Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49 Posts: 56050
|
Ţara trenurilor veşnic întârziate
Călătorii care merg de la Bucureşti la Craiova, la Târgu-Mureş sau la Cluj-Napoca îşi petrec cu aproximativ o oră mai mult în tren decât ar trebui. Teoretic, de mâine, ei putea fi despăgubiţi.
Regulamentul european prevede ca, pentru fiecare oră de întârziere, compania de căi ferate să returneze un sfert din preţul biletului. Oficialii CFR dau vina pe şinele vechi şi cer o derogare până în 2014.
Teoretic, regulamentul UE, care ar trebui să intre în vigoare la 3 decembrie, prevede ca pasagerii trenurilor întârziate să fie despăgubiţi. Practic, dacă vrei să traversezi ţara cu trenul, trebuie să te înarmezi mai ales cu răbdare.
Motivele sunt diverse: infrastructura feroviară nu permite o viteză la nivelul celor de pe marile magistrale europene, se lucrează pe diverse tronsoane sau diferite accidente. Oricare ar fi cauzele, minutele de întârziere cresc proporţional cu kilometrii pe care călătorii îi au de parcurs.
De pildă, la Constanţa, fiecare tren întârzie cel puţin un sfert de oră. „Eu am venit de la Alexandria. Trebuia să ajung la 11.09, dar am ajuns la 11.30. Întârzierile astea sunt de mult timp şi nu ştiu dacă se va rezolva ceva vreodată", spune Aurel Burcea (71 de ani).
Un student povesteşte că merge cu trenul pe ruta Cernavodă - Constanţa de trei ori pe săptămână. Întotdeauna, trenul întârzie. „De cele mai multe ori merg cu personalul de Călăraşi. În loc să ajungă la 8.00 în gară, ajunge la 9.00. Şi condiţiile sunt jalnice: ori că stai într-o toaletă mizerabilă, ori că stai în tren e totuna. Şi chiar de-i vor obliga să plătească întârzierile astea, găsesc ei o soluţie să n-o facă", a spus Cristian Alexandru.
Acceleratul care vine de la Oradea ar trebui să sosească la ora 13.19 în Gara Constanţa. Aşa scrie pe bilet. În realitate, trenul întârzie 20 - 30 de minute. Călătorii, şi aşa obosiţi de drumul care durează peste 15 ore, ajung la capătul răbdării. „Am urcat aseară, la 20.30, în tren. Condiţiile sunt şi aşa proaste şi, în afară de asta, mai sunt şi întârzieri", a precizat Lucica Ionaşcu (59 de ani), din Constanţa.
Reprezentanţii CFR Călători de aici spun că problemele sunt cauzate de lucrările de reparaţii de pe tronsonul Bucureşti - Constanţa. „Nu avem ce face, pentru că aceste lucrări sunt în desfăşurare şi tocmai de aceea apar probleme", a declarat Gabriel Ţăranu, directorul Regionalei Constanţa.
Cluj-Napoca: se întârzie la „alţii"
Trenul cu cele mai mari abateri de la orar de pe raza regionalei CFR Cluj este acceleratul BucureÅŸti - Cluj, după care se aÅŸteaptă în medie câte o oră. „Trenul a întârziat ÅŸi patru ore o dată. Asta e, stăm ÅŸi bem o cafea. Am făcut reclamaÅ£ii, dar degeaba", spune Egill Arnljots, un student din Suedia care învaÅ£ă la Universitatea de Medicină din Cluj-Napoca.
Un alt tren cu întârzieri mari este acceleratul Iaşi - Timişoara, care este aşteptat în fiecare zi circa 25 - 50 de minute în gara de la Cluj-Napoca. „Ne-am obişnuit deja cu întârzierile. Bine că măcar există o sală de aşteptare bine dotată", a spus Elena Afloarei (67 de ani), din Dej. „Nu pot să spun decât că ne omoară infrastructura. Numai limitări peste limitări", s-a scuzat conductorul acceleratului.
Poziţia oficială a lui Vasile Secară, directorul Regionalei Cluj a CFR Călători, este că trenurile ajung deja cu întârziere pe raza judeţului din cauza lucrărilor din alte sectoare. „Primim şi noi suficiente reclamaţii scrise. Cele care sunt de competenţa noastră le analizăm, celelalte le trimitem mai departe. Întrebaţi la Infrastructură câte primesc", a declarat Vasile Secară.
Craiova: Prea multe restricţii de viteză
Şi la Craiova călătorii sunt obişnuiţi cu minutele de aşteptare. „Se întâmplă des să întârzie trenul. Nu avem ce face, cei de la CFR ne-au spus că nu ţine de competenţa lor, că şinele sunt de vină. Dar noi plătim peste 40 de lei pe bilet! Asta nu contează?", a spus Mihai Petrescu, călător.
Ruta Craiova - Bucureşti înregistrează cele mai dese întârzieri în judeţul Dolj, iar preşedintele Sindicatului Mişcare-Comercial, a explicat motivele. „În toată ţara sunt întârzieri mari din cauza infrastructurii. În ultimii cinci ani nu s-a investit deloc în calea ferată. Pe ruta Craiova - Bucureşti, între Olteni şi Gălăţeni, se circulă pe un singur fir, pe o porţiune de patru kilometri şi jumătate", a declarat Gheorghe Frăţică. În Craiova s-au înregistrat 80 de restricţii neprevăzute, care au dus la întârzieri de aproximativ 600 de minute în luna octombrie. În plus, în ultimele 30 de zile, restricţiile anunţate au ajuns la 300, limita de viteză scăzând la 15,2 kilometri pe oră.
Timişoara: Lucrări de reparaţii
Singurul tren care în ultimele zile întârzie constant în gara Târgu-Mureş este acceleratul 1143, care vine de la Bucureşti prin Deva şi ar trebui să ajungă la ora 3.18. Potrivit serviciului Informaţii, de aproape o săptămână, cursa întârzie, în medie, cu o oră. „Se fac lucrări pe linia ferată în zona Câmpina, şi din cauza asta acceleratul soseşte mereu cu întârziere", a declarat angajata de la biroul de Informaţii a Gării CFR Târgu-Mureş.
Preţul unui bilet pe această rută la clasa I este de 82,80 lei, iar la clasa a II-a un drum costă 53,50 lei. În ce-i priveşte pe pasageri, aceştia s-au reorientat. „De când tot întârzie, prefer să iau alte trenuri, cum e rapidul care trece prin Războieni şi ajunge la Târgu-Mureş la 8 fără 10", a spus un târgumureşean care face cursuri de specializare în Capitală.
Responsabilii de la Regionala CFR Timişoara susţin că trenurile care sosesc în Gara de Nord au o medie de întârziere de 20 - 30 de minute. „Cele mai importante trasee care au întârzieri sunt cele care vin de la Bucureşti, dinspre Orşova şi pe ruta Bucureşti - Braşov - Curtici. Aici, întârzierile sunt între 25 şi 30 de minute, pentru că se merge cu o treaptă de viteză mai mică", a declarat Dan Moţoi, şef serviciu circulaţie CFR Timişoara. Din cauza restricţiilor de viteză, regionala are aproximativ 700 de minute întârziere în 24 de ore pe toate trenurile.
Galaţi: Cinci ore de aşteptare pe zi
Potrivit datelor oferite de conducerea CFR Călători GalaÅ£i, în primele 10 luni ale anului, pe rutele de pe raza regionalei, decalajele de la mersul trenurilor totalizează 91.394 de minute, ceea ce înseamnă o medie de cinci ore pe zi. Lucrările nesfârÅŸite la infrastructura feroviară au provocat întârzieri de 52.198 de minute, în timp ce Regionala CFR Călători este responsabilă de întârzierea trenurilor pentru alte 18.479 de minute. Diverse evenimente de forÅ£ă majoră, cum ar fi accidentele sau inundaÅ£iile, au cauzat întârzieri de 15.093 de minute.
Pe ruta Făurei - Buzău, 15 trenuri au totalizat întârzieri de 241 de minute în luna octombrie, ca urmare a lucrărilor la infrastructură dintre staţiile Rosetti - Cilibia - Buzău Sud. Călătorii care circulă între Galaţi şi Urziceni au avut parte de 419 minute de întârziere în aceeaşi perioadă, în condiţiile în care lucrările pe sectorul Vădeni - Baldovineşti nu par să se mai termine.
Avionul, alternativa mai scumpă
Călătorii din Ardeal care s-au săturat de întârzierile şi de condiţiile proaste oferite de CFR optează pentru avion. Astfel, la Agenţia de Voiaj CFR din Satu Mare se vând acum, pe lângă clasicele bilete de tren, şi bilete de avion.
Preţurile pornesc de la 21 de euro pentru o cursă internă şi de la 28 de euro pentru destinaţii externe. „Majoritatea clienţilor pleacă de pe aeroportul din Baia Mare spre destinaţii europene, dar avem şi o rută internă extrem de avantajoasă, Cluj-Napoca - Bucureşti, care costă 21 de euro dus, adică aproximativ 80 de lei", a declarat Voichiţa Dorca, şefa agenţiei de voiaj CFR Satu Mare. Preţurile variază în funcţie de taxele de aeroport.
Un bilet CFR la clasa a II-a cu acceleratul de la Cluj la Bucureşti dus la clasa I costă circa 20 de euro, adică 80 de lei. Aceeaşi cursă cu Intercity-ul la clasa clasa I costă 27 de euro, adică 116 lei, iar durata unei călătorii este de 8 ore şi 41 de minute, în timp ce zborul cu avionul este de circa o oră.
Record în alte ţări: abateri de 36 de secunde pe an
- În anul 2009, trenurile „Shinkansen" din Japonia au înregistrat, în medie, întârzieri de 36 de secunde. - Performanţa japonezilor este de 60 de ori mai bună decât cea înregistrată de trenul TGV din Franţa, cu o medie anuală de 36 de minute. Vitezele celor două trenuri sunt comparabile, mediile orare fiind situate în jur de 300 km/h. - În Marea Britanie, în cinci ani, întârzierile trenurilor s-au redus cu 35%, 91% din trenuri ajungând exact la ora programată. În ultimul an, liniile ferate britanice au beneficiat de investiţii de aproape 10 miliarde de euro. - În Europa, trenurile intercity Thalys, Eurostar şi TGV acordă compensaţii mai bune decât cele impuse de Uniunea Europeană. Astfel, la Thaliys, dacă întârzierile sunt de 30, 60 sau 120 de minute, compania feroviară restituie 20%, 50%, respectiv 100% din valoarea biletului. - Pentru trenurile de pe linia transeuropeană Eurostar, la o întârziere cuprinsă între una şi două ore, se acordă drept compensaţie o călătorie echivalentă. Pentru întârzierile de până la 299 de minute, clientul primeşte un bilet gratuit, valabil 12 luni. La întârzieri care depăşesc 300 de minute se returnează întreaga valoare a biletului plus unul gratuit. - România este campioana întârzierilor, cu 90.000 de minute acumulate numai în primele zece luni ale anului 2009, echivalentul a peste 900 de zile. Şi media orară de viteză a trenurilor româneşti a scăzut constant, de la 94 km/h în anii ‘90 la 73 km/h în 2008.
Starea infrastructurii şi lipsa banilor, eternele justificări
În condiţiile în care infrastructura feroviară e tot mai proastă, trenurile ajung tot mai greu la destinaţie, iar de despăgubiri pentru întârzieri nu poate fi vorba, firesc ar fi ca biletele să se ieftinească. Sau, cel puţin, să scadă proporţional sau să se elimine tarifele tichetelor de viteză pe acele rute pe care întârzierile sunt frecvente, spun călătorii.
În replică, reprezentanţii Ministerului Transporturilor spun că întârzierile nu sunt provocate decât într-o foarte mică măsură de către operatorul CFR Călători, iar cele mai multe din cauzele acestora ţin de starea infrastructurii.
Alt motiv: lipsa banilor
„Este vorba despre accidentele prin care se distrug părţi din şină sau din linia de contact, furturile de materiale, echipamente şi instalaţii, diverse distrugeri din cauze naturale. Acestora li se adaugă starea de subfinanţare permanentă în care este ţinută infrastructura feroviară în ultimii ani", explică Gheorghe Popa, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
El estimează că, pentru a ajunge la o stare normală de funcÅ£ionare, astfel încât trenurile să circule în condiÅ£ii de deplină siguranÅ£ă ÅŸi să nu mai întârzie, sistemul feroviar are nevoie de peste un miliard de lei anual. Gheorghe Popa adaugă că starea infrastructurii este acum „la limita de avarie", dar va fi nevoie ÅŸi de reabilitarea parcului de vagoane ÅŸi de locomotive.
Despăgubiri peste cinci ani? Nu se ştie
De altfel, faptul că întârzierile trenurilor nu sunt provocate - în România şi nu numai - de operatorul de transport este şi principalul argument pentru care autorităţile de la Bucureşti au cerut derogare de la aplicarea Regulamentului UE de despăgubire pentru întârzieri. „Până în prezent, mai toate ţările au cerut derogare de la aplicarea Regulamentului UE pentru că peste tot există întârzieri care nu sunt provocate de operatorul feroviar". Sumele ce ar trebui să fie date ca despăgubiri de întârziere, în baza noii legislaţii UE, „sunt greu de estimat, dar oricum ating ordinul sutelor de milioane de euro, având în vedere volumul de întârzieri ce se acumulează în România, astfel că, derogarea este mai mult decât necesară", a conchis oficialul.
Potrivit lui Popa, nimeni nu poate garanta că, după ce vor fi trecut cei cinci ani de amânare a despăgubirilor, lucrurile nu vor sta la fel de rău.
Necesar de un miliard de euro pe an
Estimările Ministerului Transporturilor arată că pentru ca liniile ferate româneşti să se menţină într-o stare cât de cât funcţională este nevoie de mai mult de un miliard de euro anual. Banii ar fi utilizaţi pentru întreţinerea şinelor şi a materialului rulant.
Alina Enache, Tudor Cutuş, Dan Străuţ, 1.12.2009
www.adevarul.ro
Attachments: |
tren.jpg [ 45.7 KiB | Viewed 14123 times ]
|
|
|