Anul viitor Şantierul din Tătăraşi se mută în Nicolina
Primarul Gheorghe Nichita nu spunea tot adevărul atunci cînd afirma că a deschis mai multe şantiere în 2009 pentru ca anul viitor ieşenii să nu mai aibă asemenea neplăceri. De fapt, începînd cu sfîrşitul anului, sînt preconizate să înceapă lucrări de asfaltare, reabilitare a unui pod şi înlocuiri ale liniilor de tramvai în Nicolina. Pînă atunci se va moderniza zona Tătăraşi, unde deja şinele de tramvai au fost înlocuite. Vremea însă nu permite asfaltarea străzii, deci acest lucru se va întîmpla de la primăvară. La rîndul său, şantierul deschis în Nicolina va dura pînă în 2013, timp suficient pentru ca ieşenii să se sature.
Este vorba despre un proiect din cadrul Planului Integrat de Dezvoltare pentru Polul de Creştere Iaşi, care prevede reabilitarea completă a zonei Nicolina şi este estimat la maximum 20 de milioane de euro. Cea mai mare parte din sumă - 98 la sută - este din partea Uniunii Europene şi nu va trebui rambursată. De aceea, proiectul care prevede reabilitarea pasajului Nicolina, asfaltarea străzii Nicolina, a şoselei Nicolina şi a bdului Cantemir, precum şi reabilitarea şi modernizarea căii de rulare pe un tronson de 5 kilometri între Podu Roş şi CUG II, trebuie să fie impecabil.
Apariţia traseului 9 i se datorează lui Ceauşescu!
Odinioară, pe aici circula tramvaiul cu numărul 9, care avea ruta Gară - Centru - Tîrgu Cucu - Podu Roş - CUG II. "Era unul dintre cele mai aglomerate şi, totodată, rentabile trasee ale regiei. Linia 9 era folosită cu precădere de angajaţii Combinatului de Utilaj Greu, într-o perioadă înfloritoare pentru actualul Fortus. Apoi, era singura posibilitate pentru ca locuitorii din Nicolina şi CUG să ajungă în Centru sau la Gară", ne-a declarat Adrian Mihai, purtătorul de cuvînt al RATP.
Traseul a fost desfiinÅ£at în 1997, motivul oficial reprezentîndu-l un accident produs pe 28 martie pe ÅŸoseaua Nicolina: tramvaiul 343 de tip TimiÅŸ a deraiat ÅŸi a lovit frontal vagonul 204 (tip Tatra) care circula din sens opus, cinci persoane fiind rănite. "Adevărul este că linia, dată în folosinÅ£ă în '84, nu prezenta garanÅ£ii pentru siguranÅ£a circulaÅ£iei. S-a lucrat repede la montarea ei, întrucît trebuia finalizată înaintea de venirea lui CeauÅŸescu pentru nu ÅŸtiu ce tăiere de panglică la CUG. Practic, proiectul tehnic nu a fost respectat, iar linia a fost pusă direct pe pămînt. Odată cu apariÅ£ia fenomenului de tasare, au apărut problemele, care au culminat cu accidentul din luna martie", a mai spus dl Mihai.
Indiferent de motivele suspendării traseului, este cert faptul că atunci a început perioada de glorie a operatorilor de maxi-taxi, care au mîncat o pîine albă de pe urma transportului călătorilor din zonele Nicolina şi CUG spre Centru sau Gară. Ulterior, municipalitatea şi RATP au luat măsuri pentru limitarea numărului de maxi-taxi care circulau pe acolo. Au cumpărat şi autobuze pe care le-au trimis pe această linie. "În prezent, fluxul cel mai mare de călători se înregistrează pe traseul de autobuz 41. Transportăm în medie 41.500 de călători pe zi, în condiţiile unei porţiuni comune cu traseul 28, unde avem 23.000 de călători pe zi", a mai afirmat Mihai Adrian.
Şantier pînă în 2013
Responsabilii din Primărie nu oferă deocamdată prea multe date despre proiect, întrucît se lucrează la documentaţia privind studiul de fezabilitate şi detaliile de execuţie. "Abia în luna decembrie se va şti cum se va proceda", ne-a spus dna Claudia Stoica, directorul adjunct al Direcţiei de Servicii şi Programe pentru Comunitate din cadrul Primăriei. Oricum, dacă vorbim de luna decembrie 2009, putem spune la fel de bine ianuarie 2010. Cu tot cu licitaţiile pentru execuţie, desemnarea firmei cîştigătoare, semnarea contractului, termenul de începere al lucrărilor, adică al deschiderii şantierului în zona Nicolina, poate ajunge la septembrie 2010. "Termenul de implementare a proiectului este de 30 de luni. Cu alte cuvinte, în anul 2013 întreaga zonă trebuie reabilitată", a mai spus dna Stoica. Reapariţia tramvaielor nu va presupune scoaterea autobuzelor, mai ales că unele circulă pe rute unde nu merge şi tramvaiul.
Fireşte, reintroducerea tramvaiului în zona Nicolina - CUG presupune ca acesta să treacă şi pe bdul Anastasie Panu, îngustat deocamdată de lucrările de la pasajul Hala Centrală. Perspectivele din această direcţie nu sînt prea încurajatoare: chiar şefii Primăriei spun că termenul dat pentru încheierea lucrărilor, sfîrşitul anului 2010, este unul optimist, din cauză că şi în acel caz mai trebuie făcută o licitaţie. "Noi sperăm totuşi că pînă în 2013 se va face şi acel pasaj, pentru că altfel, tramvaiele n-ar putea circula spre CUG", a încheiat dna Stoica.
(C.NegoiÅ£ă, T.Damaschin)
Evenimentul, 13 noiembrie 2009
|