Se pare ca se repeta istoria de la Sibiu: a fost angajata firma straina (nu am cautat detalii referitoare la modul de atribuire a contractului celor doua firme spaniole) care au venit cu niste propuneri (nu am detalii despre perioada de timp in care firma a realizat documentarea, unde, cum si cu cine), iar operatorul de transport le-a "ajustat". De ce au mai fost aruncati bani daca RATP a stabilit planul final de transport? Nu putea sa realizeze acest lucru cu proprii specialisti?
Am cautat programul pe site-ul RATP, dar nu este afisat.
Despre troleibuze, nimic, nimic, dar microbuzele si conceptul de maxi-taxi sunt prezente.
Ce s-a publicat pe site-ul Primariei Iasi (am corectat greselile de tastare fara sa corectez limbajul de lemn folosit):
Regia Autonoma de Transport Public ar putea fi transformata in societate comerciala
Doua companii de consultanta din Spania, ETT si Getinsa, au finalizat un raport cu privire la modernizarea si rentabilizarea RATP Iasi * Solutia cea mai buna: transformarea regiei in societate comerciala * Consultantii spanioli au prezentat un plan de afaceri si un plan de investitii, care se va desfasura pe o perioada de mai multi ani * Investitiile se ridica la peste 456 de milioane de euro
Municipalitatea a primit in cursul lunii noiembrie documentatia privind rentabilizarea transportului public de calatori din municipiul Iasi, respectiv eficientizarea si rentabilizarea activitatii Regiei Autonome de Transport Public Iasi (RATP). Documentatiile au fost intocmite de catre consultanti cu experienta in domeniul transportului public. Este vorba despre companiile de consultanta ETT si Getinsa din Spania, care au conceput studiile in colaborare cu S.C. Metroul S.A. Bucuresti. Acestea au prezentat o serie de solutii care ar conduce la rentabilizarea RATP Iasi si modernizarea transportului public de calatori din oras.
Consultantii propun infiintarea unei noi societati de transport
Conform raportelor finale prezentate municipalitatii, solutia propusa de consultanti este infiintarea unei noi societati care sa gestioneze transportul public in municipiul Iasi. Noua societate, denumita S.C. "Transport Public" S.A, va prelua toate activitatile de transport desfasurate in prezent, RATP urmand a ramane doar o societate care va gestiona datoriile istorice, care se ridica in prezent la peste 66 milioane lei.
Complexitatea problemelor pe care le ridica reorganizarea RATP Iasi in societate comerciala, consultantii propun in raport o etapizare a acestui proces dupa cum urmeaza: - Etapa I: Constituirea unei societati comerciale de transport public si de servicii pentru transportul public, denumita Societatea Comerciala de Transport Public Iasi si mentinerea RATP ca regie in subordinea municipalitatii, avand ca obiect principal de activitate gestionarea datoriei si a creantelor ramase de la fosta regie. - Etapa II: Restructurarea activitatii noii societati comerciale. - Etapa III: Restructurarea RATP – urmarirea lichidarii creantelor, datoriilor si pierderilor ramase dupa constituirea S.C. "Transport Public" S.A. Reglementari necesare a fi adoptate in vederea restructurarii serviciilor de transport Realizarea sarcinilor de reorganizare, restructurare si eficientizare a transportului public in municipiul Iasi si zona metropolitana, pe principii de concurenta si transparenta a relatiilor contractuale, necesita aplicarea prevederilor legislatiei interne si reglementarilor europene in domeniul serviciilor publice de transport local si regional.
Primul pas in reorganizarea intregului sistem de transport este reorganizarea RATP, in una (sau mai multe) societate comerciala. Modul cum aceasta va fi reorganizata trebuie sa reflecte vointa municipalitatii de dezvoltare viitoare a transportului public, oferind sansa noii societati sa se modernizeze si eficientizeze, astfel incat sa devina competitiva intr-o perioada cat mai scurta de timp. Pe langa aplicarea reglementarilor necesare restructurarii regiei, este nevoie de adoptarea de catre Consiliul Local Municipal Iasi a unor Reglementari privind politica in domeniul transportului public de calatori. Acest document trebuie sa stabileasca nivelul de delegare a serviciului de transport public, politica cu privire la subventionarea operarii transportului public, la regimul bunurilor ce sunt considerate de importanta strategica in transportul de calatori (care vor ramane in patrimoniul municipiului), la modul de executare, coordonare si control al activitatii de transport a tuturor operatorilor. Totodata, Primaria Municipiului Iasi, Consiliul Judetean si localitatile din cadrul Zonei Metropolitane Iasi trebuie sa-si defineasca optiunea in ceea ce priveste constituirea Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara pentru furnizarea serviciului de transport in regiune.
S-a intocmit si un plan de afaceri
Pentru ca cele trei etape generale prezentate mai sus sa duca la rentabilizarea transportului public din Iasi, consultantii au intocmit si un plan de afaceri. Acest plan pastreaza principalele obiective privind eficienta, serviciul si fezabilitatea economica a societatii. Printre aceste obiective se numara: 1. utilizarea tramvaielor pe traseele principale pentru transportarea unui numar mare de calatori, cu statii relativ putine si viteze comerciale mari; 2. utilizarea autobuzelor pe trasee mai pu]in importante cu un numar de calatori mai mic si mai multe statii; 3. utilizarea autobuzelor pentru trasee importante secundare de legatura, ceea ce ofera bune posibilitati de transbordare din si in principalele linii de tramvai si autobuz; 4. utilizarea maxi-taxiurilor pe traseele cele mai putin importante, cu numar scazut de calatori si statii dese; 5. utilizarea maxi-taxiurilor pe traseele colectoare mai putin importante, cu un numar scazut de calatori si statii dese oferind posibilitati de transfer catre si dinspre liniile principale de tramvai si autobuz.
Alaturi de planul de afaceri, consultantii au intocmit si un plan de marketing si un plan de actiune in domeniul protectiei mediului, cat si criteriul de organizare pentru societatea comerciala nou-infiintata. Planul de Marketing se concentreaza in mod special pe o noua strategie de informare a calatorilor cu scopul de a facilita accesul si utilizarea retelei de transport public.
Investitii in valoare de peste 456 milioane euro
Consultantii spanioli au precizat in rapoartele finale ca realizarea transportului public in Iasi la standardul practicat in tarile din Uniunea Europeana necesita investitii masive in infrastructura de transport.In ceea ce priveste necesitatile de Investitii, Planul ia in considerare urmatoarele aspecte: a) implementarea sistemului integrat de taxare si de management; b) realizarea de statii intermodale pentru facilitarea transferului intre modurile de transport; c) reabilitarea si modernizarea infrastructurii de tramvai; d) reabilitarea infrastructurii de autobuz; e) masuri de acordare a prioritatii pentru transportul public f) statii (reabilitare, modernizare) g) inlocuirea tramvaielor si cresterea numarului acestora; h) inlocuirea autobuzelor si cresterea numarului acestora; i) microbuze
Planul de investitii a fost programat pe termen lung (2009 - 2017), totalizand 20 de actiuni cu o valoare totala de peste 456 milioane euro. Dintre acestea, noii societati comerciale de transport i-ar reveni cinci actiuni in valoare totala de aproximativ 260 milioane euro.
"Dupa un an si jumatate de munca am ajuns la primul program-pilot pentru restructurarea, modernizarea si rentabilizarea transportului public in municipiul Iasi. Contractul cu Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, cea care a finantat reabilitarea liniilor de tramvai, considera transformarea RATP in societate comerciala drept una din solutiile cele mai bune. Pana la sfarsitul acestui an vrem sa obtinem toate avizele pentru a pune in practica planurile de reorganizare propuse de consultanti. Am solicitat acestora sa ne ofere si o prognoza pe 10 ani in legatura cu nivelul subventiei pe care o va plati Primaria, precum si cu profitul pe care il va inregistra noua societate. Aceasta din urma ar putea fi constituita in maxim jumatate de an", a declarat primarul Gheorghe Nichita, in legatura cu raportul celor doua companii de consultanta.
|