TRANSIRA

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Mon 21 Oct 2019 16:25

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 352 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 03 Dec 2010 02:48 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 672
Poza denumita gara jpg arata ca actualul Bulevard Ferdinand avea o configuratie diferita de cea din prezent. Daca vad bine, se observa sinele care duceau la gara (sau fosta gara??) "centrala" de tip terminal, aflata nu departe de intersectia Ferdinand-1907.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 03 Dec 2010 18:03 
Offline

Joined: Fri 03 Dec 2010 16:25
Posts: 51
Location: Constanta
Parerea mea este ca poza numita "expo-flora-1980" nu este facuta de pe Hotel Flora. Eu cred ca este facuta de pe un bloc de pe Bulevardul Alexandru Lapusneanu, inainte de montarea sinelor de tramvai in 1984. Ceea ce se vede dincolo de bulevard este Parcul Tabacariei cu ale sale alei, si lacul Tabacariei, iar in departare, Marea Neagra. Hotelul care se vede in mijlocul pozei este Hotelul Parc, iar cele din stanga Perla, Aurora si Meridian.
Daca ar fi facuta de pe Hotel Flora, spatiul verde de peste bulevard nu ar mai fi Parcul Tabacariei, ci spatiul verde de pe marginea lacului Siutghiol din Mamaia, dar nici acele cladiri nu sunt hoteluri...si nu stiu ce cladiri ar putea sa fie. Nu exista hoteluri (sau cladiri atat de inalte) pe marginea lacului intre intrarea in statiunea Mamaia si zona in care este pozitionat Hotel Flora.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 07 Dec 2010 03:03 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 672
In prezent, data fiind retragerea vehiculelor electrice din circulatie, indicativele de traseu trebuie regandite; nu se mai justifica, sub nicio forma, numerele de tipul 4x si 5x. Altfel spus, ar trebui sa aiba loc o noua renumerotare a traseelor pentru a se respecta principiul care dateaza din 1985-1986. Deci:
-toate, dar absolut toate traseele care au fost deservite de troleibuze ar trebui sa primeasca numere intre 1 si 9 la care sa se adauge litere distinctive astfel incat cele 12 linii de troleibuz + derivatele acestora sa poata fi cuprinse in intervalul 1-9
-cel putin un traseu ar reveni la indicativul vechi: 48-ul care s-ar transforma, din nou, in 4; 48 barat ar urma sa se transforme in 4 barat


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 07 Dec 2010 05:41 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
OAB wrote:
In prezent, data fiind retragerea vehiculelor electrice din circulatie, indicativele de traseu trebuie regandite; nu se mai justifica, sub nicio forma, numerele de tipul 4x si 5x. Altfel spus, ar trebui sa aiba loc o noua renumerotare a traseelor pentru a se respecta principiul care dateaza din 1985-1986. Deci:
-toate, dar absolut toate traseele care au fost deservite de troleibuze ar trebui sa primeasca numere intre 1 si 9 la care sa se adauge litere distinctive astfel incat cele 12 linii de troleibuz + derivatele acestora sa poata fi cuprinse in intervalul 1-9
-cel putin un traseu ar reveni la indicativul vechi: 48-ul care s-ar transforma, din nou, in 4; 48 barat ar urma sa se transforme in 4 barat

Pai mai sunt doar vreo 14 trasee cu totul...
Daca nu cumva RAT se va desfiinta foarte curand, nu ar fi rau sa le dea fie numere mici, de exemplu pana la 20 toate, fie sa se revina la vechile indicative, acolo unde se poate. Dar ma indoiesc ca se va mai intampla ceva normal in transportul din Constanta, inca mult timp de acum inainte. Sunt toate sansele ca maine sa auzim interviuri luate pe strada, in care populatia sa sustina dubele, pe motiv ca autobuzele n-ar fi potrivite pentru strazile aglomerate ale Constantei... La cata prostie pe metru patrat exista, ma astept la asta. Oricum RAT este practic in faliment. Singurul fapt care putea aduce un spor de rentabilitate, adica traseele electrificate cu frecventa mare de circulatie, sunt de domeniul amintirii.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 09 Dec 2010 23:21 
Offline

Joined: Mon 03 Jul 2006 12:39
Posts: 651
Location: Bucuresti, Militari
Omagiu adus troleibuzelor Rocar constantene

O filmare din Constanta anului 1990, cand tramvaiele si troleibuzele erau la putere


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 21 Dec 2010 21:22 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48643
Noi imagini de pe SSC.


Attachments:
Capitol.jpg
Capitol.jpg [ 102.96 KiB | Viewed 10965 times ]
Bloc TLI 418-42.jpg
Bloc TLI 418-42.jpg [ 268.63 KiB | Viewed 10964 times ]
ITC.jpg
ITC.jpg [ 228.13 KiB | Viewed 10965 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Jan 2011 22:04 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48643
Piata garii, an 1963.

Colectia Joie Negru.


Attachments:
Gara1962.jpg
Gara1962.jpg [ 130.03 KiB | Viewed 11027 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 01 Feb 2011 19:23 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48643
Silviu Sintea wrote:
O poza postata de arhitectul Radu Cornescu...


O mina de aur omul acesta...


Attachments:
sev-04b.jpg
sev-04b.jpg [ 255.77 KiB | Viewed 11022 times ]
bul. Elisabeta.jpg
bul. Elisabeta.jpg [ 115.86 KiB | Viewed 11022 times ]
Bdul-Mamaia-01.jpg
Bdul-Mamaia-01.jpg [ 120.78 KiB | Viewed 11023 times ]
Bdul-M-02.jpg
Bdul-M-02.jpg [ 115.07 KiB | Viewed 11022 times ]
Statie ITC.jpg
Statie ITC.jpg [ 62.85 KiB | Viewed 11023 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 01 Feb 2011 19:25 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48643
Colectia Radu Cornescu.

Mersul trenurilor Constanta - Mamaia.


Attachments:
Tren-Mamaia.jpg
Tren-Mamaia.jpg [ 150.47 KiB | Viewed 11022 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 01 Feb 2011 21:26 
Offline
User avatar

Joined: Sat 12 Jun 2010 18:24
Posts: 51
Location: Constanta, Piata Badea Cartan
Din realizarile muncitorilor de la Intreprinderea de Transport Constanta

Indrumati de organizatia de baza PMR, muncitorii din intreprinderea de transporturi auto Constanta au adus mai multe imbunatatiri in privinta transporturilor.
In cinstea zilei de 7 noiembrie muncitorii au reparat si au redat circulatiei 3 masini care s-au adaugat celor existente in numar de 31, imbunatatindu-se transportul pe cele 5 trasee ale municipiului Constanta.
Administratia Auto Transport a pornit la o mai temeinica organizare a serviciului auto, in care scop s-a inceput construirea unui garaj modern necesar adapostirii si intretinerii masinilor in bune conditiuni pe timpul iernii. Insusindu-si noua atitudine fata de bunul public, muncitorii de la serviciul Auto Transport muncesc cu mai multa hotarare pentru mentinerea in bune conditiuni si pentru a economisi combustibil si material gresant.
Corespondent, Gh. Muresanu
"Dobrogea Noua", an I, nr. 167, 18 noiembrie 1948, p. 1


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Feb 2011 13:05 
Offline
User avatar

Joined: Sat 12 Jun 2010 18:24
Posts: 51
Location: Constanta, Piata Badea Cartan
In anul 1948 s-au adus in Constanta autobuze din Cehoslovacia, cred ca este vorba despre autobuzele Skoda 706RO, care au circulat in oras pana pe la sfarsitul anilor '60-inceputul anilor '70. Pe atunci (in 1948), primarul Constantei era Gheorghe Olteanu. Articolul original este acesta:

30 de autobuze noi comandate in Cehoslovacia vor fi puse la dispozitia cetatenilor pentru transportul lor in diferite cartiere ale municipiului

Primaria municipiului Constanta a facut o comanda de 30 de autobuze in Cehoslovacia investind un capital de 20.000.000 lei.
Prima transa a acestor autobuze urmeaza sa soseasca la Constanta pana la data de 20 iulie a.c., urmand ca transa a doua sa fie livrata pana la data de 20 octombrie a.c.
Autobuzele sunt inzestrate cu cele mai moderne motoare si au un confort modern. Capacitatea unui autobuz este intre 40-70 locuri. Canapelele sunt imbracate cu o panza speciala, care va rezista deteriorarii. Cabina soferului este construita special, asa ca contacul cu publicul este evitat, neputandu-l stingheri in conducere.
Vor avea intaietate traseele care sunt frecventate de muncitori.
Prin introducerea acestor masini se pune capat actualelor transporturi cu autobuzele ale cetatenilor constanteni, care lasa foarte mult de dorit.


"Dobrogea Noua", an I, nr. 41, 24 iunie 1948, p. 1


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Mar 2011 22:11 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48643
Mai gasim cate ceva prin arhiva.

Sursa: facebook.com


Attachments:
Victoria 1985.jpg
Victoria 1985.jpg [ 85.43 KiB | Viewed 10693 times ]
Victoria 1985a.jpg
Victoria 1985a.jpg [ 72.96 KiB | Viewed 10693 times ]
IK4.jpg
IK4.jpg [ 106.85 KiB | Viewed 10683 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Mar 2011 22:13 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48643
Stramosul MAZ-urilor si strategia durabila viitoare a Mazarei naziste.

Sursa: facebook.com


Attachments:
Luther.jpg
Luther.jpg [ 108.04 KiB | Viewed 10690 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Mar 2011 22:13 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48643
Gara Mamaia.

Sursa: facebook.com


Attachments:
Mamaia.jpg
Mamaia.jpg [ 49.08 KiB | Viewed 10689 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Mar 2011 19:22 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48643
Troleibuze fotografiate de Benjamin Karl.

http://www.strassenbahnbenny.de


Attachments:
486.jpg
486.jpg [ 63.25 KiB | Viewed 10411 times ]
486a.jpg
486a.jpg [ 68.2 KiB | Viewed 10411 times ]
574.jpg
574.jpg [ 74.98 KiB | Viewed 10412 times ]
587.jpg
587.jpg [ 73.03 KiB | Viewed 10411 times ]
619.jpg
619.jpg [ 90.4 KiB | Viewed 10411 times ]
621.jpg
621.jpg [ 49.35 KiB | Viewed 10413 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 09 Apr 2011 19:19 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48643
Troleibuzul RATC 404 (arhiva d-lui Bucsan). Pacat de istoria aruncata la gunoi.


Attachments:
404.jpg
404.jpg [ 62.1 KiB | Viewed 10146 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 Apr 2011 23:38 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
Anul 1974. Uzinele AUTOBUZUL din Bucureşti, realizează, pe baza autobuzului urban ROMAN-112UD, prototipul troleibuzului urban DAC-112E. Testat câteva luni în Bucureşti, fără pasageri, el este achiziţionat de ITConstanţa, unde capătă numărul de inventar 324. În anii care urmează, fiind produse în serie, alte troleibuze sunt achiziţionate de ITConstanţa.
    La începutul anilor 1980, atât prototipul (nr. 324), cât şi celelalte troleibuze DAC-112E, primesc o nouă schemă de culoare, alb cu roşu.
În anii 1984-1985, atât prototipul cât şi cele de serie, trec printr-un RK, primind o a treia schemă de culoare, fond alb, cu două dungi albastru deschis şi o dungă roşie.
    Notă: Ultima fotografie aparţine lui "Brassovia". Fotografii desene: arhiva personală.


Attachments:
2_1974_DAC-112E prototip_b.jpg
2_1974_DAC-112E prototip_b.jpg [ 55.42 KiB | Viewed 10010 times ]
3_1974_DAC-112E prototip_c.jpg
3_1974_DAC-112E prototip_c.jpg [ 51.34 KiB | Viewed 10010 times ]
4_1974_DAC-112E prototip_d.jpg
4_1974_DAC-112E prototip_d.jpg [ 61.85 KiB | Viewed 10010 times ]
6_1978_DAC-112E_b.jpg
6_1978_DAC-112E_b.jpg [ 53.8 KiB | Viewed 10011 times ]
7_1978_DAC-112E_c.jpg
7_1978_DAC-112E_c.jpg [ 54.8 KiB | Viewed 10010 times ]
8_1978_DAC-112E_d.jpg
8_1978_DAC-112E_d.jpg [ 69.62 KiB | Viewed 10010 times ]
10_1983_DAC-112E prototip-RK Constanţa324_b.jpg
10_1983_DAC-112E prototip-RK Constanţa324_b.jpg [ 62.28 KiB | Viewed 10010 times ]
11_1983_DAC-112E prototip-RK Constanţa324_c.jpg
11_1983_DAC-112E prototip-RK Constanţa324_c.jpg [ 60.03 KiB | Viewed 10010 times ]
13_1983_ DAC-112E-RK Constanţa_b.jpg
13_1983_ DAC-112E-RK Constanţa_b.jpg [ 62.42 KiB | Viewed 10011 times ]
14_1983_DAC-112E-RK Constanţa_c.jpg
14_1983_DAC-112E-RK Constanţa_c.jpg [ 59.63 KiB | Viewed 10010 times ]
16_1984_DAC-112E-RK Constanta_b.jpg
16_1984_DAC-112E-RK Constanta_b.jpg [ 64.26 KiB | Viewed 10012 times ]
17_1984_DAC-112E-RK Constanţa_c.jpg
17_1984_DAC-112E-RK Constanţa_c.jpg [ 60.6 KiB | Viewed 10012 times ]
18_1984_DAC-112E-RK Constanţa398.jpg
18_1984_DAC-112E-RK Constanţa398.jpg [ 44.38 KiB | Viewed 10010 times ]
prototip_dac_romania_112e_163 (Brassovia).jpg
prototip_dac_romania_112e_163 (Brassovia).jpg [ 65.05 KiB | Viewed 10010 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Apr 2011 00:32 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
După lansarea, în anul 1977, a prototipului autobuzului urban articulat DAC-117UD şi, mai apoi, a producţiei de serie, în mod firesc are loc lansarea, în anul 1979, a prototipului autobuzului urban solo DAC-112UDM şi, în continuare intrarea sa în producţia de serie. În paralel, în acelaşi an, este lansat prototipul troleibuzului urban articulat DAC-117E şi, apoi, prototipul troleibuzului urban solo, sub denumirea DAC-111E, reţineţi, vă rog, DAC-111E. Rămâne în Bucureşti pentru teste, fără pasageri. Are lada de contactori dispusă longitudinal, în spatele postului de conducere, la fel ca şi la troleibuzele articulate. In anul următor, 1980, este realizat un al doilea prototip, care va purta numele DAC-112EM. Şi acesta rămâne pentru teste, în Bucureşti, teste fără pasageri. Una din particularităţile sale a fost aceea că a avut captatorii acţionaţi hidraulic. Are lada de contactori dispusă longitudinal, dar în spate, stânga, în partea opusă uşii de acces. Nu a avut motor termic auxiliar, aşa cum se vehiculează prin alte părţi. În acelaşi an, 1980, este lansată producţia de serie a lui DAC-112EM.
    ITConstanţa achiziţionează patru bucăţi, ce vor avea numerele de inventar 402, 403, 404 şi 405. Ulterior, ITConstanţa va achiziţiona şi prototipurile, ce vor căpăta numerele de inventar 407 pentru DAC-111E şi 406 pentru DAC-112EM.
Fotografii desene: arhiva personală.


Attachments:
2_1979_DAC-111E prototip_b.jpg
2_1979_DAC-111E prototip_b.jpg [ 54.76 KiB | Viewed 10006 times ]
3_1979_DAC-111E prototip_c.jpg
3_1979_DAC-111E prototip_c.jpg [ 55.25 KiB | Viewed 10004 times ]
4_1979_DAC-111E prototip_d.jpg
4_1979_DAC-111E prototip_d.jpg [ 58.2 KiB | Viewed 10004 times ]
2_1980_DAC-112EM prototip_b.jpg
2_1980_DAC-112EM prototip_b.jpg [ 56.24 KiB | Viewed 10005 times ]
3_1980_DAC-112EM prototip_c.jpg
3_1980_DAC-112EM prototip_c.jpg [ 55.22 KiB | Viewed 10004 times ]
6_1980_DAC-112EM-A_c.jpg
6_1980_DAC-112EM-A_c.jpg [ 54.85 KiB | Viewed 10004 times ]
7_1980_DAC-112EM-A_d.jpg
7_1980_DAC-112EM-A_d.jpg [ 55.79 KiB | Viewed 10004 times ]
8_1980_DAC-112EM-A_e.jpg
8_1980_DAC-112EM-A_e.jpg [ 54.93 KiB | Viewed 10004 times ]
9_1980_DAC-112EM-A_f.jpg
9_1980_DAC-112EM-A_f.jpg [ 55.02 KiB | Viewed 10004 times ]
10_1980_DAC-112EM-A_Constanţa402.jpg
10_1980_DAC-112EM-A_Constanţa402.jpg [ 30.36 KiB | Viewed 10004 times ]
11_1980_DAC-112EM-a_Constanţa404.jpg
11_1980_DAC-112EM-a_Constanţa404.jpg [ 50.1 KiB | Viewed 10005 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Apr 2011 02:12 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 672
Nu inteleg de ce unul din prototipuri a fost 111 E iar celalalt 112 EM avand in vedere ca:
-ambele au avut 11,21m
-numarul de serie 112 era, deja, alocat pentru troleibuzele cu caroserie ROMAN, dar denumite... DAC
Nu ar fi fost mai logic o codificare gen 111 EM pentru modelul cu lada de contactori in spate?

Si, inca ceva. Prototipul troleibuzului DAC 112 E cu caroserie Roman a avut, la un moment dat, numarul de parc 380 si pot spune sigur ca a circulat pe linia 45. Personal, am calatorit cu el in 1985 si mi-a atras atentia acel gemulet de deasupra celei de-a doua ferestre din dreapta, gemulet care, daca imi aduc aminte nu era folosit; numarul de traseu - 45 - se punea in spatele uneia din ferestrele laterale, pe un suport care mie imi facea impresia ca e facut de catre cei de la ITC, desi, logic, trebuia sa fie in spatele acelui gemulet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Apr 2011 11:13 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
OAB wrote:
Nu inteleg de ce unul din prototipuri a fost 111 E iar celalalt 112 EM avand in vedere ca:
-ambele au avut 11,21m
-numarul de serie 112 era, deja, alocat pentru troleibuzele cu caroserie ROMAN, dar denumite... DAC

Troleibuzele cu caroserie MAN aveau denumirea completa "DAC-ROMANIA", la fel ca si primele autocamioane ce nu au mai fost numite "Roman". Celelalte, cu caroserie "modernizata", se numeau doar "DAC", si aveau (teoretic) si sufixul "M" (= caroserie modernizata).
A fost o curiozitate de a numi "112" vehicule ce aveau de fapt doar 11 m. Dar acelasi lucru s-a petrecut si la autobuzele "modernizate", probabil din motive legate de o anumita "minte odihnita"...

Din ce tineam eu minte, la un moment dat (in 1983), toate "scurtele" de tip nou din Constanta primisera schema de culoare a lui 407. Cu unele chiar am calatorit. Dar poate ma inseala memoria.

Caseta laterala indicatoare de traseu a prototipului din 1974, cu caroserie de tip MAN, a fost originala din fabrica. Si toate autobuzele fabricate pana in vara lui 1975 au avut aceasta particularitate. La RK, le-a fost prea greu (mental) sa o mai pastreze...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Apr 2011 12:19 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
Aşa este, nu vă înşeală memoria, probabil din 1983 (eu le-am văzut şi fotografiat în 1985), troleibuzele DAC-112EM au primit aceeaşi schemă de culoare cu prototipul DAC-111E (schema lui de culoare fiind cea originală), cu numărul 407. În fotografiile prototipului DAC-112EM, cu numărul 406, se observă cilindrii pentru acţionarea hidraulică a captatorilor.
    Fotografii desene: arhiva personală.


Attachments:
13_1985_DAC-112EM prototip-RK Constanţa406_b.jpg
13_1985_DAC-112EM prototip-RK Constanţa406_b.jpg [ 62.99 KiB | Viewed 10315 times ]
14_1985_DAC-112EM prototip-RK Constanţa406_c.jpg
14_1985_DAC-112EM prototip-RK Constanţa406_c.jpg [ 63.99 KiB | Viewed 10318 times ]
15_1985_DAC-112EM prototip-RK Constanţa406_d.jpg
15_1985_DAC-112EM prototip-RK Constanţa406_d.jpg [ 57.75 KiB | Viewed 10314 times ]
16_1985_ DAC-112EM prototip-RK Constanţa406_e.jpg
16_1985_ DAC-112EM prototip-RK Constanţa406_e.jpg [ 25.71 KiB | Viewed 10316 times ]
18_1985_DAC-112EM-A-RK Constanţa_b.jpg
18_1985_DAC-112EM-A-RK Constanţa_b.jpg [ 63.19 KiB | Viewed 10315 times ]
19_1985_DAC-112EM-A-RK Constanţa_c.jpg
19_1985_DAC-112EM-A-RK Constanţa_c.jpg [ 64.28 KiB | Viewed 10318 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Apr 2011 12:42 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
Deşi sunt bine trecut de prima tinereţe şi, în general, nu mă prea miră mai nimic din ceea ce văd sau aud zi de zi în viaţa cotidiană, trebuie să recunosc că am rămas uimit văzând fotografiile postate de Silviu şi Alex Chirilă, în 2008, cum a ajuns prototipul DAC-112EM, cu numărul 406. Le repostez aici, spre comparaţie cu ceea ce a fost cândva acest troleibuz. Alţii l-ar fi păstrat cu sfinţenie, fiind "primul născut" şi îl citez pe Silviu: "păcat de istoria aruncată la gunoi".


Attachments:
406_180_330 (Alex Chirila).jpg
406_180_330 (Alex Chirila).jpg [ 88.9 KiB | Viewed 10312 times ]
406_197 (Silviu Sintea).jpg
406_197 (Silviu Sintea).jpg [ 162.91 KiB | Viewed 10316 times ]
406_depou_ratc_1_104 (Silviu Sintea).jpg
406_depou_ratc_1_104 (Silviu Sintea).jpg [ 72.9 KiB | Viewed 10316 times ]
406_depou_ratc_2_479 (Silviu Sintea).jpg
406_depou_ratc_2_479 (Silviu Sintea).jpg [ 69.54 KiB | Viewed 10311 times ]
406a_231 (Silviu Sintea).jpg
406a_231 (Silviu Sintea).jpg [ 141 KiB | Viewed 10313 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Apr 2011 13:03 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
În anul 1980 sau 1981, ITConstanţa începe să achiziţioneze troleibuze articulate DAC-117E. Până în vara anului 1985 au sosit troleibuze în două scheme de culoare, unele galben cu alb, altele albastru cu alb. Numerotarea a început cu 408, iar ultimul pe care l-am văzut avea numărul de inventar 437, deci 30 de troleibuze. În continuare nu mai deţin date precise despre achiziţia lor şi nu vreau să fac speculaţii.
    Fotografii desene: arhiva personală.


Attachments:
2_1981_DAC-117E-C_b.jpg
2_1981_DAC-117E-C_b.jpg [ 49.43 KiB | Viewed 10309 times ]
3_1981_DAC-117E-C_c.jpg
3_1981_DAC-117E-C_c.jpg [ 49.59 KiB | Viewed 10310 times ]
4_1981_DAC-117E-C_d.jpg
4_1981_DAC-117E-C_d.jpg [ 50.21 KiB | Viewed 10308 times ]
5_1981_DAC-117E-C_Constanţa426.jpg
5_1981_DAC-117E-C_Constanţa426.jpg [ 51.12 KiB | Viewed 10313 times ]
6_1981_DAC-117E-C_Constanţa428.jpg
6_1981_DAC-117E-C_Constanţa428.jpg [ 53.59 KiB | Viewed 10308 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Apr 2011 13:33 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48643
bucsan wrote:
În fotografiile prototipului DAC-112EM, cu numărul 406, se observă cilindrii pentru acţionarea hidraulică a captatorilor.


Incredibil. Deci la vremea aceea romanii fabricau troleibuze cu decuplare pneumatica a captatorilor!!! Doar prototipul din imagine a avut aceasta dotare? In Europa cand s-a introdus acest sistem?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Apr 2011 13:46 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
Da, incredibil, dar nu-mi amintesc să mai fi văzut la alt troleibuz românesc aşa ceva şi, mai mult ca sigur, nu era o invenţie a AUTOBUZULUI, probabil a fost preluată de la alţii. Cât despre Europa, nici aici, din câte reviste mi-au trecut prin mână, nu prea am văzut acest sistem, pe vremea aceea, desigur.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Apr 2011 21:49 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 672
Ori memoria mea joaca feste, ori in vara lui 1985 a avut loc un aflux masiv de troleibuze. Va spun si de ce. In vara acelui an am avut ocazia sa circul cu...494 pe linia 41. Un sofer de o nervozitate rar intalnita. Acel 494 avea, in mod sigur, schema de culoare alb + albastru + rosu insa nu stiu daca aparuse acel cadru metalic in jurul rezistentelor sau acestea continuau sa fie acoperite doar cu o plasa. De asemenea, nu imi mai aduc aminte daca exista sau nu acea caseta laterala pentru numarul de linie aflata pe sgmentul B (remorca), langa usa a III-a.

Nu este lipsit de importanta faptul ca la troleibuzele liniei 41 cardanul era echilibrat. Daca va aduceti aminte, de regula, la modelul 117 E, la viteze mari, vibra tot vehiculul din cauza cardanului. Ori, la Constanta, treaba asta nu am remacat-o in mod deosebit.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 20 Apr 2011 01:59 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
Bucurestiul a fost dotat masiv cu troleibuze articulate in 1980-82, iar restul tarii (deci si Constanta) in anii 1982-1986 si ceva mai putin consistent in 1981 si dupa 1986. Motivul: transportul cu autobuze practic disparuse, din lipsa motorinei. Sa nu va inchipuiti ca cineva iubea troleibuzele. Erau la fel de putin dorite ca si acum, doar ca statul le-a impus politic, la nivel national. In plus, dupa Marea Desfiintare din Bucuresti (1986), Intreprinderii Autobuzul trebuia sa i se gaseasca o noua clientela, deci a trebuit sa apara troleibuze si in alte orase.

Remarcabil faptul ca #406 a avut actionare pneumatica a captatorilor. Chiar daca era vreun furt de tehnologie, iar motivul real era dorinta de a face export, asa cum se practica in acea vreme, tot ramane o realizare incredibila. Cand te gandesti ca in exploatare nici macar tragatoarele nu rezistau pe atunci prea multa vreme, o mare parte din DAC-urile 117 fiind livrate chiar din fabrica fara tragatoare... Chestiile mecanice romanesti nu prea functionau, dar macar era intentia pe directia buna...

Constanta a avut parte de achizitionarea unor frumoase prototipuri de troleibuze. Incep sa inclin sa cred ca si prototipul de TV 20E (cel cu dungi groase visinii) tot aici o fi ajuns in final, ca vad ca in Bucuresti nu-si aminteste nimeni de el, desi eu traiesc cu convingerea ca l-as fi vazut.

DAC 112EM (sau 111, daca vreti) a fost livrat in tara in doar sapte exemplare, din care sase la Constanta. Au mai ajuns cateva in Columbia, dar cred ca doar varianta cu doua usi. Nu se poate vorbi in acest caz de "productie de serie". Este pacat, pentru ca era un troleibuz cu calitati dinamice exceptionale, avand sarcina mult mai mica decat 117, dar acelasi motor. Imi amintesc cu deosebita placere cum "zburau" prin Mamaia.

Foarte frumoase si pozele. Nu credeam sa mai vad asemenea raritati. Mai ales cea cu tabla de linia 46. Nu prea se vede asa ceva mereu. De fapt, nici cu liniile efemere 16, 32 sau 43b nu am vazut pana acum vreo poza.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Apr 2011 17:32 
Offline
User avatar

Joined: Sat 12 Jun 2010 18:24
Posts: 51
Location: Constanta, Piata Badea Cartan
Doresc sa intocmesc o lista cu tipurile de autobuze, troleibuze si tramvaie care au circulat in Constanta din anii 1930 (daca se poate) si pana in prezent. Pentru asta am nevoie de ajutorul celor care stiu sa imi raspunda la cateva intrebari:

1) Ce autobuze au circulat in Constanta anilor 1950-1970?
2) Cand au circulat in Constanta autobuzele ZIL 158?
3) Este adevarat ca in anii 1980 nu mai existau in Constanta troleibuze DAC 112E, locul lor fiind luat in totalitate de DAC 117E? (asa am inteles eu de la un fost itecist, dar vreau sa fiu sigur).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Apr 2011 19:01 
Offline
User avatar

Joined: Sat 12 Jun 2010 18:24
Posts: 51
Location: Constanta, Piata Badea Cartan
Brassovia wrote:
Bucurestiul a fost dotat masiv cu troleibuze articulate in 1980-82, iar restul tarii (deci si Constanta) in anii 1982-1986 si ceva mai putin consistent in 1981 si dupa 1986. Motivul: transportul cu autobuze practic disparuse, din lipsa motorinei.


Intr-adevar, in acea perioada a crizei petroliere, se desfiintau masiv liniile de autobuz, deoarece autoritatile vremii erau obsedate de economii (se ajunsese si la a se scoate caldura din autobuze). Nu stiu cum a avut loc desfiintarea liniilor de autobuz in toate orasele din Romania, insa la Iasi stiu ca s-au desfiintat aproape complet liniile de autobuz, autobuzele fiind inlocuite de troleibuze (din ceea ce am citit din cele spuse de Silviu Sintea) iar la Constanta unele linii de autobuz au fost inlocuite de linii de troleibuz sau au disparut practic dupa infiintarea tramvaiului. Altele au avut o soarta mult mai cruda: au disparut pentru totdeauna.

Cateva exemple:
-linia 4 (Poarta 1 Port-Centru-C.F.R. Palas) a fost inlocuita cu troleibuzul 48, care a intors si el o perioada la Poarta 1 Port, iar apoi a inceput sa intoarca in acelasi loc unde intorcea si troleibuzul 42. Probabil ca nu se dorea cheltuirea unor bani pentru reteaua de troleibuz, asa ca 48 nu a urmat in totalitate traseul lui 4, pe sensul C.F.R. Palas-I.C.I.L. (adica 48 nu vira dreapta pe 1 Decembrie 1918 si stanga pe Ferdinand, cum facea autobuzul; pe afisajele autobuzelor de pe linia 4 era gresit scris in acea vreme Gara, pentru ca autobuzele nu faceau rond acolo, Gara fiind la vreo 500 metri de intersectia Bd. Ferdinand-Bd. 1 Decembrie 1918);

-linia 8 (Tomis Nord-Piata Chiliei-Poarta 2 Port) a fost inlocuita de troleibuzul 45 (Tomis Nord-Piata Chiliei-Centru). Capatul de linie a fost schimbat, troleibuzul 45 nu intorcea in bucla de pe Marinarilor, ci cotea stanga de pe Rascoala din 1907 pe Ferdinand, apoi cotea inca o data stanga de pe Ferdinand pe Mircea cel Batran. Nu s-a mai reinfiintat vreodata vreo alta linie cu indicativul 8;

-linia 14 (Poarta 1 Port-Centru-Energia) a fost inlocuita cu troleibuzul 44, care avea aproape acelasi traseu, numai ca dupa Magazinul Tomis, vira stanga pe Constantin Bratescu, dreapta pe I.Gh.Duca, continua pe I.L.Caragiale, vira dreapta pe Baba Novac si intorcea la Intreprinderea metalurgica Energia. Autobuzul 3 facea multe ocolisuri (strabatea cartierul Coiciu): de la Magazinul Tomis, inainta pe Mihai Viteazul, vira stanga pe Secerisului (la Trocadero), traversa Bd. Alexandru Lapusneanu (care prin anii 1960 nu era decat o strada de piatra cubica, a fost latit dupa ce s-a introdus tramvaiul), vira stanga pe Poporului, dreapta pe Trandafirului, stanga pe Frunzelor si apoi dreapta pe Baba Novac. A fost desfiintata si sora liniei 14, linia 3 (Poarta 1 Port-Centru-Institutul de Marina);

-linia 22 (Tomis Nord-Centru-Poarta 1 Port) a fost inlocuita cu troleibuzul 42 (care a avut o vreme acelasi traseu, apoi s-a facut o rocada cu liniile 44/49/51 si a inceput sa intoarca la Poarta 2 Port). Traseul era aproape acelasi, numai ca, la Dacia, troleibuzul nu cotea dreapta pe Alexandru Lapusneanu, stanga pe Sucevei si dreapta pe Cismelei, ci urma traseul pe care il are si astazi. Odata cu linia 22, a disparut si anexa acesteia (22B), care intorcea la Boema;

-linia 27 (Poarta 1 Port-Centru-I.L.F.) a fost inlocuita de troleibuzul 49. Aveau aproape acelasi traseu, numai ca troleibuzul 49 cotea dreapta de pe I.L.Caragiale pe Eliberarii (pe linia 51), stanga pe Dezrobirii (pe linia de tramvai 102) si dreapta pe I.C.Bratianu (pe liniile 48 si 48B). Autobuzul 27 isi continua drumul pe I.L.Caragiale si cotea stanga pe Dezrobirii (atunci nu erau blocuri acolo). Apoi, traseul era cel cunoscut: Str. Alba-Iulia, Str. Verde, Str. Nicolae Filimon, Str. Interioara 3 si amandoua intorceau la I.L.F. (Intreprinderea de Legume-Fructe Constanta).

Odata cu aparitia tramvaiului, in 1984, au disparut si alte linii de autobuz, iar linia 6 (care circula pe la Casa de Cultura si Dacia) a fost deviata prin Centru si apoi, prin Piata Chiliei, pe traseul defunctei 8. Iar liniei 50, cu traseul Gara-Sat Vacanta, i s-a schimbat capatul de linie cu Tomis Nord, in favoarea tramvaiului 100.
Precizez ca dupa ce a aparut si linia 101, au fost desfiintate liniile 7 si 7B, ceea ce a fost un lucru nu tocmai bun pentru cei care stateau in Centru, deoarece tramvaiul intorcea la Gara, si ca sa ajunga in Centru, oamenii trebuiau sa ia autobuzele 2 sau 5. A fost insa un lucru bun pentru ca tramvaiul, fiind un vehicul lung, a decongestionat foarte mult Zona Industriala, in care se puteau introduce si 100 de autobuze ca tot nu ar fi facut fata fluxului de calatori (autobuzele liniei 7 plecau pline din statii la orele de varf, de multe ori cu usile deschise si cu oamenii pe scari). Asta in ciuda faptului ca se infiintase si linia 7B, care intorcea la Poarta 2 Port (7 intorcea la Poarta 1 Port) si care acoperea oarecum Zona Industriala impreuna cu linia 7: 7 se intorcea de la Depou pe Industriala, pe langa I.P.L. (Intreprinderea de Prelucrare a Lemnului Constanta) si 7B se intorcea pe Celulozei, pe la C.C.H. (Combinatul de Celuloza si Hartie Constanta). Nu a mai fost infiintata vreo linie cu indicativul 7.

Deci, reorganizarea traseelor IJTL Constanta din anul 1985 a fost, de fapt, o mare vrajeala, un pretext pentru a scapa de anumite linii de autobuz, care au disparut complet sau au fost reinfiintate pe distante scurte:

-4: Gara-Fabrica de Oxigen
-3: Ciresica-Palazu Mare
-14: Neptun-2 Mai-Vama Veche
-22: Tomis III-Ovidiu-Navodari
-22B: Tomis III-Ovidiu-Lumina
-27: Tomis III-Ovidiu-Nazarcea


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 27 Apr 2011 03:11 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
BadeaCartzan wrote:
Doresc sa intocmesc o lista cu tipurile de autobuze, troleibuze si tramvaie care au circulat in Constanta din anii 1930 (daca se poate) si pana in prezent. Pentru asta am nevoie de ajutorul celor care stiu sa imi raspunda la cateva intrebari:

1) Ce autobuze au circulat in Constanta anilor 1950-1970?
2) Cand au circulat in Constanta autobuzele ZIL 158?
3) Este adevarat ca in anii 1980 nu mai existau in Constanta troleibuze DAC 112E, locul lor fiind luat in totalitate de DAC 117E? (asa am inteles eu de la un fost itecist, dar vreau sa fiu sigur).

1) Au circulat in mod sigur: Skoda 709-RO (cca. 1949 - cca. 1964), Mao Tse-Dun ("MTD", 1955 - cca. 1964), TV 1 (1958 - cca. 1966), TV-2U (1960 - 1968), Skoda-Karosa 706-RTO (cca. 1963 - 1978), Karosa SM-11.1620 (din 1970), Karosa SL-11.1605 (din 1971). Nu am informatii daca au circulat si ZIS-155, desi este foarte probabil. TV 20U nu au existat la Constanta, la fel ca si in Bucuresti.
2) In 1968 nu mai existau Liaz-158V (nu "ZIL"!). Probabil anterior circulasera acestea, la fel ca si in Bucuresti.
3) Nu este adevarat. In anul 1983, nu numai ca mai circulau practic toate DAC-ROMANIA 112E (chiar si pe Mamaia), dar circulau inca si cateva TV-20E, revopsite cu rosu (de exemplu pe linia 23b: Rascoala 1907-Tomis Nord). In anul 1984, cand s-a infiintat linia 44 pe traseul Gara-Spital-Mihai Viteazul-Energia, tot parcul acestei linii era compus doar din DAC-ROMANIA 112E. La fel a fost linia 30 (Gara-Centru). Deci informatia "itecistului" e gresita. Durata de viata a modelului DAC-ROMANIA 112E a fost de 9-13 ani, iar ele fusesera fabricate in perioada 1976 - 1980. Nu stiu sa fi fost transferate din Constanta catre alte orase, deci trebuie sa fi circulat in toata perioada anilor 80.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 352 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Next

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group