Seby wrote:
A fost ultima oara cand am mers cu un autobuz pana la Pietrele lui Solomon.
Si probabil, acel an 2006 ,a fost si ultimul in care un autobuz a ajuns pana la Pietre.
Traseul Piata Unirii - Pietrele lui Solomon are (a avut) o frumoasa istorie. Anterior anilor 1957-1958, deplasarea pe acest traseu se putea face doar cu masinile care circulau spre Poiana Brasov, vestitele camioane carosate pentru pasageri, cu tractiune 6x6 si 6x4. Evident, nu exista inca noul drum din Livada Postei. In momentul in care au fost disponibile masini, pentru a se veni in sprijinul scheienilor "de sus" si a nu se mai aglomera inutil traseul turistic spre Poiana, s-a infiintat un traseu in "varianta scurta", pana la Pietrele lui Solomon. Linia Prund - Pietrele lui Solomon a primit indicativul "9", iar tot de atunci linia Prund - Poiana a primit indicativul "10", care era mai mult teoretic (pe vehiculele de Poiana nu s-a afisat deloc numarul liniei pana in ultima parte a anilor 60).
In anul 1961, la renumerotare, traseul 9 a devenit 19, iar 10 a devenit 20, circuland in paralel. Cativa ani buni, in special vara, pe linia 19 au circulat asa-numitele "barci", care erau de fapt autobuze mai vechi fabricate la Steagul Rosu pe sasiu de camion SR-101 si decapotate ulterior in atelierul I.G.O. (vedem ceva asemanator si la Constanta, tot in acea perioada). Acestea nu aveau tractiune multipla si nu puteau urca mai sus de Pietre pe drumul vechi, dar ofereau calatorilor o priveliste minunata.
Din 1965, unele TV 7 au fost introduse ca "titulare" pe linia 19, in paralel cu TV 1 / TV 2U si chiar cu ZIL uneori. Vechile "barci" disparusera si multi ani micutele dar agilele TV 7 si TV 71 erau simbolul acestei linii. Sigur, era mai greu pentru taxatoare, care trebuia sa se multumeasca cu un scaun obisnuit, dar autobuzul fiind mic si puternic se descurca foarte bine pe ulitele Scheiului. Usa din spate a autobuzului de 7 m nu se folosea, era blocata. Capacitatea sa devenise insa cu totul minuscula fata de afluxul din zilele de odihna si atunci se introduceau mai multe ture, unele cu TV 7 / TV 71, altele cu autobuze normale TV 2, si doar mult mai tarziu TV 20. Duminica se circula uneori chiar si la 5 minute interval de succedare, dar nu era o regula. In zile de lucru se circula mai des la ore de varf (10-15 minute) si mai rar in rest (30 minute).
Primele autobuze "mari" au fost introduse pe linia 19 abia cand parcul disponibil de TV 20 U ajunsese infim, adica prin 1979. Din 1981, linia a mai putut fi servita doar de autobuze de 12 m, in general Roman 112 UD, dar si IK-4. Karosele au fost o raritate pe aceasta linie: de RTO-706 nu a avut parte decat ocazional si doar in ultimul an de existenta al acestora la Brasov (1976), iar SM-11 au fost tot foarte rar folosite aici.
Din anul 1982, linia 19 a mai circulat doar in zile de lucru la ore de varf, iar din 1984 si-a incetat total circulatia, pana in 1992. Reluarea circulatiei a insemnat frecvente mult mai proaste (60 minute), dupa ceva vreme totusi s-au bagat la ore de varf curse la 30 minute, nu insa si in zilele de odihna, cand ar fi fost mare nevoie. Mai inainte de scripcarizarea RAT, a aparut un orar care prevedea posibilitatea suplimentarii in functie de trafic in zilele de odihna, dar nu stiu daca a mai fost vreodata aplicat. S-a circulat in anii '90-2006 pe linia 19 la inceput cu Romanuri, apoi cu DAC 112 UDM, dar si cu Fiat 418AC. In doua perioade, autobuzele circulau partial combinat cu linia 12. Aceasta nu era o practica noua, si in anii 70 se circula combinat cu linia 15 uneori duminica. Articulate nu au existat la Pietrele lui Solomon, probabil datorita platformei de intoarcere prea inguste. Reamintesc ca au circulat articulate (Ikarus si Dac) pe multe alte linii azi fantomizate sau disparute, de ex. 12, 14, 15, 16 si chiar pe linia 20 in ianuarie 2002 (Mercedes O-305!).
A urmat o noua lovitura data de Mareata Reorganizare din 1 decembrie 2006, cand practic traficul a incetat pentru cateva luni spre Pietrele lui Solomon. Restul il stiti. Actuala prelungire a tuturor curselor de pe 50 mi se pare un pic dubioasa, mai ales ca RAT nu dispune de suficiente midibuze in stare de functionare. Mai corect cred ca ar fi fost ca liniile 51 si 52 sa fie suplimentate serios, iar 50 sa circule intr-adevar permanent la Solomon, dar mai rar si pe un traseu eventual mai putin alambicat (cu inapoiere tot prin Piata Sfatului). Ma rog, e o parere de om care a vazut multe, dar probabil sistemul nou de management ar putea da dimensiunea exacta a adevaratei incarcari de pe sectiunea Pe Tocile - Pietrele lui Solomon.
Ideea era ca aceasta linie nu a prea fost nici in trecut una "de autobuze normale", au circulat frecvent tot felul de curiozitati de mai mici dimensiuni pe ea, care evident se inscriau mai bine in profilul foarte deficitar al drumului...