Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49 Posts: 56061
|
Tramvaiul ucigas a iesit din nou pe strazi
Tramvaiul ucigas, implicat in groaznicul accident de pe Copou, a iesit din nou sambata pe strazile Iasului • Noua comisie care se ocupa de expertiza tehnica a dispus efectuarea unor teste noi in Canta si in Copou, la locul producerii accidentului • Au fost verificate sistemele de franare, prin testarea repetata a acestora la viteze de pana la 50 km/h • Expertiza tehnica trebuie finalizata pana pe 3 mai, in functie de aceasta urmand sa se faca si una criminalistica • Expertii au verificat si starea liniei, descoperind ca aceasta este mai lata pe unele portiuni cu pana la 7 milimetri, iar in alte zone exista denivelari • Toate testele s-au facut in prezenta vatmanului Cristian Diaconu, care a condus tramvaiul pe 21 martie, precum si a avocatilor sai
Ancheta in cazul accidentului produs pe 21 martie in Fundatie, cand un tramvai a spulberat sase masini, a ucis un om si a bagat alti sapte in spital, a continuat sambata la depoul Regiei. La ora 10.00, experti judiciari, avocati, reprezentanti ai Politiei si ai Regiei Autonome de Transport Public (RATP), condusi de expertul Dionisie Lefter, s-au intalnit la sediul Regiei pentru a face o noua expertiza la tramvaiul ucigas. Testele au inceput la 11.25, cand tramvaiul Be8/8 a fost desigilat si transferat in depoul de reparatii al tramvaielor. Expertii au analizat mai bine de o ora sistemele de franare ale vagonului, intr-o discretie totala, anchetatorii interzicand accesul presei la examinari.
La teste a participat si Cristian Diaconu, vatmanul care conducea tramvaiul in momentul accidentului si pe care anchetatorii l-au declarat singurul raspunzator, dupa doar trei zile de ancheta. In jurul orei 14.00, expertii au decis sa scoata din nou in probe mijlocul de transport in comun, pentru a-i testa sistemele de franare. Acesta a circulat pe traseele Canta - Gara - Arcu. Comisia de ancheta a decis, insa, reluarea testelor, motiv pentru care tramvaiul a fost dus din nou pana in Canta. Abia inspre seara, comisia de ancheta a efectuat verificari si in Copou. Expertii au testat sistemele de franare ale vagonului, parcurgand de cinci ori distanta dintre Casa Universitarilor si Statuia lui Mihai Eminescu din Fundatie. Au verificat chiar si starea liniei dintre Casa Universitarilor si Fundatie. Au fost examinate si eventualele denivelari ale liniei in zona in care s-a produs accidentul. Examinarile tehnice s-au finalizat abia in jurul orei 19.00.
Tramvaiul, inspectat in depou
Sambata dimineata, sediul RATP a fost luat cu asalt de noua comisie formata pentru a verifica cauzele groaznicului accident de tramvai produs in Fundatie pe 21 martie. Expertul Dionisie Lefter, numit de Parchet, precum si Dan Nitescu, care a participat la solicitarea victimelor accidentului, impreuna cu procurori si reprezentanti ai Regiei au desigilat tramvaiul in jurul orei 11.00. La examinari a participat si vatmanul Cristian Diaconu, impreuna cu avocatii sai. La 11.25, vagonul a fost scos din hala in care era sub supraveghere si mutat in alt depou, pentru verificari. Aici, comisia de ancheta a inspectat timp de aproape doua ore sistemul de franare. "S-a facut o verificare privind starea tehnica a tramvaiului. Nu am putut sa-l demontam surub cu surub, pentru ca ar fi durat vreo doi ani. Am respectat prevederile impuse in acest caz, iar verificarile facute in depou sunt cele ca si in cazul unei revizii de gradul I", a declarat dr. ing. Dionisie Lefter, expertul autorizat sa se ocupe de testele tehnice ale tramvaiului.
Teste repetate in Canta si Copou
Pentru a continua expertiza tehnica, comisia a decis sa scoata tramvaiul pe trasee. Prima cursa a fost facuta inspre Canta, unde vagonul a fost franat de mai multe ori. In jurul orei 16.00, vagonul a fost dus iar in Canta, pentru noi verificari. Abia dupa a doua runda de verificari, anchetatorii au ordonat efectuarea testelor si in Copou. "Standardele presupun pentru verificarea tehnica a unui tramvai un traseu pe cale dreapta de rulare. De asta s-au facut verificarile in Canta. Totusi, in astfel de cazuri, se permite sa se faca verificari si in conditii mai dificile, respectiv in Copou, la locul producerii accidentului. De data aceasta, am fost mult mai birocrati si am luat in calcul mai multe aspecte. Prima expertiza efectuata a doua zi dupa accident a fost mai mult o verificare a sistemului de franare", a adaugat dr. ing. Dionisie Lefter.
Pe Copou, majoritatea testelor la sistemul de franare au fost efectuate intre Casa Univeristarilor si statuia lui Mihai Eminescu. Verificarile au fost facute de cinci ori, la diferite viteze, respectiv 30, 40 si 50 kilometri la ora. In toate cazurile vagonul a franat.
Liniile, masurate din 2 in 2 metri
Inspectorii au decis ieri sa verifice si starea liniilor. Anchetatorii au luat, astfel, in calcul si faptul ca latimea sau eventualele denivelari ale liniilor ar fi putut duce la producerea accidentului. Astfel, pe o distanta de 50 metri s-a verificat latimea liniei, prin masuratori consecutive luate din 2 in 2 metri. S-a descoperit ca linia este mai lata cu pana la 7 milimetri, iar in unele locuri exista denivelari. Expertii spun, insa, ca acesti parametri nu ar fi putut influenta sistemul de franare de urgenta, respectiv cel cu patine. "Suntem obligati sa verificam liniile pentru ca este un ansamblu intreg care concura la capacitatea de franare a unui tren. Pot exista variatii prin starea calitatii liniei si, de aceea, am decis sa facem o verificare concreta la locul accidentului, pentru a fi cat mai concludenta si sa nu fim nevoiti astfel sa extrapolam datele din alta parte, respectiv de pe loc drept. Ecartamentul este de 1.000 milimetri, iar standardul prevede o toleranta de 1.020 milimetri. Ori, la masuratori, s-a putut observa ca s-a incadrat intre 1.003 si 1.007. Deci linia este buna", a mai explicat Lefter.
Acesta a sustinut ca, deocamdata, nu exista semne ca franele sa fi cedat sau sa nu fi functionat din cauza unor probleme de tensiune. Testele si masuratorile s-au facut, insa, doar cu aparatura din dotare a RATP, in Iasi neexistand aparate similare. Este vorba de verificarile privind stabilirea vitezei de decelaratie. In cazul tramvaiului, aceasta nu poate depasi 2,8 m/s si se calculeaza dupa o formula matematica ce prevede luarea in calcul a vitezei de la care a inceput franarea, a timpului in care s-a inceput franarea, precum si a timpului cand s-a terminat franarea.
Cutia neagra a tramvaiului ar fi putut face lumina
Expertii au acum timp, pana pe 3 mai, sa finalizeze ancheta tehnica si sa dea un verdict final. Abia atunci se va sti daca tramvaiul a avut sau nu vreun defect in momentul producerii accidentului. Conform lui Dionisie Lefter, daca datele inregistrate de cutia neagra a tramvaiului ar fi putut fi salvate, probabil ca ancheta ar fi fost mai clara. "Cu siguranta ar fi ajutat foarte mult. Datele ar fi adus informatii suplimentare. Cutia inregistreaza variatia vitezei pe anumite tronsoane, in functie de distanta parcursa, se poate vedea cand a fost franat tramvaiul si tot asa. Pe viitor poate ar trebui sa existe cutii negre similare celor de la avioane. In unele tari sunt obligatorii", a marturisit expertul.
Datele din asa-zisa cutie neagra a vagonului au fost sterse automat, intrucat aceasta poate stoca doar parametrii inregistrati pe ultimii 2.000 metri. Ori, cum distanta dintre Fundatie si depou este mai mare de doi kilometri (vagonul a parcurs traseul Fundatie - Targu Cucu- Billa - Gara), acestea au disparut la tractarea tramvaiului in hala de la Gara, imediat dupa accident. La fel cum nu este nici materialul video, care ar fi trebuit sa fie inregistrat de camerele Politiei Locale, montate in Fundatie. Sefii Politiei Locale sustin ca, in momentul producerii accidentului, acestea nu erau functionale din cauza unor defectiuni.
Atat procurorii, cat si vatmanul sau avocatii acestuia nu au vrut sa ofere declaratii vizavi de testele efectuate. Nici sefii RATP nu au dorit sa faca prea multe declaratii. "Comisia s-a prezentat, iar noi le-am pus la dispozitie toate documentele si infrastructura necesara pentru efectuarea testelor. S-au facut verificari in depou, dar si pe trasee. Concluziile le vor stabili expertii si anchetatorii", a declarat Cristian Stoica, directorul tehnic al RATP.
Daca procurorii nu vor fi multumiti de rezultatul expertizei tehnice, se va dispune si efectuarea unei expertize criminalistice, pentru a stabili dinamica si conditiile producerii accidentului.
http://www.bzi.ro/tramvaiul-ucigas-a-ie ... deo-216773
Attachments: |
164.jpg [ 38.56 KiB | Viewed 10819 times ]
|
|
|