platorme cu lungimea de 6 metri si lătimea de 3 metri, legate între ele cu un cablu de otel cu diametrul de 28 mm. Astfel, cele 2 platforme parcurgeau 1236 m, pe o linie cu ecartamentul de 1450 mm, diferenta de nivel între cele două statii (cea de la bază si cea din vârf) fiind de 327 m. Utilizarea sistemului era foarte simplă: platforma care pleca încărcată de la statia superioară era mai grea decât cea ce urca vagoanele goale, astfel că o trăgea pe aceasta din urmă. La jumătatea distantei exista o ,,cruce" astfel că cele doua platforme nu se ciocneau, ci treceau una pe lângă cealaltă. La baza planului înclinat exista un mic triaj, unde erau formate garnituri ce transportau lemnul până la Gara Covasna, unde acesta era încărcat în vagoane de cale normală. Distanta parcurcursă de CFI de la Comandău la Covasna era (si este) de doar 10 km, spre deosebire de drumul de acces, lung de 22 km.
Planul înclinat a functionat neîntrerupt până în 1995, la începuturile sale asigurând si transport ocazional de călători (a fost interzis mai târziu din motive de sigurantă). În 1995, o furtună puternică a culcat la pământ multi copaci din pădurile Covasnei, însă planul înclinat nu a fost grav avariat si a fost repus în functiune. În 1997, la 17 mai, un incendiu a mistuit statia superioară, ce a fost apoi reconstruită si planul înclinat a fost repus în functiune. În 1999 întreaga retea de linii înguste rămasă în functiune a fost trecută în conservare. De atunci activitatea exploatărilor forestiere din zonă a fost redusă, transportul materialului lemnos făcându-se exclusiv cu mijloace
auto.
După trecerea în conservare, retaua de linii înguste, ce odinioară se întindea pe zeci de kilometri prin pădurile din jurul Comandăului, a fost lăsată pradă naturii si hotilor. Astfel, portiuni însemnate au fost avariate de viituri (inclusiv podetul de la baza planului înclinat), iar piesele mici si, pe alocuri, chiar zeci de metri de sină au fost furate fără jenă si vândute la fier vechi. Ocazional, la Zilele Comandăului (în jurul zilei de 1 august) circulă ,,mocănite" în scop turistic.
La 10 ani de la închiderea CFF, pe 2 august 2009, am pornit în excursie la Comandău... În jurul orei 12 (deh, în România nu există autostrăzi) am ajuns la Covasna, unde am intrat pe drumul de pământ ce urma să ne ducă la Comandău. De la Institutul de Cardiologie din Covasna, calea ferată îngustă merge de-alungul drumului, străbătând si zona de campare amenajată în zonă. După aproape 2 km ajungem la triajul de la baza planului înclinat. Acolo se află câteva vagoane vechi pentru transportul lemnului, dar si trei vagoane de călători cumpărate de Consiliul Judetean Covasna, pentru un eventual tren turistic. Toate vagoanele sunt în stare destul de proastă, multe componente fiind furate sau vandalizate.