Sistemul de numerotare
Sistemul de numerotare este structurat după cum urmează:
Drumurile de referință și cele intermediare, denumite drumuri de clasa A, au numere formate din două cifre. Ramificațiile lor, precum și drumurile de legătură între ele, denumite drumuri de clasa B, au numere de trei cifre. În general: Drumurile de referință pe direcția nord-sud au numere de două cifre care se termină în 5 și care cresc de la vest la est. Drumurile de referință pe direcția est-vest au numere de două cifre care se termină în 0 și care cresc de la nord la sud. Drumurile intermediare au numere de două cifre impare (nord-sud) sau pare (est-vest) aflate între numerele drumurilor de referință între care se află. Drumurile de clasă B au numere de trei cifre, prima cifră fiind cea a celui mai apropiat drum de referință înspre nord, a doua fiind cea a celui mai apropiat drum de referință spre vest, iar a treia un număr de serie. Drumurile de clasă A pe direcția nord-sud aflate la est de drumul E99 au numere impare de trei cifre de la 101 la 129. Alte reguli menționate la punctul 2 în paragraful de mai sus se aplică și acestor drumuri. Drumurile de clasă B aflate la est de E101 au numere de 3 cifre începând cu 0, de la 001 la 099.
Excepții
În prima versiune aprobată, numerele erau bine ordonate. De atunci, însă, s-au făcut unele excepții de la principiile de bază.
Două drumuri de clasa A, și anume E47 și E55, și-au păstrat numerele dinainte de 1992, respectiv E6 și E4 pe teritoriul Suediei și Norvegiei. Aceste excepții s-au făcut din cauza cheltuielilor excesive legate de resemnalizarea acestor drumuri lungi, împreună cu rețeaua de drumuri secundare din zonă, întrucât Suedia și Norvegia au integrat sistemul european de numerotare în rețeaua de drumuri naționale. Aceste drumuri, însă, au numerele noi în toate celelalte țări, începând cu Danemarca spre sud.
Alte excepții sunt E67, din Estonia până în Polonia (aflat de partea cealaltă a lui E75 și a lui E77), număr acordat în preajma anului 2000, deoarece era singurul număr disponibil; mare parte din E63 în Finlanda (se află pe partea cealaltă de E75) E8 în Finlanda (parțial de cealaltă parte a lui E12 după ce a fost prelungit în 2002) și E82 (în Spania și Portugalia, de cealaltă parte a lui E80). Aceste neregularități există doar pentru că era prea greu să se păstreze ordinea odată cu extinderea rețelei, iar UNECE a dorit să evite schimbarea nenecesară a numerelor drumurilor.
Întrucât Albania a refuzat să participe la tratatele internaționale timp îndelungat, ea a fost exclusă din schema de numerotare, E65 și E90 ocolind larg această țară. În anii 1990, Albania s-a deschis pentru restul Europei, dar a ratificat Acordul European privind Arterele Principale destinate Traficului Internațional abia în august 2006, iar integrarea sa cu rețeaua drumurilor europene este foarte restrânsă.
Semnalizare
Drumurile europene se semnalizează cu numărul trecut cu alb pe fond verde.
Există strategii diferite de la țară la țară pentru frecvența prezenței semnelor de drum european pe aceste drumuri.
Suedia, Norvegia și Danemarca și-au integrat numerele de drum european în rețelele lor naționale, iar drumurile nu au alte numere. În Belgia, numerele de drum european sunt asociate cu autostrăzile: pentru acestea, se folosește doar numărul de drum european, iar pentru celelalte drumuri se folosește doar numărul de drum național. Un principiu similar se folosește în Serbia. În majoritatea țărilor, drumurile europene formează o rețea suprapusă peste cea a drumurilor naționale. Semnele verzi sunt suficient de frecvente pentru a arăta cum se urmează drumurile, dar de regulă nu arată cum se ajunge la ele. În unele țări, cum ar fi Croația, drumurile europene sunt semnalizate consecvent, dar uneori urmează vechile drumuri naționale în locul autostrăzilor mai noi. În unele țări, cum ar fi Germania și Italia, drumurile europene sunt slab semnalizate, urmarea lor fiind dificilă. Șoferii trebuie să urmeze drumurile după numerele acestor țări. În Irlanda, semnalizarea drumurilor europene este foarte restrânsă. În iulie 2007, s-a dat în folosință centura orașului Gorey, denumită N11, împreună cu unele semne mici care arată că drumul este E01, acesta fiind primul drum astfel semnalizat din țară. De atunci, unele autostrăzi noi au fost mai bine semnalizate. În câteva țări, cum ar fi Regatul Unit, drumurile europene nu sunt deloc semnalizate ca atare.
|