Raport de Caz - Tramvaiele ucigase din dulcele targIn editia din 11 decembrie, plecand de la recentul acident in care au fost implicate doua tramvaie iesene, am incercat sa vedem care sunt cauzele unor asemenea ingrijoratoare evenimente. Sunt de vina vatmanii, cum sustine primarul Gheorghe Nichita, sau faptul ca in Iasi circula tramvaie fabricate in anii 70?
De asemenea, am prezentat, cateva puncte de vedere ale soferilor si vatmanilor RATP, printre care si o serie de marturii halucinante despre cum se fac reviziile la masinile RATP in stare de ebrietate, despre cum se fura piesele si, mai ales, despre sistemul de teroare ce domneste in regia ieseana. Invitatii editiei au fost expertul tehnic judiciar Dionis Lefter, avocatul Alina Popescu (cea care il are drept client pe Cristian Diaconu, vatmanul acuzat pentru omor in cazul groazniculi acident din Fundatie) si consilierul local Vlad Nedelcu.
Tramvaiele ucigase din dulcele targ
Martie 2011. Un tramvai coboara Copoul. Sistemul de franare nu mai raspunde la comenzi. Tramvaiul spulbera o masina aflata la semaforul de la Biblioteca „Mihai Eminescu”, apoi avariaza grav alte cinci autoturisme. Un mort, mai multi raniti, panica generala. Vatmanul Cristian Diaconu sustine ca sistemul de franare nu a mai functionat. Lucreaza de 14 ani la RATP, deci are o experienta incontestabila. Tramvaiul ucigas a fost fabricat în 1973, în Elvetia, si modernizat dupa 1990.
Primaria Iasi si RATP arata cu degetul spre vatman! El este vinovatul, striga, ca intr-un cor antic, Gheorghe Nichita si sefii de la Regia de Transport Public. Judecatoria Iasi il condamna, in octombrie 2013, la 3 ani cu suspendare. La aflarea sentintei, premonitoriu, Cristian Diaconu avertizeaza ca vor mai avea loc asemenea accidente. Tramvaiele iesene, spune el, sunt niste harburi.
Trei luni mai tarziu. 9 decembrie 2013. O zi banala de luni. Calatorii din tramvaiul 6 se indreapta spre case. Se gandesc la ale lor sau privesc absenti pe fereastra Iasul inghetat. Se intampla, insa, ceva... Vatmanul incepe sa strige.
Calator: Ne-a zis ca nu mai are frane si-am venit la vale cu toata viteza. Ne-am izbit in 3, ne-am oprit in el. Eu nu prea m-am lovit, oamenii din jurul meu erau loviti, toata lumea panicata, s-au spart geamuri, era foarte mult praf, scaune rupte”.
Soc, groaza, deruta, panica, geamuri sparte, urlete...
Dialog reporter TeleM – vatman Patru Coca
Era plin tramvaiul?
“Nu era plin, dar era aglomerat”.
Dar nu exista si un sistem de franare de siguranta? In cazul in care se intrerupe curentul, tramvaiul este mort?
“Nu este mort, dar se poate sa cedeze”.
Ati incercat, nu? Si n-au mers...
“Am incercat si n-au mers. Le-ati strigat la oameni ca nu mai are frana... Le-am spus: tineti-va! si atata tot, ca n-am mai avut timp. Eu totusi eram interesat sa-l opresc, nu sa... Asta a fost prima grija, pe urma, cand am vazut ca nu se poate opri, le-am spus tineti-va, ca-i jale!”
A luat viteza, nu?
“Oooo”.
Patru Coca lucreaza la RATP de 30 de ani. Conduce tramvaiul cu pricina de 7 ani. Este un model profesional pentru colegii mai tineri.
Primele victime sunt duse la spital. Din fericire, au rani usoare.
Dupa-amiaza zilei de 9 decembrie 2013. La Primaria Iasi, primarul Gheorghe Nichita convoaca sedinta de urgenta. Totul trebuie musamalizat si de data aceasta. Iar vinovatul, doamnelor si domnilor, este...
Comunicat Primaria Iasi: “Am observat clar doua tipuri diferite de comportament al vatmanilor. Primul vatman nu a stiut cum sa actioneze intr-o situatie limita, incurcand manevrele de franare ale vagonului. Cel de-al doilea vatman, aflat in situatie similara, fara curent electric, a actionat corect sistemul de franare si a protejat calatorii din vagonul sau (...). Sunt hotarat sa iau toate masurile necesare in plan administrativ pentru ca asemenea incidente sa nu mai aiba loc, iar toti responsabilii, de la director general la vatman, sa suporte consecintele”.
Da, ati auzit bine! Nici acum vinovate nu sunt tramvaiele second-hand. Vinovat este, ca si in martie 2011, vatmanul! Nicidecum tramvaiul ST10, fabricat in 1981, sau cei care i-au facut revizia.
Panica in randul soferilor RATP...
Pericolul nu-i pandeste insa doar pe calatorii din tramvaie, ci si pe cei din autobuze. Chiar daca MAZ-urile sunt mult mai noi, fiind cumparate in anul 2005 pe bani grei, defectiunile sunt deja clasice. Reparatiile se fac de mantuiala, iar piesele bune raman doar pe hartie. Unul dintre putinii soferi dispusi sa rupa tacerea face dezvaluiri uluitoare.
Sofer: - „Nu m-a oprit pe mine in garaj s-o bag eu pe stand, sa-i spun lui ala ce probleme are. Nu, a pus soferul de paza. Ei au reparat noaptea la masina, mecanicii”.
Rep: - Dar cum au reparat ei la masina?
Sofer: - „V-am mai spus, in garaj este crasma. Acolo are vin rosu, vin alb si tuica. Are chiar in vestiar. Si beti ei fac revizia noaptea la autobuze. Si eu ce fac, trag autobuzul pe canal, rezervorul e incuiat, si ei ce fac, se duce, are un buson dedesubt, imi fura 5 kile de motorina si ia 5 kile de vin. Si beau toata noaptea, i-am gasit muti, nu o data i-am gasit. Se bea intr-un hal fara de hal, de la inginer pana la sef. Bautura o aduce un strungar Crenganis, de la tara. El daca lucreaza in schimbul 1 aduce si ptr schimbul 2, lasa la el in vestiar si ptr schimbul 2 si 3, si nu da numai pe bani, ci si pe motorina”.
Rep: - Cineva a avut curajul sa spuna la conducere?
Sofer: - E cu dus-intors, multi spun ca tuica ar fi a lui Veliscu, seful de sectie, e cu dus si intors, nu poti sa vorbesti ca te da afara, zice ca asta e praduitor”.
Soferul a povestit si cum a fost el insusi la un pas de a produce o tragedie cand autobuzul pe care il conducea a ramas fara frane.
Sofer: „Eu atunci cand am ramas fara frane nu functiona ABS-ul. Ei nu trebuia sa dea inspectia tehnica. Dar angajati-s angajatii RATP-ului, ei primesc ordin: daca el nu-mi pune mie stampila il schimba imediat. Ca daca ar fi sa faca inspectia tehnica la RAR, aia nu-i i-ar da, n-ar trece.Cand am piscat frana, o roata a tinut, alta nu. Si am facut pirueta pe strada. Ei, ganditi-va ca mi s-a blocat si respiratia, si inima. Revizorul ala tehnic, este unul la noi care n-are 4 clase, unul Vanturache. Si el imi pune stampila, el semneaza ca masina-i buna. Ei, ce sa-i cer eu la omul ala?”.
Rep: - „Dar n-ati atentionat conducerea?
Sofer: - Pai zice trage masina la gard si vii la primavara. Urat, urat de tot”.
Soferul spune ca dupa revizie sau inspectie tehnica, masina este verificata in garaj, insa in conditii total diferite fata de cele de pe teren.
Sofer: Aici e o mare golanie, ii faci proba pe loc si fara oameni, dar autobuzele cand o iau la vale plin cu oameni au alta forta, altfel tin franele. Si inginerii cel putin o luna de zile stau cu frica in spinare, daca se intampla ceva? Pe de alta parte, primeste ordin. Bai, da-i drumul ca merge, e sofer bun si vede el cum face”.
In ceea ce priveste reparatiile, soferii banuiesc faptul ca se folosesc piese de proasta calitate, pentru ca cele bune iau un cu totul alt drum.
Sofer: „Ei spun ca pot s-o repare, o repara cu garnituri facute pe la IAS Popricani. Noi suspectam faptul ca ei aduc piese, intra piese, dar numai pe hartie. In realitate sunt afaceri cu bani. Si totul se invarte in jurul banilor. Am cerut telescoape si au spus ca nu sunt bani. Si vedeti ca un autobuz cand pleaca n-are suspensii deloc. ceva se intampla. Intra bani, ei spun ca cumpara piese, dar le cumpara numai pe hartie. Ma rog de ei sa-mi dea un telescop de parca ar fi masina mea, ca sa nu zdrangane... Si camerele de franare defecte, stai si te rogi de ei... Ei pisc frana, pisc, pisc, pisc, dar nu intra. Si la un moment dat cand intra, intra brusc. Si apoi calatorul din spate: bai, dar tu ai fost trractorist! Si spune ca esti sofer prost. Si taci din gura si inghiti, ce sa faci! Plus ca vine iarna si ingheata, de ce ingheata... Ca nu aduc filtre de apa. Deci filtrul ala de apa are rolul de a retine condensul. Mie daca nu-mi da imi baga condens pe instalatie si am trecut printr-o zona mai rece si o inghetat. Poate sa inghete supapale de franre, poate sa inghete in pozitia deschis si raman fara frane sau pozitia inchis si nu mai plec de pe loc”.
Concluzia?
Sofer: „Cum ai comentat, cum te-a penalizat. Se fac tot felul de golanii. Au metode sa te restranga, mai ales acuma, se face companie si nu se mai face contract pe durata nedeterminata, doar determinata, si cum ai deschis gura cum zic: nu mai avem nevoie de tine. Au cativa oameni de-ai lor, sunt chemati sa lucreze mai mult sambata si duminica, cand sunt platiti dublu, au liber la meci, la stadion, le da liber Primaria, au oamenii lor. Eu stiu unul care a fost, facea la PSD campanie electoral si el avea la serviciu 8 ore”.
Ce spun expertii...
Revenind la tramvaie, expertii in domeniu sustin ca, daca tramvaiul ar fi ramas fara alimentare cu energie electrica, unul dintre cele trei sisteme de franare ar fi trebuit sa intre imediat in functiune.
Dionis Lefter, expert tehnic judiciar: „Normal, ele trebuie sa franeze, sa se blocheze. Au trei sistene, frana reostatica, frana pe patine, si asta intra automat in momentul in care nu mai este curent. niste magneti apasa niste saboti care se apasa pe sina, cum ar veni”.
Rep: - In cazul asta de ce n-a functionat?
Dionis Lefter: - „Asta ma intreb si eu, pentru ca in momentul in care nu mai este curent, magnetii aia care tin frana cuplata permanent pe niste arcuri se relaxeaza, iar arcurile acelea imping permanent sabotii pe sina si tramvaiul se blocheaza, deci practic el este blocat, daca nu are curent este blocat”.
Acelasi expert sustine ca o mare problema este legata de faptul ca la Iasi se evita repararea capitala a tramvaielor.
Dionis Lefter: „ In mod nornmal, nici o tigaie din asta n-ar trebui sa mai circule pentru ca ele nu se mai incadreaza in normele astea, nu au cum, n-au fost facute de prima data asa. Norma si standardul nostru romanesc, care a asimilat norma europeana, spune ca aceste conditii tb sa fie valabile de la prima reparatie capitala incolo. Deci in momentul in care un tramvai intra in reparatie capitala el trebuie sa corespunda noilor norme. Ele practic nu trec niciodata prin acest proces de reformare completa”.
Leonida Fainus, expert Autoritatea Feroviara Romana: “Trebuie sa aiba un sistem de vigilenta cum se numeste, om mort, cum se numeste sistemul, care trebuie sa fie activ. Acelasi sistem e si la locomotive. Sunt situatii in care conducatorul, ca e vatman sau mecanic de locomotiva, i s-a facut rau sau a patit ceva si nu actioneaza, sistemul asta de vigilenta intra automat in franarea de urgenta si opreste trenul, respectiv tramvaiul, in regim de urgenta. Asta inseamna cu ceva smucituri, sistem de franare scurt, mai se clatina pasagerii la franarea de urgenta”.
E sau nu vinovat vatmanul?
Dionis Lefter: „Cel putin, daca la alte lucruri stau rau, la hartii stau bine, intr-un fel, pentru ca sunt foarte scrupulosi ca stiu importanta acestor lucruri, au programe periodice de instruire a lor, a personalului. Si atunci nu poate sa spuna stai, nu stiu sa conduca tramvaiul acesta ca e prea imbatranit, n-are performante. Nu, el stie sa-l foloseasca foarte bine. Ei stiu sa foloseasca acele echipamente. Si-ti pui intrebarea: cine este vinovat?”.
Iasul are un singur tramvai modernizat, si acesta cu inceputuri de ramolire. Reabilitarea s-a facut pe bani grei. Spre deosebire de edilii ieseni, timisorenii au facut acelasi lucru, dar pe bani de zece ori mai putini.
Reprezentant RAT Timisoara: „Si noi am discutat cu Pascaniul, a fost primarul in vizta acolo ca sa discute. Si intr-adevar, e costul foarte mare. La Timisoara a aparut deja primul tramvai reabilitat, sa spunem asa, e un tramvai de agrement, un tramvai nemtesc, a ramas caroseria, a ramas parte de piese care erau foarte bune. Restul s-a schimbat, interiorul, mobilierul, am facut un tramvai cu bere, am facut un bar, doua frigidere, clima, sonorozare, toaleta, am aratat ca se poate reabilita un tramvai si am aratat ca nu costa foarte mult”.
Rep: - Si noi am reabilitat un tramvai si a costat 500.000 de euro...
„Foarte mult, foarte mult, mai scadeti. Asta e facut la noi, e facut de noi in interesul nostru se poate... Sa le pui incalzire si clima si deja poti sa zici ca reduci costul de 10 ori din ce mi-ati spus dv”.
Condamnati la transport second-hand
1 martie 1900. Este pusa in functiune prima linie de tramvai electric din Iasi, pe traseul Gara – Hala Centrala. In 1901, pe strazile din Iasi circula circa 19 vagoane.
In 1938, Iasul detine 45 de vagoane. Dupa razboi, numarul lor scade la 19.
Din 1959, sunt date in folosinta tramvaiele tip I.T.B. La finele anilor 70, apar tramvaiele Tatra T4R din Cehoslovacia, iar la inceputul anilor 80 intra in folosinta tramvaiele Timis 2. In anii 70 vorbim despre un parc auto de circa 130 de tramvaie.
1990. Ecartamentul metric specific doar Iasului, Aradului si Sibiului impiedica achizitia de tramvaie noi. Se folosesc tramvaiele ITB, modernizate la RATC, si tramvaiele V2A modernizate la Sc Nicolina SA. In 1997, regia dispune de 159 tramvaie.
Din 1997, RATC incepe sa cumpere tramvaie second-hand: 10 tramvaie GT4 din Stuttgart (1997), 19 tramvaie Tatra T4D din Halle, apoi 16 tramvaie ST7 si ST8 din Darmstadt (1998). Urmeaza 15 tramvaie GT4 din Stuttgart si 8 Tatra T4D din Halle (2000), 14 tramvaie GT5 din Augsburg (2001), 27 tramvaie GT4 modernizate din Halle (2003), 10 tramvaie GT4 din Augsburg (2004), 10 tramvaie ST10 si ST11 din Darmstadt, 31 de tramvaie GT4 modernizate din Stuttgart (2007). 13 tramvaie GT4 si unul de tip GT8 vin in 2009 de la Stadtwerke Augsburg.
Iunie 2010. 10 tramvaie second hand, model Be 8/8, fabricate in 1970 si modernizate dupa 1990, ajung pe strazile Iasului. Au fost donate RATP-ului de Guvernul Elvetiei
In aprilie 2013, RATP confirma achizitionarea de la firma Stadtwerke din Augsburg 12 tramvaie second hand, in valoare totala de 575.000 lei.
Ce mai urmeaza?
In prezent, RATP este in faliment. Se incearca, pe retete quasi-penale, transformarea cadavrului RATP intr-o viitoare vaca de muls, numita Compania de Transport Public. Aceeasi Marie cu alta palarie. Aceleasi metehne si apucaturi, aceiasi haiduci moderni care fac ca banul public sa circule impecabil, fara accidente pe liniile catre propriul buzunar.
http://stiri.telem.ro/emisiuni_difuzate ... --365.html