Asociaţia TRANSIRA Nr. 62 din 7 aprilie 2011
Către, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
Nu suntem de acord cu Nota de fundamentare şi implicit, cu proiectul Hotărârii de Guvern pt. aprobarea închiderii unor părţi din infrastructura publică a statului aflată în administrarea Ministerului Transporturilor.
-“b) până la această dată, o serie de părţi ale infrastructurii feroviare nu prezintă atractivitate pentru operatorii de transport feroviar şi nu sunt utile nici pentru activităţile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A.†(pagina 2 Nota de fundamentare). Cum justificaţi acest lucru? În baza căror studii s-a decis că aceste părţi ale infrastructurii de cale ferată sunt nerentabile din punct de vedere al exploatării? Care sunt cei 1000 km pe care doriţi să-i dezafectaţi? Dorim răspunsuri concise din partea dvs., pt. fiecare tronson din Anexa 1 a proiectului de Hotărâre de Guvern;
-“d) prin reutilizarea elementelor componente ale părţilor de infrastructură feroviară neexploatate şi devenite excedentare se pot realiza economii importante†(pagina 2 Nota de fundamentare). Economie prin desfiinţare este un concept bine înfipt în structura Statului Român. Realizarea de venituri din exploatare este soluţia corectă, prin folosirea judicioasă a infrastructurii feroviare construită din bani publici!
-în Anexa 1 apar tronsoane propuse spre închidere în condiţiile în care sunt pregătite proiecte privind modernizarea acestora cu fonduri europene (de exemplu Vâlcele – Râmnicu Vâlcea). De fapt ce alegeţi? Modernizare sau închidere?
-tot în Anexa 1 apar tronsoane care nu mai există fizic în teren (de exemplu, Mintia – Brad – Ineu, Rogoz – Dobreşti) deşi aţi concesionat aceste tronsoane. Înainte de a le “închide†va trebui să recuperaţi pagubele produse. În acest sens vă rugăm să ne transmiteţi situaţia reală a tronsoanelor de cale ferată publicate în Anexa 1 (existenţa fizică, starea infrastructurii C.F. dar şi a clădirilor gărilor, haltelor).
Ca şi consideraţie generală privind activitatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, de fapt denunţăm managementul dezastruos (începând cu anul 1990) care a dus sistemul feroviar aproape de colaps. Asta, în timp ce ţări ale Uniunii Europene investesc sume uriaşe pt. reabilitarea şi infrastructurii feroviare. Adică: -material rulant învechit şi necorelat cu cererea de transport; -infrastructură feroviară învechită, ceea ce a condus la o viteză comercială foarte mică; -preţuri mari ale legitimaţiilor de călătorie, invers proporţionale cu calitatea serviciilor oferite; -Taxa pt. Utilizarea Infrastructurii mult prea mare, ceea ce a dus la diminuarea drastică a transportului de marfă; -lipsa de preocupare pt. un dezvoltarea unui transport feroviar durabil, inclusiv în scop turistic; -absorbţia lentă, puţin consistentă, a fondurilor europene necesare dezvoltării infrastructurii feroviare.
D-na Anca Boagiu, ministrul M.T.I. “Banca Mondială ne-a cerut închiderea a 1000 km cale feratăâ€. Acesta nu este un argument, doamnă!
Nr. inregistrare la M.T.I.: 16780/8.04.2011
|