TRANSIRA

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Wed 13 Nov 2019 21:38

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
PostPosted: Wed 28 May 2014 18:35 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
Superba suita de informatii postata anterior de dl. Bucsan !

Ma surprinde faptul ca unicatul #4306-ITB avea inca faruri de tip vechi, la care s-a renuntat in productia de serie a autobuzelor inca din 1962, dar in cea a troleibuzelor abia la sfarsitul lui 1963. Fie a fost fabricat cu putin inainte de aceasta schimbare majora, fie s-a considerat ca farurile de tip vechi ar fi mai atractive estetic (?!) pentru un targ international.

Postez doua imagini care au mai fost, dar aici se potrivesc mai bine. Sunt din fericire databile dupa aspectul autobuzelor, care abia in cursul anului 1961 au primit priza mare de aer centrala pe acoperis. Se remarca si aspectul troleibuzului, care avea deja caseta de linie si sigla TV de tip nou, introduse in cursul anului 1960. Decoratia in V de pe bot a fost prezenta incepand cu ultima parte a anului 1959 si doar pana la sfarsitul lui 1960. Deci este vorba de ultima parte a anului 1960 ca moment al luarii imaginilor, probabil cu ocazia "evenimentului" intrarii in productia de serie a autobuzului TV 2.

Referitor la textul (intr-adevar literar) care ar face parte din "Memoriile nepublicate ale lui Dudu Frim", am exact aceleasi obiectii ca si dl. Bucsan. Trebuie vazut in contextul dificil in care probabil a fost conceput si tinut cont de faptul ca este un manuscris transcris mai mult sau mai putin fidel de un binevoitor. Viata autorului a avut momente glorioase, dar si lovituri puternice din partea sistemului. Probabil nu a fost foarte inaltator faptul ca a ajuns la "Manufactura Tudor Vladimirescu", dupa ce a testat ani buni prototipuri de avioane de lupta si a reparat si pilotat singurul B24 capturat oarecum intreg de catre armata romana. Dar se putea si mai rau - vezi sutele de mii carora le-au ramas oasele la Canalul Dunare-Marea Neagra. Oricum, a trait o viata sub semnul riscului si adrenalinei, o viata dedicata obiectelor ce generau viteza, incepand cu schi si bob, trecand prin automobile de curse si culminand cu avioane, iar predispozitia pentru gesturi eroice a facut probabil ca amanuntele tehnice legate de TV-uri sa-si piarda in timp acuratetea in rememorare.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 28 May 2014 22:03 
Offline

Joined: Sat 17 May 2014 07:02
Posts: 21
Felicitari d-lui Bucsan pentru prezentarea de mai sus. Chiar daca unele imagini nu sunt de o calitate extraordinara (ar fi si greu dupa atata timp), ele reprezinta adevarate documente.
Referitor la ce spunea Brassovia mai sus cu privire la 4306, repet, troleibuzele avand faruri cu cozoroc au fost pana la 4315. Abia de la 4316 au aparut cele cu faruri de tip nou, ingropate, cum spuneam intr-o postare anterioara. Remarc de asemenea ca 4306 avea sigla TV ceva mai mica, nu vi se pare? Oricum, in timp acest sigle au disparut, fiind inlocuite cu doua linii banale.
De 4209 imi amintesc ca avea geamuri si la partea inferioara a usilor, dar, in timp, acestea au fost inlocuite cu usi obisnuite, probabil mai sigure (geamurile se puteau sparge prea usor).


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 28 May 2014 22:52 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
demonseye wrote:
Referitor la ce spunea Brassovia mai sus cu privire la 4306, repet, troleibuzele avand faruri cu cozoroc au fost pana la 4315. Abia de la 4316 au aparut cele cu faruri de tip nou, ingropate, cum spuneam intr-o postare anterioara. Remarc de asemenea ca 4306 avea sigla TV ceva mai mica, nu vi se pare? Oricum, in timp acest sigle au disparut, fiind inlocuite cu doua linii banale.

Deci modelul de faruri a fost schimbat la troleibuze candva in cursul anului 1963, daca e vorba de trecerea de la 4315 la 4316. Nu reusisem sa localizez exact in timp schimbarea, intrucat la autobuze deja era facuta din 1962 (deodata cu introducerea noului tip de motor). Privind troleibuzele din Brasov, a fost o livrare masiva foarte devreme in cursul anului 1962 (nr. 48-62), toate cu faruri cu cozoroc, dar avand parbriz curb abia incepand cu nr. 54. Apoi, in tot anul 1963, au fost achizitionate doar opt bucati (dintre care cinci verzi, nr. 63-67, precum si cel putin unul roz-ciclamen, nr. 68), cu care nu am reusit sa gasesc pana acum fotografii. Multumesc pentru precizare.

Sigla aceea TV a lui 4306 este intr-adevar mai mica si mai apare la prototipul de autobuz TV 2RTL (prezent in postarea d-lui Bucsan), precum si la autobuzul TV 2 etajat, transformat prin 1970 pentru I.T. Constanta. Dar este foarte posibil ca acel autobuz etajat sa provina chiar din respectivul prototip, care ar fi stat in conservare la uzina, poate ca exponat in cadrul expozitiei de protocol. Au existat cel putin un troleibuz si un autobuz TV 2 in aceasta expozitie cu caracter permanent, le vedeam la televizor cand Ceausescu isi mai facea timp sa viziteze uzina. Nu stiu daca au disparut din expozitie dupa trecerea pe diesel sau in 1990, ca majoritatea artefactelor istoriei noastre.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 29 May 2014 12:25 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
Anii 1964-1969. Troleibuzul de serie TV-2E cunoaşte câteva modificări la caroserie. Farurile nu mai sunt aplicate, sunt îngropate în caroserie, parbrizul va fi curbat şi constituit din două bucăţi.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 29 May 2014 12:40 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
În cursul anului 1965, unul dintre troleibuzele de serie TV-2E, apare cu partea frontală şi cu partea din spate cu modificări, ce vor să fie în ton cu noile tendinţe ale caroseriilor realizate în occident. Inclusiv caseta de număr este dreptunghiulară, de format mare, pentru a permite afişarea şi a unui text.
    Troleibuzul este achiziţionat de ITB şi are numărul de parc, conform notelor mele, 4458. Un coleg de pe forum a scris, anterior, că avea numărul de parc 4451. Poate am greşit eu în notele mele, cert este, însă, că nu a fost decât un singur exemplar, precursor al noii game ce se întrevedea la orizont, TV-21E, care, din păcate, a rămas la stadiul de prototip.


    You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


    Top
     Profile  
     
    PostPosted: Thu 29 May 2014 13:04 
    Offline

    Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
    Posts: 2177
    demonseye wrote:
    Oricum, in timp acest sigle au disparut, fiind inlocuite cu doua linii banale.

    Siglele TV, rotunde sau triunghiulare, au dispărut odată cu efectuarea RK-urilor la Atelierele Centrale ITB. De asemenea şi la primele generaţii care aveau semnalizatoare şi stopuri de format rotund, acestea au fost înlocuite cu semnalizatoare ovale şi stopuri dintr-o singură bucată. Tot la acestea, care iniţial aveau sub faruri lanterne de poziţie, acestea au dispărut, farurile vechi fiind înlocuite cu faruri noi, ce cuprindeau, pe lângă faza mare şi faza mică şi becuri pentru poziţie.
      După RK-uri, au fost montate rezistenţele de frânare pe acoperişul troleibuzului, pentru o mai rapidă disipare a căldurii emanate de acestea, mai ales pe timp de vară.
        De asemenea, la troleibuzele construite între anii 1964-1969, cu parbrizul curbat, din două bucăţi, acesta a dispărut, fiind înlocuit cu parbrizul clasic şi mult mai ieftin, din patru elemente, cu geam plan.


        You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


        Top
         Profile  
         
        PostPosted: Thu 29 May 2014 14:58 
        Offline

        Joined: Sat 17 May 2014 07:02
        Posts: 21
        In plus, la toate troleibuzele, atat TV2E cat si TV20E, acolo unde initial suprafata laterala de sub geamuri era neteda de la un capat la altul, iar numarul ITB era scris sub locul unde se intalneau geamurile 3 si 4 (a se vedea fotografiile mai vechi), au aparut liniile de imbinare care se observa si in ultima fotografie a d-lui Bucsan, probabil (parere de nespecialist) pentru ca erau mai usor de inlocuit si reparat bucati mai mici de tabla decat una mare si continua.


        Top
         Profile  
         
        PostPosted: Thu 29 May 2014 15:38 
        Offline

        Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
        Posts: 3428
        demonseye wrote:
        In plus, la toate troleibuzele, atat TV2E cat si TV20E, acolo unde initial suprafata laterala de sub geamuri era neteda de la un capat la altul, iar numarul ITB era scris sub locul unde se intalneau geamurile 3 si 4 (a se vedea fotografiile mai vechi), au aparut liniile de imbinare care se observa si in ultima fotografie a d-lui Bucsan, probabil (parere de nespecialist) pentru ca erau mai usor de inlocuit si reparat bucati mai mici de tabla decat una mare si continua.
        Spre deosebire de TV 2, care originar aveau tabla din bucati intregi, troleibuzele si autobuzele TV 20 au avut prevazute chiar din fabrica acele imbinari verticale vizibile pe tabla caroseriei, ordonate estetic. S-a revenit deci la acest mod de mascare prin platbanda a imbinarilor nesudate, ce nu mai fusese folosit de pe vremea lui TV 1.


        Top
         Profile  
         
        PostPosted: Thu 29 May 2014 15:57 
        Offline

        Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
        Posts: 3428
        bucsan wrote:
        Anii 1964-1969. Troleibuzul de serie TV-2E cunoaşte câteva modificări la caroserie. Farurile nu mai sunt aplicate, sunt îngropate în caroserie, parbrizul va fi curbat şi constituit din două bucăţi.

        Imaginea "1964-1969_TV-2E serie_g.jpg" este luata in piata garii din Brasov, respectiv in statia de coborare, care se afla in dreptul autogarii. In stanga se vede un colt din magazia de marfuri si cladirea de centralizare [1], iar in dreapta acoperisul cladirii fostei statii "Timis-Marfuri" [2] (statie CFR desfiintata in 1962 o data cu inaugurarea noii gari), cladire demolata abia cand s-a construit Oficiul Postal 13. Troleibuzele debarcau calatorii si stationau la cap de linie in acest loc, dupa care imbarcarea se facea din zona unde in prezent este parcarea si statia taxi, spre Unirea. In acest mod, pasagerii care intrau si cei care ieseau din gara nu se intersectau intre ei, avand la dispozitie doua ramuri de tunel separate, pe cele doua laterale ale cladirii garii.


        You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


        Top
         Profile  
         
        PostPosted: Tue 12 Aug 2014 15:46 
        Offline
        User avatar

        Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
        Posts: 668
        Troleibuzul 4139 are, deasupra o inscripţie cu numărul 82. Pe ce e scrisă? Plastic translucid prins între două bare cu ghidaj, ca la 4154? Sau sticlă mată?

        4306 are acea siglă care e întâlnită şi la autobuzul etajat constănţean. Troleibuzul are, însă, două "linii" de o parte şi de alta a siglei, nu una. E posibil ca acel "prototip nerulat" (ca să folosesc expresia unui coleg de forum), să fie "verişor" cu 4306?

        În prezentarea modelelor de TV 2 E nu regăsesc colegii lui 4200 şi a lui 4202.
        -siglă circulară
        -"cucuvea" trapezoidală
        -lunetă tripartită
        -stopuri şi semnalizatoare (din spate) similare cu 4158


        Top
         Profile  
         
        PostPosted: Thu 14 Aug 2014 00:00 
        Offline

        Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
        Posts: 3428
        OAB wrote:
        Troleibuzul 4139 are, deasupra o inscripţie cu numărul 82. Pe ce e scrisă? Plastic translucid prins între două bare cu ghidaj, ca la 4154? Sau sticlă mată?
        Inclin sa cred ca era vorba de stiplex, evident importat la acea vreme. In acest caz a fost montat foarte probabil de catre ITB, nu din uzina. Dar poate ne lamureste mai exact dl. Bucsan.

        OAB wrote:
        4306 are acea siglă care e întâlnită şi la autobuzul etajat constănţean. Troleibuzul are, însă, două "linii" de o parte şi de alta a siglei, nu una. E posibil ca acel "prototip nerulat" (ca să folosesc expresia unui coleg de forum), să fie "verişor" cu 4306?
        Autobuzul etajat a fost aproape sigur realizat la inceputul anilor 70 (deja erau in fabricatie doar TV 20 la acel moment), prin modificarea unui prototip de TV 2, de la care a mostenit sigla si alte caracteristici si care prototip a zacut probabil prin expozitia de protocol a uzinelor, nefiind rulat mult. Exista poze cu acel prototip. Nu cred sa aiba nicio legatura cu 4306, e vorba de alte vremuri deja, dar sigla de marime mijlocie este posibil sa fi fost recuperata intr-un fel sau pur si simplu reeditata din motive - hai sa spunem - estetice, pentru a prinde un mult ravnit export.

        OAB wrote:
        În prezentarea modelelor de TV 2 E nu regăsesc colegii lui 4200 şi a lui 4202.
        -siglă circulară
        -"cucuvea" trapezoidală
        -lunetă tripartită
        -stopuri şi semnalizatoare (din spate) similare cu 4158
        Este o serie bine reprezentata numeric, produsa la mijlocului anului 1960. Fata de seria anterioara (tot cu luneta tripartita dar fara cucuvea) apare acum cucuveaua trapezoidala, dar raman aceleasi lampi, precum si sigla circulara. Sigla triunghiulara a aparut cu ocazia intrarii in productia de serie a autobuzelor TV 2. O alta caracteristica a seriei de care vorbim este forma de acolada culcata a ornamentelor si vopsitoriei de pe bot, de sub parbriz. In 1961, aceasta particularitate (datand neintrerupt inca de la mijlocul anului 1959) a disparut definitiv. Troleibuzele fabricate in 1960 au primit din fabrica atat culoare albastru-verzui-deschis, cat si rosu-inchis (si poate si galben), fara vreo logica anume.


        Top
         Profile  
         
        PostPosted: Fri 28 Nov 2014 21:24 
        Offline

        Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
        Posts: 3428
        Iata si cam cat costa un MTD ("Mao Tse-Dun", primul autobuz romanesc fabricat in serie mare): 181.000 lei.
        La nivelul anilor 1955-1956, era ceva.

        Tin minte de asemenea, ca, in 1975, am citit undeva in presa ca un autobuz Roman 112-UD costa 500.000 lei. Prin comparatie, la acea vreme o Dacie 1300 costa 70.000 lei, o motoreta Mobra cam 6.500 lei, iar o bicicleta Pegas (model occidental) fabricata la Tohan-Zarnesti, intre 1200 si 1600 lei.


        You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


        Top
         Profile  
         
        Display posts from previous:  Sort by  
        Post new topic Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

        All times are UTC + 3 hours


        Who is online

        Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


        You cannot post new topics in this forum
        You cannot reply to topics in this forum
        You cannot edit your posts in this forum
        You cannot delete your posts in this forum
        You cannot post attachments in this forum

        Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group